[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:48

LCharlotte schreef:
Oke, ik wil max 400 uitgeven denk ik, hij is voor vakantie foto's, paarden foto's en foto's voor op de website van mijn zaak. Ik heb echt niet veel ervaring, wat betreft technische snufjes enzo, daarom moet hij wel makkelijk in gebruik zijn. En het liefst niet al te groot, maar dat is geen pré. Lachen

Kan je hier wat mee?

wil je een klein compact cameratje of eentje die toch meer professioneel oogt?
Moeten er goede macro of bewegingsfoto's meegemaakt worden?
Vind je het type geheugenkaart belangrijk - je hebt al een camera dus mogelijk wil je er een die op hetzelfde type geheugenkaartje werkt?
Ben je eventueel bereid de zogenoemde 'technische snufjes' te leren oftewel: heb je er veel intresse in en wil je ooit nog vérder gaan met fotografische bezigheden?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:49

Type geheigenkaartje maakt mij niet zoveel uit eigenlijk, het liefst een compact modelletje, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de foto's. Ik zal geen profi foto shooter worden ik heb namelijk al een baan voor de rest van mijn leven Lachen Maar ben wel bereid om eea te leren voor het maken van mooie foto's.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:51

Mag ik op grond hiervan ervan uitgaan dat je dus íets meer dan een gewone camera zou willen?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:53

Ja ik vind de kwaliteit heel belangrijk, zo gebruik ik foto's ook voor mijn bedrijf in de mailings, visite kaartjes etc hou zo wie zo niet zo van rommel, dus ik wil wel graag een goede camera. Maar hij hoeft echt niet ontzettend uitgebreid te zijn mer 3 extra lenzen ofzo... Ben een moeilijk geval denk ik he? Haha!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:55

LCharlotte schreef:
Ja ik vind de kwaliteit heel belangrijk, zo gebruik ik foto's ook voor mijn bedrijf in de mailings, visite kaartjes etc hou zo wie zo niet zo van rommel, dus ik wil wel graag een goede camera. Maar hij hoeft echt niet ontzettend uitgebreid te zijn mer 3 extra lenzen ofzo... Ben een moeilijk geval denk ik he? Haha!

Op een compactcamera zit altijd een vaste lens... Verder raad ik iedereen aan om toch zeker even de laatste 10 pagina's te lezen, steeds dezelfde vragen komen weer terug Lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:57

Iedereen heeft toch andere wensen en dit topic heeft 212 pagina's die kan ik echt niet allemaal doorlezen Lachen

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:00

Niet echt eigenlijk, mijn ouders zijn precies hetzelfde! Ze hebebn destijds een fuji finepixs602zoom gekocht (géén extra lenzen, géén poespas géén overdreven aantal megapixels.. ) maar ze zijn er ontzettend tevreden over! Mijn pa gebruikt de camera om macrofoto's te maken van zijn fossielen, deze zet hij op zijn website neer. Mijn ma heeft de camera ook een keer voor haar werk gebruikt, de foto pronkt nu trots op een black&decker verpakking (een elektrische buxusschaar)

als ik er dus vanuit ga dat zoiets jou ook bevalt -en dan moet je nu niets schrikken als ik zeg dat hij 3 megapixels heeft! - dan kun je dus het beste een fuji of een verwante camera nemen. De Fuji's zijn licht in de hand, hebben zowel een autofocus als handmatige focus (mocht je dat een keertje leuk vinden om de 'pro' uit te hangen Knipoog ) en maken prima foto's voor bijv. websites of verpakkingen! Er passen lenzen op, maar de toestellen zijn zeer compleet ook al zijn ze écht compact voor hun doen Lachen een extra lens is niet eens nodig

schrik niet van het plaatje, ze lijken groot maar zijn het niet!
Finepix S5600

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:07

Die camera (fuji finepix s5600) ben ik ook van plan te kopen. Ik wil graag foto's gaan maken, maar een echte spiegelreflex lijkt me nou nog een beetje te overdreven. Ik heb al foto's gezien van deze camera en hij maakt mooie foto's (naar mijn idee Bloos )
Misschien dat er later ooit nog een echte spiegelreflex komt Haha!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:09

Ik vind hem wel goed uitzien! Ik denk alleen dat hij kwalitatief misschien niet zoveel verschilt van het fototoestel dat ik nu heb, kom alleen even niet op het merk Nagelbijten / Gniffelen Iets met een P, even kijken op de eerste pagina...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:10

Ik heb nu een Pentax 4 MP

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:11

wat is het typenummer van je pentax?

*edit* is het toevallig de optio S40?
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 22-06-07 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:11

Ik ga hem even opzoeken...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:13

De optio S is het Ja Om precies te zijn de S 4 volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 22-06-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:13

Ik ben ook benieuwd welke je hebt..

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:15

Nou, dan heb jij dus een échte compact camera Lachen Je hebt wel een handmatige focus eropzitten, maar die gaat via toetsjes op de camera.. Bij de fuji is het dus de bedoeling dat je aan de ring draait die om de lens heen zit, de focus kun je op meerdere manieren instellen voor steeds andere resultaten (dus: andere sluitertijd, macro, belichting) Er zitten heel veel functies op die toch net even dat beetje meer geven t.o.v de pentax Lachen

er zit wel degelijk een (groot) kwalitatief verschil tussen deze camera's, alhoewel dat wel voor een deel afhankelijk is van degene die de foto's maakt. Je meot echt wel bereid zijn er wat tijd in te steken, maar dan zijn ze écht super!
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 22-06-07 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:18

Flutterby: Kun je mij vertellen of er een wachttijd in de finepix s5600 zit? Ik heb geen idee hoe het precies heet Bloos Maar ik bedoel dus dat als je op het knopje drukt, hij ook gelijk een foto maakt.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:19

jij bedoeld een timerfunctie Knipoog Je zou het moeten nazoeken - ik heb zelf het toestel niet namelijk - maar volgens mij is dat een standaard functie bij die soort camera's ?!

*edit* nu begin ik even te twijfelen: hoe ji jzegt is het dat hij meteen een foto moet maken als je op het knopje duwt? Dat is standaard bij de camera's - je kunt de sluitertijden instellen en dus zo kort maken als je zelf wil! Op de manier waarop ik het begreep is dat je bedoeld: '10.. 9...8 *klik*' en dát is de timerfunctie. Hoe dan ook: beide zitten op de s5600!
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 22-06-07 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:21

Oke dankje. Ik ga eens kijken naar deze Finepix S602ZOOM Knipoog

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:42

Flutterby schreef:
jij bedoeld een timerfunctie Knipoog Je zou het moeten nazoeken - ik heb zelf het toestel niet namelijk - maar volgens mij is dat een standaard functie bij die soort camera's ?!

*edit* nu begin ik even te twijfelen: hoe ji jzegt is het dat hij meteen een foto moet maken als je op het knopje duwt? Dat is standaard bij de camera's - je kunt de sluitertijden instellen en dus zo kort maken als je zelf wil! Op de manier waarop ik het begreep is dat je bedoeld: '10.. 9...8 *klik*' en dát is de timerfunctie. Hoe dan ook: beide zitten op de s5600!

Ik denk eerder dat ze bedoelt of de camera sluitervertraging heeft. Dus na het scherpstellen (half indrukken van ontspanner) druk je de ontspanner door. Sommige compactcamera's doen er erg lang over om dan ook daadwerkelijk de foto te nemen. Ik weet niet hoe dit bij de s5600 zit, maar aangezien dit een compactcamera is die vrij degelijk en goed afgewerkt is, denk ik niet dat deze camera erg veel last heeft van sluitervertraging.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:42

Samantha_ schreef:
Dan ligt mijn keuze nog tussen de canon 350d, of de nikon d40.
Nou brand los, waarom de canon, of waarom de nikon?

De Nikon D40 kan ik heel kort over zijn. De Nikon D40 is een 3 jaar oude D70s waar een paar dingen aan verbeterd zijn, maar om hem goedkoop te houden ook een aantal opties uitgehaald zijn. Het is dus een echte instapcamera maar met minder opties dan de overige dslr's. Met de D40 is nog iets aan de hand, want normaal zet men een nieuw model in de markt die dan vervolgens 1,5 tot 2 jaar op de markt blijft. De D40 echter waren problemen mee (weolke weet ik niet) en is na 3 maanden al weer vervangen door de D40x. Het hele concept is dus verouderd en met minder opties. De 350D is gewoon een volledige camera met alle opties. Hij is gewoon nog nieuw te koop, maar inmiddels na dik 1 1/2 jaar wel opgevolgd door de 400D. De 350D is de populairste slr geweest die ooit op de markt geweest is. En dat is die natuurlijk niet voor niets. De prijs/prestatieverhouding is net als de 400D het beste in de markt. Je koopt dus het meeste camera voor je geld. Van plots opklappende flitsers heb ik nog nooit iets gehoord en daarbij ken ik heel wat mensen met een 350D. Software fouten komen ook in het geheel niet voor zoals wordt beweerd. Zoiets kan wel eens voorkomen bij het uitkomen van een nieuwe camera, maar dat wordt dan door een update van de firmware hersteld. De software die er nu bijzit is in ieder geval goed, want dat is gewoon de nieuwste firmware. En waar beweerd werd dat het Canon is die met foute software kwam, moet ik helaas berichten dat het juist Nikon is geweest die meerdere keren problemen met zijn camera's heeft gekend, waarbij er zelfs een aantal keren mensen hun camera terug moetsten sturen naar de fabriek wegens een fabrieksfout. Ook software ligt bij Nikon nogal eens dwars. En dat is zelfs gebeurd met de veel duurdere D200.
Zowel op Nikon als op Canon passen objectieven van vrijwel alle merken zoals Sigma, Tamron en Vivitar. Nikon heeft erg goede objectieven, maar het is Canon die een aantal toppers heeft waar Nikon ook de meerdere in moet erkennen. Doordat Canon flink wat meer camera's en objectieven maakt dan Nikon kan de Canon toch redelijk in prijs blijven. In de concurentiestrijd heeft Canon gewoon z'n bestaande 350D en de nieuw 400D erg goedkoop geprijst, terwijl Nikon een uitgekleed model als instapper heeft genomen. Aan jou de keus.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:45

Dat bedoel ik inderdaad Wildchild!! Bij het toestel wat we nou hebben duurt dit dus nog heel erg lang, en wat je op de foto wilt zetten is dan alweer weg Clown

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:50

WildChild schreef:
DarkDreamer: Ik heb het druk gehad, sorry dat ik wat laat reageer. Ik ben echt onwijs tevreden met de 350D, vooral omdat ik 'm voor een laag prijsje (voor zijn doen..) heb kunnen halen. Ook geloof ik het verhaal van kokomo, maar omdat ik echt nog een beginner ben, heb ik gekozen om een relatief goedkope, en dan maar niet de beste, body te kopen, en als ik dan meer wil, aan het 'echte werk' begin, zoals een nieuwe versie van bijvoorbeeld de 30D. Ik ga nu een topic openen over mijn allereerste foto's, maar remember, de fotograaf die achter de camera staat is het belangrijkst. Uit de 350D kan je dus veel meer halen dan dat ik nu ga laten zien, maar dit was ook de allereerste keer dat ik uberhaupt een spiegelreflex in m'n handen had Knipoog Je komt 't topic wel tegen op UK Lachen

Ik heb je topic gezien. Leuke foto's Lachen
Zelf weet ik ook dat de fotograaf erg belangrijk is Knipoog.

Ik ga voor de 400D, ik kan 150 lenen van mijn ouders en dan per maand een bepaald bedrag afbetalen. En als ik alles een beetje door heb ga ik sparen voor een betere lens. Lachen
Dus ook hier is het opgelost! Haha!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:53

Dankjewel Kokomo, mijn voorkeur ging al naar de Canon uit, maar nu ben ik er helemaal uit! OK dan!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:54

Go jij! Go jij! Ik kan mijzelf eindelijk een eigenaar van de canon 400D noemen Ja
Ben nog een echte beginner maar vond het weggegooid geld om eerst een andere, makkelijkere camera te kopen..

Handleiding helemaal doorgelezen, met mijn camera erbij en ik moet zeggen dat het al redelijk lukt Lachen

Ben echt heel blij..
Was wel meer dan 800 euro kwijt! Heb namelijk nog een tas gehaald en een 2G kaartje.. En niet te vergeten een verzekering genomen Vork

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:06

my_travers schreef:
Dat bedoel ik inderdaad Wildchild!! Bij het toestel wat we nou hebben duurt dit dus nog heel erg lang, en wat je op de foto wilt zetten is dan alweer weg Clown

dat heb ik dus ook..vreselijk..ga je naar een keuring toe..
heb je alleen maar staarten op de foto staan . Clown

nee niets voor mij Tong uitsteken

maar ik denk dat het voor mij de fuji s6500fd word.