[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:44

Sander_ schreef:
ISO bepaalt de lichtgevoeligheid van je camera. Hoe minder lichtgevoelig je camera, hoe meer licht je dus nodig hebt voor hetzelfde resultaat. Knipoog

Variabele ISO-waardes zijn vooral handig bij weinig licht: stel dan een hogere lichtgevoeligheid in, en dan heb je dus toch redelijk lichte foto's. Een groot nadeel van hogere ISO's is de ruis. Probeer daarom altijd op zo'n klein mogelijke ISO te fotograferen (100, 200, als het echt donker is richting 400). Lachen

Hmmm hier gaat ie als het echt donker is op 1600 of 3200 hoor Haha!

Maar goed, hangt sterk af van prestaties van de camera, het soort camera, de omstandigheden waar je de ISO op zet. In principe zet je de ISO zo laag mogelijk, mocht er een hogere lichtgevoeligheid zet je hem hoger, zo hoog als nodig is én "kan" qua acceptabele kwaliteit.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:46

Nouks schreef:

Maar goed, hangt sterk af van prestaties van de camera, het soort camera, de omstandigheden waar je de ISO op zet. In principe zet je de ISO zo laag mogelijk, mocht er een hogere lichtgevoeligheid zet je hem hoger, zo hoog als nodig is én "kan" qua acceptabele kwaliteit.

Daar hoef ik niet aan te denken, dan komen er kwalitatief zo'n baggere foto's uit dat ik voor noppes heb gefotografeerd.
Standaard is 800 bij mij het hoogste als ik in een donkere binnenbak fotografeer; 1600 is evt. voor noodgevallen.

Ik heb trouwens een Canon 350D, en Canon heeft meestal weinig ruis, maar dan nog vind ik het bij 1600 teveel. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:03

Ik heb de Fujifinepix S5600, Maar met beweging krijg ik erg veel ruis Scheve mond
Op welke stand kan ik hem het beste zetten?
hier een voorbeeldje,:
Afbeelding
&
Afbeelding
Niet erg scherp zijn ze ook Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:53

Sander_ schreef:
[***] schreef:

Daar hoef ik niet aan te denken, dan komen er kwalitatief zo'n baggere foto's uit dat ik voor noppes heb gefotografeerd.
Standaard is 800 bij mij het hoogste als ik in een donkere binnenbak fotografeer; 1600 is evt. voor noodgevallen.

Ik heb trouwens een Canon 350D, en Canon heeft meestal weinig ruis, maar dan nog vind ik het bij 1600 teveel. Clown

Ik fotografeer ook Canon. Geen 350D alleen. Knipoog

Ik moet er wel bij zeggen dat ik vaak fotografeer onder extreem donkere omstandigheden (lees: concerten etc). Tuurlijk krijg je op 3200 extreem veel ruis, daarom fotografeer ik ook bijna altijd op 1600 in dat soort situaties (ondanks lichtsterk glas, lees: F1.2, 1.4, 1.8 of 2.8).

Maar je kunt het ook overdrijven. Vooral wanneer je in RAW fotografeert, kun je nog een hoop nabewerken en dan valt het op het eindresultaat vaak reuze mee. In ieder geval is dan de ruis beter dan wanneer je op ISO400 of 800 hebt geschoten en nog heel erg moet pushen om de foto juist belicht te krijgen.

En je kunt ook allergisch worden/zijn voor ruis, dat ben ik dus niet. Wat maakt een beetje ruis nu uit, als de foto verder goed is?

Britt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:01

Sterker nog: ruis kan ook juist bijdragen aan de sfeer van een foto. Soms vind ik een foto mét ruis mooier dan een foto zonder Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:43

Bij concertfotografie vind ik ruis niet misstaan, eigenlijk. Ja

Maar dan zal ik idd een beetje allergisch voor ruis zijn, want op mijn portretfoto's van paarden hoef ik idd geen ruis. Verder gaat de 350D maar tot 1600, en heeft dan écht veel ruis (het blijft toch een instapmodel), dus dan ben je bijna gedwongen om bij 800 de grens te trekken. (als je dus ff geen ruis kunt gebruiken Haha! )
Overigens is de kwaliteit bij 800 dan weer wel nog erg goed (naar omstandigheden dan Knipoog ), en bij 400 uiteraard helemaal geen ruis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:45

Sander: 350D heeft minder ruis dan de 10D/20D anders hoor, op 1600. En minder dan de meeste prof. camera's zelfs. Omdat het toch nog een relatief nieuwe camera is... De 400D zal wéér iets beter zijn qua ruisprestatie.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:48

Dat zou kunnen, daar heb ik geen ervaring in, maar wat ik op mijn foto's zie bij 1600 vind ik toch veel, weet niet of de 10D/20D dan nog meer ruis heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:51

Jep, dat heeft 'ie Knipoog

Ik heb hier een 1Ds, 20D en 350D liggen. 20D geeft beduidend meer ruis.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:56

Haha, toe maar. Knipoog Maar dan zal dat idd komen doordat de 350D wat nieuwer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:57

Niemand tips voor mij? Nagelbijten / Gniffelen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:32

SmeeJ schreef:
Niemand tips voor mij? Nagelbijten / Gniffelen

Het is misschien handig even erbij te vermelden in welke stand je die foto's hebt gemaakt. Knipoog
Als je ze simpelweg via 'Sportstand' hebt gemaakt, bepaald de camera zelf alle instellingen, en is er de kans dat je camera een hoge ISO kiest waardoor de ruis te verklaren is.

Wil je dit zelf in de hand hebben, dan zou ik de stand kiezen waarin je zelf de sluitertijd e.d. kunt instellen, maar waarin het diafragma door de camera wordt bepaald. Nu moet ik even denken, heb de S5600 zelf ook gehad, maar ben vergeten hoe die stand heet... A, S, of zo? Kijk anders even in het boekje. Lachen A is geloof ik de stand waarin je zelf het diafragma kunt bepalen... die zou je ook kunnen gebruiken, maar let dan wel op dat de sluitertijd niet te laag wordt.

Iig, in die stand kun je de ISO dus zelf bepalen en kun je ervoor zorgen dat de ruis minder wordt, maar denk er wel aan dat je dan minder lange sluitertijden kunt gebruiken. It's up to you. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 16:30

Bedankt Sander!
Daar heb ik nou wat aan Lachen
Als ik hem op A zet, welke diaframge etc zou ik dan nodig hebben bij goed weer?

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:25

Oehh, leuk topic Lachen.

De vorige batterijen waren doorgeladen, heeft een eeuwigheid geduurd voordat ik daar dus achter kwam (bleef het maar in de camera zoeken). Daardoor heeft het nogal lang stil gelegen, gaf de moed op en legde m'n camera voor 'dood' weg. Én dan kom je hem weer eens tegen, doet toch pijn om hem zo te zien liggen, kwam erachter dat het dan toch écht in de batterijen zat (meerdere batterijen waren doorgeladen, blijkt, daarom reageerde hij ook slecht op de andere batterijen en zocht ik het in de camera). Dús, heleboel nieuwe batterijen (ook voor de muis etc.) en weer terug aan de slag. De camera werkt ondanks de goede batterijen toch niet super. Hij is al aardig oud, soms denkt hij scherp te zijn, terwijl dat niet zo is, of hij wordt überhaupt niet scherp.

Alla, dat gezever is nu weg. Ik hoop dat ik nog een tijdje leuke plaatjes kan maken, al zullen ze niet kunnen evenaren met de foto's uit mijn vaders camera (zucht). Mensen misschien nog tips over het fotograferen van beweging met een Minolta Dimage 7? Het 'bevriezen' wil gewoonweg niet werken, zal wel aan mijn onervarenheid liggen hoor Vork ..

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:03

Ik heb even een vraagje over mijn Kodak EasyShare C643 Knipoog (gewone huis-tuin-keuken-camera)

Kan ik met mijn camera, de achtergrond vervagen en écht iets op de voorgrond zetten? Ik heb de handleiding gelezen (alleen maar Engels,Frans en duits dus Nagelbijten / Gniffelen ) maar daar kan ik het niet in vinden of ik kan heb het niet begrepen. Als ik gewoon ''focus'' dan word ''het'' punt wel heel scherp, maar de achtergrond krijg ik niet wazig(er).

Kan iemand mij helpen?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:32

SmeeJ schreef:
Bedankt Sander!
Daar heb ik nou wat aan Lachen
Als ik hem op A zet, welke diaframge etc zou ik dan nodig hebben bij goed weer?

Bij een klein F-getal staat het diafragma ver open, dus komt er veel licht binnen. Bij sportfotografie is het sowieso verstandig het diafragma altijd zover mogelijk open te gooien, dan heb je ook de minste kans dat ze te donker worden en zo. Dus gewoon een erg laag F-getal kiezen. Knipoog

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:07

@sander_ hou er wel rekening mee dat met een lager F getal ( dus een grotere opening) slechts een beperkt deel scherp is.
In geval van een donkere omgeving zou ik wel kiezen voor een zo laag mogelijk diafragma getal, maar bij mooi weer kies ik meestal + 3 a 4 stops.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:19

Vaak vertonen sommige objectieven ook betere resultaten als het diafragma niet helemaal openstaat, toch? Dan kun je als het weer daar goed voor is idd daarvoor kiezen. Ja

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:36

Bijna allemaal ( zo niet alle) objectieven presteren bij 2 a 3 stops bovenop het laagste diafragma getal het best.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:30

Nu we het toch over diafragma hebben;
als ik mijn diafragma getal op het laagst heb(f2.8), word de achtergrond nog haast niet wazig of helemaal niet, ookal zijn het voorwerp en de achtergrond heel verschillend..

daarom maak ik maar zulke foto's in de portretstand, maar dat ik wil meer kunnen dan dat Clown

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:49

Handmatig scherpstellen wil daar nog wel is bij helpen Lachen
Dus je lens op Manual Focus zetten, en dan met je scherpstelring scherpstellen op je onderwerp.
En anders verder inzoemen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:08

Dat heb ik dus ook al Nagelbijten / Gniffelen

heb btw geen scherpstelring, moet met de knopjes Nagelbijten / Gniffelen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:04

@Marr; Zorg er dan wel voor dat de achtergrond en het onderwerp wat scherp is, voldoende afstand hebben! Als die op een metertje afstand staan zul je 'm idd behoorlijk scherp blijven houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:09

ooohw oke bedankt! dat was het vast! Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:05

Ik weet niet welk toestel je hebt, maar bij de kleine compact camera's heb je een hele kleine sensor, en als gevolg daarvan een kleine brandpunt wat inhoud dat die een hele grote scherptediepte hebben waardoor dat bijna onmogelijk is. Een van de tekortkomingen van zo'n compact.