[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:51

@Leverage Welke objectieven heb je?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:02

Oké nog een keer vraag ik het in dit topic, omdat ik al wat meer weet, maar nog niet welke camera het gaat worden.

Soort: spiegelreflex camera
Richtprijs; Niet boven de 800,- incl een zoomlens
Waarvoor: vooral natuurfotografie, wilde dieren.
Niet te moeilijk, ben nu nog in het bezit van een compactcamera maar wil zelf meer kunnen instellen en ver in kunnen zoomen zonder teveel kwaliteitverlies.

Zelf dacht ik aan de canon Eos 1000D + 18-55 mm en daarbij een telelens? geen idee welke ik heb daar ook nog geen verstand van :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:16

Kies dan wel de 18-55 mét IS (Image Stabilization). Een 55-250mm is een ideale telelens als je niet waanzinnig veel geld wilt uitgeven. Volgens mij wordt de 1000D ook als pakket met die 2 lenzen verkocht.

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:27

Yasmine schreef:
Nouks schreef:
Hmmm Yasmine/MaloLau dat zou ik persoonlijk niet zeggen... Juist als MaloLau nu al weet dat ze graag wedstrijden wil gaan fotograferen zou ik als ik haar was direct een leuke telelens erbij aanschaffen (indien het budget nijpend is evt zelfs in plaats van de 18-55). Bijvoorbeeld de 55-250 oid.

Oh, dat van wedstrijden had ik even overheen gelezen :D Dan is 55-250 inderdaad een betere keuze, maar dan moet ze er wel rekening mee houden dat binnenbakken sowieso heel erg problematisch zijn.

wat zou het kosten dan als ik ook in de binnenbak mooie foto's wil maken?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:32

Niet op bol.com dan heb je alleen die canon met de standaard lens maar niet met IS, nu dacht ik bijvoorbeeld misschien de Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS en daarbij dan die telelens wat jij zegt.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:35

Saskia: http://www.kamera-express.nl/Digitale-r ... rlands.htm

MaloLau schreef:
wat zou het kosten dan als ik ook in de binnenbak mooie foto's wil maken?

Kijk eens naar lenzen met een diafragma 2.8, 1.8 of 1.4 en dan zie je het meteen. Maar zoals hierboven gezegd is: met dure apparatuur alleen kom je er niet, je hebt ook nog voldoende kennis nodig.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:38

@Yasmine: Bedankt! Da's wel voor een mooi prijsje ja.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:58

Nouks schreef:
@Leverage Welke objectieven heb je?

17-70 van Sigma, 10-20 van Sigma (dies eigenlijk van m'n vader maar die gebruik ik ook af en toe) en een 70-300 van Sigma (de duurste versie) (:

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:05

Even een vraagje apart, wat is de gouden sticker met "passed JCII jmdc" op mijn lens?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:34

Een tijdje terug was er hier iemand die een Nikon D3100 had met extra battery grip (als ik het goed gelezen heb).
Nu zou ik graag willen weten van welk merk deze grip is.
Ik ben al naar de winkel geweest, maar daar hadden ze nog niets over een battery grip voor de D3100 gehoord, hebben ook in hun systeem aan het zoeken geweest, maar vonden niets.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:37

saskiakefie schreef:
Oké nog een keer vraag ik het in dit topic, omdat ik al wat meer weet, maar nog niet welke camera het gaat worden.

Soort: spiegelreflex camera
Richtprijs; Niet boven de 800,- incl een zoomlens
Waarvoor: vooral natuurfotografie, wilde dieren.
Niet te moeilijk, ben nu nog in het bezit van een compactcamera maar wil zelf meer kunnen instellen en ver in kunnen zoomen zonder teveel kwaliteitverlies.

Zelf dacht ik aan de canon Eos 1000D + 18-55 mm en daarbij een telelens? geen idee welke ik heb daar ook nog geen verstand van :P

Ik ben naar het zelfde op zoek geweest als jij en ik ben bij een Canon EIS 1000D met een sigma 18-200mm uit gekomen. Bij ringfoto in tiel heb ik dat pakketje gekocht incl 4gb klasse 6 (snelle kaart) en tas en stof/stoot/iv bescherming voor 595 euro. En heb er flink schik mee.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:18

Hallo ik ga het hier ook maar even wagen, kijken of jullie me kunnen helpen!
Wij (ouders en ik) willen een mooie spiegelreflex kopen met een goede lens, we willen er allemaal iets anders mee :
Ik : Paarden en dieren in iedergeval actiefoto's etc.
Moeder : Bloemen/portret dus mooie close-ups etc.
Vader : Gebouwen voor zijn werk (architect)

We zaten zelf aan de Canon EOS 550D of de Nikon D3100, maar komen er dan niet uit welke lens we erbij zouden moeten nemen en natuurlijk zit er een best prijsverschil tussen. Wat is nou echt het doorslaggevende verschil tussen die 2 dat het maakt dat de ene gewoon 200 euro duurder is? Dat is me namelijk nog steeds niet duidelijk ..
En dan zitten we er ook mee welke lens we zouden moeten nemen. Als het aan mij ligt nemen we gewoon de 18-55 en de 55-200 of 250, mijn vader kwam toen met de 18-105. Welke voldoet denken jullie het beste met wat wij ermee willen doen?
Hopelijk kunnen jullie me een eind op weg helpen met al mijn vragen! :D

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:36

Wat ik je kan vertellen over het verschil tussen de Canon en de Nikon is dat Canon gewoon meer vraagt voor eigenlijk hetzelfde als waar Nikon minder voor vraagt. Ik heb de Nikon D5000 met 18-55 en 55-300 lens. De D5000 is te vergelijken met de D3100 maar ik heb voor de D5000 gekozen omdat je het schermpje in kan klappen en hij 'beweegbaar' is, omdat ik hem er mooier uit vond zien en hij in vergelijking met de D3100 niet heel nieuw is. Beetje rare reden :P Hij sprak me in ieder geval meer aan. Maar de D3100 heeft wel meer megapixels (scheelt 1,5 of 2) en hij is wat nieuwer. Dus ja, het is wat je zelf wilt.
Als je paarden wil fotograferen heb je denk ik niet genoeg aan 18-105 lens. Uit ervaring weet ik dat je eigenlijk minimaal 150 gebruikt. Zelf zou ik 18-105 te krap vinden. Maar dat gaat dan om bewegingsfoto's. Voor portretfoto's gebruik ik ook gewoon 18-55. De 55-250 lens bestaat bij de Nikon volgens mij niet. Maar aan de 55-200 heb je wel genoeg.
Over de Canon kan ik je verder niks vertellen, geen verstand van. :+ Maar er zitten hier zat mensen die je daarmee kunnen helpen. :P

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:04

Ik heb 2 weken geleden de Nikon D3100 gekocht met een 18-55 en een 50-200 en voor zover ik al heb kunnen uitproberen kun je erg mooie actiefoto's maken en ook close-ups lukt erg goed. (Vriend heeft foto's getrokken in een binnenbak op de automatische stand zonder flits, en deze waren erg scherp.) Gebouwen heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd (ben nog vooral aan het oefenen/spelen met witbalans enzo).

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:20

tesseke schreef:
Ik heb 2 weken geleden de Nikon D3100 gekocht met een 18-55 en een 50-200 en voor zover ik al heb kunnen uitproberen kun je erg mooie actiefoto's maken en ook close-ups lukt erg goed. (Vriend heeft foto's getrokken in een binnenbak op de automatische stand zonder flits, en deze waren erg scherp.) Gebouwen heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd (ben nog vooral aan het oefenen/spelen met witbalans enzo).

Heb je voorbeeldfoto's met allebei de lenzeb van actie en close-ups? Dan kan ik die aan mijn vader laten zien :)
Ik zou graag die foto's van de binnenbak ook wel willen zienn! (je kan ze ook in een pb sturen als je ze niet hier wilt plaatsen :+ )

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:23

salatiga1995 schreef:
tesseke schreef:

Heb je voorbeeldfoto's met allebei de lenzeb van actie en close-ups? Dan kan ik die aan mijn vader laten zien :)
Ik zou graag die foto's van de binnenbak ook wel willen zienn! (je kan ze ook in een pb sturen als je ze niet hier wilt plaatsen :+ )

Ik zal straks (als ik thuis ben en mijn internet werkt, is momenteel weer ontregeld) eens kijken en je in een pb enkele foto's doorsturen.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:38

Okee dat zou ik echt super vinden! Ik ben wel op zoek geweest naar voorbeeldfoto's maar elke keer was het de lens met een andere body of de body met de verkeerde lens :Y)
Hopen dat je internet het doet! :+ Ben erg benieuwd! :D

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:01

salatiga1995 schreef:
Okee dat zou ik echt super vinden! Ik ben wel op zoek geweest naar voorbeeldfoto's maar elke keer was het de lens met een andere body of de body met de verkeerde lens :Y)
Hopen dat je internet het doet! :+ Ben erg benieuwd! :D

Maar verwacht er echt niet te veel van, het is mijn 1e spiegelreflex en dus nog erg onervaren :+ Het zijn nog vooral probeersels.
(Indien m'n internet niet werkt, zal ik het in het WE wel kunnen doorsturen normaal, maar pb me dan voor de zekerheid (ben nogal vergeetachtig :o )

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:15

Hahah okee zal ik doen (wat is WE? :o )
Ik ben zelf ook nog heel onervaren hoor, word ook mijn eerste maar ik wil zo graag zien hoe de objectieven werken in combi met de Nikon D3100, want hoe is het menu etc? Het is toch een soort "beginnerscamera" ?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:29

salatiga1995 schreef:
Hahah okee zal ik doen (wat is WE? :o )
Ik ben zelf ook nog heel onervaren hoor, word ook mijn eerste maar ik wil zo graag zien hoe de objectieven werken in combi met de Nikon D3100, want hoe is het menu etc? Het is toch een soort "beginnerscamera" ?

WE is bij mij week-end ;)
Het menu vind ik erg gemakkelijk. De eerste dag ben ik er vooral mee aan het spelen geweest met de instellingen, maar het was nog een beetje Chinees voor mij :o
Dan heb ik het boek "From snapshots to great shots, Nikon D3100" erbij genomen (is wel Engels, vond hem niet in het Nederlands) en zit nu op pagina 18 denk ik en weet ongeveer al wat witbalans en ISO betekend, en hoe je de scherpstelling kan veranderen.
Verder heb je ook een Guide in het menu, waarin voorbeeldfoto's staan met een verschillende instelling (bv een waterval met een korte en lange sluitertijd), ook wel handig voor je 1e camera, hoewel ik dit nog niet erg veel gebruikt heb (of niet, maar heb hem eigenlijk ook maar pas).

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:57

Hallo,
Ik ga meteen ook een vraagje posten:
We zijn op zoek naar een nieuwe camera, bij voorkeur een Canon Eos. In types enz ben ik nog niet zo thuis, laat staan in lenzen!
Ik heb altijd met de gewone digitale camera getrokken, en daar kwamen wel nog mooie plaatjes uit.
Maar wat de camera moet kunnen: (Eigenlijk zowat hetzelfde als Salatiga haar eisen)
vooral sterke architecturale foto's maken (vanwege mijn studies), landschapsfoto's en bloemen (ivm mijn vader zijn beroep als tuinarchitect) en daarnaast zou hij ook goed overweg moeten kunnen met portret, en actiefoto's. Budget is max 1000 euro.
Wat raden jullie aan? Bij Pixmania zag deze: http://www.pixmania.be/be/nl/2681221/ar ... f-s-1.html
De 18-55 lens leek mij, na korte opzoekingen eerder een gewone standaardlens?
Groetjes!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:59

Sterke foto's maken, zoals jij dat zegt, heeft voor 90% te maken met de persoon die de camera bedient, niet zozeer met de camera zelf.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:02

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:23

X__Trees schreef:
http://www.pixmania.be/be/nl/4986130/ar ... mm-is.html Of wat denken jullie hiervan? De 18-55 IS en de 55-250mm IS lenzen samen.

Kiwipitje: Dat weet ik nu ook wel +:)+ , maar kwaliteit van de camera moet ook wel een beetje meewerken. Suggesties?

is wel erg duur hoor, ik heb ze ook met zijn allen gezien voor 825,-!
En de Nikon D3100 is goedkoper die is maar 657,- las ergens dat het een grote concurrent was voor de Canon EOS 550 en ik vind dat ze redelijk op gelijke hoogte liggen samen (behalve de prijs dan)
Ik zit met heltzelfde probleem en moet tussen deze 2 kiezen, vind het echt een moeilijke keuze! :o

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:39

Ik heb al eerder hier een vraag gesteld alleen toen werd me gevraagt om het topic doortelezen, dit heb ik ook gedaan. Maar ik heb een vraag waar ik niet echt het antwoord op kon vinden, ik hoop dat jullie mee daarmee kunnen helpen.

Ik heb dus de Nikon D3000 met de Tamron AF 18-200 mm, het bevalt me prima en ik vind de foto's die ik ermee kan maken ook helemaal super. Ik heb hem tot nu toe alleen maar op de AF stand staan en fotografeer dan met het icoontje voor bewegende beelden of op A. Alleen nou zou ik het wel eens willen proberen om hem handmatig scherp te stellen, dus op de MF stand. Ik heb dit laatst geprobeerd, ik heb daarbij eerst die keuze ring (bovenop mijn camera zeg maar) op M gezet en vervolgens het schakelaartje omgezet naar MF. Het lukte me wel om zelf scherp te stellen en hij maakt ook de foto, alleen mijn beeld was zwart.

Hebben jullie toevallig een idee waardoor dat is gekomen? En wat ik fout doe.
Ook vraag ik me af of jullie veel gebruik maken van MF stand, of juist van de AF? En onder wel icoontje op die keuzering bovenop de camera fotograferen jullie dan?
Ik hoop dat jullie mijn vraag willen beantwoorden.