Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:54

Sta je in de kantine van een school in Amsterdam, vraagt een vriendin wat ik ga doen vanavond als de Love Parade gaande is:
"Ik ga vanavond even lekker lightroomen!"
He.... wait, whut? :')

Ew. Nee doe maar photoshoppen.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:56

MerelBormans schreef:
Ik heb het hele topic nu ook doorgelezen, jongens, jullie gingen hard!

Er zijn een oaar dingen die me opvallen, er wordt nu in een klap een generatie fotografen gemaakt die denken dat photoshop absoluut naadzakelijk is om geweldige foto's te krijgen. Daarvan wil ik zeggen: dat is niet waar! En het is al helemaal niet de basis van een goede foto zoals sommigen nu lijken te denken.

Persoonlijk fotografeer ik in raw, daarbij is enige vorm van optimalisatie nodig, anders blijven je foto's grauw zoals eerder genoemd in het topic. Ik gebruik hier lightroom voor. Je kan een foto enorm doen opleven door enkel de schuifjes van lightroom te leren bedienen. Dáár valt nou echt veel winst te behalen om je foto's na het nemen te verbeteren. Nogmaals, een goede foto is absoluut de basis. Met een slechte foto die je moet 'opkrikken' kom je er simpelweg niet. Dat blijf je altijd zien. Tenminste als je voor een naturele foto gaat.

Bij echt extreme bewerkingen kom je wel met meer weg. Maar dan ga je ook voorbij aan de escentie van fotograferen in mijn mening. Niet dat ik een meer bewerkte foto niet kan waarderen. Maar ik vind het zonde dat er nu een aantal mensen zijn die denken dat een goede foto alleen maar behaald kan worden door middel van photoshop.

Dus ik zou mensen eigenlijk willen oproepen, zorg voor technisch uitstekende foto's en ga daarna eens aan de slag met het optimaliseren van kleur en contrast, daarmee kom je echt al een heel eind.

Het tweede wat ik enorm jammer vind is dat Femke zo enorm wordt aangevallen en ook zo persoonlijk en op de man af. Ze moet zich hier verdedigen tegenover meerdere mensen. Ik vind dat erg jammer hoe dat gaat. Niet iedere onbewerkte serie is van portfolio waardige kwaliteit, van geen enkele fotograaf. Niet van mij, niet van Arnd, niet van Femke of wie dan ook. Dus persoonlijk zou ik het enorm waarderen als jullie Femke daar niet zo op zouden willen aankijken maar vooral haar daarop niet meer aan te vallen.

Verder heb ik wel een workshop gevolgd (studiofotografie) en deze was enorm leerzaam. Ik ben erg blij dat ik hem heb kunnen volgen en zou hem ook absoluut aanbevelen. Femke leert je enorm handige tips en trucs maar niet alleen dat. Ze leert je de hele techniek achter studio fotografie! Petje af voor haar didactische vaardigheden hoor!

Dan zou ik nu willen afsluiten met enkele foto's waar enkel kleur en contrast is bewerkt. Voor deze foto's heb ik dus geen fotoshopskills nodig gehad!

http://i48.photobucket.com/albums/f238/ ... f4ba13.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f238/ ... ee0ea8.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f238/ ... f69681.jpg
bij deze foto heb ik de paddock lijntjes wel weg gewerkt

http://i48.photobucket.com/albums/f238/ ... d94977.jpg
Ik kan overigens nog veel meer foto's plaatsen maar om een idee te geven..

Heb je ook de voor-foto's erbij? Dat is een beetje het idee van het topic. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 23:05

Lipydo schreef:
Sta je in de kantine van een school in Amsterdam, vraagt een vriendin wat ik ga doen vanavond als de Love Parade gaande is:
"Ik ga vanavond even lekker lightroomen!"
He.... wait, whut? :')

Ew. Nee doe maar photoshoppen.

:')

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 00:00

Leuk topic! Ook ik heb weleens wat te bewerken aan foto's. Soms omdat ik een bepaalde sfeer meer vind passen en het dan ook compleet omgooi, of soms om iets weg te werken. Er komen hier echt fantastische voorbeelden voorbij. Soms verbazingwekkend inderdaad.
Hieronder wat voorbeelden van mijn fotografie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 00:03

ik zal morgen foto's plaatsen

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 00:19

Nog een voor- en na'tje :)

Voor:
Afbeelding
Was een wat regenachtige dag, eigenlijk stond ik model op de fotomeeting maar had m'n eigen camera ook mee dus tussendoor even wat plaatjes geschoten. Door het gehaast niet zoveel moeite gestoken in het instellen van mijn camera + het weer, dus niet zo'n technisch knappe foto.

Afbeelding
Vond de pose wel schattig dus toch met de raw aan het knutselen gegaan... horizon rechtgetrokken.. beetje meer licht erin gezet, aangescherpt en het draadje weggewerkt... ja oke dat éne oortje staat niet naar voren, maar ergens vond ik dat wel z'n charme hebben op deze foto :)

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 00:47

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:40

Afbeelding

Ik heb ook wat geprobeerd, de kwaliteit is alleen heel erg achteruit gegaan -O-

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:10

Deetjeeuh schreef:
Het klopt, het zijn inderdaad prima foto's. Sommige zullen het ook zeker aan de muur hangen. Maar persoonlijk vind ik er niets bijzonders aan. Ik mis een beetje het 'wauw' effect die ik bij Femke, XiaoNa en Yvette wél zie waardoor ik sneller naar hun toe stap voor een fotoshoot, dan dat ik naar jou toe zou stappen. Dat is niets persoonlijks, maar ik zou willen dat mijn paardjes er zo prachtig mogelijk uit zien. Foto's zoals jij mij hebt laten zien kan ik in principe ook wel zelf maken.

Verder niets persoonlijks, maar zo zie ik het. :)
Bedankt voor je feedback :) Dan weet ik in ieder geval dat ik binnenkort toch maar eens RAW ga schieten en kijken wat ik aan nabewerking kan doen, want de foto's die geschoten worden, zijn over het algemeen gewoon prima in orde.

WildWings schreef:
Ik bewerk soms haast niets, soms heuuul veel haha... hangt echt van de foto en van mijn dag af :)

Daarintegen was deze op een erg mistige en donkere ochtend, dus die heb ik wel flink opgekrikt omdat in het originele plaatje amper contrast zat en een beetje 'levenloos' was:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Kun je ons misschien vertellen wat je precies gedaan hebt bij deze foto, Nikki? Dit is voor mij een 'wauw'-effect.

Hier nog drie foto's die ik (in JPG) heb geschoten met mijn camera, maar op het copyright na, niets aan gedaan heb;
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 2463_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 5762_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 2086_n.jpg
Let op, Facebook-kwaliteit!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:11

knetterhard schreef:
[ Afbeelding ]

Ik heb ook wat geprobeerd, de kwaliteit is alleen heel erg achteruit gegaan -O-

Het is leuk als je voor en na laat zien. Daar gaat dit topic over :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:13

Ohjaa helemaal vergeten haha :+
Ik zal hem zo even opzoeken, als ik weer op de computer zit!

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:15

Best een grappige foto hierboven!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:16

I.m.o. is "photoshoppen" altijd nodig, het is je digitale doka. Je moet zowiezo verkleinen voor op het web, en naverscherpen omdat verkleinen kwaliteitsverlies oplevert.
Voor, na gewone nabewerking
Afbeelding

En dan kom je ergens een mooie achtergrond tegen, en dan heb je zomaar ineens een sprookjespaard
Afbeelding

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:17

Afbeelding
Nabewerkt

Afbeelding
En de originele foto :)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:19

Ik gebruik overigens voor het verkleinen en voorzien van copyright het programma Bordermaker. Waarschijnlijk gebruiken de meeste fotografen hiervoor dan gewoon het nabewerkingsprogramma?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:19

KootMiraDrum schreef:
I.m.o. is "photoshoppen" altijd nodig, het is je digitale doka. Je moet zowiezo verkleinen voor op het web, en naverscherpen omdat verkleinen kwaliteitsverlies oplevert.
[img]http://www.pbase.com/fjordkootje/image/123805844.jpg[img]

En dan kom je ergens een mooie achtergrond tegen, en dan heb je zomaar ineens een sprookjespaard
[img]https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/39999_104698079586297_2032431_n.jpg[img]

Heel, heel vet! Maar hoe doe je dat? Je hebt dezelfde sfeer op het paard weten te vangen als in de achtergrond. Dat vind ik vaak nogal lastig omdat je twee totaal verschillende foto's combineert. Zijn hier tutorials voor? Lijkt me enorm gaaf om dat ook te kunnen namelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:26

op horse tycoon/het paarden spel etc staan heel veel tutorials hoe je ''manipulatie's'' moet maken, zo noemen ze dat daar :') en verder is het gewoon veel proberen!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:31

Wat gaaf zeg die Tinker in dat bos! Mooi, knap gedaan!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:41

MoonWencke schreef:
Ik gebruik overigens voor het verkleinen en voorzien van copyright het programma Bordermaker. Waarschijnlijk gebruiken de meeste fotografen hiervoor dan gewoon het nabewerkingsprogramma?

Gebruik ik ook. Ideaal!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:27

Kan en wil iemand mij helpen met photoshop? Ik kom er echt niet uit met de kloonstamp..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:32

XxJustinexX schreef:
Kan en wil iemand mij helpen met photoshop? Ik kom er echt niet uit met de kloonstamp..

Daar is dit topic niet voor bedoeld.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:34

MoonWencke schreef:

Ik gebruik Bordermaker niet. Heb het wel geprobeed, maar met naverscherping ben ik net niet 100% tevreden over het USM in Bordermaker, ook al is dat aan te passen. Heb een sharpening-script die ik heb ingebouwd in een actie in Photoshop, waar ook mijn copyright in zit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:37

Kayleigh_ schreef:
KootMiraDrum schreef:
[img]http://www.pbase.com/fjordkootje/image/123805844.jpg[img]

[img]https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/39999_104698079586297_2032431_n.jpg[img]

Heel, heel vet! Maar hoe doe je dat? Je hebt dezelfde sfeer op het paard weten te vangen als in de achtergrond. Dat vind ik vaak nogal lastig omdat je twee totaal verschillende foto's combineert. Zijn hier tutorials voor? Lijkt me enorm gaaf om dat ook te kunnen namelijk :D

In het kort gezegd met de lassotool selecteren, uitknippen, nieuwe laag in het bosplaatje maken, daar in plakken, de scherpe randen weggummen, en met de Dodgetool het wit wat witter gemaakt.

Ik ben het trouwens NIET met de reden waarom dit topic is gestart eens, juist Femke bewerkt heel weinig na. Soms moet je nou eenmaal wat wegwerken en nogmaals, de digitale doka is gewoon nodig, net als het fotograferen en ontwikkelen en afdrukken van vroegah.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:40

Ik heb gisteravond een foto gemaakt en nu even bewerkt, zodat ik hem mooier vind dat het origineel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb overengens ook een polaroid-filter op 1 van mijn lenzen, waarmee je vaak de kleuren al heftiger kan krijgen op de camera zelf.
Daarmee krijg je de lucht bv blauwer en zoals bij deze foto, het koren geler. Ik heb hier niks aan bewerkt op de computer:
Afbeelding

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:51

@Nefertarie? Bedoel je een polarisatiefilter? Wist niet eens dat ze dat ook polaroid filter noemen, zo ken ik het niet.
Zal ook eens wat foto's op gaan snorren. Heb het hele topic gevolgd en gelezen.
Ik heb overigens ook lang bordermaker gebruikt, maar ben daar vanaf gestapt. Gebruik LRMogrify als plugin in Lightroom en vindt dat veel fijner.