[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:27

Nog een mogelijke oorzaak: misschien zit je te dicht op je onderwerp. Iedere lens heeft een minimale scherpstelafstand. Zit je daar binnen, dan wordt je foto nooit echt scherp.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:02

Nou ik heb een paar vraagjes en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen (:

Mijn beeldscherm staat niet goed afgesteld, op mijn laptop/telefoon zie ik mijn foto's heel anders dan op mijn computer. Daarom ben ik van plan om mijn beeldscherm te kalibreren. Maar welke set is hier goed voor? Hoeveel kost dat ongeveer en kan ik die ook nog bij een ander beeldscherm gebruiken?

Want dat is meteen mijn andere vraag. Mijn computer is de laatste tijd extreem langzaam aan het worden. Ik moet photoshop elke keer na het bewerken van een foto opnieuw opstarten etc. Nu is ook mijn laptop voor school aan vervanging toe. Dus ik dacht eraan om dat in een keer te combineren. Welke laptop is nu echt goed voor fotobewerking, ik dacht zelf aan een macbook maarja die dingen zijn duur en betaal je dan niet extra voor het merk?, ( en is het handig om een los beeldscherm erbij te kopen ivm met de kijkhoek van een laptop?)
Een nieuwe laptop staat nog niet op prioriteit 1, dus dat duurt nog even voordat ik die ga kopen, maar ik wil wel graag nu al weten waar ik dan op moet gaan letten. (ik ben nu namelijk aan het sparen voor een nieuwe lens hihi 70-200 2.8 := fotografie is een dure verslaving haha

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:21

Je hebt kalibreerdingen van vanaf een euro of 80 tot duur. Met zo een ding kun je meerdere schermen/laptops kalibreren.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:44

Nouks en JolandaS, bedankt voor jullie reactie. Hieronder een voorbeeldfoto, die naar mijn idee nét niet scherp is:

Afbeelding

Ik fotografeer niet in RAW. Te dichtbij ben ik in ieder geval niet geweest, ik heb juist flink de zoom gebruikt. De info bij de foto:
f/6,3
1/4000 sec.
ISO-1600

Mijn 'lekengevoel' zegt dat het daar niet helemaal goed in gaat. Alleen wát precies, tsja... :o?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:49

Je iso, sluitertijd en evt diafragma zouden allemaal een heel stuk lager kunnen deze staan erg hoog.

Diafragma 4 icm iso 200/400 icm sluitertijd 600/800 zou al goed zijn, dan is je foto ook al scherper.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:59

_Daniella schreef:
Je iso, sluitertijd en evt diafragma zouden allemaal een heel stuk lager kunnen deze staan erg hoog.

Diafragma 4 icm iso 200/400 icm sluitertijd 600/800 zou al goed zijn, dan is je foto ook al scherper.

Ze heeft een tamron 18-270, ik vermoed dat die 'flink ingezoomd' geen diafragma 4 gaat redden, kan best dat hij nu al vol open stond.

Ben het wel met je eens dat de ISO omlaag had gekund, de sluitertijd is overdreven kort nu en ISO levert je ruis op, dus oogt je foto minder scherp. Ik vind hem zelf niet direct verkeerd ogen. Vroeg me wel af of je handmatig je scherpstelpunt kiest, want foto lijkt iets scherper op het touw dan op de aap zelf, maar ben er niet geheel zeker van. Want ver ingezoomd met een diafragma 6,3 hou je natuurlijk al niet zo heel veel scherptediepte over en als de focus dan op het verkeerde punt ligt kan het onderwerp zelf idd 'net niet scherp' meer zijn :)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:10

Ik heb inderdaad die Tamron. Ik heb enorm zitten rotzooien met instellingen. Dan weer te donker, dan weer te licht. Dan helemaal niet scherp, dan weer iets scherper. ISO heb ik eigenlijk altijd op 200 staan, tijdens het rotzooien heb ik die omhoog gegooid. Geen idee waarom. Ik werd er gek van. Volgende week als ik tijd heb moet ik echt weer m'n boek induiken, want ik doe maar wat heb ik het idee. Ik kies overigens nooit zelf het scherpstelpunt.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:16

Kan iemand mij helpen?

Ik wordt altijd gek als ik ruis ( zo schrijf je dat toch ? ) ontdek, Vooral met zonsondergang foto's enz. Ik vind het ook helemaal niet mooi. Iemand tips of iets, Dat ik geen ruis meer heb?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:19

EmmyJoycee schreef:
Kan iemand mij helpen?

Ik wordt altijd gek als ik ruis ( zo schrijf je dat toch ? ) ontdek, Vooral met zonsondergang foto's enz. Ik vind het ook helemaal niet mooi. Iemand tips of iets, Dat ik geen ruis meer heb?

Euhm... ISO lager zetten? Achteraf ruis verminderen?

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:22

Iso die staat vaak op 100 of 200..

Hoe kan je achteraf ruis verminderen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:23

EmmyJoycee schreef:
Iso die staat vaak op 100 of 200..

Hoe kan je achteraf ruis verminderen?

Heb je met ISO100-200 al ruis? Welke body fotografeer je mee? Normaal gesproken krijg je pas last van ruis bij hogere ISO's.

Er zijn diverse manieren om ruis te verwijderen, maar ik vind de ruis-verminder-functie in Lightroom het fijnst werken.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:25

Oh wacht :+ Dit x stond me ISO op 800 ... Had hem vergeten naar beneden te zetten..

Is Lightroom een bewerkingsprogramma? :o

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:27

Georgette schreef:
Ik heb inderdaad die Tamron. Ik heb enorm zitten rotzooien met instellingen. Dan weer te donker, dan weer te licht. Dan helemaal niet scherp, dan weer iets scherper. ISO heb ik eigenlijk altijd op 200 staan, tijdens het rotzooien heb ik die omhoog gegooid. Geen idee waarom. Ik werd er gek van. Volgende week als ik tijd heb moet ik echt weer m'n boek induiken, want ik doe maar wat heb ik het idee. Ik kies overigens nooit zelf het scherpstelpunt.

Dan moet dat het allereerste zijn wat je gaat veranderen :j Je camera weet namelijk niet of jij een aap wil fotograferen of het touw, of misschien wel de achtergrond en gokt maar wat en stelt daarop scherp. Zelf het scherpstelpunt kiezen is NIET hetzelfde als handmatig scherpstellen, even voor de duidelijkheid. Je kan gewoon je autofocus blijven gebruiken, maar jij moet gaan bepalen op welk AF punt er scherpgesteld moet gaan worden. Hoe dit moet kan je het beste even in je handleiding opzoeken, zal AF punt selectie heten of zoiets. Welke scherpstelmodus gebruik je? Voor bewegende dieren kan je het beste AI SERVO gebruiken, omdat je camera dan je onderwerp blijft volgen met scherpstellen als dit beweegt nadat jij hebt scherpgesteld.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:28

EmmyJoycee schreef:
Oh wacht :+ Dit x stond me ISO op 800 ... Had hem vergeten naar beneden te zetten..

Is Lightroom een bewerkingsprogramma? :o

Meeste camera's kunnen tegenwoordig wel ISO800 aan zonder al te veel ruis te geven. Met welke camera heb je last van ruis bij ISO800? Nou moet ik zeggen ik mss minder kritisch ben in ruis en erg makkelijk mijn ISO iets omhoog schroef. :=

LR4 is idd niet echt een bewerkingsprogramma. Het is een pakket voor je complete workflow vanaf het importeren van je foto's vanaf je camera, nabewerken en exporteren naar gewenst formaat/kwaliteit, etc. Je kunt er alleen niet mee kloonstampen. -O-

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:30

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:32

EmmyJoycee schreef:
Uhm. Canon EOS 1100 D, Maar het kan komen door de zonsondergang. Kijk maar : http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8185_n.jpg

Okee, Dan zal ik binnen kort even kijken wat het is :)

De foto is van kwaliteit verminderd door feestboek ben ik bang en ruis lijkt mij erg mee te vallen hoor.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:33

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:33

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:34

Hahaa _O-

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:34

Wat kan ik veranderen aan die zonsondergang foto's voor de volgende keer, Vind ze namelijk niet mooi geworden

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:36

EmmyJoycee schreef:
Wat kan ik veranderen aan die zonsondergang foto's voor de volgende keer, Vind ze namelijk niet mooi geworden

Wat vind jij er precies zelf niet mooi aan? :=

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:37

De ruis :+

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:41

Alwiene, dank voor je antwoord weer! Ik dacht dat je handmatige scherpstelling bedoelde. Het scherpstelpunt kun je toch bepalen door de kleine rode puntjes die je ziet? Daar maak ik wel gebruik van, maar daar moet ik dus meer en goed gebruik van maken. Van AI SERVO heb ik nooit gebruik gemaakt, dat ga ik ook eens proberen.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:42

Ojah Nog een vraagje :+

Iemand heeft laatst echt hele mooie foto's gemaakt van mij en me paardje, Hele mooie zachte kleuren enzo :) Alleen ik vraag me toch echt af waarom mij dit niet lukt.. heb bijna de zelfde lens als haar die van haar kan iets verder inzoomen..

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:05

Heb je een voorbeeld van de foto die je bedoeld en je eigen?