[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:02

Ik was zowiezo voor de canon gegaan.. Je wilde een spiegelreflex, en je gaat de winkel uit met heel iets anders. Ik zou het wel weten :+ Terug met die Olympus :P

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:02

x_Rebecca schreef:
Ik heb sinds dinsdagavond mijn d5000 gekocht. Ben er gisteren even het bos mee in geweest en het is me best tegen gevallen. Normaal maak ik altijd leuke foto's, niet fantastisch, maar wel leuk en krijg ik de instellingen nog redelijk oke, maar dat is me gisteren niet gelukt := Ik loop echt tegen het witbalans en de belichting aan.

Maargoed, ik oefen nog even verder en dan hopen dat ik in Letland mooie plaatjes kan schieten! Na een uurtje hoeft het natuurlijk ook nog niet perfect te zijn :'). Ik ben in elk geval verder wel helemaal in de wolken met mijn d5000 en ga binnenkort het boekje maar eens even lezen :))

Waar heb jij hem gekocht?

Mijn wip heeft gisteren een verkeerde toestel besteld en werd net afgeleverd, hij kan mooi retour het was een Canon 500d

ik wil een Nikon d5000 18-105 VRmm hebben :o

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:38

chelss schreef:
Nou ik ging gister naar de mediamarkt om eindelijk de spiegelreflex te kopen die ik zo graag wou, hadden ze me toch een ander aangeraden, want die bleek veel beter te zijn en kwaliteit beter en hij was wat kleiner. Het was alleen geen spiegelreflex maar voor de rest kon hij wel alles hetzelfde zeiden ze. Nou ik heb ik dus besloten het een kans te geven, want hij was iets goedkoper, maar ben er helemaal niet tevreden mee. (het is een Olympus pen pl-1 en ik wou de Canon EOS 500d) ik had al wel vaker met de Canon gewerkt en daar was ik altijd heel tevreden mee, maar ik vind de Olympus toch niet echt iets voor mij. Zit nu te denken om hem toch terug te brengen en de Canon EOS 500d te halen. Of moet ik de Olympus toch nog een kans geven?
De Mediamarkt. Toevallig weet ik uit héle betrouwbare bronnen (ja meerdere :D) dat er op Olympus, Panasonic en nog een paar wat minder bekende merken daar meer marge zit dan op Canon en Nikon. Gevolg? Ze proberen je een Olympus aan te smeren ;)

Next time: vantevoren bedenken wat je wil en dat ook gewoon kopen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:06

HLPhoto schreef:
Kiwipitje schreef:
Hier loop ik ook wel eens tegen aan (450D). Heb nu een standaard Kingston SD kaart. Heeft het zin om een beter kaartje te kopen?
Kijk even op die site die ik plaatste, misschien kan je daar wat meer info vinden over de prestaties van je kaart.

@ Eliine: Let me guess: Je was buiten in de kou aan het fotograferen?
Zou nog heel ff wachten met extra accu trouwens. Er is nog geen kloon, origineel = onnodig duur.

Nee eigenlijk voornamelijk binnen bezig geweest. Slechts een kwartier buiten gelopen om foto's te maken. Misschien omdat ie voor het eerst was opgeladen? Heb m wel volledig laten laden. Ik vind 200 foto's en 2 filmpjes van amper 3 minuten toch wat weinig om een lege batterij mee te hebben :?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:17

veel liveview gebruikt? accu eerst helemaal doorgeladen?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:19

chelss schreef:
Nou ik ging gister naar de mediamarkt om eindelijk de spiegelreflex te kopen die ik zo graag wou, hadden ze me toch een ander aangeraden, want die bleek veel beter te zijn en kwaliteit beter en hij was wat kleiner. Het was alleen geen spiegelreflex maar voor de rest kon hij wel alles hetzelfde zeiden ze. Nou ik heb ik dus besloten het een kans te geven, want hij was iets goedkoper, maar ben er helemaal niet tevreden mee. (het is een Olympus pen pl-1 en ik wou de Canon EOS 500d) ik had al wel vaker met de Canon gewerkt en daar was ik altijd heel tevreden mee, maar ik vind de Olympus toch niet echt iets voor mij. Zit nu te denken om hem toch terug te brengen en de Canon EOS 500d te halen. Of moet ik de Olympus toch nog een kans geven?

Bij de Mediamarkt smeren ze je echt van alles aan :+ Ik heb al een keertje een discussie gehad met een medewerker daar, die probeerde me ook het een en ander wijs te maken wat niet geheel de waarheid was.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:20

Ik heb altijd discussies bij de MediaMarkt.. Het zijn vaak idd echt aansmeerders.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 21:21

Trouwens Kevin, ik ben er echt achter gekomen dat ik niet, maar dan ook echt NIET met Nikon kan omgaan. Moest er noodgedwongen mee schieten op school, nou, ik weet niet wat die camera's doen, maar niet wat ze behoren te doen volgens mij :+ Haha, ik blijf bij Canon, desondanks mijn 40D drama :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:23

@Eliine: Eerst even een paar keer de accu volledig opgebruiken en volledig laten opladen. Dan nog eens kijken of je te weinig accucapaciteit hebt :)

@Kiwi: welk Kingston kaartje heb je? Ik heb er ééntje (die hieronder) en die is verschrikkelijk traag. Mocht je een vergelijkbaar kaartje hebben zou idd bijvoorbeeld een SanDisk Extreme III of zelfs al een Ultra II waarschijnlijk veel schelen.

Afbeelding

@chelss: lekker voorgelicht ben je dan.. Die Pen is een leuk ding hoor, maar zoals ik eerder in dit topic ook al heb gezegd nogal beperkend als je gewoon een leuke allrond SLR koopt. Zet je er een flinke telelens op dan is 'ie plotseling ook niet meer compact namelijk, en op bijvoorbeeld een 17mm pancake lens zitten de meeste beginnende allrond fotografen niet echt te wachten. Daar zien ze de lol gewoonweg niet van in...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:36

HLPhoto schreef:
veel liveview gebruikt? accu eerst helemaal doorgeladen?

Nee alleen bij het filmen, dan gaat dat automatisch. Accu was de eerste keer helemaal doorgeladen. Heb m toen ie aangaf dat de stroom bijna op was weer in de oplader gedaan. Toen was ie wel na een half uur alweer vol zei ie. Nou ik kijk het nog even aan dan! Hopelijk gaat het na een paar keer goed doorladen beter.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:12

Nouks schreef:
@Kiwi: welk Kingston kaartje heb je? Ik heb er ééntje (die hieronder) en die is verschrikkelijk traag. Mocht je een vergelijkbaar kaartje hebben zou idd bijvoorbeeld een SanDisk Extreme III of zelfs al een Ultra II waarschijnlijk veel schelen.

Afbeelding

Ook in jouw geval: dit kaartje is alleen maar extreem traag omdat je wat oudere typen bodies gebruikt.

In een oude 5D zijn ze niet vooruit te branden, in de 5DII geen duidelijk verschil met een Extreme III. Merk het alleen op in de PC en als ik video schiet met Magic Lantern.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:18

@Kevin: Lijkt me niet. Ongeacht de body is dit gewoon een enorm traag kaartje. 1Dmk2, 1Dmk3, 1Dmk4, 40D, 20D, 400D of 5D2, dat is allemaal getest en maakt allemaal niet uit. Schrijft gewoon VERSCHRIKKELIJK traag en VELE malen langzamer dan al mijn andere kaarten weg (zelfs een hele oude "standaard"-niet-eens-ultra2" kaart is sneller).

Dus. Excuse me, maar nee. Nu zit jij er naast.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:22

Ik denk dat je je kennis van (UDMA)-controllers in dit geval niet op orde hebt Nouks... de Kingston is een UDMA6 kaart die backwards compatible is.
Daardoor zal deze op een soortgelijke controller veel beter presteren dan op camera's die een dergelijke controller nog niet hebben.

Dat de kaart in de 5DII in feite ook trager is merk je derhalve niet, omdat 3,9 fps in RAW niet voldoende is om het kaartje te "overbelasten": de camera heeft het drukker met de verwerking van die RAW-data.

In video lukt dit dus in feite ook niet, tenzij je de firmware van ML toepast waardoor de bitrate hoger komt te liggen.

Hetzelfde verschijnsel ontstaat met de laatste (P)ATA-harddisks op een oudere controller.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 06-01-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:24

Ben niet zo technisch, maar kan je wel vertellen dat deze kaart uitgebreid getest is in iedere Canon body die ik in handen heb gehad WAARONDER de 5D2 die je zelf net ook noemt...

Als je ervan overtuigd bent dat ik ongelijk heb zou ik willen zeggen: ik ruil 'm zo tegen 8 gb's SanDisk Extreme III als je die hebt, want ik gebruik hem alleen bij hoge nood...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:24

Nouks schreef:
Ben niet zo technisch, maar kan je wel vertellen dat deze kaart uitgebreid getest is in iedere Canon body die ik in handen heb gehad WAARONDER de 5D2 die je zelf net ook noemt...

Als je ervan overtuigd bent dat ik ongelijk heb zou ik willen zeggen: ik ruil 'm zo tegen 8 gb's SanDisk Extreme III als je die hebt, want ik gebruik hem alleen bij hoge nood...
Deal (heb er één) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:25

Mooi :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:27

Btw, check ook de database op www.robgalbraith.com even voor de Kingston Ultimate 133x 8GB. Die doet 7.7MB/sec in de 1D MkIII, 8.1MB/sec in de 40D en... 14.9MB/sec in de 5DII. Point proven? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:43

Tsja, mijn ervaringen zijn gewoon anders.... Heb wel eens minuten lang staan wachten omdat die poedersuiker nog bezig was foto's weg te schrijven. Over naar een andere body dan maar... Etc etc. Not fun.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:44

Nouks schreef:
Tsja, mijn ervaringen zijn gewoon anders.... Heb wel eens minuten lang staan wachten omdat die poedersuiker nog bezig was foto's weg te schrijven. Over naar een andere body dan maar... Etc etc. Not fun.
I know! In een 5D Mk1 maak je hetzelfde mee, die is nog trager dan de 1DIII/40D :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:46

Nou ja, maar wat mij betreft is die ruil een deal dus :D
En wellicht heeft Kiwi er wat aan, gezien zij ook last heeft van een trage Kingston...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:49

Nouks schreef:
Nou ja, maar wat mij betreft is die ruil een deal dus :D
En wellicht heeft Kiwi er wat aan, gezien zij ook last heeft van een trage Kingston...

Yep! Wat je dus wel terugziet is dat die snelheidsverschillen recht evenredig oplopen. Nieuwere controller = meer snelheid met alle kaarten. Een Extreme IV van Sandisk zal in een 5DII dus echt extreem snel zijn, alleen merk je er niet zoveel van omdat de rést van de camera niet zo vlot is :+

Heb me laten vertellen dat de 1D MkIV extreem presteert en zelfs al klaar is voor een nieuwer type kaarten dat weer sneller gaat zijn, maar heb die body nog niet genoeg aan de tand kunnen voelen om er eigen ervaringen op los te laten.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:57

:wave:

Ik had een vraagje :D!
Wat voor digitale camera kunnen jullie mij aanraden?
Eentje die aardig scherpe foto's maakt en ook (scherpe) filmpjes.
Via internet bestellen is geen probleem, mits het een 'officiele' site is (en dus betrouwbaar).
Wel graag dat er een kabeltje bij zit zodat ik de foto's kan importeren naar mijn laptop, aangezien ik mijn geheugenkaart niet rechtstreeks in mijn laptop kan doen.. Als er evt. een programma voor nodig is zou het fijn zijn dat die CD er dus ook al bij zit om het programma te kunnen installeren :) !

Nu zijn mijn eisen misschien wat groot tegen over mij budget.. Ik wil namelijk het liefst rond de 100 á 150 euro. Maar als ik voor 200 euro bijv. een véél betere kan krijgen dan zou ik dat graag horen :) ! (Dat is het overwegen waard, mits ik deze keer zuinig met m'n camera om ga :o ).

Edit; Was net snel over mediamarkt aan het heenbladeren en kwam zoiets tegen, heb me nog niet echt ergens in verdiept moet ik eerlijk zeggen (heb er ook niet veel verstand van :+ ! )
Maar is zoiets miss. een optie, ipv een 'standaard' digitale camera, of maakt dat qua kwaliteit etc geen verschil? http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/F ... 30157.html

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:57

Haha, jij hebt mijn eisen, mijn budget en ook ik vroeg me af of die 1600 goed was. Ik hoorde dat het een goede camera was, heel acceptabel. Maar ik ben uiteindelijk thuisgekomen met een Casio EX-FH20 via Marktplaats. En daar ben ik heeeeeeeel blij mee! Ik was er E170,- voor kwijt.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:29

Dankjulliewel voor de adviezen :D ik dacht eerst ook al van ja je probeert het me gewoon aan te smeren, maar was er dus toch ingetrapt. Ik ga mooi morgen terug en ruil hem in voor de Canon die ik wou!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:10

Ik heb m'n camera ook bij mediamarkt vandaag. Ik daar zo'n poppetje aan z'n jas getrokken. Ik zeg ik wil graag die en die kunt u die voor me pakken. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel verhaal over dat een andere beter was en blablbalbla.. Dus ik zeg: "Nou ik wil gewoon die." Zegt die dude: "Waar heb je mij dan voor nodig als je het al zo goed weet?" := Nou om 'm te pakken bijvoorbeeld :').