[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:13

gerpiegorp schreef:
Hallo allemaal! Ik heb een vraagje, want ik ben sinds een tijdje op zoek naar een ander objectief voor erbij. Ik heb al een op het oog, maar het enige waardoor ik nog twijfel is of ik wel of geen IS wil, want dat scheelt namelijk toch een paar honderd euro. Ik ga de lens voornamelijk gebruiken voor dierenfotografie (beweging en portret) en natuurfotografie, maar ook allround dingen. De ene site zegt dat het vrij nutteloos is, maar de ander zegt dat je zonder hele onscherpe foto's krijgt := Dus wat raden jullie aan, wel of geen IS?

Wat erop zit, kun je gebruiken, of niet........
Als je p de grenzen van de mogelijkheden gaat zitten, fotografeer je verder waar je zonder IS moet stoppen (of onscherpe beelden accepteert)

Hoe stil je hand is, doet veel, maar ook daar zul met IS nog scherpe foto's maken, waar je dat zonder IS niet lukt.

manzano

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:06

Er staat nu een 70-200 F4 voor 400,- op de Canon verkoopgroep op FB. Mpcht iemand nog zoeken.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:09

Ik zoek een SIGMA 70-200 2.8 APO EX DG OS HSM voor nikon, mocht iemand die tegenkomen (en niet zelf willen kopen :') ) :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:34

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:25

Liselot schreef:
Wil je even je magic laten werken ikke? Zoek een 50mm 1.4 voor canon

Er staat er een voor 230 euro op FB verkoopgroep. Geen idee of het een mooie prijs is. Niet in verdiept, maar scroll er net langs.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:39

manzano schreef:
Liselot schreef:
Wil je even je magic laten werken ikke? Zoek een 50mm 1.4 voor canon

Er staat er een voor 230 euro op FB verkoopgroep. Geen idee of het een mooie prijs is. Niet in verdiept, maar scroll er net langs.

Ik heb er inmiddels als één gevonden, toch bedankt!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:43

Top!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:12

Hoi,

Ik kom binnen vallen met een vraag. Ik las op de vorige pagina's iets over op safari gaan. Nu is dit een grote reiswensen van mijn vriend (die van mij ook uiteraard :') ). Waar doe ik verstandig aan?
Ik ben een blije eigenaresse van een Canon 5D mark II met een 24-70 2.8 en een 70-200 2.8 IS mark II.
Waarschijnlijk gaat de laatste lens dan mee, maar is dit bereik voldoende? Waarschijnlijk niet? Doe ik er dan goed aan om er een extender te kopen of een goede tweedehands 100-400? En is die laatste lens dan wel toereikend genoeg of zou ik dan nog te kort komen? Ik ben benieuwd of iemand ervaring hier mee heeft of mij kan adviseren. :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:24

_Nicky schreef:
Hoi,

Ik kom binnen vallen met een vraag. Ik las op de vorige pagina's iets over op safari gaan. Nu is dit een grote reiswensen van mijn vriend (die van mij ook uiteraard :') ). Waar doe ik verstandig aan?
Ik ben een blije eigenaresse van een Canon 5D mark II met een 24-70 2.8 en een 70-200 2.8 IS mark II.
Waarschijnlijk gaat de laatste lens dan mee, maar is dit bereik voldoende? Waarschijnlijk niet? Doe ik er dan goed aan om er een extender te kopen of een goede tweedehands 100-400? En is die laatste lens dan wel toereikend genoeg of zou ik dan nog te kort komen? Ik ben benieuwd of iemand ervaring hier mee heeft of mij kan adviseren. :)

Marije is (wmb) expert, dus die kan je vast goed adviseren (die leest ook mee hier).

Ik weet niet waar je heen gaat op safari; dat kan natuurlijk al veel verschil maken en wat je interesse heeft. Voor vogels kan je geen mm's genoeg hebben; voor de grotere dieren is dat al weer anders.
Ik ben nu 2x naar het Kruger geweest. De tweede keer had ik mijn 70-200 2.8 mee en 90% van de tijd had ik daar echt genoeg aan. Soms moest ik zelfs nog verder uitzoomen zo dichtbij. Wel had ik een 7D bij me en dus een cropfactor. Met een fullframe scheelt het je natuurlijk ook nog mm's.

Ik wil binnenkort ook nog wel "op safari" en heb nog steeds wel de twijfel om een extender aan te schaffen. Ik heb alleen de versie-I lens en volgens mij zijn de nieuwere extenders eigenlijk afgestemd op de II-lens, dus daar moet ik me nog even in verdiepen.
Sigma heeft overigens ook nog een 150-600 lens waarvan de reviews heel goed zijn; het is alleen de vraag hoeveel gewicht je mee wilt nemen en of je het nog uit de hand kunt/wilt schieten.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:34

_Nicky schreef:
Hoi,

Ik ben naar Afrika op safari geweest met de 1100D en 55-250 lens. Prima platen mee geschoten, maar je wilt natuurlijk altijd meer ;)

Deze winter ga ik in India op safari en heb ik de Canon 7D en de Canon 100-400 aangeschaft. Ook met het idee om beter bereik te hebben voor vogels en schuwere dieren. De 100-400 uitgetest in dierentuinen en in de natuur hier in de buurt en daar is het fijn. Of het echt op safari voldoende is, dat ga ik ervaren. Maar voor vogels heb je inderdaad nooit genoeg bereik, maar het heeft grenzen :D
Deze lens is nog wel goed draagbaar en zonder statief te gebruiken. Voor vragen over de lens mag je me altijd pb'en.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:42

Hier had ik met m'n 70mm nog te veel zoom zeg maar :D (bokt-upload)

Afbeelding

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:49

Hoi allemaal! Ik ben ondertussen de gelukkige eigenaresse van de Nikon D7100 met de 70-200mm f/2.8. Daarnaast heb ik nog een 10 jaar oude 28-100mm lens die ondertussen wel aan vervanging toe is. Het liefst zou ik de 24-70mm kopen, maar helaas laat mijn budget dat niet toe. De lens zal worden gebruikt voor landschapsfotografie, een familiefeest of bruiloft, etc., veel verschillende doeleinden dus. Welke lens adviseren jullie hiervoor binnen een budget van ongeveer €300?
Ik heb zelf onder andere de 18-105mm, 18-140mm, 18-135mm en 17-70mm (is wel wat duurder, maar als dat prijs-kwaliteit gezien de beste optie is, investeer ik daar graag in) gezien. Welke van deze lenzen zouden jullie adviseren of is er een andere (betere) optie?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:17

Van de 18-1xx lenzen die je noemt is de 18-140 optisch de meest interessante lens op papier. Deze wordt in de regel als beste gereviewed. De 17-70 is dat de sigma? Want dan heeft deze als enige een opening van 2.8, dan kan ook weer een voordeel zijn.

Voor landschappen gaan ze je niet echt helpen ben ik bang. Met 18mm ben je nog niet in de buurt van het groothoeksegment en alle lenzen hebben als kenmerk dat 17-18mm niet hun allerbeste prestaties weergeeft. Voor jouw camera moet je daarvoor toch kijken naar iets wat naar 12mm gaat (wanneer je echt wat wil in groothoek "hij gaat bij mij nauwelijks van de camera af).

Voor jouw wens zou je kunnen kijken of je het budget op kunt schroeven en het ervoor over hebt om bijvoorbeeld de Tamron 24-70 te bekijken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:39

Voor groothoek kan ik je de Tokina aanbevelen erg goede lens. Ik heb de 11-16 2.8 maar er is ook een die net een wat groter bereik heeft. Zijn voor Nikon tweedehands ook goed te vinden.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:25

maaikemuis schreef:
Van de 18-1xx lenzen die je noemt is de 18-140 optisch de meest interessante lens op papier. Deze wordt in de regel als beste gereviewed. De 17-70 is dat de sigma? Want dan heeft deze als enige een opening van 2.8, dan kan ook weer een voordeel zijn.

Voor landschappen gaan ze je niet echt helpen ben ik bang. Met 18mm ben je nog niet in de buurt van het groothoeksegment en alle lenzen hebben als kenmerk dat 17-18mm niet hun allerbeste prestaties weergeeft. Voor jouw camera moet je daarvoor toch kijken naar iets wat naar 12mm gaat (wanneer je echt wat wil in groothoek "hij gaat bij mij nauwelijks van de camera af).

Voor jouw wens zou je kunnen kijken of je het budget op kunt schroeven en het ervoor over hebt om bijvoorbeeld de Tamron 24-70 te bekijken.

Ik ga het liefst voor 1 lens, het feit dat ik dan niet het beste van het beste krijg qua landschapsfotografie vind ik niet zo erg, zo vaak fotografeer ik dat niet.
Ik ga dan eens kijken naar de 18-140
, de 24-70 van Tamron ligt helaas echt boven mijn budget.

MarjanB schreef:
Voor groothoek kan ik je de Tokina aanbevelen erg goede lens. Ik heb de 11-16 2.8 maar er is ook een die net een wat groter bereik heeft. Zijn voor Nikon tweedehands ook goed te vinden.

Bedankt voor de tip! Toch ga ik liever voor 1 lens, maar ik zal hem in mijn achterhoofd houden wanneer ik een lens speciaal voor landschappen wil aanschaffen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:06

MarjanB schreef:

Dat is soort van z'n opvolger, de 11-20. Ook een dijk van een stukkie glas.
Is er inderdaad ook voor Nikon:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -dx-nikon/

Die van MarjanB in de Nikon-uitvoering:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... 2-8-nikon/

Maar heel eerlijk Marjan, ik ben ze nog niet zo vaak tweedehands tegen gekomen. Toen de 11-20 net uit kwam zijn er een handvol 11-16 op ingeruild, gezien ze toen even werden aangeboden maar die waren zo weg en daarna werd het aanbod erg mager.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:44

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 13:10

manzano schreef:
_Nicky schreef:
Hoi,

Marije is (wmb) expert, dus die kan je vast goed adviseren (die leest ook mee hier).

Expert zou ik niet willen zeggen maar ik fotografeer wel regelmatig in Afrika en heb in de loop der jaren heel wat verschillende body's en lenzen mee gehad.

De 70-200 zou ik zeker meenemen en met een extender erbij heb je aardig wat bereik. Voor de big 5 is de 70-200 prima, voor vogels kom je met een extender erbij al een heel eind al heb je wel erg goed licht nodig dan.
Zelf gebruik ik voor birding de 500mm 4.0, al dan niet met de 1.4 of 2.0 extender.
Maar goed, dat is een prime en dat moet je ook maar net willen.
De 100-400mm versie 1 is voor zo'n 750 euro wel 2e hands te vinden en is een hele veelzijdige lens. Mijn vader gebruikt hem voor safari en zelf neem ik hem af en toe eens mee als gewicht een issue is.
Het is wel een schuifzoom trouwens.
Toevallig heb ik hem laatst 2 dagen gebruikt met de 70-200 + 2x extender ernaast en ze ontliepen elkaar niet veel.
In beide gevallen zal je denk ik eerder vastlopen op licht dan op bereik.

De 24-70 heb ik zelf naar Afrika niet vaak mee maar ben nu toevallig uitgedaagd om hem komende trip wel mee te nemen voor wat creatieve opdrachten. Eens zien hoe vaak ik hem ga gebruiken.
Qua groothoek ben ik erg blij met de 16-35 4.0 en die gaat ook zeker mee.
Standaard voor Afrika zit dus de 16-35mm, de 70-200mm en 500mm in m'n tas met wat extenders en tussenringen. Macro lens laat ik ivm gewicht meestal thuis. Al kan je daar ook erg leuk mee spelen in Afrika.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:45

Welke versie van de extender en welke versie 2.8 had je gecombineerd?
Is namelijk wel prijs en ruimtebesparende optie tov een 100-400 bijkopen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:55

De 70-200 2.8 IS USM I (is al ruim 12 jaar oud) met de 2x III en 1.4x III.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:24

MarijeR schreef:
De 70-200 2.8 IS USM I (is al ruim 12 jaar oud) met de 2x III en 1.4x III.

Super! Dank je wel!
De meeste reviews van de 2x III extender zijn in combinatie met een 70-200 II lens. Op zich logisch, want dat is nu de gangbare lens, maar ik weet niet hoe veel verschil dat zou zijn met de I-lens.
Binnenkort maar eens een extender huren ofzo en een dagje er op uit om zelf te testen. Als het ooit nog zomer wordt in NL ^)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:41

Het verschil met de versie II en III extenders zou voornamelijk te merken zijn met de versie II van de 500 en 600mm lenzen dacht ik. Een oudere II extender zou dus ook een optie kunnen zijn.

De 70-200mm versie I doet het hier na al die jaren nog zo goed dat ik eigenlijk niet zit te wachten om die te upgraden maar kreeg van canon wel een mooie aanbieding daarvoor omdat de ondersteuning daarvoor weg valt.
Twijfel dus een beetje wat handig is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:50

Hmmm apart. Wat voor ondersteuning zouden ze niet meer doen dan? Reparaties ofzo?
Dan zijn er toch nog wel andere bedrijven die dat voor je kunnen doen? Garantie heb je toch niet meer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:03

Ze repareren die idd niet meer. En voor mij is het mijn meest gebruikte lens dus dan is laten repareren via een ander bedrijf niet handig want dan ben je een lens weken kwijt terwijl bij canon de lens binnen 3 werkdagen terug moet zijn of ze sturen een vervangende lens tot de reparatie klaar is.
Maar goed, wie weet gaat ie nog jaren mee en mocht ie op zijn dan is een 2e hands 70-200 II misschien nog wel goedkoper dan nu een nieuwe met korting...
En ik heb nu gewoon geen zin om er geld aan uit te geven want ik ben nog een andere reis aan het plannen :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:11

Ik heb wel goede ervaringen met RofaRepair in Den Haag.... voor jou niet om de hoek, maar volgens hun site is hun doorlooptijd nu 5 werkdagen. Misschien goed om in gedachten te houden mocht het ooit nodig zijn.

Het is idd veel geld om nu neer te leggen terwijl je niet zeker weet of je het wel nodig gaat hebben. Ben je lid van zo'n Pro-club van Canon dat je een leenlens krijgt etc?

Nog een reis..... ssssssht.