[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:49

En 2e hands 5D3?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:02

karlli schreef:
Esaqar schreef:
Had je het eigenlijk tegen mij?
Zoja.... m'n lens wil ik ook wel upgraden maar dat kan later ook nog wel haha. :)

Persoonlijk zou ik eerst het glas upgraden voor de body, ik heb een hele tijd kwalitatief goede foto's gemaakt met mijn Canon 400D icm 70-200 2.8, (nu sinds bijna jaar een 7DII) en dat ging prima (oke binnenbak alleen wanneer deze een goed dak had, maar dat lukte uiteindelijk ook) een 70D icm een kwalitatief slechte lens wordt je echt niet blijver van, aangezien vooral de lens de kwaliteit bepaald in verhouding tot de body ;)

Mee eens!
Een nieuwe lens zal ook wel komen binnen nu en 2 maanden.
Express eerst voor een nieuwe body gekozen omdat ik dan rustig uit kan zoeken hoe de camera werkt. :)

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:42

Hoi! Sorry dat ik zo kom binnenvallen :o

Ik zoek een nieuwe camera, heb nu de FujiFilm FinePix S8600, en daar heb ik nogal eens ruzie mee :')
Ik 'loop vast' , ja, de fotograaf maakt de foto, maar de foto's worden simpelweg niet scherp, ook omdat hij meerdere keren is gevallen. Om te kijken of het echt aan de camera lag, heb ik mijn vaders spiegelreflex gepakt en daarmee plaatjes geschoten, en die waren zoveel mooier!

Nu zoek ik een camera voor een redelijke prijs (max. 250/270 euro) met de volgende eisen:
- meer dan 16 Mp (dit heeft m'n Fujifilm, wil er wel op vooruit gaan)
- ong 30 x zoom
- liefst geen Fujifilm maar dit is geen strenge eis
- geen plat compactcameraatje, die houden niet stevig vast.

Hoop dat jullie wat weten, als m'n eisen te streng zijn, laat het me weten :))

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:58

Megapixels zijn echt geen must. 13 is vaak al genoeg hoor 20 is niet per se beter ben ik ook achter. Succes met zoeken! Mijn budget is ietsje hoger maar lees wel even mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:12

Megapixels zijn wel degelijk belangrijk, maar het verschil tussen 13 en 20 zie je pas als je de foto heel erg uitvergroot.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:15

Emmaa_ schreef:
Megapixels zijn wel degelijk belangrijk, maar het verschil tussen 13 en 20 zie je pas als je de foto heel erg uitvergroot.

Dat is wel zo, maar het is niet zo dat het echt heel heftig is als er minder op zit. Je gaat ook niet de foto uitvergroten en zeggen nu is hij afgekeurd, het gaat om het geheel.
Als je wil croppen is meer MP wel handig omdat het anders niet meer mooi is, maar ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:26

Nou ja, als professionele fotograaf kan het dus wel degelijk uitmaken, als je je foto's laat afdrukken. Hoe meer mp, hoe scherper de foto zal blijven als je hem groot laat afdrukken.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:35

Emmaa_ schreef:
Nou ja, als professionele fotograaf kan het dus wel degelijk uitmaken, als je je foto's laat afdrukken. Hoe meer mp, hoe scherper de foto zal blijven als je hem groot laat afdrukken.

Mwah... Ben ik het niet helemaal mee eens...
Niet alleen de MP is daar bij van belang..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:13

Ik heb ook een vraag. Mijn Canon Eos 30D geeft steeds vaker een Error 99. Zaterdag stopte hij er zelfs helemaal mee. Hij doet het nu wel weer, maar voor hoe lang...
Hij is inmiddels 8 jaar oud en ik geen idee hoeveel klicks er op zitten. Veel in ieder geval. Dus hoe rendabel is het om deze te laten repareren?
Nu ben ik niet zo heel fanatiek meer met foto's maken, maar ik wil wel weer een goede SLR. Je bent verziekt als je er eenmaal 1 hebt gehad zeg maar :D
Nieuw hoeft niet, budgettechnisch liever zelfs 2dehands en dan een niveautje hoger.

Maar welk model is voor mij aan te raden? Ga ik gewoon een paar modellen verder in dezelfde serie (50D/60D?), of nieuwer maar een serie minder (600D/700D?), of ook een wat oudere maar betere 2dehands (momenteel staat er bijvoorbeeld een 5D bij Kamera Express, is dat wat?).
Ik heb goede objectieven die het nog wel heel prima doen, dus het gaat me alleen om de body.
Budget liever niet hoger dan 500 euro.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:36

Error 99 is echt een drama error, want je weet nooit wat het is helaas ... Een 5D is een prima body, wel wat verouderd maar een hele fijne fullframe :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:18

Let wel dat als je naar een 5D gaat (fullframe) je EF-S objectieven niet meer zullen passen. (Geen idee of je die hebt uiteraard)
Zoals Courses al aangeeft is Error99 een vervelende waar je weinig aan kan doen :(

Als je gewoon wat op 'dezelfde voet' (maar dan beter) verder wilt dan is een 700D een prima keuze.

Even naast elkaar:
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-7 ... D/detailed

Met de 60D, deze verschillen niet zo van elkaar qua beeldkwaliteit dus de 'extras' van de 60D moeten het je waard zijn:
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-7 ... D/detailed

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:23

Zo, daar vraag je me wat (objectieven). Blonde vraag, maar hoe weet ik dat? :o?
De 700D ziet er inderdaad interessant genoeg uit :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:31

Rood puntje is een EF vatting, wit puntje is een EF-S vatting.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:34

Ik heb er maar 1 met wit, de kitlens. De rest is rood :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:22

De 5D is inmiddels al weg. Wel staan er nog een 50D en 600D als occasion bij KE.
Ik neig naar de 50D, maar dat is meer omdat het dezelfde serie als mijn 30D is. Zijn er grote verschillen tussen de 50D en de 600D?

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:23

Ik heb eventueel nog wel een 5D (classic) voor je liggen. De sensor moet eigenlijk wel gereinigd worden, dus hij hoeft niet veel te kosten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:21

Bagheera_206 schreef:
F_Orumster schreef:
Nu mijn canon 40d uit 2008 wat gebreken begint te vertonen, ga ik ook maar weer eens oriënteren naar een opvolger. Soms wil hij even niet meer aan, of is de sluiter even opgeklapt waardoor het vizier zwart geeft en je niks kunt, en soms zegt ie opeens 'volle cf card' terwijl ik net 5 foto's heb geschoten en weer moet formatteren. Ik hecht me altijd aan spullen, maar ik besef me ook wel dat de nieuwe cameras verbeterd zijn. Zoals de fikse ruis die de 40d geeft als je de iso soms noodzakelijkgewijs moet opschroeven.

Welnu.. ga ik gewoon voor de jonge broer zoals een 70d of zal ik meer neerleggen en voor een fullframe gaan? Wat natuurlijk super is om zonder die cropfactor te zitten. Gaaf voor mijn groothoek.

Wat denken jullie? Is de meerprijs van een fullframe het absoluut waard? Ik zal even kijken of mijn lenzen wel allemaal op fullframe kunnen.

Canon en Nikon zijn even goed. Ze Hebben allebei voor- en nadelen. ;)

Let je er op dat op een voelvreempje alleen de EF objectieven passen en niet de EF-S en EF-M objectieven?

Wil je nu een 6D of 5D3 kopen? Wellicht gaat de 5D3 in prijs dalen als de 5D4 uit komt?

Bedankt voor je tips! Mijn lenzen kunnen allen ook op de fullframe (2 EF Canons en 2 DX Sigma's)

Ik weet dus nog niet wat ik wil kopen. Ik heb nu de 40D, dus op zijn minst een 70D of 80D, of de 5/6/7D.
Hierin zit het hem juist, ik ben wat in de war met die laatsten. In de 1000- 100- en 10- series zie je duidelijk de chronologische lijn, maar dat is bij de 5, 6, 7D's niet zo, klopt dat? De 6d is fullframe, maar de 5d en 7d weer niet? En de Marks weer wel? Zoals ik zei, ik zie even de volgorde niet in deze categorie. Kun jij me die vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:11

Bij canon zijn de 6D en 5D full frames en de 7D niet.

Edit 5D is hierbij de hoogste en de 6-7 D ongeveer gelijk (alleen is de ene iets meer geschikt voor portetten en de ander voor sport)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:22

Ik fotografeer vooral (stads)landschappen, groothoek op ff lijkt me wel gaaf, al vrees ik voor teveel vervorming en vignettering.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:25

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:43

Dat is weer een EF-S, kan dus niet op ff. Ik heb nu een sigma 10-20mm en heb nog geen last van vignettering, dat zou ik dus eerst eens willen proberen denk ik.

Toch bedankt, wel een leuke occasion!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:24

F_Orumster schreef:
Dat is weer een EF-S, kan dus niet op ff. Ik heb nu een sigma 10-20mm en heb nog geen last van vignettering, dat zou ik dus eerst eens willen proberen denk ik.

Toch bedankt, wel een leuke occasion!

https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=2DH0037
Betere optie?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:26

Dat is geen groothoek en heb ook al een 24-105mm (canon).
Ik ga de site wel goed door, ik kende hem niet! Erg leuk.
Ik ben overigens niet perse op zoek naar een lens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:31

Wellicht breng ik anderen hier ook op een idee :D

En voor de snuffelaars: ze hebben ook enkele jonge 1Dx occasions in de aanbieding. 1Dx voor de prijs van een 5DIII. Je zult maar op zoek zijn.......

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:27

F_Orumster schreef:
Ik fotografeer vooral (stads)landschappen, groothoek op ff lijkt me wel gaaf, al vrees ik voor teveel vervorming en vignettering.

Hoort meer in het andere topic.
[FK] [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Bij klein budget is de Canon 17-40mm wel wat en anders de Canon 16-35mm? Voor de Bokt fotoreis naar IJsland hadden we allemaal een 17-40mm of 16-35mm gekocht. Helemaal super en gaat goed samen met filters. :)