Samantha_ schreef:Dan ligt mijn keuze nog tussen de canon 350d, of de nikon d40.
Nou brand los, waarom de canon, of waarom de nikon?
De Nikon D40 kan ik heel kort over zijn. De Nikon D40 is een 3 jaar oude D70s waar een paar dingen aan verbeterd zijn, maar om hem goedkoop te houden ook een aantal opties uitgehaald zijn. Het is dus een echte instapcamera maar met minder opties dan de overige dslr's. Met de D40 is nog iets aan de hand, want normaal zet men een nieuw model in de markt die dan vervolgens 1,5 tot 2 jaar op de markt blijft. De D40 echter waren problemen mee (weolke weet ik niet) en is na 3 maanden al weer vervangen door de D40x. Het hele concept is dus verouderd en met minder opties. De 350D is gewoon een volledige camera met alle opties. Hij is gewoon nog nieuw te koop, maar inmiddels na dik 1 1/2 jaar wel opgevolgd door de 400D. De 350D is de populairste slr geweest die ooit op de markt geweest is. En dat is die natuurlijk niet voor niets. De prijs/prestatieverhouding is net als de 400D het beste in de markt. Je koopt dus het meeste camera voor je geld. Van plots opklappende flitsers heb ik nog nooit iets gehoord en daarbij ken ik heel wat mensen met een 350D. Software fouten komen ook in het geheel niet voor zoals wordt beweerd. Zoiets kan wel eens voorkomen bij het uitkomen van een nieuwe camera, maar dat wordt dan door een update van de firmware hersteld. De software die er nu bijzit is in ieder geval goed, want dat is gewoon de nieuwste firmware. En waar beweerd werd dat het Canon is die met foute software kwam, moet ik helaas berichten dat het juist Nikon is geweest die meerdere keren problemen met zijn camera's heeft gekend, waarbij er zelfs een aantal keren mensen hun camera terug moetsten sturen naar de fabriek wegens een fabrieksfout. Ook software ligt bij Nikon nogal eens dwars. En dat is zelfs gebeurd met de veel duurdere D200.
Zowel op Nikon als op Canon passen objectieven van vrijwel alle merken zoals Sigma, Tamron en Vivitar. Nikon heeft erg goede objectieven, maar het is Canon die een aantal toppers heeft waar Nikon ook de meerdere in moet erkennen. Doordat Canon flink wat meer camera's en objectieven maakt dan Nikon kan de Canon toch redelijk in prijs blijven. In de concurentiestrijd heeft Canon gewoon z'n bestaande 350D en de nieuw 400D erg goedkoop geprijst, terwijl Nikon een uitgekleed model als instapper heeft genomen. Aan jou de keus.