[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:59

Smartiej, als je helemaal naar beneden scrollt op deze pagina zie je onder de "wie is online?"-lijst een hokje staat "zoek naar". Vul daar eens Canon 1000D in of Nikon D3100, dan vind je zo alles terug wat er al over is gezegd! :) Want over de modellen die jij noemt is al heel wat verteld, maar dat kunnen we hier onmogelijk allemaal herhalen. Dus lees die dingen eens door, dan zie je meteen ook wat de ervaringen van mensen met die camera's zijn :)

Smartiej

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:54

@Yasmin, Ik heb inderdaad ook al op deze termen gezocht, daardoor kwam ik op dit topic :). Het is alleen per persoon erg verschillend waarvoor het wordt gebruikt en vandaar dat ik hier ik mijn vraag post. Ik ben op zich vrij zeker over het model. Hier heb ik al veel filmpjes over bekeken en heb hier op bokt ook wat dingen meegelezen. Maar ook na veel zoeken, vindt ik het lastig te bepalen wat voor lens ik er het beste bij kan kopen, vandaar...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:13

Maar je kunt ook binnen één bepaald topic zoeken, op de manier die Yasmine uitlegt. ;)
En er zijn ook al genoeg mensen geweest met vragen over natuur-, paarden- en macrofotografie hoor. ;)

Als je het lastig kiezen vindt kan je altijd zeggen 'goh, ik twijfel tussen deze lenzen, welke daarvan is het meest geschikt?' Maar da's al een stuk specifieker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:28

@Smartiej als ik jouw berichten zo lees wil je gewoon lekker allround. Als ik jou was zou ik in eerste instantie gaan voor een 18-55 en een telelens (bijvoorbeeld iets in het bereik 55-200, 55-250, 75-300 (specifieker advies te krijgen op aanvraag/naar budget/merk)). Eventueel kun je dan van daaruit gaan uitbreiden als je weet waar je specifiek aanvullend behoefte aan hebt.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 07:53

Bedankt Nouks! Dan ben ik er wel een beetje uit denk ik. Ik begin gewoon simpel (zover het simpel te noemen is :p) en als ik wat meer ervaring heb kan ik altijd nog uitbreiden. Tegen die tijd zie ik het wel weer :)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:14

Ervaringen met Nikon D5000 en D3100?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:29

Ik ben al een tijdje erg blij met de Casio EX-FH20, met die 40 beeldjes per seconde. Het hoeven er geen 40 te zijn hoor, je kunt ook 5 beeldjes per seconde en dat dan 8 seconden lang :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:34

Ik ga binnenkort mijn eerste spiegelreflex kopen.

Mijn oog is gevallen op een Nikon D90. (Beetje logisch, broer heeft een D80 en dan kan ik de lenzen lenen ;) ) Nu heb je deze met een 18-55 lens en een 18-105 lens. Welke is de beste om mee te beginnen?

En waar kan ik deze goedkoop kopen?
Bij Foka staat het pakket met de 18-55 lens te koop voor €671, die met de 18-105 lens voor €755.
In elk geval goedkoper dan in België, maar de winkel zit in Rotterdam (en dit is toch een 100 km enkel voor ons).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:50

SunnyJazz schreef:
Ervaringen met Nikon D5000 en D3100?
tesseke schreef:
Ik ga binnenkort mijn eerste spiegelreflex kopen.

Mijn oog is gevallen op een Nikon D90. (Beetje logisch, broer heeft een D80 en dan kan ik de lenzen lenen ;) ) Nu heb je deze met een 18-55 lens en een 18-105 lens. Welke is de beste om mee te beginnen?

En waar kan ik deze goedkoop kopen?
Bij Foka staat het pakket met de 18-55 lens te koop voor €671, die met de 18-105 lens voor €755.
In elk geval goedkoper dan in België, maar de winkel zit in Rotterdam (en dit is toch een 100 km enkel voor ons).
Aan beide: even gebruik maken van de zoekfunctie. De vraag van tesseke is zelfs letterlijk op de vorige pagina nog gesteld en beantwoord. Voor de vraag van SunnyJazz: Zie de post van Yasmine bovenaan pag. 215, daar wordt de zoekfunctie besproken met als voorbeeld... de D3100 ;)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:13

@tesseke: ik heb dezelfde met een 18-105 lens gekocht vorige week :D bij de MediaMarkt voor 809 euro :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:16

heeft er iemand hier verstand van tussenringen of eventueel een macro lens van de nikon d60? ik heb al in het ander toppic geinformeerd, maar ik krijg (nog) niet echt antwoord. Ik heb wel wat gevonden, maar misschien is via pb gemakkelijker omdat dit over camera's gaat :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:25

Butterfly schreef:
@tesseke: ik heb dezelfde met een 18-105 lens gekocht vorige week :D bij de MediaMarkt voor 809 euro :)

Ik denk dat ik ook voor deze lens ga gaan :) Het is in het begin (dus met deze lens) vooral een beetje vanalles en echt uitproberen enzo.

Bij Foto Konijnenberg staat deze camera € 769, en bij Foka € 755. Maar voor Foka moet ik een uur enkel rijden. (In England kun je hem ook bestellen, kost die nog eens € 100 minder, maar dan zit je dat je hem voor de garantie moet opsturen.)

Ga straks een googelen dat ik misschien een winkel in Eindhoven/Breda/Tilburg kan vinden, dat is al iets gemakkelijker om te geraken (dan maken we er maar een shopdag van :D )

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:50

tesseke schreef:
In England kun je hem ook bestellen, kost die nog eens € 100 minder, maar dan zit je dat je hem voor de garantie moet opsturen.)
Bij een betrouwbare webwinkel of bij zo een die je geld ontvangen en dan een baksteen of nog minder opsturen? ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:58

tesseke schreef:
Butterfly schreef:

Ik denk dat ik ook voor deze lens ga gaan :) Het is in het begin (dus met deze lens) vooral een beetje vanalles en echt uitproberen enzo.

Bij Foto Konijnenberg staat deze camera € 769, en bij Foka € 755. Maar voor Foka moet ik een uur enkel rijden. (In England kun je hem ook bestellen, kost die nog eens € 100 minder, maar dan zit je dat je hem voor de garantie moet opsturen.)

Ga straks een googelen dat ik misschien een winkel in Eindhoven/Breda/Tilburg kan vinden, dat is al iets gemakkelijker om te geraken (dan maken we er maar een shopdag van :D )

Bij foka kun je hem ook online bestellen toch...

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:10

Ik had ook wel de optie om hem online te bestellen, maar voor 50 euro extra toch maar in de winkel gekocht. Daarbij is het ook wel leuk om trots met zo'n doos (in tas) over straat te lopen :P

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:22

Foka is een gewone winkel, kom er regelmatig..waarom meer betalen dan nodig is..dat geld kun je weer gebruiken voor een geheugenkaartje of extra batterij of bij een fototas leggen oid ;)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:33

Hoi,
ik wil graag beginnen met fotograferen, en ik krijg van mijn ouders een gedeelte van het bedrag, en voor de rest vraag natuurlijk van vrienden en familie ook geld, en verder werken en sparen.
Maar nu ben ik dus best benieuwd, wat is een goede camera om te beginnen?ik wil graag foto's van paarden maken, dus hij moet wel scherpe foto's kunnen maken, en hoe duur is zo'n camera ongeveer?

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:09

ik heb net een nikon d3000 gekocht (had eerst een d40) en nou kan ik alleen fotos maken op de setting A, en niet op M, S of P, dan maakt ie gewoon een zwarte foto (ligt niet aan shutter of iso..) help?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:21

Wat zijn je instellingen voor M? Als je een heel kleine diafragma-opening hebt en een heel snelle sluitertijd en lage ISO en je fotografeert in het donker, kan het goed zijn dat je foto gewoon veeeeeeel te onderbelicht is en je daarom een zwarte foto krijgt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:27

Yasmine schreef:
Wat zijn je instellingen voor M? Als je een heel kleine diafragma-opening hebt en een heel snelle sluitertijd en lage ISO en je fotografeert in het donker, kan het goed zijn dat je foto gewoon veeeeeeel te onderbelicht is en je daarom een zwarte foto krijgt.

Heb net almet r doorgenomen maar dat is het niet.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:35

Heb je al met een andere lens geprobeerd?

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 21:42

nee dat is het niet, ik heb precies dit probleem gehad met mijn andere nikon, en toen heeft een fotograaf het nog ingesteld die er toch was op wedstrijd :P was heel simpel. maar ik weet niet meer wat !

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:43

Ik had al even gezocht, maar kon zo het zo niet vinden in dit topic.
Heeft iemand foto's gemaakt met een sony a290 (het liefst in een binnenbak)? Is deze camera daarvoor geschikt? (we hebben zelf nog een aantal minolta lenzen waaronder een van ik dacht 200 mm :) )

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:26

het zit m niet in de camera maar in de objectieven. of die lichtsterk genoeg zijn of niet bepaalt of je in een binnenbak foto's kan maken of niet.

ws. ga je het met een a290 met een zoomobjectief in ieder geval niet redden, tenzij de bak héél netjes uitgelicht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:31

Ik zeg 't nog maar eens... :D

Fotograferen in binnenbakken is bij de meeste binnenbakken héél sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Je kunt nog zulke dure apparatuur hebben, als 't buiten grauw en grijs is houdt 't al gauw op. Terwijl je met genoeg inval van daglicht op een zonnige dag meestal ook met minder dure apparatuur prima weg kunt komen.

Vertrouw iig niet op de hoeveelheid kunstlicht in binnenbakken, die is vrijwel nooit voldoende. Je bent dus in binnenbakken heel sterk afhankelijk van de hoeveelheid daglicht (en dus het weer).