[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:06

loeckie schreef:
Zazoe schreef:
Hoi,
Heeft iemand informatie over de Fujifilm FinePix S5500?
Ik weet dat het al een vrij 'oude' camera is, maar ik kan hem voor €160,- kopen.. Ik zou eigenlijk voor een spiegelreflex camera gaan, maar met deze is het ook wel liefde op het eerste gezicht.. Maar, weet iemand of hij makkelijk in de hand is, en goede foto's schiet?
Bijvoorbaat dank Lachen

Kijk eens op pagina 1 van dit topic... Daar staan allemaal foto's van dit toestel.
Of ie lekker in de hand ligt? Dat is voor iedereen verschillend!
Ik zou zeggen, als je hem gaat kopen, hou hem zelf vast, schiet er een paar plaatjes mee, draai hem eens rond, hou hem langer vast. Zo krijg je een indruk of ie lekker in de hand ligt, want wat de een lekker vind, kan de ander te zwaar, licht, lomp of onhandig vinden.
Succes met je keuze, over het algemeen ben ik erg te spreken over de Fuji reekst (S5500, S7000 )

Bedankt!
Ik zal eens kijken Knipoog

my_travers schreef:
Die camera (fuji finepix s5600) ben ik ook van plan te kopen. Ik wil graag foto's gaan maken, maar een echte spiegelreflex lijkt me nou nog een beetje te overdreven. Ik heb al foto's gezien van deze camera en hij maakt mooie foto's (naar mijn idee Bloos )
Misschien dat er later ooit nog een echte spiegelreflex komt Haha!

Dat was precies mijn zelfde conclusie!
Ik heb nu een compacte compactcamera gehad, en wel wat kunnen oefenen met composities enzo, maar echt verder kon ik er niet mee. Een spiegelreflex wás een optie, maar ik denk niet dat ik daar al helemaal uit de weg mee kan.
En volgens mij is de Fuji Finepix S5600/5500 een goede camera, waarmee ik in iedergeval verder kom Haha!
En inderdaad, die spiegelreflex komt voor mij ook ooit nog wel eens Pling

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:24

NinaElisa schreef:
my_travers schreef:
Dat bedoel ik inderdaad Wildchild!! Bij het toestel wat we nou hebben duurt dit dus nog heel erg lang, en wat je op de foto wilt zetten is dan alweer weg Clown

dat heb ik dus ook..vreselijk..ga je naar een keuring toe..
heb je alleen maar staarten op de foto staan . Clown

nee niets voor mij Tong uitsteken

maar ik denk dat het voor mij de fuji s6500fd word.

Dat noemen ze shutterlag. Bij de huidige betere comoactcamera's zoals bv. de Panasonic DMC FZ50 en de Fuji S6500 of S9600 is die bijna net zo kort als met een dslr. ook de tijd die ligt tussen de werkelijkheid en dat je het op je display ziet is erg kort geworden. Je ziet vrijwel geen verschil meer.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:29

Nog even over Nikon.....

Ik heb besloten dat ik een D70 ga kopen. Nu wil ik graag scherpe foto's van paarden in beweging kunnen maken van aanzienlijke afstand.

Is een 70-300mm of 70-200mm dan echt een vereiste (en welke dan beter) of zal een 18-200mm het ook doen?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:33

Dankjulliewel voor het advies! Het was ineens heel druk in de zaak Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:48

Yinari schreef:
Nog even over Nikon.....

Ik heb besloten dat ik een D70 ga kopen. Nu wil ik graag scherpe foto's van paarden in beweging kunnen maken van aanzienlijke afstand.

Is een 70-300mm of 70-200mm dan echt een vereiste (en welke dan beter) of zal een 18-200mm het ook doen?

Een 18-200 is zo'n beetje de slechtste keuze. Hoe meer zoom hoe slechter de beeldkwaliteit.
Van de 70-300 zijn er goede en erg goede. Nu wil je Nikon, maar er is een canon 70-300 die bijna zo scherp is als de echte topobjectieven. Van de 70-200 worden de scherpste gemaakt. Maar het is dan maar net wat je er voor over hebt. Een 70-200 heb je in een lichtsterke versie met 2.8 over het hele bereik. De 70-300 moet het doen met 4-5.6.
Ik neem aan dat je een 2e hands Nikon D70 wilt gaan kopen? Let dan wel op het aantal opnamen die er mee gemaakt zijn. De Nikon garandeerd de sluiter in zijn D70 voor 50.000 foto's. Als je er een treft die redelijk gebruikt is kan die daar op of over zitten.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:50

zijn jullie een beetje te spreken van de panasonic camera's ?
bijv de Panasonic DMC-FZ8 ?

( ik zie inmiddels door de bomen t bos niet meer, hoe meer ik zoek hoe meer ik vind Tong uitsteken)

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:51

NinaElisa schreef:
zijn jullie een beetje te spreken van de panasonic camera's ?
bijv de Panasonic DMC-FZ8 ?

( ik zie inmiddels door de bomen t bos niet meer, hoe meer ik zoek hoe meer ik vind Tong uitsteken)

Panasonic is een van de beste compactcamera fabrikanten. Dat komt mede door zijn samenwerking mat de Leitz fabriek.
Op de link staan voorbeeldfoto's http://www.dpreview.com/gallery/panasonicfz8_samples/
Laatst bijgewerkt door Kokomo op 22-06-07 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:54

ah oke Lachen
dankje ..
ik hoop dat ik eigenlijk niet nog meer potentiele candidaten als mijn toekomstige camera vind..
anders kan ik straks niet meer kiezen Tong uitsteken

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:57

Kokomo schreef:
Een 18-200 is zo'n beetje de slechtste keuze. Hoe meer zoom hoe slechter de beeldkwaliteit.
Van de 70-300 zijn er goede en erg goede. Nu wil je Nikon, maar er is een canon 70-300 die bijna zo scherp is als de echte topobjectieven. Van de 70-200 worden de scherpste gemaakt. Maar het is dan maar net wat je er voor over hebt. Een 70-200 heb je in een lichtsterke versie met 2.8 over het hele bereik. De 70-300 moet het doen met 4-5.6.
Ik neem aan dat je een 2e hands Nikon D70 wilt gaan kopen? Let dan wel op het aantal opnamen die er mee gemaakt zijn. De Nikon garandeerd de sluiter in zijn D70 voor 50.000 foto's. Als je er een treft die redelijk gebruikt is kan die daar op of over zitten.

Bedankt voor je reactie! Ik had gedacht aan een Nikon lens omdat ik ook een Nikon camera wil, daar past de Canonlens volgens mij niet op (?).
Ik begrijp dus dat ik best de 70-200 lens kan nemen? Of heb je nog andere suggesties?

Waar kun je eigenlijk zien op de camera hoeveel foto's ermee gemaakt zijn. Ik vind het een supertip want ik wist het absoluut niet.. weet er nog niet zoveel van Bloos

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:00

Dat komt in de Exif te staan. Daarvoor heb je een programma nodig die dat kan lezen. Bij iedere foto worden alle gegevens van de camera en gegevens van de opname zoals sluitertijd ed. opgeslagen. Als je dan de foto met zo'n programma bekijkt, kun je dus die gegevens zien. Het meest uitgebreide en gratis programma daarvoor is Opanda Exif viewer. Niet bij iedere camera kun je zien hoeveel opname's hij heeft gemaakt, maar bij de Nikon D70 moet dat wel mogelijk zijn.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:10

hoe kan ik zien of je bij een willekeurige camera aan de lens zelf kan zoomen ? (dmv draaien aan die ring rondom de lens).

dit vind ik namelijk wel een pré bij een camera en ik weet niet precies hoe je dat kan zien.

Edit: hoe je dit dus op internet kan zien.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:17

traan_beauty schreef:
Go jij! Go jij! Ik kan mijzelf eindelijk een eigenaar van de canon 400D noemen Ja
Ben nog een echte beginner maar vond het weggegooid geld om eerst een andere, makkelijkere camera te kopen..

Handleiding helemaal doorgelezen, met mijn camera erbij en ik moet zeggen dat het al redelijk lukt Lachen

Ben echt heel blij..
Was wel meer dan 800 euro kwijt! Heb namelijk nog een tas gehaald en een 2G kaartje.. En niet te vergeten een verzekering genomen Vork

Ja wij nemen ook een verzekering Nagelbijten / Gniffelen. We kijken wel of we hier nog een goede tas hebben liggen van een analoge camera, of iig zo'n hoes dat is al iets. En het kaartje kopen we idd ook gelijk met de canon want dat is wel zo handig Nagelbijten / Gniffelen.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:15

Kokomo schreef:
Samantha_ schreef:
Dan ligt mijn keuze nog tussen de canon 350d, of de nikon d40.
Nou brand los, waarom de canon, of waarom de nikon?

De Nikon D40 kan ik heel kort over zijn. De Nikon D40 is een 3 jaar oude D70s waar een paar dingen aan verbeterd zijn, maar om hem goedkoop te houden ook een aantal opties uitgehaald zijn. Het is dus een echte instapcamera maar met minder opties dan de overige dslr's. Met de D40 is nog iets aan de hand, want normaal zet men een nieuw model in de markt die dan vervolgens 1,5 tot 2 jaar op de markt blijft. De D40 echter waren problemen mee (weolke weet ik niet) en is na 3 maanden al weer vervangen door de D40x. Het hele concept is dus verouderd en met minder opties. De 350D is gewoon een volledige camera met alle opties. Hij is gewoon nog nieuw te koop, maar inmiddels na dik 1 1/2 jaar wel opgevolgd door de 400D. De 350D is de populairste slr geweest die ooit op de markt geweest is. En dat is die natuurlijk niet voor niets. De prijs/prestatieverhouding is net als de 400D het beste in de markt. Je koopt dus het meeste camera voor je geld. Van plots opklappende flitsers heb ik nog nooit iets gehoord en daarbij ken ik heel wat mensen met een 350D. Software fouten komen ook in het geheel niet voor zoals wordt beweerd. Zoiets kan wel eens voorkomen bij het uitkomen van een nieuwe camera, maar dat wordt dan door een update van de firmware hersteld. De software die er nu bijzit is in ieder geval goed, want dat is gewoon de nieuwste firmware. En waar beweerd werd dat het Canon is die met foute software kwam, moet ik helaas berichten dat het juist Nikon is geweest die meerdere keren problemen met zijn camera's heeft gekend, waarbij er zelfs een aantal keren mensen hun camera terug moetsten sturen naar de fabriek wegens een fabrieksfout. Ook software ligt bij Nikon nogal eens dwars. En dat is zelfs gebeurd met de veel duurdere D200.
Zowel op Nikon als op Canon passen objectieven van vrijwel alle merken zoals Sigma, Tamron en Vivitar. Nikon heeft erg goede objectieven, maar het is Canon die een aantal toppers heeft waar Nikon ook de meerdere in moet erkennen. Doordat Canon flink wat meer camera's en objectieven maakt dan Nikon kan de Canon toch redelijk in prijs blijven. In de concurentiestrijd heeft Canon gewoon z'n bestaande 350D en de nieuw 400D erg goedkoop geprijst, terwijl Nikon een uitgekleed model als instapper heeft genomen. Aan jou de keus.

Tis maar net hoe negatief je wil doen, ik heb het vaak zat gelezen en feit blijft dat de 350D meer dan 150 euro duurder is

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:18

hahaha word toch de EOS 400D iets duurder dan ik had gepland, maar is wel n super dingetje Ja

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:20

LCharlotte schreef:
hahaha word toch de EOS 400D iets duurder dan ik had gepland, maar is wel n super dingetje Ja

Schijnheilig Ja, dat had ik dus ook.. Van de verwachte 700 euro (min die 80 euro cashback) werd het in 1x boven de 800 euro Bloos . Maar hij is het echt dubbel en dwars waard Haha!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:41

Flutterby schreef:
Tis maar net hoe negatief je wil doen, ik heb het vaak zat gelezen en feit blijft dat de 350D meer dan 150 euro duurder is

Dat heeft helemaal niets met negatief doen te maken. Deze mening vindt je terug op meerdere review en test site's. Ik geef precies weer hoe de stand van zaken is. Daar voeg ik de ervaringen bij van mensen die om mij heen deze camera's gebruiken. Zo moet ik er rekening mee houden als ik iemand uitleg geef over instellingen, dat bepaalde funkties niet op de D40 voorkomen. En het is natuurlijk niet voor niets dat juist deze D40 na 3 maanden op de markt al weer wordt vervangen door de D40x. Dat doet een fabrikant niet zomaar. Je kunt alles wat ik heb verteld rustig nazoeken op de review en test site's waar deze info ook vandaan komt.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:42

traan_beauty schreef:
LCharlotte schreef:

Schijnheilig Ja, dat had ik dus ook.. Van de verwachte 700 euro (min die 80 euro cashback) werd het in 1x boven de 800 euro Bloos . Maar hij is het echt dubbel en dwars waard Haha!

Hoezo is die dan duurder geworden? Door de extra's die je er bij gekocht hebt?

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 21:10

In het zoom magazine nr 3 staat een review over de Canon EOS 400D! Ook staan er altijd wel leuke dingen in!!

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 09:47

Kokomo schreef:
Flutterby schreef:

Dat heeft helemaal niets met negatief doen te maken. Deze mening vindt je terug op meerdere review en test site's. Ik geef precies weer hoe de stand van zaken is. Daar voeg ik de ervaringen bij van mensen die om mij heen deze camera's gebruiken. Zo moet ik er rekening mee houden als ik iemand uitleg geef over instellingen, dat bepaalde funkties niet op de D40 voorkomen. En het is natuurlijk niet voor niets dat juist deze D40 na 3 maanden op de markt al weer wordt vervangen door de D40x. Dat doet een fabrikant niet zomaar. Je kunt alles wat ik heb verteld rustig nazoeken op de review en test site's waar deze info ook vandaan komt.

wat ik zeg kun je ook nazoeken -eindeloze discussie dus! Clown
@horsy_lover: die lees ik ook, staan inderdaad leuke dingen in! Heb je wel eens de pixelmania gelezen? (vind ik zelf ook een leuk tijdschrift) Kun je ook via internet een nieuwsbrief van krijgen, ook best makkelijk Lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:02

Zou iemand mij globaal de verschillen kunnen vertellen tussen de Canon Powershot G7 en de EOS 400D, ik weet dat de G7 en commpact is en de 400D een spiegelreflex, maar maakt dat nu echt zo een groot verschil?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:04

De 400D is trouwens bij de Media Markt nu 609 euro!!!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:21

@Kokomo
Inderdaad de extra's.. Verzekering was ook niet al te goedkoop (maar wel voor 3 hele jaren Vork ) en ik mijn moeder dacht dat we nog wel zo'n kaartje van 2G thuis hadden, maar dat was niet de goeie.. En ik had de tas er nog niet bij gerekend omdat ik geen idee had hoe duur die zou zijn Vork Dus dan lopen de kosten wel op ja Lachen .

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:44

traan_beauty schreef:
@Kokomo
Inderdaad de extra's.. Verzekering was ook niet al te goedkoop (maar wel voor 3 hele jaren Vork ) en ik mijn moeder dacht dat we nog wel zo'n kaartje van 2G thuis hadden, maar dat was niet de goeie.. En ik had de tas er nog niet bij gerekend omdat ik geen idee had hoe duur die zou zijn Vork Dus dan lopen de kosten wel op ja Lachen .

Haha ja dat hebben wij dus ook.
Ik laat hem ook verzekeren, ook voor de vakantie want ik neem hem mee naar Spanje. (Geweldig oefenlandschap daar Knipoog)
Wij hebben wel kaartjes thuis maar die passen er niet in dus moeten we er een flashcard bij kopen. Verder hebben mijn ouders nog allerlij lensen en uv-filters etc. dus ga ik gelijk kijken of die er op past. En voordat we een tas gaan kopen kijken we of we thuis niet iets hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:27

@ Flutterby: 150 duurder dan de d40? Want als je die bedoelt dan zou ik toch liever die 150 extra betalen voor een 350D dan de D40. En ik ben toch echt een nikonfan. Heb zelf de D40 niet gebruikt, maar wat ik er over gelezen heb, spreekt die camera me niet aan. Dan zou ik eerder opzoek gaan naar een D50/70/80

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:57

Flutterby schreef:
@horsy_lover: die lees ik ook, staan inderdaad leuke dingen in! Heb je wel eens de pixelmania gelezen? (vind ik zelf ook een leuk tijdschrift) Kun je ook via internet een nieuwsbrief van krijgen, ook best makkelijk Lachen
Nog nooit gelzen, maar ik ga eens kijken Knipoog Bedankt voor de tip!