Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:57

Oh, dat bedoel ik ja! Een polarisatiefilter. Maar dat is het zelfde idee als een polaroid-zonnebril.
vandaar het verkeerde woord gebruik denk ik :P

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:34

Een polaroid is iets heel anders als een polarisatie filter.. :+

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:38

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:43

Dan is een polaroid filter nog niet het zelfde als een polarisatie filter :P Een polaritatie filter heeft een beetje het "zonnebril" effect, maakt kleuren intenser en haalt reflecties weg. Een polaroid filter is heel iets anders, dat kan je al zien aan de kleuren van de filters van de link die je stuurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:48

Polaroid is een merknaam, geen "type" van iets.
Polaroid is een bedrijf... Edwin Land heeft in 1928 het eerste synthetische polarisatie filter ontwikkeld.
Welke het bedrijf heeft toegepast in fotografische producten (filters) en ook inderdaad zonnebrillen met polarisatie (waarmee je spiegeling weg haalt en ook door de autoruiten van de bestuurders om je heen kunt kijken).

Later hebben ze ook de bekende "polaroid" camera op de markt gebracht. Waar ze misschien nog wel veel bekender van zijn.

Een polarisatie filter zijn er in 2 soorten: lineair en circulair.
Voor fotografie is een circulair polarisatie filter het meest praktisch.
Dit is een filter met 2 stukjes glas, die je rond kunt draaien tot je de gewenste hoek hebt en dat licht weg kunt filteren.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:52

Femke schreef:
Polaroid is een merknaam, geen "type" van iets.
Polaroid is een bedrijf... Edwin Land heeft in 1928 het eerste synthetische polarisatie filter ontwikkeld.
Welke het bedrijf heeft toegepast in fotografische producten (filters) en ook inderdaad zonnebrillen met polarisatie (waarmee je spiegeling weg haalt en ook door de autoruiten van de bestuurders om je heen kunt kijken).

Later hebben ze ook de bekende "polaroid" camera op de markt gebracht. Waar ze misschien nog wel veel bekender van zijn.

Een polarisatie filter zijn er in 2 soorten: lineair en circulair.
Voor fotografie is een circulair polarisatie filter het meest praktisch.
Dit is een filter met 2 stukjes glas, die je rond kunt draaien tot je de gewenste hoek hebt en dat licht weg kunt filteren.

Ja, die laatste heb ik! Ik had dat ergens gezien en het leek me leuk om daar eens wat mee te gaan proberen.
Zeker met helder water en bijvoorbeeld met ruiten/reflectie in glas is het leuk om te experimenteren.
Edit: ook leuk bij regenbogen trouwens :j
Laatst bijgewerkt door Nefertarie op 12-09-13 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:54

KootMiraDrum schreef:
Ik ben het trouwens NIET met de reden waarom dit topic is gestart eens, juist Femke bewerkt heel weinig na. Soms moet je nou eenmaal wat wegwerken en nogmaals, de digitale doka is gewoon nodig, net als het fotograferen en ontwikkelen en afdrukken van vroegah.

hier ben ik het ook mee eens! (niet dat mijn vorige post als iemand dat nog kan herinneren verkeerd word opgevat)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:15

Kayleigh_ schreef:
KootMiraDrum schreef:
I.m.o. is "photoshoppen" altijd nodig, het is je digitale doka. Je moet zowiezo verkleinen voor op het web, en naverscherpen omdat verkleinen kwaliteitsverlies oplevert.
Voor, na gewone nabewerking
[img]http://www.pbase.com/fjordkootje/image/123805844.jpg[img]

En dan kom je ergens een mooie achtergrond tegen, en dan heb je zomaar ineens een sprookjespaard
[img]https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/39999_104698079586297_2032431_n.jpg[img]

Heel, heel vet! Maar hoe doe je dat? Je hebt dezelfde sfeer op het paard weten te vangen als in de achtergrond. Dat vind ik vaak nogal lastig omdat je twee totaal verschillende foto's combineert. Zijn hier tutorials voor? Lijkt me enorm gaaf om dat ook te kunnen namelijk :D

http://www.hetpaardenspel.nl/forum/topic.php?id=362955

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:17

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:08

ik bewerk met op photoshop, deed aan het begin met gimp, maar dan zie je erg veel kwaliteit verlies

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:12

Leuk topic, ik volg :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:56

Zo, zal er ook maar eens wat foto's tegenaan gooien ;) Ik fotografeer in RAW (NEF) en bewerk het meeste in Lightroom 5, touwtjes etc. doe ik in photoshop CS6

Foto 1: ORIGINEEL, zo uit de camera (NEF geëxporteerd als jpg nu uiteraard)

Afbeelding

Foto 1: BEWERKT (belichting, contrast, schaduwen, crop, horizon, verscherpt):

Afbeelding

Foto 2: ORIGINEEL, zo uit de camera (NEF geëxporteerd als jpg nu uiteraard)

Afbeelding

Foto 2: BEWERKT (witbalans (heb ik altijd op auto staan en pas ik later aan) belichting, contrast, levendigheid, verzadiging, crop, verscherpt en uiteraard de lijn & stukje persoon weggeshopt).
Het rechter oortje laat ik dan weer zo, want dat vindt ik echt te ver gaan om dat te manipuleren.

Afbeelding

Het is wat mij betreft duidelijk te zien dat als je in RAW fotografeert en de witbalans ook nog op auto hebt staan, dat je er niet aan ontkomt dit aan te passen. De kleuren van de bewerkte foto 2 komen veel meer overeen met hoe het op dat moment was. Bij foto 1 had ik de wb reeds op kunstlicht staan, zoals je ziet is het verschil daar veel minder groot.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:05

Mooi die laatste

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:26

jenne schreef:
Ik schiet in Raw, moet dus de kleuren bewerken, en daarnaast haal ik de draadjes/paaltjes weg.

Raw, zo van de camera. Lekkere grauwe dag.
[ Afbeelding ]

Bewerkt, kleur, uitsnede en wegwerken.
[ Afbeelding ]

Met welk programma heb je die bewerkt?
Echt heeeeeeeel mooi, en een heel mooi paard dat scheelt ook al haha! :D

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:26

ShirlMilou schreef:
jenne schreef:
Ik schiet in Raw, moet dus de kleuren bewerken, en daarnaast haal ik de draadjes/paaltjes weg.

Raw, zo van de camera. Lekkere grauwe dag.
[ Afbeelding ]

Bewerkt, kleur, uitsnede en wegwerken.
[ Afbeelding ]

Met welk programma heb je die bewerkt?
Echt heeeeeeeel mooi, en een heel mooi paard dat scheelt ook al haha! :D

Dankjewel!

De kleuren doe ik in Lightroom en de uitsnede en de paaltjes/draadjes doe ik in Photoshop.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:42

Ik heb ook even gespeurd :)

Alle foto's worden bij mij eigenlijk standaard wel iets bijgesneden en een beetje contrast/belichting aangepast. Ook de helderheid en de scherpte pas ik nog wel eens aan, maar niet overal.

Origineel:
Afbeelding

Nabewerkt:
Afbeelding

Origineel:
Afbeelding

Nabewerkt:
Afbeelding

Origineel:
Afbeelding

Nabewerkt:
Afbeelding

Ik snap even niet waar de kwaliteit heen is gegaan, maargoed daar gaat het niet om :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 01:44

Ben het topic aan het doorlezen maar zou iemand me alsjeblieft kunnen vertellen hoe jullie die ogen lichter maken? :)

Edit : doorgelezen!
Ik was altijd wel anti photo shop maar daar ben ik zeker op terug gekomen nu haha!
Sommigen vind ik wel extreem bewerkt maar ja al heb je een betalende klant dan snap ik dat wel!
Ik kan iniedergeval nog heel veel leren! Zoals dus de ogen! :))

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 06:30

LisaLuna schreef:
Ben het topic aan het doorlezen maar zou iemand me alsjeblieft kunnen vertellen hoe jullie die ogen lichter maken? :)

Ik was altijd wel anti photo shop maar daar ben ik zeker op terug gekomen nu haha!
Sommigen vind ik wel extreem bewerkt maar ja al heb je een betalende klant dan snap ik dat wel!

Ik doe het door het oog te selecteren en dan curves -> lichter maken ;)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 06:47

Mabotje schreef:
Zo, zal er ook maar eens wat foto's tegenaan gooien ;) Ik fotografeer in RAW (NEF) en bewerk het meeste in Lightroom 5, touwtjes etc. doe ik in photoshop CS6

Foto 1: ORIGINEEL, zo uit de camera (NEF geëxporteerd als jpg nu uiteraard)

[ Afbeelding ]

Foto 1: BEWERKT (belichting, contrast, schaduwen, crop, horizon, verscherpt):

[ Afbeelding ]

He, dit kan niet anders dan in het viespan zijn :Y)

Ik ga vanavond ook nog eens opzoek naar beelden die leuk zijn om te zien :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:54

@Leverage: Oirschot idd :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:58

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waar nu zo moeilijk om gedaan wordt. Een foto heeft nabewerking nodig, contrast etc. is niet meteen correct uit een camera.
Ik denk dat er een verschil is tussen "photoshoppen" en "nabewerking". Nabewerking hoort bij de aflevering van het product.

Foto's + nabewerking maken het product van de fotograaf. Niet alléén de foto's of alléén de nabewerking. Je valt toch op het eindproduct? Je koopt ook niet een onderstel van een auto, die wil je ook compleet. Het is in mijn ogen dan ook niet echt reëel om te denken dat fotografen zoveel nabewerken dat iedereen dat wel kan.. Doe het maar eens na dan. :P Dat zal de gemiddelde persoon vies tegen vallen.

Ik vind het dan ook zeer onterecht dat er gegooid wordt met verwijten over nabewerkte foto's of RAW-bestanden als het gaat om workshops. Ook met workshops gaat het nog stééds over het eindproduct. Een RAW-bestand uit de camera en een nabewerkte foto zijn niet te vergelijken.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:01

xTitanic schreef:
LisaLuna schreef:

Ik doe het door het oog te selecteren en dan curves -> lichter maken ;)

Dankjewel! :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 12:21

Kijk met die ogen wel uit, veel nabewerkers schieten daar nogal in door.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:38

Zo het kostte me 2 dagen om weer bijgelezen te zijn. Wat een discussie kwam ik tegen, hopelijk is dat nu klaar. Ben blij om de fotografen tegen wie ik opkijk hier te zien en mee te mogen kijken in hun 'keuken'

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:42

Halen jullie halstertouwen etc. vaak sowieso al weg of gebeurt dat in overleg met de klant? Als ik zie hoe sommige foto's bewerkt zijn zou ik daar als klant echt niet blij mee zijn := Van een dicht oog een open oog maken, van mistig weer hartstikke zonnig zomerweer maken etc. etc.

Wel heel gaaf om te zien hoe lelijke/dooie foto's ontzettend mooi uit kunnen pakken :D