[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:57

Hier geen enkel probleem gehad met fotograferen bij -25/-30. Zowel camera als accu deden t gewoon goed, ik liet t eerder afweten na een ruim uur dan camera of accu haha

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:58

Op hoogte is het vrijwel altijd onder het vriespunt danwel ver onder het vriespunt. Onderweg neem je eigenlijk geen foto's (heb je geen zin in) en tegen de tijd dat je je camera wilt gebruiken (uur of 6-8 later) hebben de meeste batterijen besloten om niet langer dan 5 minuten mee te willen werken.

Ik denk dat het de combi is van heel lang, heel koud.

De oude batterijen van mijn d90 hadden een kritiek punt bij -10. Ik ben benieuwd wat de d750 ermee doet. Wel leuk, terug in het kamp zijn je batterijen spontaan weer vol.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 06-06-17 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:59

maaikemuis schreef:
Is geen stomme vraag want het is iets dat daadwerkelijk kan gebeuren. Ik heb wanneer het onder het vriespunt duikt altijd 1 batterij in de binnenzak van mijn donsjas zitten. Die hou ik lekker warm.

Bij -15 krijgen ze het moeilijk. En heel eerlijk, je maakt een topfoto een panorama eventueel en dan wil je wel weer naar beneden :') (ik verklaar mijzelf ook vaak voor gek)

Hahahhaa :D
Maarre.... is een gewone compact dan niet veel handiger dan je SLR mee naar boven zeulen O:) Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk ;) :D

MarijeR

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:02

Daarom draag ik bij die kou de batterijen op m'n lichaam. Dan lopen ze tot je ze in de camera doet niet leeg door de temperatuur.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:05

Zo vind je vanaf het basiskamp bij mij batterijen in mijn slaapzak en binnenzakken. :j :brr:

Ja, een compact... ik had een mooie FF compact gezien. Alleen moest die meer kosten dan mijn spiegelreflex.

Maar ik geef toe dat er een punt gaat komen dat het niet meer lukt. Deze trekking gaat tot aan de topdag fotografisch erg mooi zijn en we hebben geen tijdschema en lastdieren (dus tot aan het kamp hoef ik twee weken niet met mijn spullen te sjouwen). Dus dan kan het. Maar het stopt wel ergens.

Jamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:40

Twijfel momentje:

Heb een Canon 70 - 200 f 2.8 L USM gevonden voor een leuke prijs. Zal ik hem aanschaffen??? Er vanuit gaande dat ik groot verschil ga zien in mijn foto's qua kwaliteit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:50

Jamess schreef:
Twijfel momentje:

Heb een Canon 70 - 200 f 2.8 L USM gevonden voor een leuke prijs. Zal ik hem aanschaffen??? Er vanuit gaande dat ik groot verschil ga zien in mijn foto's qua kwaliteit.

Ligt eraan wat "een leuk prijsje" is.
Punt is dat een 70-200 in goede staat altijd wel z'n geld opbrengt als je 'm bijvoorbeeld wil inruilen op de IS-versie.

Jamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:52

ikke schreef:
Jamess schreef:
Twijfel momentje:

Ligt eraan wat "een leuk prijsje" is.
Punt is dat een 70-200 in goede staat altijd wel z'n geld opbrengt als je 'm bijvoorbeeld wil inruilen op de IS-versie.

Ik stuur je even een pb.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:32

Wie wil meedenken?

Ik wil graag een (denk ik :+) 35mm lens. Nou heb ik een FF camera, dus moet het een FX lens zijn (had de Nikon 35mm maar dat is een DX). Ik heb veel goeie verhalen gelezen over de Sigma 35mm 1.4 art. Nou zei iemand tegen mij dat de Tamron ook een goede optie is. Qua prijs verschillen ze niet veel, maar de Tamron heeft 'maar' 1.8, maar wel beeldstabilisatie en de Sigma 1.4, maar geen beeldstabilisatie. Mensen ervaring met een van deze lenzen?

Ik heb een Nikon 28mm, 50mm, 70-200mm dus zei iemand tegen mij: Waarom geen 24-70mm?

Over deze laatste lens heb ik al eens eerder wat gevraagd, maar waarom die lens? Mensen zweren bij prime-lens in verband met kwaliteit, nou moet ik zeggen dat ik me daar wel in kan vinden. In kleine ruimtes is de 50mm wel eens te krap en de 28mm is geen portretlens, de 35mm is daar volgens mij wel geschikt voor. Of heeft iemand iets anders leuks in gedachten? :P

Alvast bedankt! :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:11

Ga je voor bouw, of voor beeldkwaliteit? De tamron is iets steviger, de sigma is qua beeld beter (al zijn beide prima lenzen. Ik zou, wanneer dit de mogelijkheden zijn, de sigma kiezen.

Verder, prime of zoom, het hangt af van wat je fotografeert. Primes zijn qua beeld beter, maar vertragen mij vaak teveel. Veel wisselen en zelf lopen. De 24-70 is de perfecte reportage lens, maar wanneer je veel studio doet is een prime handiger. Alles kan, het is maar net waar jij gelukkig van wordt (ik bijvoorbeeld van een groothoek)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:22

Jamess schreef:
Twijfel momentje:

Ligt idd aan de prijs, maar ook wat je nu hebt liggen.
Ik heb de 70-200 2.8 IS nieuw gekocht en heb er nooit een seconde spijt van gehad. Heerlijke lens!

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:28

maaikemuis schreef:
Ga je voor bouw, of voor beeldkwaliteit? De tamron is iets steviger, de sigma is qua beeld beter (al zijn beide prima lenzen. Ik zou, wanneer dit de mogelijkheden zijn, de sigma kiezen.

Verder, prime of zoom, het hangt af van wat je fotografeert. Primes zijn qua beeld beter, maar vertragen mij vaak teveel. Veel wisselen en zelf lopen. De 24-70 is de perfecte reportage lens, maar wanneer je veel studio doet is een prime handiger. Alles kan, het is maar net waar jij gelukkig van wordt (ik bijvoorbeeld van een groothoek)

Dank voor je antwoord! Ga liever voor beeldkwaliteit in deze denk ik.

Ik wil een workshop newborn fotografie gaan doen en hier meer mee beziggaan. Maar in de toekomst ook bruiloften fotograferen (in juli mag ik 's morgens van het klaarmaken een 'bruiloft' fotograferen). Ik lees veel bruiloftsfotografen die zweren bij de 24-70, maar andere fotografen gaan liever voor prime lenzen omdat deze kwalitatief nog beter zijn. Dus ik weet het nog niet. Maar de 24-70 is wel weer een mooie reportagelens inderdaad.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:40

Ik zou voor een bruiloft niet voor een prime gaan als je maar keuze hebt uit 1 lens.
De omstandigheden zijn altijd anders en je hebt het lang niet altijd voor het kiezen wat je positie is en of je dus een juiste hoeveelheid mm's hebt.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:58

Nicole21 schreef:
maaikemuis schreef:

Ik wil een workshop newborn fotografie gaan doen en hier meer mee beziggaan. Maar in de toekomst ook bruiloften fotograferen (in juli mag ik 's morgens van het klaarmaken een 'bruiloft' fotograferen). Ik lees veel bruiloftsfotografen die zweren bij de 24-70, maar andere fotografen gaan liever voor prime lenzen omdat deze kwalitatief nog beter zijn. Dus ik weet het nog niet. Maar de 24-70 is wel weer een mooie reportagelens inderdaad.

Ik 'zweer' inderdaad ook bij mijn 24-70mm voor bruiloften.
Maar het is ook maar net wat je fijn vindt. Ik ken ook fotografen die vooral hun 70-200mm gebruiken.

Meestal heb ik meer lenzen bij en kom ik er aan het einde van de dag achter dat ik toch alleen de 24-70mm heb gebruikt.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:14

manzano schreef:
Ik zou voor een bruiloft niet voor een prime gaan als je maar keuze hebt uit 1 lens.
De omstandigheden zijn altijd anders en je hebt het lang niet altijd voor het kiezen wat je positie is en of je dus een juiste hoeveelheid mm's hebt.

Ik ken juist fotografen die dat wel doen haha. Vorig jaar meegelopen met een fotografe die de 24-70 heeft, maar ook prime lenzen gebruikt. Die bruiloft heeft ze volledig met prime lenzen geschoten omdat ze daar de kwaliteit nog beter van vindt. Ze had gewoon een lensbag en wisselde vaak lenzen als dat nodig was.

Fem schreef:
Nicole21 schreef:

Ik 'zweer' inderdaad ook bij mijn 24-70mm voor bruiloften.
Maar het is ook maar net wat je fijn vindt. Ik ken ook fotografen die vooral hun 70-200mm gebruiken.

Meestal heb ik meer lenzen bij en kom ik er aan het einde van de dag achter dat ik toch alleen de 24-70mm heb gebruikt.

Ja het 'voordeel' van een 24-70 is wel dat je er heel veel kanten mee op kunt inderdaad. Jullie hebben mij wel een beetje aan het twijfelen gebracht haha. Misschien nog eens wat beter uitzoeken wat de voordelen/nadelen zijn etc.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:26

Dat zeg ik ook..... als je maar 1 lens gaat afschaffen dan zou ik geen prime doen.... als je keuze hebt uit meerdere primes is het wat anders. Dan heb je keuze.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:32

manzano schreef:
Dat zeg ik ook..... als je maar 1 lens gaat afschaffen dan zou ik geen prime doen.... als je keuze hebt uit meerdere primes is het wat anders. Dan heb je keuze.

Ik had het ook in het eerste bericht gezet, maar ik heb dan nog een 70-200 en wat betreft primes een 28 en 50mm. Dus dan zou ik een 28, 35, 50 en 70-200mm hebben.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 20:14

Ik zou het persoonlijk voor reportages (en dus ook bruiloften) heel onhandig vinden. Gebeurd er iets onverwachts sta jij met 85mm er veel te dicht op en mis je je moment. Een zoomlens is dan imo veel praktischer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:53

maaikemuis schreef:
Ik zou het persoonlijk voor reportages (en dus ook bruiloften) heel onhandig vinden. Gebeurd er iets onverwachts sta jij met 85mm er veel te dicht op en mis je je moment. Een zoomlens is dan imo veel praktischer.

Eens!
Primes staan in het algemeen bekend om betere beeldkwaliteit, maar een goede zoomlens doet er echt niet enorm aan onder. Ik zou evt een body meenemen met zoom en 1 met een prime als je dat heel graag wil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:16

Jamess schreef:
Twijfel momentje:

https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -is-usm-1/
Een mark I mèt IS, voor dezelfde prijs en met garantie.......
Wel vlug zijn, die gaat het weekend niet halen!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:13

Wie weet toevallig een leuk (tweedehands) objectief welke lichtgewicht is en niet al te groot? Ik ben ontzettend blij met mijn 70-200mm f. 2.8 maar helaas is hij met zijn 1,5 kg en enorme formaat geen optie om mee te nemen op reis (backpacken).
Ik heb evt nog een kitlens liggen, nikkor 18-105mm maar deze vind ik niet fijn fotograferen. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen: https://www.fotokonijnenberg.nl/nikkor- ... #group1061

Zou dat wat zijn of ben ik dan niet veel beter af als met mijn 18-105mm?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:48

Ik wilde de 55-250 zeggen, maar dat is canon. Misschien dat die je aangeeft vergelijkbaar is?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:00

Je zou inderdaad naar een 55-200 kunnen kijken. Maar neem dan wel de VR2, die is net even fijner.

Of een Nikkor 70-300. Nu zijn daar 3 types van in omloop, de ene beter dan de andere. Even reviews naast elkaar leggen.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:02

Oke bedankt! Dan ga ik even in die richting zoeken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:39

Of je gooit de 70-200 f2.8 aan de kant en koopt een 70-200 f4. <<) Scheelt de helft in gewicht en qua beeld is hij net zo goed.