centraal foto-thema / opdracht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Re: centraal foto-thema / opdracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:13

ik vind macro ook echt iets anders dan natuurfotografie ;)
Macro is moeilijk maar echt goede natuurfoto is ook echt verdomt lastig maar echt iets heeel anders :P

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:27

Het mocht in ieder geval allemaal toen ik het thema bedacht :) natuur is een breed begrip.
Maar ieder heeft een eigen invulling aan het thema...

Ik vind het enorm leuk dat er zoveel foto's zijn en ook ik stem morgen omdat ik ze dan even rustig kan bekijken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:27

Citaat:
Thema: Natuurfotografie
Insturen van zaterdag 23 augustus 20:00 tot zaterdag 6 september 20:00.
Stemmen vanaf zaterdag 6 september 20:00 tot maandag 8 september 20:00.

Voltooide thema's: Boek, Beweging, Drieluik, Bokeh, Zelfportret, Straatfotografie, Levitation, Two of a kind, Tegenlicht, Spring, Nachtfotografie, Vervoer, Liefde, Railroad tracks, Warmte, Oud, Fashion, Papparazi, Muziek, Candy, Found Faces, Veloren,Snelheid, Detail, Inspiratie, Eten/drinken, Een nieuw begin, Kracht, Moeder liefde, Geheim, Beroepen, Band, Color/kleur, Magic, Reizen, Feest, Onscherp, Water, Schaduw.

Mijn stem gaat naar Marjoow

En deze keer wil ik ook iedereen van commentaar voorzien. Deels om mijn keuze duidelijk te maken, maar ook om mensen vooruit te helpen! Maar t is mijn mening, dus je mag het er natuurlijk mee oneens zijn :)

Een tip voor iedereen (ik heb het nu ook niet gedaan): Weet wat je fotografeert. Eigenlijk weten alle natuurfotografen wat ze op de foto zetten: de soort (als je focust op een dier of plant) of de naam van het natuurgebied.

En nog een algemeen commentaar, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik bioloog ben. Foto's van planten in de tuin vind ik geen natuurfoto's. Insecten op de planten kunnen nog net, want dan ben je iets verder aan het kijken. Die insecten komen naar de planten toe uit zichzelf, die planten zijn daar door de mens gezet, sorry :P

romyloverr - Het idee is leuk. Helaas is het jammer dat je de schaduw kant van het paard en de dijk ziet, daardoor wordt de foto donker. Maar omdat je over de dijk heen huizen ziet staan, is dit niet echt een natuurfoto voor mij.
Nightingale - Zoals al eerder aangegeven is door het uploaden je kwaliteit achteruit gegaan. Verder is het wel een mooie foto, misschien iets te donker, waardoor je details van de hommel mist. Ook zou ik de foto bij snijden en het rechtergedeelte weg halen, het leidt mij af van het onderwerp. Als je nog iets meer op hoogte van de hommel zou zitten, dus iets lager, dan zou het beeld ook interessanter worden.
_Tirzaaaaaa - Zoals eerder al aangegeven is het groen met de zwarte rand een beetje raar. De foto zoals hij origineel was vind ik al veel interessanter. Het is ook een natuurlijker beeld, en dat vind ik persoonlijk wel een must aan natuurfotografie, het mag wel bewerkt, maar niet te onnatuurlijk. Zeker snelle en schichtige dieren zijn lastig te fotograferen in de natuur. Veel geduld en oefenen en dan wordt het vast beter!
JonneN - Hele mooie foto! Maar het feit dat de Atalanta op z'n kop "zit", krijg ik het gevoel dat ik m'n hoofd moet draaien.
quartel - Mooie foto, maar het is erg jammer dat de focus niet op de ogen ligt. Als de ogen scherp zijn, heb je als kijker meer "contact" met de foto. Daarnaast zou ik het zelf mooier vinden als je helemaal geen andere delen dan de bloem ziet, zoals nu de kleine groene stukjes tussen de kroonbladeren.
Magda_90 - Scherp, goede compositie, maar ik mis wat kleur of contrast in het groen. Het is niet zo fleurig als ik zou willen zien. Komt waarschijnlijk omdat de zon niet scheen?
singasong - De kleuren zijn goed, compositie is ook prima. Ik krijg gelijk zin om naar buiten te gaan! Komt waarschijnlijk ook door de herinneringen die ik aan die plek op Terschelling heb!
hhensens - Nette foto. Het bewerken (weghalen van groen) geeft het juiste effect, maar is misschien iets te veel, omdat je wel ziet dat het bewerkt is. Het is jammer dat het een roos is, want dat is niet echt natuur, maar een plant in je tuin.
manonnevot - Jammer dat de foto zo donker is dat je niets van het onderwerp in beeld ziet. Verder is het ook een beetje een grauwe foto. Het is wel een leuk onderwerp! Klein detail: rechtsboven tegen de rand zit een donkere rand.
joeluna - Erg mooi gedaan, ook qua licht! Maar wat zie ik eigenlijk?
Marjoow - Prachtig! Misschien is alleen de lucht iets té blauw.
ikkebenmar - Simpel en eenvoudig, en daardoor erg sterk! De foto zou iets lichter kunnen en als het grassprietje rechtsonder ook weg was, zou het nog sterker zijn.
binky - Heel mooi. Goede compositie, goed kleuren en scherp, alleen vind ik het nu echt heel erg jammer dat er een lichtere rand omheen zit.
Belle2000 - Het idee vind ik interessant. Je foto is scherp, maar door de hoeveelheid wolken geeft de zonsondergang niet het beste effect. Daarnaast leiden de stukjes plant die links in beeld komen ook iets af.
Gub - Eén woord: Prachtig! Maar voor mij is het geen natuurfoto, maar een cultuurlandschap... Was het een ander thema geweest, dan had je zeker mijn stem gekregen!
Calice - Heel erg mooi! Maar hetzelfde als voor Gub: het is geen natuurfoto, maar in dit geval een landschap.
melody7 - Goede foto. Maar het kan beter. Met kleine details, zoals ervoor zorgen dat de hele schaduw erop staat, zodat de vlinder verticaal meer in het midden staat; door de focus meer aan deze kant van de atalanta te leggen en door de zon-kant van de vlinder te fotograferen (nu kijk je tegen een vleugel in de schaduw aan) helpen de foto verbeteren. Met meer tijd kan je er ook op letten dat de achtergrond neutraler is. Zodat bijvoorbeeld het takje er niet op staat, als de vlinder op het blad zit, of andersom.
Santos_05 - Interessante foto. Scherp. Wel wat aan de donkere kant. Voor mij is deze foto alleen te veel macro en ligt de focus niet meer op natuur als thema.
Suuzels - Scherp, mooie kleuren en ik krijg er een warm gevoel van. De onscherpe bloemen op de voorgrond leiden mij wel wat af. verder vind ik het jammer dat het planten uit een tuin zijn.
NAIWHL - Prachtig! Klein minpuntje: het oog is niet helemaal scherp. Toch spreekt Marjoow's foto me iets meer aan, anders had jij m'n stem gekregen!
S_imonee - Aardige foto, maar niet heel bijzonder. De compositie is erg goed, maar de het is jammer dat er tegenlicht is. Daardoor zijn de schaduwen wat donker en juist in het gras en de boom wil je de kleur zien, waar er nu schaduw is.
Jolandaa_ - Mooi beeld! Jammer dat het te donker is, en dat je rechts iets van bebouwing/balustrades ziet.
it_is_me - Heel erg mooi! Alleen vind ik de schaduwen iets te donker.
pinkie87 - Ah, met deze foto ben ik gelijk weer in herinneringen verzonken. Je hebt heel goed het beeld van de kwelder vastgelegd! Toch vind ik andere foto's hier iets beter of mooier.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 06-09-14 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:29

Kwelder??? Hihi is de slufter ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:30

pinkie87 schreef:

De Slufter is een kwelder ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 22:34

Dank je wel JewEmm.
Je hebt werkelijk echt werk gemaakt van je post!!!
Erg leuk om positieve kritiek te krijgen waar ik ook wat mee kan!! :j

Ik durf niet zo goed nog wat te zeggen over de foto`s.
Ik vind ze eigenlijk allemaal erg goed gelukt.
Ik ben zelf nog te kort er mee bezig om over een ander te oordelen vind ik dus heb ik gekozen op gevoel.....die van pinkie87.
Ik had mijn stem al in de lijst toegevoegd.
Verder vind ik het erg leuk om ook in een soort van opdracht mee te fotograferen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:29

JewEmm schreef:
pinkie87 schreef:

De Slufter is een kwelder ;)

Hahaha weer wat geleerd :p

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 07:04

JewEmm: bedankt voor je reactie! Leuk dat je voor iedereen een reactie hebt gegeven. Zelf ben ik nog te kort bezig met fotografie om voor iedereen een passende reactie te geven, maar dat komt wellicht met de tijd;-).

Het begrip natuurfotografie vind ik al een hele mooie om over na te denken. Voor mij is natuurfotografie een foto van iets wat groeit, bloeit, leeft. Voor het gemak heb ik het begrip natuurfotografie op wikipedia gezocht en daaruit blijkt dat natuurfotografie eigenlijk een heel breed begrip is wat verschillende onderdelen omvat. De meest beoefende zijn: landschapsfotografie, macrofotografie, onderwaterfotografie, wildlife- en vogelfotografie.

Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurfotografie

Dus eigenlijk heeft iedereen wel op zijn manier een passende foto aangeleverd, alhoewel de meningen daarover verschillen ;-).

Ik heb zelf voor Gub gekozen, omdat ik de verschillende kleuren erg mooi vind en er veel te zien is, zodat er geen stukje overbodig of saai is.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 10:54

@JewEmm, inderdaad fijn om uitgebreide feedback te krijgen en heb ook je feedback vergeleken met de andere foto's, waardoor het heel leerzaam wordt :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:23

Ik ben het ermee eens dat de macro foto's niet onder natuurfotografie vallen. Maar hierover verschillen de meningen. Als dat niet had gemogen, had degene die het thema bedacht dat vooraf moeten melden of moeten ingrijpen op het moment dat de eerste macrofoto's online stonden. Om daar achteraf op te gaan zeuren vind ik een beetje raar eerlijk gezegd.

Bedankt voor je feedback en stem JewEmm!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:24

Ohw en ik kan niet bij de foto van pinkie87

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:50

Een bloem/insect o.i.d. hoort bij de natuur, dus ik snap echt niet de opvatting dat macrofoto's niet bij natuurfotografie zou horen. Dan zouden veel andere fotografiewebsites/boeken etc. er ook naast zitten dat zij dergelijke foto's bij natuurfotografie betrekken. :+
Andersom zou ik namelijk ook zeggen dat er veel landschapsfoto's zijn ingezonden en dat dat ook niet bij natuurfotografie zou behoren (wat natuurlijk onzin is).
Zoals it_is_me al opmerkte, natuurfotografie is een breed begrip en alle foto's die ingezonden zijn gedurende dit thema behoren zeker tot natuurfotografie. Als diegene die dit thema had verzonnen dat niet had gewild, had ie moeten specificeren naar landschapnatuurfotografie. ;)

Bedankt voor de gegeven feedback op mijn foto!

singasong, ik vind het een mooie kleurrijke foto. Persoonlijk had ik hem iets meer als breedbeeld willen zien, hij is nu zo vierkant namelijk. Maar dan doet niet af aan het onderwerp en de mooie kleuren.
hhensens, een mooie foto an sich, maar gezien hij zo donker is, is het hem naar mijn mening nét niet. Het vliegje is een leuke bijkomstigheid!
manonnevot, erg interessant zo, al had ik iets meer ruimte willen zien aangezien hij nu zo krap gekaderd is. Je hebt een mooi moment vast weten te leggen!
joeluna, die vind ik heel mooi en zacht. Ietwat jammer van het overbelichte gedeelte bovenaan, doch mooi en zacht.
Marjoow, op zich mooi, maar vind hem te heftig nabewerkt helaas (HDR?).
ikkebenmar, de foto is een beetje leeg en nietszeggend ook wat donker. Het onderwerp is wel mooi scherp, maar eigenlijk is maar "een stengeltje" snap je? Wellicht kun je de volgende keer meer meenemen zodat de foto meer spreekt? Of meer met de kleuren doen waardoor het zachter wordt?
binky, ietwat te donker naar mijn smaak maar heel mooi!
Belle2000, de achtergrond is hierbij best druk waardoor het oog niet direct naar het onderwerp getrokken wordt. Ook is het onderwerp wat donker waardoor hij niet direct van de achtergrond afspringt. Ik denk dat als je de foto eerder had genomen (met wat meer licht) dat je dan al een beter effect had. En wellicht ook nog wat meer van onder?
Gub, die vind ik echt mooi!
Calice, ook erg prachtig! Mooi om bij weg te dromen.
melody7, mooi moment helaas niet scherp op het koppie. Wel mooi zacht.
Santos_05, de foto is imo wat te donker en de druppel is net niet scherp. Als je de foto wat meer zal oplichten, wellicht met wat vignet, dan zal ie meer gaan spreken.
Suuzels, mooie compositie, mooie kleuren en mooi scherp op het goede deel. Imo ietsje te donker.
NAIWHL, die vind ik echt supermooi! Voor de puntjes op de i is het net jammer dat hij niet scherp is op het koppie, maar de rest doet dat wel vergeten.
S_imonee, op zich mooi, maar ik denk dat je hier meer uit had kunnen halen door een andere compositie te nemen. Hij is nu nog niet veel sprekend zo. Wellicht meer door de knieën en iets meer de boom links te plaatsen zodat de taken van de andere boom wat buiten beeld vallen?
Jolandaa_, beetje donker maar zeker een prachtig moment!
it_is_me, de kleine fotomodelletjes, leuk gedaan. Wellicht kun je kijken of je de volgende keer meer vanaf ooghoogte en de ogen meer naar voren kunt doet? Maar dat is een smaakkwestie.
pinkie87 , ondanks dat de foto het niet meer doet, wist ik wel welke je had ingezonden. Het is een mooi Nederlands landschap. Ik mis er iets aan kleur in, maar ik had begrepen dat de zon ook niet aanwezig was toentertijd.
JewEmm , die vind ik qua lijnenspel erg interessant en een van de weinige foto's waar ik echt lang naar heb gekeken.

Ik zat wat te piekeren tussen twee foto's, maar mijn stem gaat naar NAIWHL. Ietwat jammer dat de koppie niet scherp is, maar de kleuren waren de doorslaggevende factor.

Citaat:

Voltooide thema's: Boek, Beweging, Drieluik, Bokeh, Zelfportret, Straatfotografie, Levitation, Two of a kind, Tegenlicht, Spring, Nachtfotografie, Vervoer, Liefde, Railroad tracks, Warmte, Oud, Fashion, Papparazi, Muziek, Candy, Found Faces, Veloren,Snelheid, Detail, Inspiratie, Eten/drinken, Een nieuw begin, Kracht, Moeder liefde, Geheim, Beroepen, Band, Color/kleur, Magic, Reizen, Feest, Onscherp, Water, Schaduw.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:52

Een bloem die je zelf hebt gepot in de achtertuin valt bij mij echt niet onder natuur. Maargoed, daar verschillen de meningen over. Ik zei overigens precies hetzelfde, thema verzinner moet hier dan specifiek in aangeven wat er bedoelt word.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:55

Dat iets naar jouw mening er niet onder valt, betekend niet dat het geen natuur is.
Absurd dat er überhaupt een discussie over is. :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:02

Daar zijn de meningen over verdeeld, daar kun je gewoon geen feit op drukken. Wat voor de een onder natuurfotografie valt, valt voor de ander onder macrofotografie.
Dus dat jíj het wel natuur vind betekent natuurlijk ook niet dat het wél zo is ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:05

Een bloem is een bloem, in de tuin of er buiten, dat is gewoon natuur. Een libelle op de bloem die met een macrolens is gemaakt is nog steeds een dier in de natuur. Sorry hoor maar hoe zwart/wit wil je het hebben. :')

Natuur was het onderwerp, of je de natuur nu fotografeert met een macrolens (dus een macrofoto), een groothoeklens (landschap) of een zoomlens (bijvoorbeeld die Schotse Hooglander) het blijft natuurfotografie.

Onbegrijpelijk dit... En bovendien erg zonde ook.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:22

Citaat:

Mijn stem gaat uit naar Gub, mooie kleuren en gaaf de molen en dauw er zo op!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:34

Met verbazing lees ik de discussie over wat natuur is en dan valt de onderste zin echt op :Y)

Citaat:

_O-

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:54

magda_90 schreef:
Een bloem is een bloem, in de tuin of er buiten, dat is gewoon natuur.

Volgens mij moeten we deze discussie niet hier voeren. Iedereen heeft net andere opvattingen over wat natuur is. En dat is vooral een politiek verhaal...

Ik ben het wel met je eens dat wat voor richting je ook kiest, macro, landschap, telezoom, het natuurfotografie blijft. Maar wat mij betreft moet de focus van het onderwerp dan wel nog steeds de natuur zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:02

Santos_05 schreef:
Met verbazing lees ik de discussie over wat natuur is en dan valt de onderste zin echt op :Y)

Citaat:

_O-

hahahaha ik meng me niet in de discussie wel of geen natuur. macro wel of geen natuur.

Onderwerp is "ruim" te interpreteren :P

Maar ondanks de molen niet t onderwerp is vind ik t een heel mooi hollands tintje geven aan de foto.

Marjoow, jouwe is van Soest?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:23

Het wordt een hele discussie en dat was niet het idee toen ik het thema bedacht.

Ik heb het thema bedacht om de natuur extra naar voren te laten komen en dat je niet tamme dieren mag gebruiken. Je parkietje thuis in de kooi om een voorbeeld te noemen. Of je hond hoewel dat ook een dier is.

Verder vind ik het persoonlijk juist heel leuk om te zien hoe iedereen er een eigen invulling aan geeft. Of dat nou een landschap is, een bloem een dier of macro of niet.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:19

Iedereen heeft zijn eigen opvatting en dat is ook duidelijk niet te zien. Ik heb alleen gezegd dat ik persoonlijk een macro daar niet onder vind vallen , maar als je het anders interpreteert dan is idd een insect of bloem ook wel wat natuur. Vind het juist ook weer leuk om te zien dat iedereen zo verschillend is.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:38

Ik heb weer niet meegedaan, oepsie! Wilde een foto vanaf kreta insturen (daar ben ik nu) maar mm vriendje had photoshop van zn laptop verwijderd ;( en als je in raw fotografeerd kun je dan dus niks haha. Hopelijk kan ik straks even een proefversie lightroom downloaden.
Maar goed, mijn stem gaat naar de prachtige foto van gub! Kan iemand die aan het lijstje toevoegen?

En wbt de discussie over wat wel en geen natuur is... ik vind de grote variatie aan inzendingen top en ik zie overal de natuur in terug! En dat is ook wat NAIWHL bedoelde toen ze dit thema koos denk ik :)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:51

Ow op de pagina paar terug staat de foto nog!!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:59

Citaat:

Ik heb de stem van Showteam erbij gezet en zelf gestemd op NAIWHL.
De discussie wat nou wel of geen natuurfoto is laat ik links liggen, denk dat de meeste wel hun zegje hebben gedaan :j
ik vind deze foto mooi scherp, goed eruitkomen en ook fijne achtergrondkleuren hebben. Niks aan toe te voegen!

Verder vind ik het super leuk dat er zo veel mensen mee doen dit thema en er zoveel verschillende interpretaties en soorten foto's zijn ingestuurd. Helaas heb ik geen tijd om iederee feedback te geven.