[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:37

Mwah, ik snap de gedachte om voor een ouder model te gaan eigenlijk wel heel goed. Ik heb lang gefotografeerd, uiteindelijk een beetje opgegeven en ik wou het nu wel weer gaan doen, maar 100% hobbymatig. Wekenlang marktplaats afgestruind en nu voor 150 euro een 500D met batterygrip, 4 accu's, tas en laders gekocht. Lenzen had ik zelf nog dus kwam mooi uit. Maakt echt nog super foto's, ben blij dat ik geen klein fortuin heb uitgegeven aan een super nieuw model

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:48

Ik ga toch met Shiloh mee en ben het niet eens met je Ikke (dat gebeurt toch zelden)!

Ik heb het geleerd op een ouder model welke zijn functies toch echt onder oude techniek vielen. En god, was raakte ik gefrustreerd. Ja, ik heb heel goed geleerd om handmatig alles te bedienen, maar het fotograferen was gewoon altijd onbevredigend omdat de kwaliteit zo tegenviel. En dus heb in nog geen jaar later een nieuwe camera gekocht.

Van Canon heb ik weinig verstand. Maar ik raad mensen die voor Nikon gaan uit de 3000 en 5000 lijn geen camera te pakken van voor 2012 en van de andere lijn de D90 als oudste te pakken. Simpelweg omdat de voorgangers dermate verouderd zijn dat hoe goed je je best ook doet, het zelden wordt wat je verwacht (en de 3000 en 5000 lijn hebben een beperkte levensverwachting, je wilt niet een ander zijn ellende kopen).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:13

Als je wilt uitproberen of je het echt leuk vind, zoek dan gewoon eens iemand in je omgeving die ook een camera heeft. Ga eens een paar keer met diegene op stap en laat diegene je de dingen een beetje zien. Of je het dan leuk vind kom je snel genoeg achter.

Als je er energie in steekt pik je het redelijk snel op en dan ben je met zo'n oud model er sowieso binnen een jaar op uit gekeken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:49

300D was mijn eerste DSLR als overstap van analoog naar digitaal en naar de 1D4 zit maar 1 body tussen.
Met een 300D kan je prima kijken of je het een leuke hobby vindt en de beginselen leren. Het is echt niet zo dat in die tijd dingen als iso, sluitertijd en diafragma anders waren ;)
Wat zeg ik, destijds was het een hele fijne body en heb ik zelfs een hele tijd de 70-200 2.8 IS erop gehad.
Natuurlijk is er na die tijd veel verbeterd qua body's maar om te beginnen met een klein budget zou ik het zeker niet afraden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:12

Shiloh schreef:
Als je wilt uitproberen of je het echt leuk vind, zoek dan gewoon eens iemand in je omgeving die ook een camera heeft. Ga eens een paar keer met diegene op stap en laat diegene je de dingen een beetje zien. Of je het dan leuk vind kom je snel genoeg achter.

Als je er energie in steekt pik je het redelijk snel op en dan ben je met zo'n oud model er sowieso binnen een jaar op uit gekeken.

Maar dan heb je wel een jaar kunnen sparen.
Kom op zeg, er zijn volksstammen die dat er fluitend doorheen jagen op een avondje stappen en dan doen we hier alsof er een klein fortuin wordt uitgegeven!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:19

Het gaat mij meer om het feit dat een 300D zo oud is dat de sluiter er elk moment mee op kan houden (instap modellen staan nou niet bekend om hun lange sluiterduur). Kan je beter even kijken naar een 500D oid.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:26

ikke schreef:
Shiloh schreef:

Maar dan heb je wel een jaar kunnen sparen.
Kom op zeg, er zijn volksstammen die dat er fluitend doorheen jagen op een avondje stappen en dan doen we hier alsof er een klein fortuin wordt uitgegeven!

Ze geeft zelf aan niet na een jaar al een andere camera te moeten kopen. Ik zeg, spaar dan even door, want dat gaat met zo'n oud model wel gebeuren.

En je kunt voor een ander niet oordelen of een bedrag voor die persoon een fortuin is of niet. Ik heb geen idee hoe oud ze is, maar voor sommige mensen is 135 euro wel degelijk een fortuin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:34

anke_e schreef:
Hallo, ik kom even binnenvallen. ik wil graag een spiegelreflexcamera kopen. Nu wordt mij een canon 300d aangeboden voor €50 incl. Lens 18 - 55 & 2 accu's. Alles doet het nog. Is dit een redelijke prijs? En verstandig om deze te kopen als instapmodel?

Shiloh schreef:
Ze geeft zelf aan niet na een jaar al een andere camera te moeten kopen. Ik zeg, spaar dan even door, want dat gaat met zo'n oud model wel gebeuren.

En je kunt voor een ander niet oordelen of een bedrag voor die persoon een fortuin is of niet. Ik heb geen idee hoe oud ze is, maar voor sommige mensen is 135 euro wel degelijk een fortuin.

Ik quote de originele post er even bij, we hebben het wereldschokkend over 50 hele euro's! Als dat een punt is, moet je imho even heel goed nadenken of een DSLR wel de beste keuze is......

En ja, na een of twee jaar wil je wellicht iets anders maar in die tijd heb je wel de nodige techniek in de vingers gekregen en kun je wellicht een grotere stap maken (ook financieel) dan wanneer je nu een 750 koopt en over drie jaar tegen hetzelfde problem aanloopt..........

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:35

Dan haal ik de reactie erna even bij.

anke_e schreef:
Dankjewel voor de informatie!
Mijn doel is wel, om ervan alles mee te leren. maar wil ook niet over een jaar een nieuwe moeten kopen. Nu staat er in mijn woonplaats een canon 400d te koop(voor 135 incl. 3 maand garantie). Dit zou de opvolger zijn van de 300? Wil liever een niet te dure camera omdat ik niet weet of ik het leuk ga vinden.

Naar mijn idee is het kiezen of delen.

Optie A: Je gaat bij anderen uittesten of je het echt leuk vind, spaart even door en je koopt gelijk iets waar je een jaar of 3/4 mee vooruit kunt.
Optie B: Je neemt iets goedkoops, maar accepteerd dat je er snel op uitgekeken raakt/ je gaat frustreren aan de kwaliteit en dus wel snel iets anders moet kopen.

En het punt dat als een dergelijk bedrag al een fortuin is, dat je je moet afvragen of fotografie hobby wel realistisch is, daar ben ik het helemaal mee eens. Fotografie is nu eenmaal duur.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 17:19

Bagheera_206 schreef:
De D4 heeft jullie voorkeur boven de D5?

Helaas kan ik mij niet het vlaggenschip van Canon permitteren. Dan maar een segment eronder. :)

De d4s die ik nu nieuw heb gekocht was 2000 euro goedkoper dan de d5. Die laatste is me met 6500 euro toch iets te gortig. De d4s voldoet verder prima en is kwalitatief nog steeds een geweldige camera die niet kapot te krijgen is.

Door de relatief weinig megapixels en de grote sensor is de hoeveelheid ruis ook laag

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:55

Het sparen hoeft opzicht niet(de prijs indicatie was meer of het geld tegen over kwaliteit klopte), maar vind het zonde om iets van €500 te kopen en na een tijdje dit in de kast te leggen. Ik denk dat ik voor optie A van Shiloh ga. Ik heb vriendinnen die graag fotograferen en ik ga hun vragen of ik een paar keer mee mag kijken/uitproberen. Zo kan ik ook verschil van merken testen. Ik wil jullie super bedanken voor de eerlijke antwoorden!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 16:46

Ik kom hier even binnen vallen... wil er ook niet speciaal een topic voor aanmaken... :+

Iemand ervaring met de Canon EOS 70D?
Fotografeer nu sinds m'n 11e met een Canon EOS 1000D maar hij begint nu toch wel wat kuren te krijgen hoor... dus denk dat ik naar 7 jaar me wel eens mag trakteren op een nieuwe camera.

Zou van een 1000D naar een 70D een goede overstap zijn?

Ben gewoon hobby-matig fotograaf trouwens. Dus ben niet van plan er 1000en euro's in te pompen. :7

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:47

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:23

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:17

Ik wil eigenlijk nogmaals jullie hulp vragen, na het besluit een Canon EOS 1200D te gaan kopen met een 18-55 lens om mee te beginnen, blijkt het dus dat je ook nog IS en DC lenzen hebt. Ik kan eigenlijk nergens vinden wat het verschil is (naast de prijs dan) beeldstabilisatie lijkt me handig, maar ik weet niet of dat nodig is?
Wat ik dus eigenlijk zoek voor camera:
- Actiefoto's kunnen maken (zonder alleen een voorbijvliegende vlek te zien)
- Normale foto's kunnen maken (standfoto's bv.) met een prima kwaliteit (hoeft niet het beste te zijn)
- Beginnersmodel
- Liefst niet meer dan 400 euro
Ik zoek dus echt niet het beste, gewoon een prima toestel waarmee ik veel kan leren. Hoeft niet persé spiegelreflex te zijn, maar die houden wel fijn vast vind ik :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 12:48

EOS 1200D en diens opvolger EOS 1300D zijn prima beginnerscamera's. Ik verwacht dat de 750 - 760D buiten je bedachte budget vallen. Uiteraard zijn de Nikon equivalenten ook te overwegen, maar ik ben niet thuis in Nikon.

IS (= image stabilizer) is altijd zinvol om erbij te hebben, maar is niet de oplossing voor alle problemen.

DC zegt me niks bij Canon lenzen en als het van Tamron is; blijf daar verre van, tenzij je weet waarop je de professionele serie kunt onderscheiden van de rest (en die serie is niet schokkend goedkoper dan andere merken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 12:56

Tegenwoordig hebben de meeste lenzen IS, alleen als je hele oude lenzen erop doet (die bijvoorbeeld nog in het kastje van een vriend van je vader liggen) heb je kans dat het er niet meer op zit. Ik heb een paar van die verouderde lenzen en ik heb het nooit echt gemist eigenlijk, maar ik maak dan ook bijna geen foto's van bewegende objecten.

1200D is, zoals ikke al zei, echt een prima instapmodel. Valt mooi binnen je budget en ze zijn imo gemaakt voor wat je ermee wilt.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:06

Bedankt voor de reacties, dan ga ik idd voor de 1200D :j
Edit:
Nog 1 vraagje, want op de een of andere manier kan een vriendin van mij echt geen foto's maken van dravende/galopperende paarden, dat is allemaal wazig. Ligt dit aan de camera of aan verkeerde instellingen?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:56

Lon, zelfde idee hier.
Heb ook geen heel hoog budget denk ook rond die van jou als ik zie welke camera je op doelt, daar kijk ik ook steeds naar. :P
Ik had een Fuji finepix S8600 als begincamera en was er na een jaar (waarvan 3 maand actief) al klaar mee omdat ik snel alles doorhad en de kwaliteit me te slecht werd. Gebeurt dit bij instapmodellen ook snel, of kun je dan gewoon een lens kopen (zoomlens / iets anders waarmee je wat specifieks kan doen) waarmee je je dan weer een hele tijd vermaakt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:58

Je bent nooit uitgeleerd, en ook met een instapmodel zal je niet binnen een paar maanden de ins en de outs weten. Je weet misschien wat hij kan, maar je kan altijd betere foto's maken.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:58

Emmaa_ schreef:
Je bent nooit uitgeleerd, en ook met een instapmodel zal je niet binnen een paar maanden de ins en de outs weten. Je weet misschien wat hij kan, maar je kan altijd betere foto's maken.

Oké! Maar, zoals ik merk met mezelf inlezen kun je dus veel meer bij een spiegelreflex ontdekken dan bij 'n compactcamera? :o

http://www.camerashop.nl/product/607567 ... ed-vr.html
:9

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:09

Lonneke, meestal zijn dat gewoon fouten met de instellingen. Stelt ze handmatig in, en hoe wordt het vaag? Zie je bijvoorbeeld gewoon de beweging of is het nog anders?

Een fout van de body of de lens zou ook kunnen, maar dat is niet erg vaak het geval. Met een instapmodel kun je ook hele mooie foto's maken!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:12

Ik val ook zo maar lekker druk binnen, maar binnenkort gaan we met school naar Amsterdam en hebben we op dag 1 zeker weten 2 uur vrije tijd (zitten aan de rand van het vondelpark, wel moeten we heen-en-teruglopen er bij in denken) en op dag 2 vast ook nog even, en anders tijdens de lunch wat vogeltjes. Ook staat er lekker veel ik bloei hier in de buurt, vind ik ook zo mooi :') maar ja moet ik wel een camera hebben.

De link die ik hier postte, denken jullie dat die oké is? Ik ga morgen misschien naar de fotowinkel en probeer hem daar even uit mits ze 'm hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:14

Lonneke2001 schreef:
Edit:
Nog 1 vraagje, want op de een of andere manier kan een vriendin van mij echt geen foto's maken van dravende/galopperende paarden, dat is allemaal wazig. Ligt dit aan de camera of aan verkeerde instellingen?

Ik zou toch ook kijken voor de 1300D (nieuwer). Zit weliswaar net boven je budget, maar toch....

Bewegende foto's kan instelling zijn maar ook geen vaste hand van de fotograaf.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:48

ikke schreef:
Lonneke2001 schreef:
Edit:

Ik zou toch ook kijken voor de 1300D (nieuwer). Zit weliswaar net boven je budget, maar toch....

Bewegende foto's kan instelling zijn maar ook geen vaste hand van de fotograaf.

Met een beetje geluk wordt ik binnenkort aangenomen als vakkenvuller bij de jumbo, en dan kan ik wat extra sparen voor de 1300D, ik zie op beslist dat de verschillen best groot zijn tussen die 2, de 1200D wordt met een 6,9 beoordeeld en de 1300D met een 8

https://www.beslist.nl/elektronica/d000 ... II%29.html

Zitten hier 3 lenzen bij? Ik ben niet thuis in lenzen maar is wel handig om die er een (of meer) bij te hebben, het is volgensmij wel handig als ik de lens direct bij de camera koop, anders weet ik niet welke ik het beste los kan kopen, maar 3 is misschien een beetje veel voor een beginner :?