[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:55

Ik pb je even, volgens mij begrijp je me verkeerd.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:33

Hey

Even een vraagje voor de Nikon D3100 gebruikers (en anderen :) )

Heb er zaterdag een gekocht en zondag al wat aan het spelen geweest met de instellingen en wat geprobeerd. Zondag ong 120 foto's getrokken en mijn batterij was leeg. Is dit normaal? Heb de live view toen niet (of misschien een keertje of 2) gebruikt om eventjes uit te proberen. Of kan het zijn dat mijn batterij nog niet op sterkte is?

En heb je hiervoor eigenlijk ook zo'n extra grip batterij?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:44

Dat lijkt me niet goed Tesseke. Weet je wel zeker dat je batterij goed vol was toen je begon?
Ik heb net mijn accu's in de oplader gedaan(ik heb wel een grip), maar die zaten nog voor 77% vol, terwijl er al 677 foto's mee gemaakt waren!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 08:45

De batterij had anderhalf uur opgeladen en het lampje van de lader brandde (pinkte niet meer).

Ik ga straks terug naar de winkel, ben zo'n beschermstickertje vergeten voor over men lcd schermje en ga het daar straks toch eens navragen voor de zekerheid.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:01

Da's wel vreemd. Was het zondag erg koud en heb je buiten gefotografeerd? Dat zal flink schelen, al vind ik 120 dan nog erg weinig. Zou 'm eigenlijk nog een keer compleet opladen en een keer proberen, doet ie het dan nog maar zo kort dan is er gewoon echt iets mis met die accu.

Overigens is een situatie met grip vergelijken met een enkele accu niet "eerlijk". 2 accu's in een grip doen het langer dan 2 losse accu's zonder. Canons oude 5D is daar een extreem voorbeeld van - als die bodies geen stroom zopen maar alcohol waren ze vast en zeker allemaal klant bij Novadic.
Een 5D met één accu kan (afhankelijk van de omstandigheden) die accu leeg hebben in 100-150 foto's. Een tweede accu hield het even lang vol. Fotografeer in dezelfde omstandigheden met een grip eronder en dezelfde 2 accu's erin en je schiet er ineens meer dan 500.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:16

Het was wel koud, maar niet erg koud, het vroor juist denk ik.
Heb in de voormiddag vooral aan het spelen geweest met de iso en de witbalans en andere instellingen en zo binnen foto's aan het nemen geweest, ook eventjes op de automatische stand.
In de namiddag heeft mijn vriend op de automatische stand zonder flits foto's aan het nemen geweest in een binnenbak.
Ga in het weekend nog eens proberen, en als de batterij zo snel leeg blijft lopen ga ik er toch eens mee terug naar de winkel. Ben nu blij dat ik voor een winkel in de buurt heb gekozen en iets meer heb betaald dan helemaal naar Rotterdam te rijden ofzo. :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:47

tesseke schreef:
Ga in het weekend nog eens proberen, en als de batterij zo snel leeg blijft lopen ga ik er toch eens mee terug naar de winkel. Ben nu blij dat ik voor een winkel in de buurt heb gekozen en iets meer heb betaald dan helemaal naar Rotterdam te rijden ofzo. :)
Zegt ook weer niet alles natuurlijk. Tijdje terug problemen gehad met een objectief... leverancier zei "stuur wel vast een nieuwe op, retourneer jij deze". Nieuwe was er op de volgende dag al voordat ik tijd had gevonden om naar het postkantoor te gaan _O-

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:29

Dan kun je wel spreken van goede service ;)

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:13

Onlangs is mijn 300d kapot gegaan en ben voorzichtig opzoek naar een nieuwe maar twijfel heel erg tussen Canon en Nikon.. Al heb ik nu wel enkele canon objectieven liggen.. nikon trekt mij ook wel.. iemand ervaringen met Nikon én Canon als vergelijking?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:27

Als je Canon gewent bent is Nikon echt heeeel onlogisch qua instellen. Echter heb ik nooit zoveel problemen met omschakelen van Canon naar Nikon. Op school heb ik vaak met Nikon gewerkt, en ik moet zeggen dat het me best beviel. Toch ben ik meer weg van Canon dus heb ik het daarbij gehouden toen ik op zoek was naar een andere camera. Dit ook omdat ik diverse goede objectieven heb met Canon vatting heb liggen en de tweedehands prijs die ik daarvoor zou kunnen krijgen imo niet echt passend was. Het ligt helemaal aan jezelf en als je eventueel een goeie deal kunt sluiten bij een winkel in combinaie met inruil van je canon objectieven, dan is dat wellicht een optie voor je.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:35

Liesje89 schreef:
Als je Canon gewent bent is Nikon echt heeeel onlogisch qua instellen. Echter heb ik nooit zoveel problemen met omschakelen van Canon naar Nikon. Op school heb ik vaak met Nikon gewerkt, en ik moet zeggen dat het me best beviel. Toch ben ik meer weg van Canon dus heb ik het daarbij gehouden toen ik op zoek was naar een andere camera. Dit ook omdat ik diverse goede objectieven heb met Canon vatting heb liggen en de tweedehands prijs die ik daarvoor zou kunnen krijgen imo niet echt passend was. Het ligt helemaal aan jezelf en als je eventueel een goeie deal kunt sluiten bij een winkel in combinaie met inruil van je canon objectieven, dan is dat wellicht een optie voor je.

Als je Nikon gewend bent is Canon echt heeeeeeel onhandig qua instellen ;)

Merken liggen niet zoveel van elkaar af. Nikon zou ietsje pietsje betere beginnerscamera's (door de betere automaatstand) maar Canon blijft in het hogere segment weer ietsje beter. Verschil is echter heel klein.
Ik vind Nikon logischer in de bediening (vind dat draaiwiel van Canon niets) maar dat is hoogstpersoonlijk. Ik zou gewoon naar beide merken kijken en dan kijken welk toestel het beste bij jou past qua grip/hand, mogelijkheden, prijs etc.

Tis wel zo, als je eenmaal voor een merk kiest, is het lastig om (met hele verzameling objectieven) weer te switchen

Ik ga deze week wel ontdekken of de service van Nikon een beetje oke is. Mijn D90 is nu na een half jaar al stuk; verkoper zegt dat het valschade is maar hij is echt nooit gevallen; ben erg benieuwd wat Nikon ervan gaat zeggen. Heb niet voor de lol 800 euro neergeteld om nu al met een kapotte camera te zitten.

Ik heb gehoord dat Canon betere service zou hebben, we zullen het meemaken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:40

Ik denk dat de keuze Canon/Nikon heel erg persoonlijk is. Heb je geen mensen in je omgeving die met Nikon fotograferen waarvan je de camera eens zou kunnen testen? Of ga eens in een winkel de camera's testen, wat scrollen in de menu's en kijken hoe je alles instelt. Dan zie je vanzelf bij welke camera je het beste gevoel hebt.

MandyR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:48

Heeft hier iemand ervaring met de Canon 500D?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:59

bengelpiet schreef:
Heeft hier iemand ervaring met de Canon 500D?

Ik heb hem, fijne camera en erg gebruiksvriendelijk met het juiste glas ervoor mooie foto's.
Die van mij staat nu wel te koop wegens overstap naar segment hoger.
Maar al die tijd erg veel plezier van gehad en ik vond hem erg fijn in het gebruik om te leren omgaan met een DSRL.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:07

Toydoll schreef:
Merken liggen niet zoveel van elkaar af. Nikon zou ietsje pietsje betere beginnerscamera's (door de betere automaatstand) maar Canon blijft in het hogere segment weer ietsje beter. Verschil is echter heel klein.
Dat ben ik echt niet met je eens. De D3x is nog steeds koning in resolutieland, de D3s is koning op het gebied van dynamisch bereik en signal-to-noise ratio. De 5DII hangt er qua prestaties een beetje tussenin, heeft magere AF, is vrij traag en heeft prijs en full HD video als groot pluspunt. De 1DsIII is mooi maar verouderd en de 1D Mk4 kan de concurrentie met de D3s (volgens mij met name door z'n kleinere sensor) niet helemaal aan.

Toydoll schreef:
Ik vind Nikon logischer in de bediening (vind dat draaiwiel van Canon niets) maar dat is hoogstpersoonlijk. Ik zou gewoon naar beide merken kijken en dan kijken welk toestel het beste bij jou past qua grip/hand, mogelijkheden, prijs etc.
Dat ben ik wél met je eens, al vind ik het draaiwiel niet onhandig.

Toydoll schreef:
Ik ga deze week wel ontdekken of de service van Nikon een beetje oke is. Mijn D90 is nu na een half jaar al stuk; verkoper zegt dat het valschade is maar hij is echt nooit gevallen; ben erg benieuwd wat Nikon ervan gaat zeggen. Heb niet voor de lol 800 euro neergeteld om nu al met een kapotte camera te zitten.
Nikon vind ik idd echt baggerservice hebben. Sowieso is het bij Nikon altijd je eigen schuld :+ Canon-service is gewoon goed.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:05

HLPhoto schreef:
...

Hey Kev, jij ook hier ;)

Ik ga je vandaag gelijk geven, Nikon is K.U.T. qua service. Jij wist allang dat ik dat een keer ging zeggen :D lol!
Maar oke, je hebt me over, na deze camera ga ik voor een Canon.

Mijn Nikon is de vergrendeling van de ingebouwde flitser van stuk (welke nikon niet..... zwakste punt van die camera's)
Niets met dat ding gebeurd, altijd in een goede tas vervoert etc en nu zeggen ze dat het valschade is? WTF? Ik heb Nikon zelf benaderd maar krijg een stomzinnig mailtje terug waar ik verder ook niets mee kan.
Opzich gebruik ik die ingebouwde fliters niet, maar stel dat ik met mijn externe van afstandje wil flitsen moet de ingebouwde voor flitsen. En dat doet ie dus niet meer; hij blijft maar denken dat de flitser dicht zit en blijft ontgrendelen...

Canon repareert nog als je hem op het ijs zet (met -10) om fotos te maken waarbij de sluiter vervolgens stuk gaat, nikon repareert nog geen eens als het een eigen slechte constructie is. Waarom heeft Canon nooit last van kapotte flitsers? Bij Nikon (kijk in een gemiddelde mediamarkt) zijn alle showmodellen van Nikon stuk en Canon niet.

Zal straks wel wennen worden als ik over moet naar Canon bediening....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:52

Da's toevallig Toydoll. Vriendin van me heeft hetzelfde probleem met haar D90 ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:38

Vandaag nieuwe camera gekocht...is toch de 60D geworden Kevin ipv de 7D...geld wat ik over houd door deze aankoop gaat de spaarpot weer in voor een prime :D

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:24

Sinds vandaag heb ik mijn nieuwe camera, een Canon EOS 500D. Ik ben er echt ontzettend blij mee!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:50

judithh schreef:
Vandaag nieuwe camera gekocht...is toch de 60D geworden Kevin ipv de 7D...geld wat ik over houd door deze aankoop gaat de spaarpot weer in voor een prime :D
Heb er een paar liggen :')

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:02

HLPhoto schreef:
judithh schreef:
Heb er een paar liggen :')

Over?...te koop?...
Vertel, per pb ;) misschien wel intresse :D

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:25

Hallo meiden :D

Ik ben opzoek naar een leuke compact camera en mijn doelen zijn leuke duidelijke foto's van de paarden te maken.
en leuke vakantiefoto's en dat soort dingen.

Heb zelf ook een spiegelreflex maar dan mag ik elke keer mijn hutkoffer meenemen :')

dus gewoon een leuke camera tot 200/250 euro
merk maakt niet uit.
goed in actiefoto's
en redelijk scherp..

Kunnen jullie mij helpen :D

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:31

Ik heb nog geen nieuwe spiegelreflex onder de 200-. gezien, misschien moet je dan toch iets langer sparen?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:25

Parkietjee_ schreef:
Ik heb nog geen nieuwe spiegelreflex onder de 200-. gezien, misschien moet je dan toch iets langer sparen?

Zoals er staat heb ik al een spiegelreflex de canon 10D

Ik wil een compact camera :+

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:08

Hoihoi iedereen.

De aankomende week is de canon eos 1000D met een 18-55 mm & 75-300 mm lens in de aanbieding bij de makro. Ik denk er al een tijdje over om een spiegelreflex camera te kopen en nu is de vraag of dit een goed toestel is. Ik zeg er even bij dat ik er niet zo veel verstand van heb.

Alvast bedankt