Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FlyAway schreef:Bagheera_206 schreef:Om alvast antwoord op je volgende vraag te geven. Laat je geen UV-filter aansmeren.Een zonnekap is voldoende. Bij de Sigma 70-200mm zit de zonnekap er gelukkig al bij.
Een UV filter is een prima alternatief als je gaan krassen op je glas wilt hebben.
judithh schreef:FlyAway schreef:
Een UV filter is een prima alternatief als je gaan krassen op je glas wilt hebben.
En een UV filter is prima alternatief als je kwaliteitsverlies van je foto's wilt hebben.![]()
FlyAway schreef:Kun je dat ook onderbouwen? Ik bedoel, laat eens zien dan, hoeveel kwaliteit je verliest met een UV filter? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk, hoeveel kwaliteit je daar nou daadwerkelijk mee verliest.
judithh schreef:Hieronder een testje..
Het gebruik van een zonnenkap geeft ook bescherming, wellicht nog beter..stel dat je, je UV filter stoot en deze gaat kapot..ik zou er niet blij van worden, allemaal spliters en glasstukken op mijn frontlens.
http://toothwalker.org/optics/filterflare.html
Nouks schreef:Maar een filter is NÓÓIT een vervanging voor een zonnekap. Een zonnekap doet zo veel meer dan een filter: beschermen en flares voorkomen in plaats van zelfs veroorzaken. Dus de uitspraak van FlyAway "een UV-filter is een prima alternatief" is gewoon niet correct. Nee, het is geen alternatief, want de functie is anders.
En nee, de functie van een UV-filter is niet eens "beschermen".