[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EmmyJoycee

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:22

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:04

Gister was ik wat foto's aan het schieten en ik wou ze even terugbekijken en ineens werd het scherm zwart met groene bewegende strepen erdoor. Toen ik de camera uit wou zetten deed ie dat ook niet toen de accu er maar uitgehaald. Toen ik hem weer aanzetten deed ie hem en toen wou ik foto's bekijken deed ie weer gek. Daarna na de geheugenkaart erin en eruit gehaald te hebben deed ie het weer.

Wat denken jullie dat het was? Wil sowieso even terug gaan naar de winkel denk ik...

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:25

Hoi allemaal. Ik loop met fotograferen af en toe tegen een probleem aan als ik de foto's later op de computer bekijk. Namelijk dat de foto nèt niet scherp genoeg is. Ik stel bij portretfoto's in principe op het oog scherp. Dit gaat niet altijd helemaal goed en ik vermoedt dat dit misschien aan mijn diafragma instelling kan liggen. Vooral als ik bijvoorbeeld baas en paard op de foto zet, heb ik regelmatig dat de baas niet mooi scherp is en het paard wel. Ik was dus benieuwd welk diafragma jullie ongeveer aanhouden om het paard en evt. de baas goed scherp te houden en de achtergrond toch onscherp. Of ligt dit misschien toch ergens anders aan?

Met bewegingsfoto's ben ik daar trouwens ook wel benieuwd naar. Als je een paard fotografeert in de ring, schuin van voren, welke f-waarde gebruiken jullie dan om het hele paard scherp te krijgen en niet alleen de voorhand.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:54

Kom net terug van foto's maken en ben echt totaaaal niet blij. Was een stoffige bak en geen zon, resultaat foto's bijna allemaal onscherp. Verschillende instellingen gehad, maar op de pc lijkt het helemaal nergens naar..
Nog niet eerder zo erg gehad, kan er niet achter komen wat ik dit keer anders had.. Help?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:55

Plaats eens een paar voorbeeldjes?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:58

Momentje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:03

essy87 schreef:
Hoi allemaal. Ik loop met fotograferen af en toe tegen een probleem aan als ik de foto's later op de computer bekijk. Namelijk dat de foto nèt niet scherp genoeg is. Ik stel bij portretfoto's in principe op het oog scherp. Dit gaat niet altijd helemaal goed en ik vermoedt dat dit misschien aan mijn diafragma instelling kan liggen. Vooral als ik bijvoorbeeld baas en paard op de foto zet, heb ik regelmatig dat de baas niet mooi scherp is en het paard wel. Ik was dus benieuwd welk diafragma jullie ongeveer aanhouden om het paard en evt. de baas goed scherp te houden en de achtergrond toch onscherp. Of ligt dit misschien toch ergens anders aan?

Met bewegingsfoto's ben ik daar trouwens ook wel benieuwd naar. Als je een paard fotografeert in de ring, schuin van voren, welke f-waarde gebruiken jullie dan om het hele paard scherp te krijgen en niet alleen de voorhand.

Ik schiet vrijwel alles op f2.8 of f4 en dat is in bijna alle gevallen voldoende om paard en ruiter scherp te hebben.
Of de achterhand van het paard vanaf schuinvoren net zo scherp is als het oog, vind ik eigenlijk niet zo belangrijk.

Wat bij veel lenzen wel een "probleem" is, is frontfocus of backfocus.
Dus dat de plaats van de focus niet correct is. Daarbij kan de lens net iets te ver naar voren of juist net wat te ver naar achteren focussen.
Soms merk je dat niet, omdat je redelijk wat scherpte diepte hebt en je onderwerp toch scherp is. Maar als je lens bijv. last heeft van frontfocus, en je stelt scherp op het hoofd van het paard, dan zal de scherpte wat te ver naar voren liggen. Waardoor de achterkant van het paard inderdaad minder scherpte pakt als normaal gesproken met een correcte lens en je dus sneller last hebt van een onscherpte paardenkont :j

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:20

Dit ligt aan de scherpstelling van de camera.
Niet aan de gekozen diafragma waardes.

S stand betekend dat je zelf de sluitertijd en ISO bepaald en dat de camera een diafragma kiest.
Ik vind dat persoonlijk niet heel prettig, omdat de diafragma waarde heel veel invloed heeft op je foto (een wazige of juist scherpe achtergrond).

Terwijl sluitertijd eigenlijk niet "zichtbaar" is in je foto, zo lang de foto maar bevroren is.

Wat hier nu o.a. aan de hand is, is dat je een vrij krappe sluitertijd hebt gekozen.
Sowieso om je eigen beweging te bevriezen is 1/160e met een telelens al krap.
Maar om de beweging van het paard in draf te bevriezen zou ik ook wat sneller gaan zitten.
Hoe snel, is voor 100% afhankelijk van de snelheid en voetwisseling van het paard.

Verder lijkt het bij de 2e foto (maar dat is op dit kleine formaat nauwelijks te beoordelen) of de camera niet op het paard maar er net naast heeft scherpgesteld.
Een paard is een vrij mat/eenkleurig dier en dat is lastig voor een autofocus. Die kiest liever iets waar veel contrast te vinden is, zoals blaadjes van bomen of een hek.
Als de autofocus het moeilijk heeft en het onderwerp niet goed kan "zien", dan kiest hij als 2e keuze maar voor een onderwerp dat hij wel goed kan zien, dat dichtbij het hoofdonderwerp is.

Het kan helpen om 't paard wat van de hoefslag af te halen. Als je merkt dat dit vaak gebeurd bij je lens.

Zorg ook dat je focus op Continu staat, niet op single.
Bij Continu zal hij voortdurend blijven scherpstellen, ook al is je onderwerp in beweging; hij blijft het volgen.
Bij Single zal hij 1x scherpstellen. Is je onderwerp daarna verplaatst, dan blijft de scherpstelling nog steeds op de plaats waar je onderwerp eerst was, en zal je onderwerp die zich inmiddels ergens anders in de foto bevindt dus onscherp zijn.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:30

Ik had het idee dat als ik m'n sluitertijd sneller had, de foto te donker werd. Vond hem zelf ook redelijk laag. Welke stand kan ik dan beter gebruiken?

Ik was in de veronderstelling dat sluitertijd juist met je scherpte te maken heeft (scherpte van de foto, niet scherpte-diepte) omdat die inderdaad het beeld bevriest.

Ik denk dat de grootste fout in ieder geval ligt bij de autofocus. Hiervoor had ik sieraden gefotografeerd en dus single gebruikt, mogelijk stond die daar vandaag nog steeds op.. Dat zal dan wel de onscherpe foto's verklaren.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:42

Dat kan kloppen hoor dat je foto dan te donker werd, maar dan had je dus je ISO wat op moeten schroeven om toch een snellere sluitertijd te kunnen halen :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:12

Ik zit min of meer met een probleempje... Nu jha, ik weet gewoon nog niet goed hoe ik moet werken met de camera, dus dan stoot je automatisch op problemen hé :+
Ik heb een Fujifilm Finepix S (cijfertjes weet ik even niet meer). Geen spiegelreflex camera dus. Maar wel een goede 'gewone' camera vind ik :D

Mijn probleem is nu dat, wanneer ik een foto wil trekken van mijn merrie in beweging, de foto's heel onscherp zijn... Ik heb de sluitertijd al verhoogd, maar dan zijn de foto's enorm donker en dus ook niet mooi meer...
Hoe kan ik dit oplossen ??
Ik zou namelijk graag eens een foto hebben waar duidelijk te zien is hoe ze loopt en springt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:23

Alwiene schreef:
Dat kan kloppen hoor dat je foto dan te donker werd, maar dan had je dus je ISO wat op moeten schroeven om toch een snellere sluitertijd te kunnen halen :)

Precies :j

@Assepoetster:
Het "risico" met de S stand, is dat als je de iso waarde nog laag hebt staan (bijv. iso 200) en het is niet super licht buiten, en je kiest toch voor een vrij snelle sluitertijd (bijv. 1/1.000e)... Dat er dan voor die correct belichte foto een diafragma nodig is die een veel grotere opening heeft dan wat jouw lens aan kan.

Stel dat je een lens hebt die maar tot f5.6 open gaat.
En je hebt voor de sluitertijd die je kiest voor een correct belichting eigenlijk een diafragma waarde van f1.8 nodig... Dan kan je lens dat niet, want die gaat maar tot f5.6. Daar blijft hij dus op staan en dan zal je foto te donker worden.

Enige wat sluitertijd doet is beweging bevriezen.
Dus zo kort een foto maken dat een paard nog geen millimeter heeft kunnen bewegen.

Eenmaal bevroren = bevroren. Je kunt een beweging niet "super bevriezen" ofzo.
Dus als je eenmaal boven de bevriezingswaarde (woord ff zelf verzonnen nu) komt, maakt het verder voor hoe de foto er uit ziet niet uit welke sluitertijd je gekozen hebt.

Ik gebruik zelf de A stand.
Dan stel je zelf iso en diafragma in.
Je hebt dan geen risico meer dat je foto veel te donker wordt.
Maar wel het "risico" dat je sluitertijd te traag is voor bevriezing.
Dat moet je namelijk zelf in de gaten houden. Maar dat is vaak met 1 of 2 testfoto's klaar.
Eventjes het paard in de omgeving zetten die je wil fotograferen, juiste uitsnede maken en kijken of de sluitertijd die de camera aangeeft voldoende is om te bevriezen.

Is de sluitertijd te traag om te bevriezen? --> iso iets hoger zetten (bijv. van iso 200 naar iso 400).
Is de sluitertijd super snel? --> Dan kan je iso wat lager (bijv. van iso 800 naar iso 400).

Welke iso je moet gebruiken kun je schatten.
Bij knalblauwe lucht en felle zon kun je vrijwel altijd de laagste stand gebruiken.

Bij zeer lichte bewolking en een vrij licht paard ga je rond iso 400 zitten.

Zwaardere bewolking/donker paard iso 800

Binnenbak: iso 1600 en hoger (afhankelijk van hoe lichter het er is).

Dat zijn schattingen waar mee je kunt beginnen als je op shoot gaat.
Dus even kijken naar het weer, de omgeving en hoe donker of licht 't paard is en aan de hand daarvan inschatten op welke iso je kunt beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:24

xLIESSSx schreef:
Ik zit min of meer met een probleempje... Nu jha, ik weet gewoon nog niet goed hoe ik moet werken met de camera, dus dan stoot je automatisch op problemen hé :+
Ik heb een Fujifilm Finepix S (cijfertjes weet ik even niet meer). Geen spiegelreflex camera dus. Maar wel een goede 'gewone' camera vind ik :D

Mijn probleem is nu dat, wanneer ik een foto wil trekken van mijn merrie in beweging, de foto's heel onscherp zijn... Ik heb de sluitertijd al verhoogd, maar dan zijn de foto's enorm donker en dus ook niet mooi meer...
Hoe kan ik dit oplossen ??
Ik zou namelijk graag eens een foto hebben waar duidelijk te zien is hoe ze loopt en springt :)

Zelfde verhaal als wat ik hierboven al uitleg... :)

En als het paard langsloopt, zorg dan dat je ook met de camera meetrekt met het paard.
Dus niet stil blijven staan en wachten tot het paard voorbij komt wandelen ;)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:30

Dus als ik het goed begrijp:
Wanneer je de sluitertijd op heel kort zet om bewegingen te bevriezen, dan moet je iso-waarde omhoog om de foto helder en klaar te houden ??

Alvast bedankt voor de uitleg betreffende de iso-waarden bij mooi/slecht weer... Ik heb ook regelmatig het probleem dat de bleuwe lucht op foto compleet wit is... overbelicht dus :') Wel jammer als het net zo'n mooie pose was van het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:48

Niet te veel contrast opzoeken in je foto.
Een donker paard dus niet zomaar voor een lichte lucht zetten. Tenzij je precies weet waar je op moet letten qua lichtmeting ;)

Ja, sluitertijd, iso en diafragma zijn met z'n 3-en verantwoordelijk voor hoeveel licht er op de sensor terecht komt. En dus de belichting van de foto.

Een foto met een snelle/korte sluitertijd en een diafragma dat redelijk ver dicht staat, kan qua belichting hetzelfde resultaat opleveren als een foto met een trage sluitertijd en een wijd open diafragma.

Daarom kan je camera in al die verschillende programma's andere waardes kiezen voor diafragma en sluitertijd maar toch dezelfde correct belichte foto krijgen.
Enige effect is dus wel of geen bevriezen en een scherpe of juist wazige achtergrond.

Sluitertijd is verantwoordelijk voor hoe lang er licht bij je camera naar binnen kan stromen (hoe lang de opening open staat).
Diafragma is verantwoordelijk voor hoe veel licht er tegelijkertijd naar binnen kan stromen (hoe groot de opening is).
ISO is verantwoordelijk voor de "lichtgevoeligheid" van je sensor. Vroeger was dat een rolletje, met chemicaliën die meer of minder gevoelig voor licht waren, tegenwoordig is het een digitale sensor die met behulp van elektriciteit de lichtgevoeligheid kan variëren.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:56

Femke schreef:
Niet te veel contrast opzoeken in je foto.
Een donker paard dus niet zomaar voor een lichte lucht zetten. Tenzij je precies weet waar je op moet letten qua lichtmeting ;)

Ja, sluitertijd, iso en diafragma zijn met z'n 3-en verantwoordelijk voor hoeveel licht er op de sensor terecht komt. En dus de belichting van de foto.

Een foto met een snelle/korte sluitertijd en een diafragma dat redelijk ver dicht staat, kan qua belichting hetzelfde resultaat opleveren als een foto met een trage sluitertijd en een wijd open diafragma.

Daarom kan je camera in al die verschillende programma's andere waardes kiezen voor diafragma en sluitertijd maar toch dezelfde correct belichte foto krijgen.
Enige effect is dus wel of geen bevriezen en een scherpe of juist wazige achtergrond.

Sluitertijd is verantwoordelijk voor hoe lang er licht bij je camera naar binnen kan stromen (hoe lang de opening open staat).
Diafragma is verantwoordelijk voor hoe veel licht er tegelijkertijd naar binnen kan stromen (hoe groot de opening is).
ISO is verantwoordelijk voor de "lichtgevoeligheid" van je sensor. Vroeger was dat een rolletje, met chemicaliën die meer of minder gevoelig voor licht waren, tegenwoordig is het een digitale sensor die met behulp van elektriciteit de lichtgevoeligheid kan variëren.

Bedankt voor de info :)
Zoals ik al eerder zei, mijn camera is geen spiegelreflex en vaak kan ik slechts kiezen tussen 2 diafragma's... F3 en F6 dacht ik... Dit varieert ook soms naar gelang de foto die ik wil nemen... En om eerlijk te zijn, veel verschil zie ik niet echt tussen die waarden :D Toch zeker niet op grote foto's. Met close-up zie je iets meer verschil, maar eigenlijk ook niet zo groot...

Maar wederom, bedankt voor de info ;)
Ik volg dit topic even en ga zo meteen de tips even uittesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:57

Dan ben je inderdaad redelijk beperkt in het "kiezen" van je instellingen...
Maar wel heel veel plezier met fotograferen gewenst natuurlijk :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:00

Femke schreef:
Dan ben je inderdaad redelijk beperkt in het "kiezen" van je instellingen...
Maar wel heel veel plezier met fotograferen gewenst natuurlijk :)

Inderdaad, veel keuze heb ik niet echt meer :+
Mijn camera is een 'wanna-be'-spiegelreflex... Hij kan dus veel dingen die een spiegelreflex ook kan, maar dus duidelijk minder uitgebreid en ook kwalitatief vaak iets minder. Maar ik ben eigenlijk wel tevreden over mijn camera :)
(al moet ik eerlijk toegeven; na het werken met een spiegelreflex van een vriendin ben ik er volledig aan verkocht :+)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:02

Ik fotografeer pas sinds kort handmatig, daarvoor ging het altijd op de automatische piloot (sportstand) :D Ben wel tevreden wat er nu uit komt, vaak zelfs mooier!

Echt super bedankt voor je tijd en uitleg, kan ik weer een eind mee verder.
Is het niet zo dat wanneer je hem op A zet, je de diafragma toch op het laagst moet zetten als dat je lens aan kan? En wanneer zou de sluitertijd dan voldoende moeten zijn om te bevriezen? Er is me ooit gezegd dat dat boven de 1/250 moet blijven maar het liefst hoger.

Blijft wel lastig om die drie in een goede verhouding te krijgen, maar dat is dus ook het voordeel van een spiegelreflex :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:12

Ja, je kunt je diafragma voor 't mooiste wazige effect in je foto inderdaad 't beste vol open zetten. Dan komt er als fijne bijkomstigheid ook maximaal licht binnen.

Als je merkt dat je foto's een beetje een softe waas eroverheen krijgen, zet je 'm een klein tikkeltje verder dicht. Sommige lenzen hebben daar last van als ze wijd open staan.

Sluitertijden zijn afhankelijk van hoe snel een paard beweegt.
Ik heb 'm zelf nooit trager dan 1/200e als ik portretten of stap-foto's maak.
En in bijna alle gevallen kan 't ook makkelijk een stuk hoger (zeker als 't zonnetje schijnt).

Maar 't ene paard is in galop op 1/400e al bevroren, het andere paard pas bij 1/750e... Om maar wat te noemen. Dus het is echt even een kwestie van uittesten op het paard dat je op dat moment voor je lens hebt als het licht een beetje krap is die dag.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:17

Zit op een Nikon body ook de Custom Shooting Modes? := Ik kan zo 1-2-3 niet vinden hoe dat precies bij Nikon zou moeten zitten.

Afbeelding

Custom Shooting Modes geven je de mogelijkheid om vooraf ingestelde sluitertijd, diafragma, ISO, AF-mode, AI SERVO/ONE SHOT, etc. en nog veel meer instellingen te registreren. Zodra je 1 van deze Custom Shooting Modes kiest staat je camera op die vooraf ingestelde waarden met uiteraard de mogelijkheid om ze ter plekke aan te passen met bijvoorbeeld hogere ISO of kortere sluitertijd etc. zoals dat normaal werkt.

Welke settings hebben jullie voorgeprogrammeerd onder C1 t/m C3? Op dit moment gebruik ik er maar 1 waarbij ik wat instellingen heb gemaakt als ik gebruik maak van opzetflitser. Ik ga er dan vanuit dat ik er mijn 17-55mm, 50mm lens oid op heb zitten en iets langere sluitertijden wil gebruiken in M-mode. Normaal gesproken ben ik namelijk een luie Av-fotograaf. :=

Maken jullie gebruik van C1 t/m C3 en hebben jullie misschien wel speciale settings voor stand/portret en rijfoto's onder 1 van deze Custom Shooting Modes geregistreerd? Het zit iig op alle xxD bodies en hoger, maar het zit geloof ik niet op de xxxxD en xxxD bodies. :=
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 22-08-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:20

weet dat de D7000 die heeft :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:23

Gianti schreef:
weet dat de D7000 die heeft :)

Gebruik jij het op jouw D7000? Voor welke scenario's heb jij voorinstellingen geregistreerd in je camera?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:26

heb hem niet, maar wel eens mee gefotografeerd :P was toen erg wisselt weer, dus had een voor zonnig weer en 1 voor bewolkt :P