Die is van haar.
En deze van mij: http://emmyjoyce.hyves.nl/album/6876242 ... _state__=1
Alleen die van mij is nog met mijn kleine lens, heb nog niet echt een duidelijke met me grote lens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
essy87 schreef:Hoi allemaal. Ik loop met fotograferen af en toe tegen een probleem aan als ik de foto's later op de computer bekijk. Namelijk dat de foto nèt niet scherp genoeg is. Ik stel bij portretfoto's in principe op het oog scherp. Dit gaat niet altijd helemaal goed en ik vermoedt dat dit misschien aan mijn diafragma instelling kan liggen. Vooral als ik bijvoorbeeld baas en paard op de foto zet, heb ik regelmatig dat de baas niet mooi scherp is en het paard wel. Ik was dus benieuwd welk diafragma jullie ongeveer aanhouden om het paard en evt. de baas goed scherp te houden en de achtergrond toch onscherp. Of ligt dit misschien toch ergens anders aan?
Met bewegingsfoto's ben ik daar trouwens ook wel benieuwd naar. Als je een paard fotografeert in de ring, schuin van voren, welke f-waarde gebruiken jullie dan om het hele paard scherp te krijgen en niet alleen de voorhand.
Alwiene schreef:Dat kan kloppen hoor dat je foto dan te donker werd, maar dan had je dus je ISO wat op moeten schroeven om toch een snellere sluitertijd te kunnen halen
xLIESSSx schreef:Ik zit min of meer met een probleempje... Nu jha, ik weet gewoon nog niet goed hoe ik moet werken met de camera, dus dan stoot je automatisch op problemen hé
Ik heb een Fujifilm Finepix S (cijfertjes weet ik even niet meer). Geen spiegelreflex camera dus. Maar wel een goede 'gewone' camera vind ik
Mijn probleem is nu dat, wanneer ik een foto wil trekken van mijn merrie in beweging, de foto's heel onscherp zijn... Ik heb de sluitertijd al verhoogd, maar dan zijn de foto's enorm donker en dus ook niet mooi meer...
Hoe kan ik dit oplossen ??
Ik zou namelijk graag eens een foto hebben waar duidelijk te zien is hoe ze loopt en springt
Femke schreef:Niet te veel contrast opzoeken in je foto.
Een donker paard dus niet zomaar voor een lichte lucht zetten. Tenzij je precies weet waar je op moet letten qua lichtmeting
Ja, sluitertijd, iso en diafragma zijn met z'n 3-en verantwoordelijk voor hoeveel licht er op de sensor terecht komt. En dus de belichting van de foto.
Een foto met een snelle/korte sluitertijd en een diafragma dat redelijk ver dicht staat, kan qua belichting hetzelfde resultaat opleveren als een foto met een trage sluitertijd en een wijd open diafragma.
Daarom kan je camera in al die verschillende programma's andere waardes kiezen voor diafragma en sluitertijd maar toch dezelfde correct belichte foto krijgen.
Enige effect is dus wel of geen bevriezen en een scherpe of juist wazige achtergrond.
Sluitertijd is verantwoordelijk voor hoe lang er licht bij je camera naar binnen kan stromen (hoe lang de opening open staat).
Diafragma is verantwoordelijk voor hoe veel licht er tegelijkertijd naar binnen kan stromen (hoe groot de opening is).
ISO is verantwoordelijk voor de "lichtgevoeligheid" van je sensor. Vroeger was dat een rolletje, met chemicaliën die meer of minder gevoelig voor licht waren, tegenwoordig is het een digitale sensor die met behulp van elektriciteit de lichtgevoeligheid kan variëren.
Femke schreef:Dan ben je inderdaad redelijk beperkt in het "kiezen" van je instellingen...
Maar wel heel veel plezier met fotograferen gewenst natuurlijk