[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

grace1989

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:37

Dankjewel voor je reactie. Ik heb wat filmpjes en een webinar gevolgd over de sluitertijd, diafragma en sluitertijd. Dit vind ik nog best moeilijk om wat je zegt, het te kunnen laten samenwerken.
Ik weet dus op zich wat het betekent maar het samen laten werken vind ik moeilijk. Vooral de sluitertijd.
Ik denk ook dat ik best veel in de gedeeltelijk automatische stand zal doen.
Dus 1 van de 3 handmatig en de andere 2 dingen op de automaat.
Leg ik het zo goed uit :D ?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 18:17

Grace, je kunt ook semi-automatisch fotograferen, dat doe ik veel en werkt in mij ogen altijd heel erg goed. Ik weet niet wat voor soort foto's je wilt gaan maken, maar denk bij de foto's die je maakt na over wat het belangrijkste is, diafragma of sluitertijd.

Bijvoorbeeld, bij sportfotografie of dieren fotografie is de sluitertijd het meest belangrijk, die moet kort zijn omdat je anders een bewogen foto hebt. Zet de camera dan in de stand dat je de sluitertijd zelf instelt, en de camera het bijpassende diafragma uitzoekt.

Wil je een landschap, dan is diafragma het belangrijkst, dan zet je de camera in de stand dat je het diafragma instelt, en de camera de juiste sluitertijd erbij zoekt.

Voor foto's waar je alle tijd voor hebt en die je oneindig kan herhalen, zoals portret foto's, kun je echt gaan spelen en de verschillende instellingen uitproberen en zien wat het doet. Let op dat je in RAW fotografeert ipv in JPEG, want dan zie je ook al je instellingen later terug en dat is super leerzaam.

Veder ook heel belangrijk is de ISO waarde. Afhankelijk van de kwaliteit van je camera kun je hogere ISO waardes hanteren om zo tot kortere sluitertijden te kunnen komen. Ik stel altijd op de camera in wat ik de als maximale ISO wil in bepaalde omstandigheden. Als je alles helemaal automatisch laat doen, kan het zijn dat de camera in donkere situaties kiest voor een hele hoge ISO en dan wordt je foto te korrelig. Gewoon met je camera oefenen in verschillende lichtsituaties (buiten open vlakte, buiten bos, binnen, overdag, kunstlicht etc) en wat bij jouw camera nog een mooi beeld geeft als maximale ISO en dan die als maximum kiezen bij die omstandigheden.

Veder is het oefenen oefenen oefenen en vooral iedere keer spelen met de settings in dezelfde omstandigheden en kijken wat het effect is.

Cameranu heeft inderdaad fijne trainingen maar zijn betaald. Kamera Express heeft ook veel gratis on line trainingen waar je al heel veel uit kunt leren: https://www.kamera-express.academy/

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 07:06

Hoi Oji,
Heel erg bedankt voor je feedback.
Ja precies, de semi automaat bedoel ik :) .
Fijn dat je het zo uitlegt.
Zo'n foto van rennende hondjes zoals eerder werden geplaatst van Tigress en het springende paard van Melisje vind ik leuk om te doen.
Dan moet ik dus vooral de sluitertijd goed hebben.
Ik ben heel blij met de link van Kamera expres en ga mij daarvoor aanmelden.
Ik ga kijken naar een canon eos r10, er is mij verteld dat dit een handige camera voor mij zou zijn.

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:22

Hi!
Nieuw in het topic. Ik wil graag de hobby paardenfotografie weer wat serieuzer oppakken. Ik word vaker gevraagd om foto's te maken en was laatst mee naar een heideshoot, wat ik ontzettend gaaf vond om te zien.
Nu zie ik wel eens oproepen voor meeloopdagen langskomen. Zijn er bokkers die dat wel eens hebben gedaan? Zoja, waar moet je opletten (kijken jullie bijv naar portfolio van de fotograaf, ervaring?)?
Ik weet ook niet wat een normale prijs is voor zo iets.

Daarnaast een heel andere vraag; heeft iemand tips voor foto's in een binnenbak? Ik oefen hier veel mee, maar merk dat ik mijn instellingen nooit helemaal fijn krijg als ik binnen rijfoto's probeer te maken. Buiten, met natuurlijk licht, heb ik dit probleem niet.

Dank alvast :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:51

kampioen2be schreef:
Hi!
Nieuw in het topic. Ik wil graag de hobby paardenfotografie weer wat serieuzer oppakken. Ik word vaker gevraagd om foto's te maken en was laatst mee naar een heideshoot, wat ik ontzettend gaaf vond om te zien.
Nu zie ik wel eens oproepen voor meeloopdagen langskomen. Zijn er bokkers die dat wel eens hebben gedaan? Zoja, waar moet je opletten (kijken jullie bijv naar portfolio van de fotograaf, ervaring?)?
Ik weet ook niet wat een normale prijs is voor zo iets.

Daarnaast een heel andere vraag; heeft iemand tips voor foto's in een binnenbak? Ik oefen hier veel mee, maar merk dat ik mijn instellingen nooit helemaal fijn krijg als ik binnen rijfoto's probeer te maken. Buiten, met natuurlijk licht, heb ik dit probleem niet.

Dank alvast :)

Ja hoor, in een binnenbak fotograferen is geen enkel probleem, kippetje - eitje zogezegd.
Maar dat is flauw want ik heb 10 MHN-TD schijnwerpers van 150W per stuk om in te zetten }> Dan is het alsof je buiten staat :j

Daar zit namelijk je probleem: de meeste binnenbakken zijn als een donker hol waar nauwelijks daglicht binnen komt. Dat redt je wel maar dat stelt eisen aan je camera dat er nog iets fatsoenlijks uit komt bij ISO 6400 of 128000, zeker als je bewegende paarden wil fotograferen.

Ga dus eens proberen wat er gebeurt bij flink hogere ISO-instellingen en beoordeel zelf wat je van het resultaat vindt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 09:38

Ik heb hulp nodig bij studio foto’s en dan vooral het bewerken van haartjes op het gezicht (bij de dames) de foto’s zijn zo scherp hihi *D

Vind vooral over het retoucheren zoals puistjes en zachtere huid, maar dat lukt wel… iemand die even mee kan denken ?