[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:08

F_Orumster schreef:
Ik vind een occasion een beetje spannend, je weet niet wat ermee gebeurd is. Ik weet dat er wel gechecked wordt bij een goede occasion dealer, maar toch...

Joh, beetje occasion zit een jaar garantie op. Ik zou me daar niet zo druk over maken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:40

Shuttercount zegt niet altijd alles misschien, maar als ik bij camera express naar de occasions kijk, heb je met een shuttercount van 30.000 net € 200 korting. € 500 korting heb je eentje met 98.000 clicks. Leuke korting, maar al wel erg veel clicks. Op de meeste sites zie je dat ie 100.000-150.000 haalt, dan vind ik het dus nog niet zoveel korting. Maar zal eens verder sneupen naar occasions.

Edit: ik dacht dat de mark III met CF werkte, maar helaas niet. Gaat de CF eruit?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:55

F_Orumster schreef:
Shuttercount zegt niet altijd alles misschien, maar als ik bij camera express naar de occasions kijk, heb je met een shuttercount van 30.000 net € 200 korting. € 500 korting heb je eentje met 98.000 clicks. Leuke korting, maar al wel erg veel clicks. Op de meeste sites zie je dat ie 100.000-150.000 haalt, dan vind ik het dus nog niet zoveel korting. Maar zal eens verder sneupen naar occasions.

Edit: ik dacht dat de mark III met CF werkte, maar helaas niet. Gaat de CF eruit?

5DIII werkt zowel op CF als SD, maar eventueel kun je wachten tot de IIII uitkomt dan zakt die prijs meestal weer wat ;)

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:20

De 5D3 is inmiddels al weer ruim 4 jaar oud. Hij slikt idd CF en SD. Wellicht dat de 5D4 wel CFast krijgt. :D

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:37

Ik heb deze foto's laatst gemaakt met de nikon d3100. Ben blij met de resultaten. Kan ik jullie ook een beetje de kwaliteit laten zien!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:19

Hallo!
Ik zit met een dilemma. Ik ben al een tijdje bezig met fotograferen, niks bijzonders: mijn hond, paarden, etc. Ik fotografeer met een Nikon D40 en wil graag iets verder. Ik heb voor mijzelf eigenlijk twee opties bedacht, maar bij die op opties zitten een heleboel vragen waarvan ik hoop dat jullie die een beetje kunnen beantwoorden

Optie 1: ik hou mijn Nikon D40 maar koop er een nieuwe lens bij en ga de rest van mijn leven verder met het merk Nikon.
Is er een verschil in een Nikon D40 en een nieuwere versie? Is het het dus waard om voor deze Nikon een lens te kopen of is op Canon overstappen beter? Zo kom ik al meteen bij optie 2: overstappen naar Canon: een nieuwe camera kopen (ik zou dan waarschijnlijk gaan voor de Canon Eos 1300D) en dan een tijdje later ook een nieuwe lens. Toen ik camera's van de twee merken ging vergelijken viel het me op dat Nikon een stuk duurder was dan Canon, klopt dit of vergeleek ik de verkeerde camera's met elkaar?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Welke optie lijkt jullie het beste?
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil graag voor mijn hobby dieren fotograferen en ben nu niet meer écht een beginner maar ook nog lang geen gevorderde.

Alvast heel erg bedankt!!

(Wauw, prachtige foto's hierboven!!)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:40

Ik kan je helaas niet helpen, heb net pas sinds een week een nieuwe camera. Ik heb een Canon 750D gekocht. Dit zijn mn eerste foto's :D moet zeggen dat ie mij heel goed bevalt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:46

Fijn dat je blij ben met je nieuwe camera!! En mooie foto's zijn er al uit gekomen! Mag ik vragen waarom je deze keus hebt gemaakt?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:54

AnimalFriend schreef:
Hallo!
Ik zit met een dilemma. Ik ben al een tijdje bezig met fotograferen, niks bijzonders: mijn hond, paarden, etc. Ik fotografeer met een Nikon D40 en wil graag iets verder. Ik heb voor mijzelf eigenlijk twee opties bedacht, maar bij die op opties zitten een heleboel vragen waarvan ik hoop dat jullie die een beetje kunnen beantwoorden

Optie 1: ik hou mijn Nikon D40 maar koop er een nieuwe lens bij en ga de rest van mijn leven verder met het merk Nikon.
Is er een verschil in een Nikon D40 en een nieuwere versie? Is het het dus waard om voor deze Nikon een lens te kopen of is op Canon overstappen beter? Zo kom ik al meteen bij optie 2: overstappen naar Canon: een nieuwe camera kopen (ik zou dan waarschijnlijk gaan voor de Canon Eos 1300D) en dan een tijdje later ook een nieuwe lens. Toen ik camera's van de twee merken ging vergelijken viel het me op dat Nikon een stuk duurder was dan Canon, klopt dit of vergeleek ik de verkeerde camera's met elkaar?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Welke optie lijkt jullie het beste?
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil graag voor mijn hobby dieren fotograferen en ben nu niet meer écht een beginner maar ook nog lang geen gevorderde.

Alvast heel erg bedankt!!

(Wauw, prachtige foto's hierboven!!)

Eigenlijk heb je drie opties. Maar allereerst, Canon en Nikon zijn beide marktleider, dus beide net zo goed en eigenlijk net zo duur. Het verschil tussen Canon en Nikon ligt voornamelijk in hoe je ze in de hand vind houden en wat je zelf prettig vindt vasthouden en werken. De prijs ligt vrij gelijk, mits je dezelfde modellen gaat vergelijken.

Dan....

De camera die je hebt is de allereerste consumenten dslr die Nikon uitgebracht heeft. Het is de verre voorouder van de D3400 En de goedkoopste in het assortiment. Dat je tegen limieten aanloopt kan ik mij voorstellen. De D 40 werd in 2004 op de markt gebracht en inmiddels is de techniek enorm vooruit gegaan. Dus dat je iets nieuws wilt kan ik mij helemaal voorstellen.

Maar wat koop je dan, een Nikon of een Canon? Voor min zou het antwoord van die vraag liggen bij wat ik aan lenzen heb liggen. Mijn lenzen zijn allemaal voor Nikon, dus blijf ik bij dat systeem. Anders moet ik behalve een camera ook al mijn lenzen vervangende nadat is zonde van het geld. Dus, wat heb je liggen?

Welke Nikon ik je zou adviseren, ik denk dat je al blij gaat worden van een D3400, maar dat wanneer je iets luxer wilt, dat je heel blij gaat worden van een camera uit de 5000-serie (zoals de D5300 of hoger). En dan eventueel met een nieuwe lens erbij afhankelijk van wat je al hebt liggen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:19

AnimalFriend schreef:
Fijn dat je blij ben met je nieuwe camera!! En mooie foto's zijn er al uit gekomen! Mag ik vragen waarom je deze keus hebt gemaakt?

Mijn zwager is fotograaf en heeft me geholpen met uitzoeken. Heb em mn budget gegeven haha en daar kwam deze uitrollen. Ik heb voor canon gekozen omdat ik dan van hem kan lenen als ik een keer wat wil uitproberen.

Ik zou ook kijken wat je nu aan lenzen hebt. Het is zonde om die weer nieuw te moeten kopen. Wat ik begreep zijn zowel Canon als Nikon goed. De nikon in hetzelfde segment was alleen veel lichter dan de canon maar bij mij was het lenen van spullen meer waard dan het gewicht van de camera ;)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:22

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Sorry dit was inderdaad niet helemaal duidelijk, maar ik heb helemaal niks liggen qua lenzen. Alleen de 18 - 55 mm die op mijn Nikon D40 zit.
Maar begrijp ik dus goed dat het aan te raden is om een hele nieuwe camera te kopen? Of zal de kwaliteit van de foto's ook even goed worden als ik alleen een nieuwe lens voor mijn Nikon D40 koop en eventueel later uitbreid met een nieuwe camera?
Ik ga eens googelen over de Nikon D3400 en de 5000-serie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:47

AnimalFriend schreef:
Sorry dit was inderdaad niet helemaal duidelijk, maar ik heb helemaal niks liggen qua lenzen. Alleen de 18 - 55 mm die op mijn Nikon D40 zit.
Maar begrijp ik dus goed dat het aan te raden is om een hele nieuwe camera te kopen? Of zal de kwaliteit van de foto's ook even goed worden als ik alleen een nieuwe lens voor mijn Nikon D40 koop en eventueel later uitbreid met een nieuwe camera?

Het cru heb je twee opties: je koopt een geheel nieuwe set van het merk wat je bevalt of je blijft bij Nikon, koopt wat mooi glas en kijk rustig rond voor een andere body.

Als je verder tevreden bent met de kwaliteit, zou ik toch neigen naar die laatste optie en m'n set rustig opbouwen naar iets moois, stap voor stap.

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:56

ikke schreef:
AnimalFriend schreef:

Het cru heb je twee opties: je koopt een geheel nieuwe set van het merk wat je bevalt of je blijft bij Nikon, koopt wat mooi glas en kijk rustig rond voor een andere body.

Als je verder tevreden bent met de kwaliteit, zou ik toch neigen naar die laatste optie en m'n set rustig opbouwen naar iets moois, stap voor stap.

Bedankt! Naar deze optie was ik inderdaad ook meer geneigd. Dus dit ga ik denk ik doen! Bedankt voor het meedenken! Nog één vraagje: is het verstandig om lenzen of camera's tweedehands (via Marktplaats) te kopen? Of is het verstandiger om ze nieuw te kopen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:54

AnimalFriend schreef:
ikke schreef:

Bedankt! Naar deze optie was ik inderdaad ook meer geneigd. Dus dit ga ik denk ik doen! Bedankt voor het meedenken! Nog één vraagje: is het verstandig om lenzen of camera's tweedehands (via Marktplaats) te kopen? Of is het verstandiger om ze nieuw te kopen?

Als je voor occasions wil gaan en je hebt wat twijfels over je Eigen kennisniveau, ga dan voor occasions van een goede winkel. Op die spullen zit vrijwel altijd garantie. Geeft je toch wat meer zekerheid.
Als je even dit topic en het cameratopic terug leest, kom je de nodige links van winkels tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:06

AnimalFriend schreef:

Als je wilt overstappen naar Canon zou ik voor een ander model gaan dan de 1300D. Dat is een echte instapcamera, en zo te horen wil je iets meer dan dat. Nikon heb ik verder geen verstand van!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:16

Ik ben op zoek naar een goede maar niet al te dure dSLR camera waar vooral goed mee gefilmd kan worden.

Ik heb momenteel een Canon 1100d maar voor filmen is ie gewoon niet geschikt. Nu lees ik veel positiefs over de Canon 700d. Ik heb een voorkeur voor Canon omdat ik daar vaker mee werk en Nikon krijg ik gewoon niet onder de knie.

Is er iemand die ervaring heeft met de Canon 700d, hier misschien filmpjes van heeft gefilmd met een 700d en mij er wat over kan vertellen?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:11

Als complete beginner zou ik ook graag een DSLR camera aanschaffen waarmee ik zowel op vakantie fijne foto's kan nemen alsook van de paarden thuis & op wedstrijd. Nu las ik dat zowel de Canon EOS 1300D als de Nikon D3300 beide fijne beginnerscamera's zijn al lees ik dan weer bij de reviews dat de Canon een laag aantal foto's per seconde maakt, je het risico loopt om actiemomenten te missen. Terwijl er bij de Nikon aangegeven staat 'Snelle acties leg je trefzeker vast dankzij het hoge aantal afbeeldingen per seconde.' Daarnaast heeft deze ook een hoger ISO bereik waardoor je ook in 'donkere' (is relatief lijkt mij) beter kan fotograferen. Dus ik neig nu eigenlijk meer naar de Nikon D3300. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Qua prijs is het eigenlijk geen verschil tussen beide, dus daar moet ik het alvast niet voor doen. De Canon komt met een 18-55MM IS II lens en de Nikon met een AF-P DX 18-55MM F/3.5-5.6G VR. Zijn deze lenzen ook ongeveer gelijkwaardig aan elkaar?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:56

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:18

Bedankt maaikemuis, was zeker een interessant stuk inderdaad! Voorlopig blijft mijn voorkeur dus nog altijd naar de Nikon D3300 uitgaan :-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:17

In het kader van we moeten iets hebben om voor te sparen, ben ik wel benieuwd wat voor opvolger jullie me aanraden voor mij 500D camera. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met fotograferen met mijn 350D om te kijken of ik het leuk vind en nadat ik erachter was dat dit het geval was, heb ik deze ingewisseld voor de 500D. Op zich ben ik best tevreden met mijn camera (in combi met de kitlens, de 50 mm 1.8 en de 55-250 tele), maar den mensch wil toch altijd graag meer. Ik fotografeer best divers. Paarden, natuur, landschappen en mensen (portret). Misschien dat ik over een tijdje zelfs een studiootje wil maken, aangezien ik in mijn huis een ruimte heb die geen bestemming heeft en dat zou natuurlijk wel heel gaaf zijn. Ik breid mijn spulletjes in kleine stapjes uit om het betaalbaar te houden, dus een overstap naar het meest nieuwe model gaan we niet doen. Wat zou een mooi stapje verder zijn denken jullie? Of zou een iets moderner model met wat meer MP niet zoveel verschil maken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:37

Murosch schreef:
In het kader van we moeten iets hebben om voor te sparen, ben ik wel benieuwd wat voor opvolger jullie me aanraden voor mij 500D camera. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met fotograferen met mijn 350D om te kijken of ik het leuk vind en nadat ik erachter was dat dit het geval was, heb ik deze ingewisseld voor de 500D. Op zich ben ik best tevreden met mijn camera (in combi met de kitlens, de 50 mm 1.8 en de 55-250 tele), maar den mensch wil toch altijd graag meer. Ik fotografeer best divers. Paarden, natuur, landschappen en mensen (portret). Misschien dat ik over een tijdje zelfs een studiootje wil maken, aangezien ik in mijn huis een ruimte heb die geen bestemming heeft en dat zou natuurlijk wel heel gaaf zijn. Ik breid mijn spulletjes in kleine stapjes uit om het betaalbaar te houden, dus een overstap naar het meest nieuwe model gaan we niet doen. Wat zou een mooi stapje verder zijn denken jullie? Of zou een iets moderner model met wat meer MP niet zoveel verschil maken?

Ga zo hoog mogelijk zitten voor de prijs die je ervoor over hebt.
Bijvoorbeeld een 7D, die vindt je als occasion zonder onmogelijk zoekwerk voor 600 - 650 euro. Een 5D mark III kun je onder de 2000 euro vinden, maar misschien is die stap net te groot.
Ik zou er op die manier in staan en gewoon gaan kijken wat er te vinden is.
Zorg in ieder geval ervoor dat je weet bij welke winkels je wel of niet moet zijn. Niet alle winkels zijn even klantvriendelijk. Steek daar wat huiswerk in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:20

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:38

Wow, das een goeie prijs... en 73.000 clicks is ook niet gek...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:40

F_Orumster schreef:
Wow, das een goeie prijs... en 73.000 clicks is ook niet gek...

Denk je dat die body er nog zou staan als ik het geld had liggen............

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:42

Ik overweeg het nu serieus! Ik was van plan om de 5d III te kopen als de nieuwe uitkomt, en dan zit je ook op 2500 ofzo... Dit is wel een erg prof ding, lijkt het dan niet een beetje overkill?