[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:20

xniieeenke schreef:
Hmmw, vandaag even naar de fotowinkel om nog meer info te winnen.

Ik twijfel tussen:
Nikon D3300
Nikon D5200
Nikon D5300

5300 is weer boven m'n budget want een lens moet er natuurlijk wel even bij, maar lijkt wel een stapje voor te liggen op de andere 2. Qua budget zou het de D3300 worden, maar er staat bij reviews 'beginner' bij, wat houdt dat allemaal in dan? :)

De 3300 is de meest basic camera in het assortiment van Nikon. Geen extra's, geen poespas en technologie die afkomstig is van oudere modellen (minder scherpstelpunten, minder gevoelig, mindere iso). Een prima camera om het op te leren wanneer je een krap budget hebt en het erbij wilt doen voor de leuk.

De 5200 is wat meer camera. Verbeterde techniek, veel meer scherpstelpunten, meer extra's, handiger in de bediening. Kortom, hij kost meer, maar je hebt dan ook meer. De 5300 is de nieuwere versie van deze, maar wanneer deze buiten budget ligt dan kun je prima af met zijn oudere broertje.

Conclusie, de 5000-serie is net even wat meer camera, maar beide camera's zijn goed. Het hangt volledig af van je budget en wat je er van verwacht.

Enig punt om in de gaten te houden is dat wanneer je video belangrijker vindt dan foto's dat de 3300 de betere keuze is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:30

Ik heb een jaar lang een simpele Fuji gehad waarvan 3 maand actief en ben er eigenlijk wel klaar mee, dat is voelt echt als een beginner onder de niet spiegelreflexjes voor mij nu, hoe gek het nu ook klinkt omdat ik helemaal geen professionele fotograaf ben.

Video's vind ik erg leuk om te maken, maar mijn iPhone heeft ook echt perfecte slo-mo kwaliteit & videokwaliteit naar mijn mening dus een must is het echt niet.

Dan denk ik dat de 5300 sowieso afvalt, die vind ik niet de 80 euro of zo extra waard als het broertje het ook prima doet.

Zit ook maar goedkope lensjes op te zoeken om mee te beginnen, ga ik later sparen voor een mooie zoomlens. Dankjewel! :) heb al vaker wat gevraagd hier en vind de antwoorden altijd duidelijk

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:45

Met een kitlens en een Nikkor 55-200 kom je echt al een heel eind. Die laatste lens is qua prijs/kwaliteit een hele beste en met zo'n set kun je wel een aantal jaar vooruit.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:51

maaikemuis schreef:
Met een kitlens en een Nikkor 55-200 kom je echt al een heel eind. Die laatste lens is qua prijs/kwaliteit een hele beste en met zo'n set kun je wel een aantal jaar vooruit.

Dankjewel! :) Ik bekijk nu allemaal vergelijkingen van lenzen, zo kom ik op steeds betere prijs-kwaliteit lensjes, nou zit ik op deze:

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:05

Beloof me 1 ding en laat dat Tamrongeval staan waar die staat. Veel slechter ga je ze niet treffen. Verschil tussen de twee nikkors is dat de duurdere variant de nieuwe versie is. Wanneer je een krap budget heb, zou ik de eerste versie er niet om laten staan.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:06

Hahaha oké :P hoor wel vaker dat niet alle tamrons goed zijn, toch jammer want was mooi geweest voor zo'n prijsje haha. Danku!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:14

De Tamrons uit de professionele serie zijn gemiddeld tot goed, maar dan praat je toch over +1000 euro. De goedkope Tamrons zijn qua kwaliteit niet best. Het is niet zulk goed glas en daar betaal je dan ook voor. In het begin zul je snel tevreden zijn, tot je met een jaartje zo ver gevorderd bent dat je je groen en geel ergert en dan uiteindelijk alsnog duurder glas gaat kopen.

En dat is zonde, want een goede lens blijft zijn waarde behouden. Ik heb een aantal lenzen inmiddels al meer dan 10 jaar en ben nog altijd blij met de kwaliteit.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:08

Ik wil iedereen hier nog bedanken voor de hulp.
Ik heb nu een Canon 1300D en kon hier een aanbieding voor vinden.
Wel een Tamron lens maar aangezien ik 15 ben was het budget er nog niet voor een duurdere lens en ga ik daar pas in investeren wanneer ik deze lens zat ben en ervoor heb gespaard (eindelijk mag ik gaan werken vanaf maandag! :D)
De aanbieding was de body, de lens, een cameratas, een SD-kaartje, oplader en kabels etc., het komende jaar elke maand 20 foto's gratis laten afdrukken, de komende 3 jaar jaarlijks een schoonmaakbeurt én de kans om al het geld terug te krijgen :))
Ik heb er nog een Uv-filter bij genomen in de hoop dat alles iets langer meegaat *\o/*
Ik ben er superblij mee en ga er heel veel plezier van hebben dus alle adviesgevers bedankt!

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 16:30

Ik heb de nikon d3100, ben er super positief over!

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 11:18

Ik ben nu aan het kijken voor een 2e lens voor mijn Nikon d80, ik heb nu een AF-S 18-200, maar die zat er al op toen ik hem van mijn vader mocht gebruiken.
Ik ben nog niet zo heel erg bekend met de verschillende lenzen en ik snap het verschil nog niet tussen de AF-D Af-P en de AF-S, zou iemand dat kunnen uitleggen? want dan weet ik waar ik op moet letten voor een nieuwe lens.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:26

AF-P ken ik niet. AF-D zijn de eerste lenzen waar de moderne camera's de lichtmeting automatisch kunnen regelen. De D staat voor distance, deze lenzen zijn in staat om zelf de afstanden in te schatten in AF. AF-S is de opvolger daarvan en bezit een interne scherpstelmotor.

De grootste vraag is wat je wilt bereiken met een lens. Groothoek, Tele, prime?

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:03

Ik heb nog niet zoveel verstand van de verschillende soorten lenzen, maar ik heb nu een Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6 en ik wil graag een lens met een groter diafragma, het liefst met f/2.8.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Nikkor 40mm f/2.8 micro, is die geschikt voor portret fotografie bij dieren (en misschien ook mensen)?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:33

Meer geschikt voor mensen en kleine dieren. Grote dieren levert teveel vervorming op.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:36

maaikemuis schreef:
Meer geschikt voor mensen en kleine dieren. Grote dieren levert teveel vervorming op.

Wat voor soort lens is aan te raden voor portret fotografie?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:58

Voor grote dieren boven de 100, honden lukt nog wel met 40-50.

Grote gaten zijn helaas erg kostbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:20

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 21:46

Toplensje die 55-200. Veel waarde voor weinig geld! Alleen geen groot gat, al kan ik hem zeker aanbevelen.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:19

Het liefst wil ik nu een groot gat, maar is die laatste vergelijkbaar met de 18-200 f/3.5-5.6? want die heb ik al.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:29

Wat bedoelen jullie? De wijdte van het diafragma?

@ Horsewiebe, een f 5.6 bij de max vind ik zelf wel acceptabel (tenzij je in binnenbakken wilt gaan fotograferen) maar ik gebruik mijn tele niet zoveel, dus wellicht heb ik andere eisen.
18-200 f/3.5-5.6 vergelijken met 55-200 f/4-5.6 gaat niet helemaal op. Ja, hij is iets lichtsterker op 18mm, waarschijnlijk is ie ook gewoon f4 op 55mm. Maar vooral de kwaliteit van de 18-200 is niet zo goed 'aan de uiterste' zijden, de 18 en de 200.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:36

horsewiebe schreef:
Het liefst wil ik nu een groot gat, maar is die laatste vergelijkbaar met de 18-200 f/3.5-5.6? want die heb ik al.

Grote gaten kosten knaken :j Er is maar een factor die de prijs van een lens bepaalt: glas.

Het is allemaal beschikbaar, maar aan een prijs: http://www.kamera-express.nl/product/12 ... 0wodkqoF7A

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:48

horsewiebe schreef:

De kwaliteit van de 18-200 blijft achter bij de kwaliteit van de 55-200. Ik heb jaren een 18-200 Nikkor meegehad als reislens en ondanks dat het een fijne lens was om mee te hebben in onherbergzaam gebied had ik er altijd wel veel werk aan om de foto's achteraf voldoende scherpte te geven. Hij kon echt wel mooie foto's leveren, maar ik had er wel veel werk aan. Daarom is die na 10 jaar met pensioen gegaan.

Lenzen met een diafragma van 2.8 kosten veel geld. Is ook niet zo raar, er zit bijna een dubbele hoeveelheid glas in (en dus ook een dubbele hoeveelheid techniek). Het zijn mooie lenzen, maar bedenk je wel waar je ze voor wilt gaan gebruiken. De 70-200 2.8 heb ik uiteindelijk verkocht, in maar 1% van mijn foto's ging ik onder de f4 en dat was zonde van het gewicht in mijn beleving. De 50mm F1.4 heb ik ook weggedaan, ik kan niet goed overweg met een prime, ik vind een zoomlens prettiger. De enige lenzen die ik nu nog bezit met een diafragma van 2.8 zijn een Sigma 50-150 en een Tokina 11-16. De eerste voor binnenbakken en de laatste voor een experiment met het fotograferen van de Melkweg.

Ik denk wel te begrijpen waarom Horsewiebe zo'n lens wilt. Zij fotografeert met een Nikon D80 en deze levert veel ruis boven de iso 800. Dit omdat het een hele oude camera is. Eerlijk gezegd denk ik dat (wanneer mijn gedachtengangen goed is) dat zij beter af is met een nieuwere body.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 09:55

maaikemuis schreef:
horsewiebe schreef:

De kwaliteit van de 18-200 blijft achter bij de kwaliteit van de 55-200. Ik heb jaren een 18-200 Nikkor meegehad als reislens en ondanks dat het een fijne lens was om mee te hebben in onherbergzaam gebied had ik er altijd wel veel werk aan om de foto's achteraf voldoende scherpte te geven. Hij kon echt wel mooie foto's leveren, maar ik had er wel veel werk aan. Daarom is die na 10 jaar met pensioen gegaan.

Lenzen met een diafragma van 2.8 kosten veel geld. Is ook niet zo raar, er zit bijna een dubbele hoeveelheid glas in (en dus ook een dubbele hoeveelheid techniek). Het zijn mooie lenzen, maar bedenk je wel waar je ze voor wilt gaan gebruiken. De 70-200 2.8 heb ik uiteindelijk verkocht, in maar 1% van mijn foto's ging ik onder de f4 en dat was zonde van het gewicht in mijn beleving. De 50mm F1.4 heb ik ook weggedaan, ik kan niet goed overweg met een prime, ik vind een zoomlens prettiger. De enige lenzen die ik nu nog bezit met een diafragma van 2.8 zijn een Sigma 50-150 en een Tokina 11-16. De eerste voor binnenbakken en de laatste voor een experiment met het fotograferen van de Melkweg.

Ik denk wel te begrijpen waarom Horsewiebe zo'n lens wilt. Zij fotografeert met een Nikon D80 en deze levert veel ruis boven de iso 800. Dit omdat het een hele oude camera is. Eerlijk gezegd denk ik dat (wanneer mijn gedachtengangen goed is) dat zij beter af is met een nieuwere body.

Ik wil ook eigenlijk nog steeds een nieuwe body, maar mijn vader snapt dat niet. Hij zegt: "als je de mijne mag gebruiken, waarom zou je dan een andere kopen" en als ik hem dan uitleg dat het een ouder model is zegt hij: "maar hij doet het toch verder prima". Dus ben ik gaan kijken naar een andere lens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:22

horsewiebe schreef:
Ik wil ook eigenlijk nog steeds een nieuwe body, maar mijn vader snapt dat niet. Hij zegt: "als je de mijne mag gebruiken, waarom zou je dan een andere kopen" en als ik hem dan uitleg dat het een ouder model is zegt hij: "maar hij doet het toch verder prima". Dus ben ik gaan kijken naar een andere lens.

In de tijd van de analoge camera kocht je een body; een hele goede als je het kon betalen, en daar deed je het vervolgens mee. Twee factoren bepaalden de kwaliteit van de foto's:
1) het gebruikte rolletje
2) kwaliteit van het glaswerk.

Ik heb uit die tijd nog een goede XD-7 en die doet het nog steeds uitstekend.

Bij digitale body's spelen iets meer factoren een rol en de lichtgevoeligheid van de sensor is er daar eentje van maar, in tegenstelling tot de analoge camera, los je dat niet op door een andere sensor te plaatsen.

Jouw pa denkt nog in analoge termen.......

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:26

ikke schreef:
horsewiebe schreef:

In de tijd van de analoge camera kocht je een body; een hele goede als je het kon betalen, en daar deed je het vervolgens mee. Twee factoren bepaalden de kwaliteit van de foto's:
1) het gebruikte rolletje
2) kwaliteit van het glaswerk.

Ik heb uit die tijd nog een goede XD-7 en die doet het nog steeds uitstekend.

Bij digitale body's spelen iets meer factoren een rol en de lichtgevoeligheid van de sensor is er daar eentje van maar, in tegenstelling tot de analoge camera, los je dat niet op door een andere sensor te plaatsen.

Jouw pa denkt nog in analoge termen.......

wat moeilijke woorden voor mijn leeftijd, maar ik snap wat je bedoeld.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:27

Dit zijn gewoon cameratermen en de rest zou op je 14e meestal wel al een beetje bekend moeten zijn qua woordenschat ;)