[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:54

Wederom een vraag aan de objectief-kenners onder ons. Lachen

Ik heb nog niet zo lang geleden een Canon EF 90-300mm F 4,5-5,6 USM objectief aangeschaft.
Heerlijke snelle scherpstelling. Een fijn objectief in gebruik, maar ik mis het bereik tussen 55mm en de 90mm vreselijk.
Ook lijken de foto's pas écht goed scherp te worden bij F8.1
Daarom overweeg ik om dit objectief weg te doen en iets anders aan te schaffen.
Ik weet alleen nog niet wat ik wil. Ja, het liefst een leuke lichtsterke lens, maar daar heb ik absoluut (nog) geen centjes voor.
Dus mijn vraag aan jullie: Wat is een goed alternatief voor dit objectief? (Rond dezelfde prijsklasse als het even kan).

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:09

NinaTijger schreef:
Klopt het dat alle AF-S lenzen op de nikon D40 passen ?

Klopt gedeeltelijk. Ook de AF-I objectieven passen er op. Dat komt doordat de D40 geen AF motor heeft en dus alleen objectieven aankan die zelf een motor hebben. Vandaar ook dat Nikon dit toestel al na 3 maanden heeft vervangen door de D40x.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:12

Kanzi schreef:
Het volgende objectief dat ik aan wil gaan schaffen is een groothoek zoomlens.
Ik heb de keuze al terug gebracht naar de 10-20mm van Sigma en de 10-22mm van Canon.
In de testen die ik kan vinden op internet ontlopen ze elkaar optisch niet veel.
Kijk ik bij de persoonlijke revieuws dan zijn er iets meer mensen tevreden over de Canon dan over de Sigma.
Canon is iets lichtsterker, maar ik denk dat ik de meeste foto's niet onder de F8 zal maken.

De Canon lens is ongeveer de helft duurder dan de Sigma.
Ik twijfel steeds, wat zal ik doen?
Is dat prijsverschil echt terug te zien in de foto's?

Je zult nauwelijks verschil zien tussen deze 2 zeker als je meestal rond diafragma 8 zit. Belangrijkste verschil is de snellere en stillere USM motor en de betere en sterkere bouw van de Canon. En dat is natuurlijk ook wat waard.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:15

Elessar schreef:

Ik heb nog niet zo lang geleden een Canon EF 90-300mm F 4,5-5,6 USM objectief aangeschaft.
Heerlijke snelle scherpstelling. Een fijn objectief in gebruik, maar ik mis het bereik tussen 55mm en de 90mm vreselijk.
Ik weet alleen nog niet wat ik wil. Ja, het liefst een leuke lichtsterke lens, maar daar heb ik absoluut (nog) geen centjes voor.
Dus mijn vraag aan jullie: Wat is een goed alternatief voor dit objectief? (Rond dezelfde prijsklasse als het even kan).

Als je absoluut geen gat wil moet je een 55-200mm nemen. Als err wel een klein gat mag overblijven kun je een 70-300 nemen. Persoonlijk zou ik de 70-300 nemen. Met name de APO objectieven van Sigma zijn niet al te duur en goed van kwaliteit. Maar ook de 70-300 van Canon zelf is goed. De 90-300 is een wat minder objectief dus het verbaasd me niet dat je daar niet tevreden over was. Die is ja vast niet hier aangeraden.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:21

Kokomo schreef:
Elessar schreef:

Als je absoluut geen gat wil moet je een 55-200mm nemen. Als err wel een klein gat mag overblijven kun je een 70-300 nemen. Persoonlijk zou ik de 70-300 nemen. Met name de APO objectieven van Sigma zijn niet al te duur en goed van kwaliteit. Maar ook de 70-300 van Canon zelf is goed. De 90-300 is een wat minder objectief dus het verbaasd me niet dat je daar niet tevreden over was. Die is ja vast niet hier aangeraden.

Het is op zich een fijn objectief hoor. Niet zwaar en supersnel scherpstellen. Maar het is niet wat ik zoek.
Ik neig zelf meer naar Canon dan naar Sigma. Als het de Canon wordt lijkt het me verstandig om voor de USM te gaan hè?
Bedankt voor je reactie iig!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:47

Ik heb de USM-versie van Canon. Lachen

Is een fijn objectief, alleen niet zo lichtsterk (grootste is F4), dat mis ik wel, ben dan ook aan het sparen voor wat anders. Heeft echter wel een fijne bokeh, ook bij sportfotografie, en de USM merk je best goed (natuurlijk weer niet al te zeer te vergelijken met de USM van de duurdere klasses), en is erg fijn.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:39

Dank je Kokomo, het resultaat is voor mij het belangrijkste geloof ik.
Hou ik weer wat geld over voor een polarisatie filter!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:55

Ik heb sinds vandaag de Canon EF 70- 200 M L USM f4.0 Haha!
net heel even snel getest moet helaas zo alweer werken Verdrietig
Maar wat een verschil met de lensen die ik al had ( EF 70-300 mm en Canon 28-135 mm USM IS)
Nog meer mensen die deze lens hebben?
Hoorde van iemand dat de L lens die ik nu heb scherper is dan de f2.8 L lens.

en fotografeert er ook nog iemand met de Canon met een tamron lens?
Had een paar maanden geleden een Tamron 55-200mm een half jaartje gehad en daarna gelijk verkocht. Wat een slechte foto's kwamen daar uit begon eerst aan mezelf te twijfellen maar lag blijkbaar toch aan de lens. foto's waren niet mooi van keur ook wat korrellig en niet mooi scherp.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:59

Ik heb een Tamron lens en heb geen last van die dingen die jij noemt.....

Verder heb ik de 2.8 lens met IS en kan me niet voorstellen dat die 4.0 zonder IS beter is Knipoog Prijsverschil is gigantisch en de 4.0 is heel veel 2ehands te koop omdat menig fotograaf overstapt op de 2.8.
Maar...het is zeker een goede lens hoor! Veel plezier ermee!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:05

Nee die kennis bedoelde dat de EF 70-200mm L f4.0 scherper is dan de 70-200mm L f2.8 Knipoog
Heb expres niet voor de IS versie gekozen omdat ik vindt dat ik dat zelf niet nodig heb.
Heb er namelijk al eentje met IS maar zoveel verschil merk ik niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:07

Wat ik zo gehoord heb klopt dat niet wat je kennis zegt..... van de nieuwe 70-200 4.0 IS heb ik wel gehoord dat hij super scherp is idd, maar het zal niet beter of minder zijn de 2.8 De lenzen zijn volgens mij volgens dezelfde techniek gebouwd.

Ik heb gekozen voor wel IS omdat je dan nog een paar stoppen minder kan hebben en in donkere omstandigheden kan je dan nog langer foto's maken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:27

Elessar schreef:
Heerlijke snelle scherpstelling. Een fijn objectief in gebruik, maar ik mis het bereik tussen 55mm en de 90mm vreselijk. Dus mijn vraag aan jullie: Wat is een goed alternatief voor dit objectief? (Rond dezelfde prijsklasse als het even kan).

Ik heb de sigma apo 70-300, een fijne lens

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:59

Ben stiekem wel benieuwd naar een aantal voorbeeldfoto's. Lachen

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:31

manzano schreef:
Wat ik zo gehoord heb klopt dat niet wat je kennis zegt..... van de nieuwe 70-200 4.0 IS heb ik wel gehoord dat hij super scherp is idd, maar het zal niet beter of minder zijn de 2.8 De lenzen zijn volgens mij volgens dezelfde techniek gebouwd.

Ik heb gekozen voor wel IS omdat je dan nog een paar stoppen minder kan hebben en in donkere omstandigheden kan je dan nog langer foto's maken.

In verschillende fototests komt de 2.8 versie er beter af dan de 4.0, beide gemeten op een cropformaat camera. Op pure oplossend vermogen, dus de echte scherpte presteren ze gelijk. Dat de 2.8 er beter af komt heeft te maken met het feit dat een groter diafragma beter is am je scherpstelling te laten werken. Bij de 2.8 is die sneller. Bij beide objectieven geldt ook dat de IS versie minder scherp is als de non-IS. Dat is heel eenvoudig te verklaren, de IS heeft nl. meer lenzen. De 2.8 non-IS heeft 18 lenzen in 15 groepen en de IS versie heeft 23 lenzen in 18 groepen. Hoe meer glas hoe meer kans op vertekening. De 4.0 non-IS heeft 16 lenzen in 13 groepen. Maar bij de Photodo resolutie test scoren de 2.8 en de 4.0 alletwee 4,1, dus zijn die gelijke scherp. De IS 2.8 scoort 3,9.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:36

oke Haha!.
Ik zat eerst erg te twijfellen tussen de f4.0 en de f2.8 liefst wilde ik natuurlijk een die lichtsterker was maar ben toch voor de goedkoopste gegaan.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 14:51

elmiran schreef:
oke Haha!.
Ik zat eerst erg te twijfellen tussen de f4.0 en de f2.8 liefst wilde ik natuurlijk een die lichtsterker was maar ben toch voor de goedkoopste gegaan.

Aan de foto zul je niet kunnen zien met welk objectief de foto gemaakt is, de 2.8 of de 4.0. Bij het gebruik is de 2.8 iets prettiger door de snellere AF en een stop wonsit bij slechte lichtomstandigheden. Puur beeldtechnisch zal je het scherpteverschil denk ik niet eens kunnen ontdekken.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 04:30

Ik ben van plan om de 70-200mm L f2.8 canon lens te kopen maar vroeg me af of mijn Canon EOS 350D dit wel aan kan (het gewicht) kan iemand mij wijzer maken?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:36

Ja, dat kan hij aan..... je moet hem alleen wel zoveel mogelijk aan de lens dragen.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:04

manzano schreef:
Ja, dat kan hij aan..... je moet hem alleen wel zoveel mogelijk aan de lens dragen.

Niet voor niets zit er een statief gondel bij zodat je niet de camera op het statief schroeft maar het objectief. Als je gaat richten moet je dus ook niet alleen het toestel beetpakken maar het objectief met je linkerhand ondersteunen. Je moet toch al je objectief vastpakken om de zoom te bedienen. Het camerahuis van 350D is nl. van kunststof en eigenlijk niet sterk genoeg daarvoor. Dus als je je toestel met 1 hand pakt, dan bij voorkeur bij het objectief vastpakken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:30

van mijn 100mm 2.8 objectief is het het af/m knopje afgebroken.
gevolg is dus dat hij niet meer scherp kan stellen.

ik heb al gebeld naar canon en ik kan hem opsturen om hem te laten maken. maar ze kunnen geen prijsopgave geven.
ik ben bang dat dit me erg veel geld gaat kosten.

kent iemand misschien een zaak of persoon die goed is in het repareren van objectieven?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 12:37

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:18

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:53

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:32

_Michelle__ schreef:
Ik heb een Olympus E330 camera. Nu wil ik een lens aanschaffen waar iets meer zoom op zit.
Er zit nu een kitlens bij.
Ik heb deze gevonden.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=7547
en deze
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=24651

Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is en of dit een redelijk objectief is voor deze prijs?

Voor dat kleine prijsverschil zou ik zonder meer de 40-150 3.5-4.5 nemen. Die is bijna een hele stop lichtsterker. De kwaliteit is volgens de testen prima, dus heb je een prima objectief voor weinig geld. Het verschil is dat de eerste meer licht doorlaat dan de ander, en dat is altijd welkom, vooral als het geen kwaliteit kost.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:58

Oké dankjewel voor je uitleg.
Inderdaad het prijsverschil is erg klein.