[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:16

Iemand ervaring met een lichtsterke lens anders dan de Canon 70-200mm 2.8 L IS?
Dit is een droomlens maar deze is écht te duur voor mij :(

Heb de 50mm 1.8 die ik vrij veel gebruikt heb om te oefenen, maar deze heeft geen IS, is best wel langzaam dus met actie geen succes, tijd voor wat anders. Heb gekeken naar een aantal L lensjes van Canon maar de meeste zijn zonder IS en aangezien ik totaal geen vaste hand heb en niet altijd statief kan gebruiken, wil ik echt beeldstabilisatie..
De Canon 100mm 2.8 L die wel IS heeft heb ik weer veel gelezen dat de AF ook redelijk sloom is, dus dat wordt hem ook niet (tenzij de ervaringen hier heel anders zijn :) ).

Daarna beetje naar Tamron gekeken zoals de 70-200mm 2.8 en de 85mm 1.8, maar lees veel minder reviews/ervaringen dan over Canon objectieven en de stap naar Tamron vind ik daarom best spannend. Daarnaast zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer -O-

Dus iemand ervaring met bovenstaande of een andere prettige, lichtsterke lens MET beeldstabilisatie, budget tot ca. € 1.100,-? :D Doel is voornamelijk mijn hond, (stilstaande) auto's en heeeel soms mensen, en wil graag mooie bokeh achtergrond.

Edit: Ik heb nu de 600D maar ga waarschijnlijk/hopelijk dit jaar nog upgraden naar 70D.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:37

Kan je voor dat budget geen 70-200 occasion vinden met IS?

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:42

Quir schreef:

Nee, goedkoopste die ik heb gezien is 1695,- en dat vind ik alsnog vrij veel geld voor een tweedehansje..
Het oude type is wel goedkoper maar schijnt een heel verschil qua scherpte te zijn, ken er nml een hoop die de oude hebben ingeruild voor de mkII

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:46

Heb je perse die 2.8 nodig? De 70-200 F4 van canon is namelijk een enorm goede lens.

Tamron heb ik alleen in 17-55 en 28-75 op 2.8 Die bevallen mij goed, maar zijn natuurlijk niet zo goed als een L lens van canon

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:51

Liselot schreef:
Heb je perse die 2.8 nodig? De 70-200 F4 van canon is namelijk een enorm goede lens.

Tamron heb ik alleen in 17-55 en 28-75 op 2.8 Die bevallen mij goed, maar zijn natuurlijk niet zo goed als een L lens van canon

Ik heb de 24-70 2.8 van Tamron en die doet anders niet echt onder voor de canon variant...
en €900,- verschil is nogal wat...

Ik heb overigens de sigma 70-200mm 2.8 maar die kan ik je niet aanraden, die is echt heel erg sloom qua AF...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:52

Dat is de 24-70, ik heb de 28-75. Daar zit nog wel een verschil in :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:56

Liselot schreef:
Dat is de 24-70, ik heb de 28-75. Daar zit nog wel een verschil in :)

Ja, maar dat probeer ik dus ook aan te geven, misschien niet helemaal duidelijk..
Tamron heeft slechte lijnen, zoals de 75-300, die is alleen geschikt om iemand z'n hersens mee in te slaan...
Maar Tamron heeft nog zoveel meer... Waaronder dus jouw lenzen, waar je nog wel wat verschil merkt met de grotere merken..
En dan die 24-70, waar je zo goed als geen verschil merkt...

Ik merk dat mensen nog al snel roepen: Ochjeee, je hebt een Tamron...
Totdat ze zien wat voor foto's de 24-70 maakt, dan gaan ze op eens vragen stellen wat het verschil nou eigenlijk is met Canon..
Nou, vooral 900 euro....

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:00

@ Liselot - Liefst wel 2.8 of lager, heb een tijdje de f4 IS geleend en vond deze echt super, maar vond de bokeh toch iets minder, zeker vergeleken met de mn plastic fantastic 1.8 (ok, is wel heel ander type lens) Dus wil toch nog even verder zoeken.

@ Fem- 24-70mm 2.8 ga ik even naar kijken, heeft deze ook beeldstabilisatie?

Sigma heb ik sowieso niet naar gekeken, wat ik las was toch dat na Canon het merk Tamrom steeds beter
uit de test kwam dan Sigma.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:05

Bij de 70-200 2.8 van tamron moet je erg goed opletten welke versie je hebt. Ze hebben er 1 van pak en beet 700 euro en 1 van 1300 euro. De laatste is de beste, de goedkope heeft een vervelende onscherpte over zich en presteert matig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:07

Met enig zoekwerk en wat geduld is een occasion 70-200 IS f2.8 prima te vinden voor jouw budget. Controleer regelmatig de grotere winkels met een goede occasion-afdeling.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:10

ApWi schreef:
@ Fem- 24-70mm 2.8 ga ik even naar kijken, heeft deze ook beeldstabilisatie?

Ja, dit is die van mij: Tamron 24-70mm F2.8 SP Di VC USD Canon
De VC betekend (vibration compensation) 'trillingscompensatie' of ook wel vergelijkbaar met beeldstabilisatie.

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... oCryPw_wcB

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:05

ApWi schreef:
Quir schreef:

Nee, goedkoopste die ik heb gezien is 1695,- en dat vind ik alsnog vrij veel geld voor een tweedehansje..
Het oude type is wel goedkoper maar schijnt een heel verschil qua scherpte te zijn, ken er nml een hoop die de oude hebben ingeruild voor de mkII

Welliswaar zonder IS, maar ook voor de helft van de prijs die je noemt:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -2-8l-usm/

Wel vlug zijn, die dingen vliegen als warme broodjes over de toonbank......

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:35

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:54

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:42

Dat is idd buiten mijn prijsklasse momenteel.
Deze lens wil ik dan puur gebruiken voor mijn vakantie naar ZA
En ik fotografeer waarschijnlijk niet zovaak als jullie.
Is puur hobbymatic en af en toe fotomeeting. Is hij dan meer geschikt ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:30

AfricanLady schreef:
Dat is idd buiten mijn prijsklasse momenteel.
Deze lens wil ik dan puur gebruiken voor mijn vakantie naar ZA
En ik fotografeer waarschijnlijk niet zovaak als jullie.
Is puur hobbymatic en af en toe fotomeeting. Is hij dan meer geschikt ?

Nee, je gaat je ergeren aan de snelheid (of beter, het gebrek daaraan). Die 55-250 is echt een dijk van een dingie volgens alle gebruikers hier en die 75-300 heb ik en echt geweldig is ie niet.

Voor een vakantie in Zuid Afrika is ie geschikt in die zin dat het niet zo erg zou zijn als ie dat uiteindelijk niet overleeft. Zo moet je er dan tegenaan kijken, anders neem je beter de 55-250.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:31

Heel eerlijk, ik denk dat je er niet blij van gaat worden. Deze lens (Maaike woont samen met iemand die net zo vergroeid is aan zijn Canon als Maaike aan haar Nikon) staat er om bekend dat hij heel veel moeite heeft met scherpstellen, en al helemaal bij scherpstellen in moeilijk licht. En laten safari's nu net in vrij moeilijk licht plaatsvinden. Daarnaast komen er vrij veel reports voorbij van zachtheid en onscherpte richting de 300 mm en schijnt hij enorm veel last te hebben van chromatische abberatie.

Heel eerlijk, voor die 100 euro meer zou ik echt voor de 55-200 van Ikke gaan. Daar ga je echt meer plezier van beleven. In dit geval geld echt goedkoop=duurkoop.

De 75-300 is alleen goed om heel hard naar het hoofd van een leeuw te gooien wanneer je aangevallen dreigt te worden...

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:06

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:46

maaikemuis schreef:
Heel eerlijk, ik denk dat je er niet blij van gaat worden. Deze lens (Maaike woont samen met iemand die net zo vergroeid is aan zijn Canon als Maaike aan haar Nikon) staat er om bekend dat hij heel veel moeite heeft met scherpstellen, en al helemaal bij scherpstellen in moeilijk licht. En laten safari's nu net in vrij moeilijk licht plaatsvinden. Daarnaast komen er vrij veel reports voorbij van zachtheid en onscherpte richting de 300 mm en schijnt hij enorm veel last te hebben van chromatische abberatie.

Heel eerlijk, voor die 100 euro meer zou ik echt voor de 55-200 van Ikke gaan. Daar ga je echt meer plezier van beleven. In dit geval geld echt goedkoop=duurkoop.

De 75-300 is alleen goed om heel hard naar het hoofd van een leeuw te gooien wanneer je aangevallen dreigt te worden...

:') haha nou ik heb nog even on te sparen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:56

MillyH schreef:
Hoi allemaal,
Ik ben even snel een beetje door dit topic gegaan, maar mijn vraag nog niet gezien.
Ik zit namelijk alvast voor de toekomst te kijken naar een nieuwe lens voor mijn camera.
Nu heb ik niet erg veel ervaring over lenzen. Maar nu is mijn vraag, wat is nou het verschil tussen deze lenzen. En is dit merkbaar?

https://www.cameranu.nl/nl/p76204/canon ... ApR68P8HAQ

https://www.camerashop.nl/product/56469 ... AuxG8P8HAQ

Alvast bedankt!

Het verschil is IS (beeldstabilisatie) en dat merk je op het moment dat je met iets langere sluitertijden werkt. Je winst is ongeveer 2 stops.

En ik zeg: altijd doen als je het kunt betalen (sprak hij met een occasion mark I)

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:07

Ik kom hier even binnenvallen.

ben altijd al met fotografie bezig geweest en sinds kort weer opgepakt. afgelopen week een nieuwe lens gekocht. waar ik onwijs blij mee ben
nu heb ik een 2de hands lens gezien op marktplaats van olympus die me erg fijn lijkt, alleen heb ik een canon lens. kan dit opgelost worden met een tussenstuk? en zo ja welke zou het beste zijn?

dankjewel alvast :o

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:15

Hallo iedereen!
Kan iemand mij misschien uitleggen wat het verschil is tussen AF-S en AF-D?
Alvast bedankt! :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:17

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:42

chloeve schreef:

ben altijd al met fotografie bezig geweest en sinds kort weer opgepakt. afgelopen week een nieuwe lens gekocht. waar ik onwijs blij mee ben
nu heb ik een 2de hands lens gezien op marktplaats van olympus die me erg fijn lijkt, alleen heb ik een canon lens. kan dit opgelost worden met een tussenstuk? en zo ja welke zou het beste zijn?

Why would you wanna do that for?

De lenzen van Olympus zijn voor een 4/3 of zelfs micro 4/3 systeem bedoeld. Ik denk niet dat je heel blij gaat worden van het werken met tussenstukjes en andere attributen om het werkend te krijgen. Vaak gaat je AF er niet op vooruit, wordt je maximale diafragma aangetast en zit je ook nog eens met een verkleiningsfactor. De meeste mensen stappen van Olympus weg vanwege het kleine en dure lenzenaanbod of stappen juist over op Olympus vanwege het spiegelloze systeem (al zijn er betere merken)

Er zullen vast ook wel lenzen zijn van Canon of van Sigma en Tamron met een Canon-vatting waar je mee uit de voeten kunt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:27

maaikemuis schreef:
chloeve schreef:

Why would you wanna do that for?

De lenzen van Olympus zijn voor een 4/3 of zelfs micro 4/3 systeem bedoeld. Ik denk niet dat je heel blij gaat worden van het werken met tussenstukjes en andere attributen om het werkend te krijgen. Vaak gaat je AF er niet op vooruit, wordt je maximale diafragma aangetast en zit je ook nog eens met een verkleiningsfactor. De meeste mensen stappen van Olympus weg vanwege het kleine en dure lenzenaanbod of stappen juist over op Olympus vanwege het spiegelloze systeem (al zijn er betere merken)

Er zullen vast ook wel lenzen zijn van Canon of van Sigma en Tamron met een Canon-vatting waar je mee uit de voeten kunt.

De enige reden op connectieringen te gebruiken is wanneer je speciale lenzen hebt die niet verkrijgbaar zijn bij de camera die je hebt. Een afwijkende lens kopen en dat met tussenringen oplossen is echt het paard achter de wagen spannen.

Ik heb tussenringen omdat ik een 500mm spiegel met Minolta-vatting heb die ik graag wil blijven gebruiken. Ik heb ook de volledige analoge Minolta set nog in gebruik.