[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:34

Yahoe Nikon ds5000 met 18x105 lens is net binnen gekomen met de post, batterij is nu aan het opladen, morgen maar een spelen met het toestel :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:35

Nouks schreef:
Ik zeg 't nog maar eens... :D

Fotograferen in binnenbakken is bij de meeste binnenbakken héél sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Je kunt nog zulke dure apparatuur hebben, als 't buiten grauw en grijs is houdt 't al gauw op. Terwijl je met genoeg inval van daglicht op een zonnige dag meestal ook met minder dure apparatuur prima weg kunt komen.
Op zich wel mee eens, licht van buitenaf is ook het mooist.

Nouks schreef:
Vertrouw iig niet op de hoeveelheid kunstlicht in binnenbakken, die is vrijwel nooit voldoende. Je bent dus in binnenbakken heel sterk afhankelijk van de hoeveelheid daglicht (en dus het weer).
Sterk afhankelijk van wat voor licht er hangt en - daar weer afhankelijk van - of het warm of koud is. Mooi licht is het meestal niet tenzij er hele moderne gasontladingslampen hangen.

Anoniem

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:39

Tsja, in de gemiddelde bak is 't licht én niet mooi, én niet voldoende. Vandaar dat ik zeg "vertrouw er niet op". Er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar om er puur vanaf Bokt vanuit te gaan dat sorsie toevallig beschikt over een binnenbak met veel en mooi licht... Nèh.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:40

Pfoe, heb veel doorgelezen hier maar weet het nu helemaal niet meer.

Ik weet wel dat ik (nog) geen spiegelreflex wil en nodig heb. Ik wil eerst wat oefenen met een 'gewone' camera, maar wel 1 waar wat meer mogelijkheden op zitten dan een simpel fototoestelletje. Ik wil voornamelijk paarden gaan fotograferen.

Nu heb ik echt gewoon geen idee waar ik dan moet zoeken of wat er geschikt is. Wellicht heeft iemand hier een idee?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:50

Hmm, nou twijfel ik toch weer. De prijs van die Canon 1000d valt me best mee en lees hier ook veel goeds over.. goede instapcamera.

Moeilijk allemaal zeg!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:31

Nouks schreef:
Tsja, in de gemiddelde bak is 't licht én niet mooi, én niet voldoende. Vandaar dat ik zeg "vertrouw er niet op". Er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar om er puur vanaf Bokt vanuit te gaan dat sorsie toevallig beschikt over een binnenbak met veel en mooi licht... Nèh.
Nee, maarja, 99% van de binnenbakken is sowieso niet fotowaardig. Alsof er ook maar enigszins een nette achtergrond te maken is in een binnenbak... in 95% van de gevallen niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:59

ik vraag me af of ik met de Fuji semi spiegelreflexcamera type S602Z voor mezelf een beetje leuke foto's kan maken. Het is absoluut niet de bedoeling om iets professioneels mee te gaan doen, maar echt puur voor mijzelf om (bewegings)foto's van mijn paarden, omgeving, aquarium/vissen te kunnen maken. Ik heb nu een "gewoon" digitaal cameraatje, maar ik heb altijd het probleem dat bewegingsfoto's vaak wazig worden. Wat zijn jullie ervaringen met dit toestel?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:07

In welke omstandigheden heb je last van bewogen foto's? Vooral wanneer het schemert/donker is/in een slecht verlichte plek (denk aan woonkamer 's avonds)? Daar ga je bij zo'n type dat jij nu noemt volgens mij ook nog steeds last van hebben, want om in het "donker" echt scherpe foto's te maken heb je lichtsterke lenzen nodig en die kosten wel aardig wat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:09

Het gaat vooral om de aquariumfoto's voor wat betreft het bewogen beeld. De vissen zwemmen euh.. vrij snel en ik heb nu eigenlijk altijd gewoon een streep in beeld in plaats van een vis, als je begrijpt wat ik bedoel.

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:10

Nouks schreef:
Vertrouw iig niet op de hoeveelheid kunstlicht in binnenbakken, die is vrijwel nooit voldoende. Je bent dus in binnenbakken heel sterk afhankelijk van de hoeveelheid daglicht (en dus het weer).
Sterk afhankelijk van wat voor licht er hangt en - daar weer afhankelijk van - of het warm of koud is. Mooi licht is het meestal niet tenzij er hele moderne gasontladingslampen hangen.[/quote]

Echt mooi licht hebben we inderdaad niet, het is TL verlichting.
Maar het ging mij er ook om of ik scherpe en niet al te donkere foto's zou kunnen maken ;) Zou dat lukken met de sony a290 (en welke lens?)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:20

Sorsie: als je goed gelezen had... Ga er niet vanuit dat dat kan. Dan zal het ook niet tegenvallen.

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:00

Heeeeee!

ik heb een canon eos 1000D, nu wil ik graag paarden gaan fotograveren, terwijl ze aan het springen zijn. hoe kan ik mijn camera dan het beste instellen? in de Tv stand? met 1/200 voor sluitertijd?
en een blackshoot? hoe doe je dat?
xxxxxxxxx.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:57

Hoi,

Ik heb ook een vraagje,
Ik zoek een compact camera, omdat hij te paard mee moet. Ik heb een ultraplatte gehad, maar ik merk dat je dan toch inlevert op kwaliteit.

Kunnen jullie iets over snelheid zeggen? Want daar zit zoveel verschil in.... Is 1/2500 sec bijv. snel?
Mijn vorige camera's haalden dat bijv niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:17

Antheman schreef:
Hoi,

Ik heb ook een vraagje,
Ik zoek een compact camera, omdat hij te paard mee moet. Ik heb een ultraplatte gehad, maar ik merk dat je dan toch inlevert op kwaliteit.

Kunnen jullie iets over snelheid zeggen? Want daar zit zoveel verschil in.... Is 1/2500 sec bijv. snel?
Mijn vorige camera's haalden dat bijv niet.

Heb ik al eens eerder wat over gezegd, heb even voor je teruggezocht :)

[***] schreef:
Verder, wat lang is en wat kort is nogal relatief. Voor portretten is bijvoorbeeld 1/25 vaak al "te" lang (beweging) en is 1/100 bijvoorbeeld meestal kort genoeg. Wil je paarden in beweging fotograferen dan is 1/100 lang, en denk je meer aan 1/500 oid. Terwijl beide voorbeelden nog erg kort zijn vergeleken bij bijvoorbeeld nachtopnames waarbij je sluitertijden gebruikt die letterlijk seconden duren.

Verder, kijk alsjeblieft niet naar de specs van een camera of die camera "een korte sluitertijd" heeft. Eigenlijk alle camera's hebben een sluitertijd die kort genoeg is om beweging vast te leggen, maar het gaat er om of je de camera goed instelt en of ISO en diafragma in combinatie met sluitertijd in staat zijn om onder de specifieke lichtomstandigheden scherpe foto's te produceren.

Even om te voorkomen dat je straks teleurgesteld bent over de bewogen foto's met je compactcamera en dan hier komt klagen "maar er stond sluitertijd tot 1/1000" ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:17

xxhenrieke schreef:
Heeeeee!

ik heb een canon eos 1000D, nu wil ik graag paarden gaan fotograveren, terwijl ze aan het springen zijn. hoe kan ik mijn camera dan het beste instellen? in de Tv stand? met 1/200 voor sluitertijd?
en een blackshoot? hoe doe je dat?
xxxxxxxxx.

Dit soort vragen horen thuis in het tips & tricks topic :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 00:52

Ik heb nu de 500D en wil een stapje hoger...wat is verstandig..de 60D of nog een stapje hoger?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:19

judithh schreef:
Ik heb nu de 500D en wil een stapje hoger...wat is verstandig..de 60D of nog een stapje hoger?

Waarom wil je een stapje hoger? denk dat dat een betere vraag is ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 02:01

Betere kwaliteit foto's en wat voor mij denk ik een hele fijne bijkomstigheid is van de 60D is het beweegbare scherm...erg slechte knieen en lichamelijke beperkingen..
En ik wil meer uit mijn camera kunnen halen...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 02:12

Meer uit je camera kunnen halen begint natuurlijk bij jezelf ;) Wat zijn voor jou echt de beperkingen in de 500D? >> Denk niet dat de 60D je veel gaat bieden op het gebied van detail, ruis of alle andere zaken die met "kwaliteit foto's" in het algemeen te maken hebben. Hetzelfde geldt voor de 7D. Met een 5DII ga je wel een sprongetje maken... maar staat totaal niet in verhouding tot de prijs (± 1800,-) als je niet weet hoe 'm te gebruiken.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:07

De 60D heeft toch een betere sensor dan de 500D? Ook vind ik dat de focussnelheid iets sneller kan..de 60D heeft ook meer frames per sec.
En een klein persoonlijk iets is dat ik de 500D net wat te klein en te licht vind...mijn objectief is zwaarder als mijn body en dat ligt niet prettig in de hand. Ik heb zowel de 60 als de 7D in handen gehad en die liggen een heel stuk beter.."je hebt wat vast"...heb ook wel grote handen..*lees* kolenschopen.. :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:45

Als je echt "wat vast wil hebben" kan je ook overwegen om er gewoon een batterygrip bij te nemen. Dat bespaart je meer geld dan een nieuw body.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:47

En wat voor objectieven heb je?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:58

Grip heb ik, maar dan is mijn body nog steeds lichter als mijn objectief..
Ik heb een 70-200L IS USM 2.8 die ik van al mijn objectieven het meeste gebruik...vanwaar die vraag?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:15

judithh schreef:
De 60D heeft toch een betere sensor dan de 500D? Ook vind ik dat de focussnelheid iets sneller kan..
Nouks schreef:
En wat voor objectieven heb je?

Idd, meteen de volgende vraag: focussnelheid sneller? De AF-module in de 60D is niks rapper dan die in de 500D. In de 7D is dat wél zo, maar het is in alle opzichten meer een pro-camera: Je moet dat focussysteem kennen voor je er echt voordeel uit kan halen (zal er meteen bijvertellen dat ík er niet heel veel voordeel uithaal, omdat ik 't niet gewend ben).
De 5D en 5DII waar ik mee fotografeer (met een AF-systeem dat vergelijkbaar is met de 50D/60D) zijn echter behoorlijk rap afhankelijk van de glasbak die eraan hangt. Heb de 70-200 van Nouks laatst eens geprobeerd en dat is retesnel (voor m'n gevoel nog iets meer "instant" dan m'n eigen non-IS 70-200 was), ook op een AF-module die verder niet zo bijzonder is. De 1D MkIV is bijvoorbeeld nog weer merkbaar sneller dan zo'n 5D (en heeft héél veel meer focusmogelijkheden), maar heeft meer moeite met scherpstellen in het pikdonker. Daarnaast kost die body een godsvermogen - de keren dat ik met m'n 5D in de penarie kom mbt focussnelheid (laatst nog met een hond die at full speed op me af kwam, en een tijdje terug tijdens fotograferen op de kartbaan), zou het dan slimmer zijn om een workaround te verzinnen of 2000,- toe te leggen waar ik ook lekker van op vakantie kan? ;)

Dat ie wat licht is aan een 70-200IS kan ik me goed voorstellen, maar gaat een 60D je daar echt voldoende mee helpen? Vind een 5D zelfs al licht aan zo'n objectief (moet bekennen dat ik er nauwelijks ooit een grip onder heb).

judithh schreef:
de 60D heeft ook meer frames per sec.
Frames per seconde is overrated mbt de xxD-serie. Die framerate vertraagt namelijk aanzienlijk als er tussen iedere frame door ook nog scherpgesteld moet worden, en what's the point in 6 frames per seconde waarvan alleen de eerste scherp is? Een 5D vertraagt simpelweg niet als er tussendoor ook scherpgesteld moet worden, maar daar is ongetwijfeld de framerate debet aan: 3,0 fps voor de mk1 en 3,9 voor de mk2. Volgens mij is een 500D sneller?

Natuurlijk houdt een 7D z'n framerate behoorlijk lang dicht in de buurt van de 8 fps, met een 1D is het helemaal waanzinnig
1 Tijdje terug eens mogen proberen toen een concullega voetbal moest fotograferen.. zo'n 1D MkIV is fun, 10 fps, ISO 6400, 400mm f/2.8 en gewoon blijven tracken op AI Servo. Kijk je later terug en heb je 8 op de 10 frames haarscherp - wat een geweld :=
Helaas vind ik voetbal ook één van de weinige onderwerpen waarbij je een belachelijke burstspeed en waanzinnig snelle AF écht nodig hebt, en daarmee streep ik mijn "smoes" om de aankoop van een 1D te rechtvaardigen meteen door. Paarden? Bewegen in de regel veel te traag en voorspelbaar om echt een burst nodig te hebben.

Niet dat ik geen gadgetfreak ben hoor, als ik de loterij win race ik naar Kamera Express... maar vraag jezelf eens af: wat heb je echt nódig?

Als die 500D echt je bottleneck is... dan zou ik zeggen: sla die 60D lekker over en ga voor een 7D. Verwacht overigens geen waanzinnige sprong in IQ, dat ga je alleen krijgen met een grotere sensor (dus door een 5D of 1D aan te schaffen). Beide gevallen zijn voor jou denk ik niet praktisch omdat je 70-200 dan geen 112-320mm f/2.8 meer is (70-200 x 1.6x crop) en je dus een heel stuk telebereik mist. Een Sigma 120-300 f/2.8 is snel en mooi, maar kost nóg een keer een godsvermogen en maakt dat je 70-200 eruit ziet als een teleobjectiefje uit een all-in-one kit - they're huge :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:48

Thanks voor de uitleg Kevin...ik ga er goed over nadenken..
Camera die ik nu heb is echt prima hoor in zijn prestaties maar het lichte gewicht ten opzichte van mijn lens irriteerd mij..het is niet fijn fotograferen...zowel de 60 als 7D zijn een stuk zwaarder in gewicht...anyways..ik ga een flink mijn gedachte hierover laten gaan..