[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:33

xniieeenke schreef:
Dit zijn gewoon cameratermen en de rest zou op je 14e meestal wel al een beetje bekend moeten zijn qua woordenschat ;)

Eigenlijk was het alleen het woord analoge, maar dat stond er vaker in :j

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:34

horsewiebe schreef:
xniieeenke schreef:
Dit zijn gewoon cameratermen en de rest zou op je 14e meestal wel al een beetje bekend moeten zijn qua woordenschat ;)

Eigenlijk was het alleen het woord analoge, maar dat stond er vaker in :j

Ah oké! :)
Wist ik eerst ook niet maar als je je een beetje er in verdiept dan snap je zo best wel veel :p

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:34

Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een Nikon D3300 met Nikkor 18-55 lens en Nikkor 55-200 lens!
Tot nu toe bevalt hij echt prima, hoewel ik nog wel echt een beginner ben en druk met het leren van alle instellingen etc.

Bij de Media Markt gekocht voor (voor mijn gevoel) een knappe prijs :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:54

Cayenne schreef:
Ik ben sinds afgelopen zaterdag in het bezit van een Nikon D3300 met Nikkor 18-55 lens en Nikkor 55-200 lens!
Tot nu toe bevalt hij echt prima, hoewel ik nog wel echt een beginner ben en druk met het leren van alle instellingen etc.

Bij de Media Markt gekocht voor (voor mijn gevoel) een knappe prijs :)

Prima set, daar kun je heerlijk mee gaan experimenteren en heb je nog jaren plezier van!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:59

Dank je! Ik ben er tot nu toe superblij mee!
Maar wat een opties zitten er op, zeg := Mijn vorige camera (ook een Nikon) was al ruim 10 jaar oud, dus dit is wel even wennen :')

Mijn eerste foto met de D3300. Ik moet dus duidelijk nog even oefenen met de instellingen :')
Ik vind het heel moeilijk om bewegende objecten (zoals dus vogels) in een relatief donkere omgeving te fotograferen.
Tips zijn superwelkom!! _/-\o_

Afbeelding

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:04

Zo verkeerd voor een uitprobeersel vind ik hem nog niet eens. De vogel is scherp!

Vogels zijn lastig. Ik heb ooit de tip gekregen 'zoek er 1 uit, volg die in continuous AF op 1 scherpstelpunt en schiet meerdere frames per seconde. Ben je hem kwijt, dan zoek je een andere uit'.

Afbeelding

Uiteindelijk lukt het!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:52

Dit wordt een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in het aanschaffen van een spiegelreflex camera. Ik zou graag jullie advies willen, want ik kom er niet uit. Ik heb geen vrienden of familie die mij hiermee kunnen helpen. Ik heb veel informatie gezocht op internet, reviews gelezen en heb drie winkels bezocht. Ik sta nog helemaal in het begin, maar ik wil mij graag ontwikkelen. Ik wil geen instap model, omdat ik hier waarschijnlijk spijt van ga krijgen. Ik wil voor een body liever niet meer dan 800 euro uitgeven. Lenzen weet ik niet, dit zal gauw 200 tot 400 euro worden om mee te beginnen, nieuw of tweedehands.

Mijn interesses zijn breed, maar mijn voorkeur ligt bij:
-honden en paarden fotografie
-Vakantie foto’s: natuur/landschap, portret foto’s, details van bloemen en dieren, architectuur.
-nachtfotografie

Ik heb dus een snelle camera nodig met veel licht gevoeligheid. Meerdere functies op de camera zelf en niet te veel in het menu, zodat ik wat kan experimenteren en snel de knoppen kan gebruiken. De lenzen moeten een kleine diafragma hebben, geschikt voor dieren, landschap, nachtfotografie.

De eerste winkel adviseerde mij een Sony A77 mark II voor 998 euro met een 16-300 mm lens van 499 euro. Diafragma weet ik zo even niet meer. Ze adviseerde mij deze lens zodat ik een groot bereik had en niet hoefde te wisselen. Mijn commentaar was dat er toch kwaliteit verloren gaat, omdat ik dit had gelezen op internet. Dit viel wel mee volgens de verkoopster. Ik twijfelde omdat het misschien voor een beginner het niet te zien is, maar ik ben van mijzelf best wel kritisch. De body adviseerde ze mij, omdat deze bij mijn wensen paste. Meerdere foto’s per seconde, lichtgevoelig en wat meer mogelijkheden dan bij een instap model. Nu vind ik deze Sony erg prijzig, maar ze hebben wel een demo model voor 850 euro. De verkoopster had deze camera gebruikt om te testen.

In de tweede winkel, zelfde winkel maar een andere filiaal, adviseerde de verkoper mij een Sony A68. De standaard lens die er bij zat, een 18-55 mm, zei hij mij deze niet te kopen, maar adviseerde een 18-105 mm. Waarom hij mij deze adviseerde i.p.v. een 18-55 mm weet ik niet. Hij had het ook over een 18-30 mm? Ik mocht de 18-55 mm uittesten, maar ik vond het bereik te weinig (ik ben een compact gewend met meer bereik)
Hierom raadde bij de Tamron 18-200 mm f/3.5-6.3 van 239 euro aan. Dit was beter. Ik vroeg aan hem waarom geen 18-300 mm zoals de eerste winkel vertelde, maar hij zei dat je het verschil in kwaliteit wel ziet.

Hij adviseerde voor meer bereik van de 18-200 mm om een Fun doom set? er op te zetten zodat mijn bereik 36- 400 mm zou worden. Een telelens zou erg prijzig zijn? Ik mocht deze combinatie uitproberen en het voelde wel prettig. Alleen het scherpstellen op afstand was erg lastig. Toen liet de verkoper zien dat ik ook automatisch kon scherpstellen door de spotmeting aan te zetten en hierna ging het makkelijker. Alleen ik vraag mij af of dit praktisch is met honden en paarden? Of doen de professionals dit allemaal op deze manier?

Ik wil ook graag macro, maar de lenzen zijn erg prijzig en daarom adviseerde hij mij de VIV tas macro clossup van 40 euro. Ik mocht deze uittesten en ik vond dat deze wel mooie scherpe foto’s maakte.

Nu kom ik bij de derde winkel en deze vertelde mij dat er met deze lenzen van de VIV tas macro clossup te weinig scherptediepte zou zijn en dat ik beter een macro lens kan kopen, maar deze zijn vanaf 300 euro. Ook vertelde hij mij dat deze lenzen: de Fun doom set en VIV tas macro clossup alleen werken als je een diafragma hebt van f1.8 of f2.8

Even weer een sprong naar de body. Hij adviseerde mij een Nikon of Canon.

Ik wilde geen instapmodel en hij gaf aan dat deze modellen er net boven zitten, namelijk de Nikon 5300 voor 549 euro en de canon 750 D voor 589 euro. Nu las ik thuis dat deze modellen wel instap modellen zijn en dat het laatste model vooral bedoeld was voor fotografie op automaatstand. Instellingen kunnen wel gewijzigd worden, maar dit moet via het menu worden gedaan…

Hij bleef bij de Nikon en Canon omdat deze merken marktleiders zijn en alle professionals hebben deze, omdat ze zo goed zijn. Maar moet ik hierom ook een Canon of Nikon nemen, zijn deze echt veel beter?

Sony was volgens hem geen echte spiegelreflex. (Ik had al gelezen dat ze een ander systeem hadden, maar dat dit niet onder doet aan de oude systemen zoals Nikon en Canon).
Wat mij voordelig leek aan de Sony is dat de stabilisator al in de body zit. De verkoper zei dat deze minder stabiliseert dan wanneer de stabilisator in een lens zit. Ik moet bekennen dat ik geen hele stille hand heb. Is het verschil echt zo groot? Het voordeel van dat de stabilisator in de body zit is dat de lenzen niet zo duur zijn.

Nu heb ik veel informatie gekregen, maar het is voor mij alleen maar verwarrender geworden. Nu zitten hier mijn twijfels.
Is de Sony A77 mark II demo model van een half jaar oud voor 850 euro een goede aankoop? Zij zal waarschijnlijk de inkoop prijs hebben betaald.

Kan ik de Tamron lens 18-200 mm f/3.5-6.3 voor 239 euro met de opzet lenzen wel combineren, omdat de derde winkel zei dat dit niet werkt bij een diafragma groter dan 2.8 vanwege het scherpstellen.

Wel ben ik er over uit dat ik niets ga kopen in de derde winkel, de klantvriendelijkheid was ver te zoeken. Al ging ik door hem wel twijfelen over het merk Sony. Is de Canon en Nikon zoveel beter? Zo ja, wat raden jullie mij nieuw of tweedehands aan?

Ik wil best tweedehands kopen, maar ik durf dit niet zo goed bij een webwinkel omdat ik niet makkelijk langs kan komen.
De mensen van de tweede winkel die mij de Sony aanraadde sprak mij heel erg aan, omdat hij luisterde naar mijn wensen en budget. Alleen zij zijn premium dealer van Sony.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal hebben kunnen volgen en mij kunnen adviseren.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:58

Wat ik iig heb meegekregen in dit topic is dat Tamron lenzen niet zijn aan te raden omdat de kwaliteit-prijs verhouding ver te zoeken is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:12

Even kort (want haast):

Allereerst, wat je wil kan niet. Je kunt niet voor 200-400 euro een camera kopen die niet valt in de categorie instap, lenzen met grote afstanden en een groot diafragma. Dat gezegd hebbende, dan wat wel kan.

Sony, Nikon of Canon. Nikon en Canon zijn marktleiders en hebben daarmee een grotere keuzevrijheid in lenzen. Daarom zou ik voor Nikon of Canon gaan.

Dan... Vanuit Nikon bekeken (want dat is waar ik dan weer wat van weet). De 5000 serie valt onder de categorie 'gevorderde instapper' en is zeer zeker een model wat erg veel aan mogelijkheden en opties biedt. Kortom, ik zou die wel adviseren. Wil je echt uit dat segment dan kom je in de 7000 serie terecht, maar dan red je het niet onder de 1000 euro voor alleen een body.

Qua lenzen, de 18-200 Tamron is vreselijk. Sorry, ik kan er niets anders van maken. Ga je voor een Nikon, zorg dat je dan de standaard 18-55 kitlens erbij krijgt en combineer deze met de Nikkor 55-200. Dan heb je een set die qua prijs en kwaliteit je heel veel plezier gaat geven (een scherpere verhouding ga je niet vinden). Van daaruit lekker gaan oefenen en sparen voor lenzen die je als aanvulling wilt hebben.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:30

Bedankt al voor het reageren. Tamron lenzen is dus geen aanrader. Ik lees erg verschillende verhalen. Wat is er zo vreselijk aan Maaike?
Mijn budget voor de body is denk ik 800, maar er zit wel wat rek in. De lenzen los 200- 400 euro, maar dit is te krap zo te lezen als ik goede lenzen wil hebben. "Goede lenzen", ik ben geen professional. Ik zal mij inlezen in de Nikon 5000 en 7000 en kijken naar tweedehands. Ook zal ik bekijken naar de combinatie body en lenzen die jij aanbeveelt.
Kan ik met deze lenzen bijvoorbeeld insecten/bloemen fotograferen of heb ik dan echt een macro nodig?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:17

Tamron in het goedkope segment is gewoon jampot glas, daar wil je ver van wegblijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:00

De Canon variant van Maaikes verhaal:

De xxxD is de gevorderde instapper, die echt wel wat te melden heeft. Het huidige model is de 760D, diens voorganger, de 750D, is ook nog wel nieuw te krijgen en vaak aan een leuk prijsje.
Daarboven komt de xxD, waarbij de 80D het huidige model is en de 70D de voorganger is. 70D zul je vrijwel niet meer nieuw vinden en voor occasion is ie nog net te jong.
Toplijn is de xD maar ik schat dat de 7D mark II aan 1500 euro wat buiten budget is, echter de 7D (z'n voorganger) ligt tweedehands voor 500 - 700 euro in de winkel, beetje afhankelijk van de staat.

Lenzen:
de 18-55 is standaard in de kit, behalve bij de xD serie, waar de 15-85 IS standaard geleverd wordt in de kit.
Als simpele uitbreiding neem je een 55 - 250 IS II en als je wat meer te besteden hebt, ga je voor de L-serie 70-200 die begint bij f4.0 (700 euro) en eindigt bij de f2.8 IS mark II aan 2200 euro nieuw.

Het verschil tussen Nikon en Canon is voor een belangrijk deel het gevoel wat je erbij hebt. Technisch zitten ze op hetzelfde niveau. In het lensassortiment zitten kleine verschillen waardoor je om specifieke redenen voor een van beide zou kunnen kiezen, maar voor de meeste fotografen doet dat verschil niet ter zake.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 22:09

Voor echt macro fotografie zul je moeten investeren in een macro objectief dat in staat is om 1:1 weer te geven.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:30

Ik ben aan de hand van jullie tips weer op onderzoek uitgegaan en heb mij meer proberen te verdiepen in de materie, maar het valt niet mee. Ik heb er een handje van om perfectionistisch te zijn en ik merk dit ook met het zoeken van een camera. Ik ben nu geneigd om mijn budget steeds meer te rekken, op zich is die ruimte er wel, maar ik ben ook nog maar een beginner en moet dan wel realistisch zijn.

Ik heb verschillende modellen bekeken en informatie opgeschreven van verschillende websites voor een compleet beeld. De punten die voor mij denk ik belangrijk zijn, de ISO, kantelbaarheid, Touch screen, Sluitersnelheid, video, lensvatting, continious shooting, spatwaterdicht en ook wel naar de scherpstelpunten. Maar dit laatste weet ik niet wat het verschil is tussen de getallen in houdt in de praktijk.

Ik weet niet zo goed wat ik van de touch screen moet vinden, het lijkt mij helemaal niet handig. Normaal is het scherpstellen toch via de lens, met de touch screen niet meer? Dat het scherm kantelbaar is lijkt mij wel weer handig.

Canon 70D voor 899 euro.
Hier zit een Touch screen is. Is dit een meerwaarde?
De ISO gaat tot 12.800. Is dit voldoende voor nachtfotografie en fotograferen van honden en paarden op een bewolkte dag?
Sluitersnelheid 1/4000 sec. Is dit voldoende of kan ik beter een camera nemen met een sluitersnelheid van 1/8000 sec.
Ik kon nergens vinden of de camera spat waterdicht is en hoeveel foto’s per seconde er genomen kunnen worden.

Bij de mediamarkt heb je body en lens EF-S 18-55 IS STM voor 879
Wat betekent STM?

Canon 80D voor 1172 euro
Deze heeft een ISO van 16.000 en net als de 70D een touch screen en scherm is kantelbaar. De sluitersnelheid is 1/8000 sec. En continous shooting 7 fps.

Bij de mediamarkt heb je body en lens 18- 135 MM IS USM voor 1528
Of met een 1855 IS STM 1312 euro
Is dit de meerprijs van de 80D echt waard voor wat ik voor ogen heb met de fotografie?

Canon 7D mark II voor 1549 vs Canon 7D voor 579
ISO 16.000 - ISO 12.800
Beide geen kantelbaar scherm of touch screen.
Sluitersnelheid beide 1/8000 sec.
Lensvatting is bij de 7D alleen EF, is dit een probleem? Bij 7D mark II is de lensvatting EF & EFS.
Ik las in een review dat de 7D niet geschikt is voor de sport, is de vernieuwde versie dit wel? Welke waardes heb je waarvan nodig dat een camera hiervoor wel geschikt is.

De nikon
5500 D voor 639 euro vs. Nikon 7200 D voor 1049
De 5500 D wordt beschreven in een review als te traag voor sport fotografie.
ISO is het zelfde : 25.600
Sluitersnelheid is bij de 500 1/4000 sec en bij de 7200 1/8000
Aantal foto’s per seconde kon ik van beide camera’s niet vinden.
De 7200D is wel stof bestendig niet spat waterdicht bij de 5500D kon ik dit niet vinden.
Het voordeel van de 72000 zijn de 2 scherpstel wieletjes en de 51 scherpstelpunten tegenover de 39 scherpstelpunten van de 5500D

Nikon 5500 D met P18-55 VR + 55-200 VR11 voor 929 euro

Nikon 7200 D met AF-S DX Nikkor 18-140 mm VR voor 1259 euro via tweakersnet

Wat betekenen de dik gedrukte dingen of waar kan ik de betekenis vinden?

Sorry voor de vele vragen die ik stel. Ik heb zelf ook dingen opgezocht, maar bovenstaande is mij nog niet duidelijk.

De canon 7D en Nikon 5500D vallen denk ik af omdat ze minder geschikt zijn voor sport fotografie, dus neem ik aan ook voor paarden en honden fotografie. Qua prijs vind ik ze wel aantrekkelijker. Ik wil niet minder dan 5 fps, maar bij beide camera’s heb ik niet kunnen vinden hoeveel foto’s ze kunnen maken per seconde.

Ik neig naar de Nikon 7200D en de Canon 80D, maar ik twijfel over de touch screen van de 80D. De ISO van 80D is ‘maar’ 16.000 tegen over de 25.600 van de Nikon 7200D. Maar ik sluit de Canon 7D mark II ook niet uit, maar de prijs vind ik wel heftig.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:57

D5500 schiet 5 fps tegenover 6fps op de D7200.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:38

Bodan schreef:
Canon 7D mark II voor 1549 vs Canon 7D voor 579
ISO 16.000 - ISO 12.800
Beide geen kantelbaar scherm of touch screen.
Sluitersnelheid beide 1/8000 sec.
Lensvatting is bij de 7D alleen EF, is dit een probleem? Bij 7D mark II is de lensvatting EF & EFS.
Ik las in een review dat de 7D niet geschikt is voor de sport, is de vernieuwde versie dit wel? Welke waardes heb je waarvan nodig dat een camera hiervoor wel geschikt is.

De 7D heeft EF EN EF-S vatting (ik heb er een, dus ik weet het zeker) en de 7D is bij uitstek gemaakt voor de sport; na de 1Dx is de 7D de snelste camera uit die tijd (de 7D II en de 1Dx II zijn hun resp. opvolgers).

Bedenk wel dat de 7D II de opvolger van de 7D is en dat verklaart het (occasion) prijsverschil tussen beide camera's. Nieuw was de 7D op het laatst nog altijd 1100 euro......

Let erop dat je geen appels met peren gaat vergelijken.

Mijn tip: zoek de specs van de beoogde camera's op bij hun eigen sites van Canon en Nikon en zet die gegevens naast elkaar. Dan ben je bezig met het vergelijken van feiten; de rest kletst over het algemeen maar net wat voor hen het voordeligste is, niet per se naar de waarheid.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:49

Een sluitertijd van 1/4000 is meer dan genoeg, ik denk niet dat je rekening hoeft te houden met een situatie waarin je een sluitertijd van 1/8000 nodig hebt. Ook bij sportfotografie op een zonnige dag kom ik niet eens in de buurt van 1/4000.

Voor nachtfotografie zou ik niet per se zoeken naar een extreem hoog ISO, maar eerder naar een lichtgevoelige lens en een statief zodat je je sluitertijd wat langer open kan laten staan. Je ISO verhogen is fijn als je bijvoorbeeld in een donkere binnenbak moet fotograferen en je foto's komen er onscherp uit door een te trage sluitertijd, maar het doet in vrijwel alle situaties een enorme afbraak aan de kwaliteit van je foto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:53

Emmaa_ schreef:
Een sluitertijd van 1/4000 is meer dan genoeg, ik denk niet dat je rekening hoeft te houden met een situatie waarin je een sluitertijd van 1/8000 nodig hebt. Ook bij sportfotografie op een zonnige dag kom ik niet eens in de buurt van 1/4000.

Voor nachtfotografie zou ik niet per se zoeken naar een extreem hoog ISO, maar eerder naar een lichtgevoelige lens en een statief zodat je je sluitertijd wat langer open kan laten staan. Je ISO verhogen is fijn als je bijvoorbeeld in een donkere binnenbak moet fotograferen en je foto's komen er onscherp uit door een te trage sluitertijd, maar het doet in vrijwel alle situaties een enorme afbraak aan de kwaliteit van je foto.

Oh, jawel hoor, geen enkel probleem. Je zult op een mooie zonnige dag maar wat natuurfotografie willen doen met geringe scherptediepte. Moet je eens opletten hoe je sluitertijd omhoog vliegt als je je diafragma open draait........

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:41

Aller eerst heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb er veel aan!

O 5 fps of 6 fps, daar zal ik een camera niet om laten liggen.
Ikke: Wat fijn om een ervaring te horen! Wat raar dat dit in de specificatie staat vermeld dat deze camera alleen een EF vatting heeft. Dus de 7D is geen verkeerde keuze.
Ik had ook al een sites van Nikon en Canon gekeken, maar dacht dat ik wel de juiste camera's met elkaar aan het vergelijken was. Ik heb de feiten die ik in mijn vorige bericht had genoemd vergeleken en daarnaast wat reviews gelezen.

Met natuur fotografie gaat de sluitertijd om hoog, heb ik dan voldoende aan de 1/4000 of wil je hiermee zeggen dat ik beter een 1/8000 sluitertijd kan nemen?

Emma: en die gevoelige lens bedoel je mee, een diafragma van 1.8 of 2.8? Maar deze zijn te duur, tenzij ik een tamron neem. Ik wil graag ook veel scherpte diepte in mijn foto's met honden of paarden. Krijg ik dit überhaupt wel met een f3.5?

Ik kwam bij de lenzen een een nikkor lens tegen, wat is dit voor lens? Vb. de AF-S DX Nikkor 18-140 VR F3.5-5.6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:01

3.5 is redelijke scherptediepte, maar bij een 18-55 lens heb je alleen 3.5 als hij volledig 'uitgezoomd' is. Als je hem op 55 zet is je diafragma 4.5 ofzo uit mijn hoofd.

Ik weet dat het hier een aardige no-go is maar voor een beginnend fotograaf is het helemaal niet zo'n drama om een lens uit het goedkopere segment te kopen. Sterker nog, ik heb een 50mm 1.8 van Yongnuo omdat ik het geld niet had liggen voor een duurdere. Vind het tot nu toe echt een prima lensje, al helemaal voor dat geld.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:09

En dat is waar ik het volledig oneens ben met Emma. Een 2.8 lens is helemaal niet nodig, tenzij je in donkere ruimtes gaat fotograferen. De scherptediepte die je krijgt op 200mm met f4 of f5.6 is meer dan voldoende voor dieren in het wild of paarden. Sterker nog, wanneer ik op reis ben gaat er echt niets van dat kaliber mee, het is veel te zwaar om nog handzaam te zijn, een 70-200 f4 is in de regel meer dan voldoende. Zelfs mijn groothoeklens is om die reden een F4 lens, ik bezit een 2.8 en die is enkel voor de grap aangekocht om wat te experimenteren met de Melkweg. Uiteindeljk gaat bokeh (de mooie zachte achtergrond) niet alleen om het f-getal maar veel meer om de afstand ten opzichte van de vocale lengte.

Idem met hoge iso-waardes. De huidige Nikon (sorry, Canon heb ik geen verstand van) camera's hebben waanzinnige goede iso-waarden in combinatie met hele goede ruisonderdrukking. Ik zou mijn d300s zo inruilen voor de 7100 op dat vlak. Het bereik is zoveel groter geworden door deze technologie waardoor juist moeilijke lichtomstandigheden steeds meer vallen binnen het bereik van het menselijk oog.

Dat is onmogelijk op te vangen met goedkoop glaswerk dat toevallig een groot f-getal heeft. Sterker nog, de kwaliteit van je glaswerk zegt zoveel meer over de foto dan de body. Geef mij een d3400 met een goede lens en ik maak pracht platen, geef mij een D4 met goedkoop glaswerk en het lijkt nergens naar.

Hence, ik fotografeer nog altijd met een body van 8 jaar oud en heb de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in mijn lenzen (en gebruik er grofweg maar 2 van de 7....). Die body trekt de kar nog wel even, die gaat er pas uit over een jaar of twee (mits hij niet ongelukkig van een berg afstiefeld)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:51

Het is toch maar net wat je wilt fotograferen maaikemuis? Ik snap het punt dat Emma maakt wel. Ik heb ook vaker gehad dat ik op een zonnige dag mijn grootste diafragma wilde gebruiken vanwege de scherpte diepte. Wellicht dan niet voor paarden of honden, maar wel voor bijvoorbeeld vlinders, insecten of bloemen, waarin ik een zo klein mogelijk scherpteveld wilde. Omdat je met zo'n open diafragma dan veel te veel licht vangt, en je ISO niet lager dan de laagste stand kan, heb je die extreem korte sluitertijden wel nodig. Of je echt 8000 nodig gaat hebben, denk ik misschien niet. 4000 is ook al heel snel. Maar ik ben het er niet mee eens dat je een F2.8 alleen in slechte licht condities gebruikt, waarbij je wel een korte sluitertijd wilt. Ik heb zelfs bij een F4,5 of 5,6 wel eens het probleem gehad dat ik nóg teveel licht ving en dat mijn sluitertijd niet nog korter kon.

Ik denk dat iedereen het er hier wel over eens is dat goed glas beter is dan de body en dat dat het punt ook niet is dat Emma maakte.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:07

Ik zelf heb ook een 7D en vind hem prima voor wat ik doe eigenlijk? Ik doe voornamelijk alleen sport fotograferen. Dus paarden sport maar ook honden modellen en bruiloften mee fotograferen.
Het ligt er misschien een beetje aan wat wil jij? Want de 750D van canon is ook een prima body.
Eventueel samen in combinatie van een 70-200 F4/0? Tweedehands al voor 400 euro?
Wat betreft je sluitertijd, ik fotografeer nooit boven 1/2000. Oftewel je red het eigenlijk makkelijk op 1/4000!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:08

Wel degelijk zoals ik het lees. Het gaat hier om een eerste begin en een begin waarin gesteld wordt dat 2.8 glas voor nu te duur is. Ze stelt wel degelijk dat je met een goedkoop glaasje heet tevreden kunt zijn. Maar ik stel daar tegenover dat het in mijn ogen beter is je te richten op goed niet 2.8 glas omdat je in veruit de meeste gevallen prima weg komt met f4 of f5.6.

Mijn grote gaten neem ik eigenlijk alleen maar mee wanneer ik iets heel specifieks ga doen.

De logica van jouw uitleg ontgaat me trouwens wel, want met f2.8 vang je nog meer licht dan met f4.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:17

Sorry, ik dacht dat je op ikke reageerde. Ik las verkeerd. Zij maakte het punt dat je een hoge sluitertijd ook nodig kunt hebben bij teveel licht als je wel een groot diafragma wilt gebruiken vanwege de scherpte diepte. Ik maakte het punt dat zelfs bij een kleiner diafragma van f4 ik al wel eens teveel licht had en een korte sluitertijd dan mogelijk had gewild, en daardoor tóch gedwongen werd mijn diafragma kleiner te maken en daardoor onscherpte in de achtergrond verloor. Dat ik dat zelfs bij f4 meerdere keren gehad heb, laat staan als je eigenlijk een nog groter diafragma van 2.8 zou willen gebruiken.

Ik ben het er wel mee eens dat het geen drama is om een goedkopere lens te nemen, maar ik zou dan inderdaad wel voor een goed merk gaan met degelijke kwaliteit die minder licht sterk is, dan gaan voor een slecht merk die lichtsterker is. Een goedkope tele met f2.8 kun je er u tegen zeggen dat het een poedersuiker is. Zoiets is nu eenmaal duur. En dan zou ik inderdaad liever inleveren op het diafragma.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-07-16 13:22, in het totaal 2 keer bewerkt