[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:51

Ik ben eruit Haha! Ik ga toch maar voor de Panasonic lumix dmc zt1. Dat lijkt me wel een goede camera. Weet iemand een tas waar hij in past?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:08

Jeeuh! Eindelijk ga ik vanavond (na dat ik eerst heb moeten smeken en alles moest vertellen hoe ik het ging doen met de kosten ed Clown ) de Canon EOS 400D kopen!

Bij de Media Markt. Iemand enig idee hoe duur het daar is? En raden jullie mij nog een ''speciale'' tas aan (wel goedkoop)?

Ben echt vreselijk blij Haha!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:28

Ik heb een internetwinkel gevonden waar ze hem voor 186 euro exl. verzendskosten aanbieden, iets van www.digitalstreet.nl ofzo. Maar heeft iemand van julie ervaring met daar kopen? Is het niet uitzonderlijk goedkoop voor zo'n camera?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:30

Ik heb tijdje terug een lens gekocht daar, geen problemen oid mee gehad dus wel goede ervaring.

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:13

hoi allemaal
ik mag na de zomer dan eindelijk een 'echte' camera kopen.
ik mag een spiegelreflexcamera uitzoeken.
ik heb wel al wat ervaring met spiegelreflexcamera's maar niet zo veel duzz..
weten jullie waarmee je mooie scherpe sportfoto's mee kan maken van paarden, maar ook mooie scherpe foto's van bloemen enz.? En natuurlijk ook portretten.

en wat voor lens moet ik kopen want daar heb ik al helemaal geen verstand van ?

ik hoor graag jullie advies!! Ja

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:15

WildChild schreef:
WOW. Had je de lens verzekerd of niet? Wat een rotverhaal. Ik zat inderdaad ook te denken aan een grotere tas, aangezien ik in een niet al te groot termijn waarschijnlijk een tweede lens wil aanschaffen.

Mijn vader las trouwens in een recensie op het internet dat de autofocus van de 400D wat onwillekeurig is, door de extra scherpstelpunten schijnt de camera onlogische keuzes te maken w.b. scherpstelling. Iemand ervaring hiermee?

Ik word hier thuis nog steeds overgehaald om de 350D te kopen, simpelweg omdat ik dan meteen een goede lens erbij kan kopen. Ik zit dus eigenlijk te twijfelen tussen deze keuzes:

400D + kitlens + snuittas/ andere tas..
350D+kitlens+telelens(weet absoluut nog niet welke) + grotere tas
350D body + telelens + grotere tas.

Steeds als ik een beslissing heb genomen, wordt deze toch weer door anderen beinvloed. Ik weet het nu echt niet meer. Dus nogmaals, sorry voor mijn vervelende vragen, maar binnen een paar dagen zal ik niets meer vragen, alleen nog maar antwoorden als ik iemand kan helpen Lachen.

Schijnheilig ? De 350D+kitlens is deze week bij de Media Markt in Eindhoven 466 euro, absoluut een koopje in mijn ogen..

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:37

WildChild schreef:
WOW. Had je de lens verzekerd of niet? Wat een rotverhaal. Ik zat inderdaad ook te denken aan een grotere tas, aangezien ik in een niet al te groot termijn waarschijnlijk een tweede lens wil aanschaffen.

Mijn vader las trouwens in een recensie op het internet dat de autofocus van de 400D wat onwillekeurig is, door de extra scherpstelpunten schijnt de camera onlogische keuzes te maken w.b. scherpstelling. Iemand ervaring hiermee?

Ik word hier thuis nog steeds overgehaald om de 350D te kopen, simpelweg omdat ik dan meteen een goede lens erbij kan kopen. Ik zit dus eigenlijk te twijfelen tussen deze keuzes:

400D + kitlens + snuittas/ andere tas..
350D+kitlens+telelens(weet absoluut nog niet welke) + grotere tas
350D body + telelens + grotere tas.

Steeds als ik een beslissing heb genomen, wordt deze toch weer door anderen beinvloed. Ik weet het nu echt niet meer. Dus nogmaals, sorry voor mijn vervelende vragen, maar binnen een paar dagen zal ik niets meer vragen, alleen nog maar antwoorden als ik iemand kan helpen Lachen.

Ik denk dat je niet meer naar anderen moet luisteren (behalve naar naar mij natuurlijk Koe ) maar bij jezelf te rade gaan wat je precies wilt hebben. De keuze is eigenlijk een 400D of een 350D met tele. Weet je al welke tele je er bij wilt hebben en weet je wat dat geheel dan kost. Ik ga er even vanuit dat je beide camera's met kitlens gaat kopen want die krijg je er voor zo weinig geld bij dat je gek zou zijn deze er niet bij te nemen. Als je nu al precies weet welke tele je nodig zult hebben kun je gaan voor de 350D. Als je dat nog niet weet kun je eerst de 400D met kitlens nemen en dan na gaan denken welke tele je er bij wilt. Vooral omdat je dan ook al met de 400D ervaring opdoet en daardoor weet hoeveel tele je tekort komt. Want je kunt dan gaan voor een die prcies aansluit op de kit, nl. 55-200 of voor extra tele 70-300. Het is zowiezo een geode keus de 400D te nemen omdat de techniek daarvan nieuwer is en hij langer met de concurentie mee kan komen. Het zou jammer zijn als je met een jaar eigenlijk de 350D weer wilt vervangen doordat er al weer zoveel beters op de markt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:11

Hoe lang denk je te moeten sparen voor een tele als je gaat voor de 400D + kitlens? Denk dat je dat ook even mee moet nemen. Als je de tele nodig denkt te gaan hebben (paardensport?), maar je er érg lang voor zult moeten sparen mocht je voor de 400D gaan, zou ik misschien de 350D maar kopen met twee lenzen. Mocht een tele misschien een kwestie zijn van een paar maandjes, zou ik de 400D serieus in overweging nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:12

Ik twijfel tussen 2 camera's (als iemand goede camera's in zelfde prijsklasse weet mag dat ook) Het is puur voor mooie rijfoto's te maken (alsin; scherpe) en misschien wat vakantie kiekjes etc, niet echt bedoelt voor professioneel gebruik dus.

Samsung Digimax D60 en Fujifilm Finepix A820...

Heeft iemand ervaring met 1 van beide? Ik vind nl geen voorbeeldfoto's in het centrale topic Lachen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:13

Ik heb mijn camera ook net besteld via digitalstreet.nl snelle levering, kreeg de camera binnen 2 dagen na dat ik hem besteld had! Keurig verlopen verders, kreeg vandaag de rekening. Boven de 200 euro is verzendkosten gratis trouwens bij hun.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:00

Ik wil niet meteen een extreem goede lens, zit inderdaad te kijken voor een 55-200, in de prijsklasse van 150-250. Natuurlijk weet ik dat je hier geen toplens voor krijgt, maar ik denk dat dat ook niet op z'n plaats zou zijn bij een beginner. Heel erg bedankt al voor jullie hulp, trouwens. Kokomo: Ik heb ook zitten denken dat ik mezelf wel voor de kop kan slaan als ik straks spijt heb dat ik de 400D niet gekocht heb, maar van de andere kant.. Zoveel verschilt-ie niet met de 350D, dus ik denk dat als ik de 400D koop, ik toch wel het gevoel krijg, over een x aantal jaren, dat ik toe ben aan 'vernieuwing'. Denken jullie dat de 350D nog een aantal jaren meekan met de vernieuwde camera's die er al zijn en nog gaan komen?

En ik weet dat dit eigenlijk in het welk objectief moet ik kopen-topic moet, maar ik ga het stiekem toch even hier vragen, omdat jullie mijn 'probleem' een beetje kennen Bloos.. Is het verstandig een medium telelens voor een relatief laag bedrag (tot 250 euro) te kopen, en zo ja, welke kunnen jullie mij aanraden? Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:14

WildChild schreef:
Bedankt! Bij de mediamarkt zijn ze toch wel een stuk duurder! Maar het enige nadeel is wel, ik ben niet in de gelegenheid om de kaartjes op te halen, dus zal ik 6,50 verzendkosten moeten betalen. En da´s wel veel, voor zo´n frutskaartje. Maar ik denk dat dat met verzekering enz. te maken heeft. Ik zal het eens met mijn vader overleggen Lachen

@DarkDreamer: Ik denk dat ik ook maar voor de 400D ga. Aangezien Nouks en Kokomo dat toch aanraden (En zij toch wel een beetje de proffessionals zijn hier Knipoog ..) denk ik dat het verstandig is om eerst te investeren in een goede body, en dan later nog objectieven erbij te kopen, dan in een keer alles te willen en dan na een tijdje toch balen omdat je bepaalde functies mist.

Ja idd. Ik ga ook voor de 400D moet alleen dan in zeer korte tijd mijn ouders om praten om mij geld te lenen. Aangezien die actie nu in de MediaMarkt is. En ik heb er echt al een tijdje heel diep over na gedacht en op bokt gezocht naar topic's over de 400D en besloten dat ik de 400D wil.
En ik heb pas over 2 maanden volgens mij genoeg geld voor die actie. En in die 2 maanden kan ik dat geld dan afbetalen aan mijn ouders. Nu maar hopen dat ze mee werken. Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:23

@ WildChild: Jou problemen zijn zoooo herkenbaar *LOL*.
Bij mij thuis pleiten ze ook voor de 350D. Terwijl ik net de knoop had door gehakt en voor de 400D zou gaan.
Nu moet ik dus ook nog is geld van ze lenen wil ik de 400D voor de actie kopen, hopelijk lukt het Nagelbijten / Gniffelen.

Raden jullie mij eigenlijk aan om ook gelijk een tas te kopen?
En weet iemand over al een geheugenkaartje bij zit? Want ik heb zelf wel een SanDisk 512 MB kaartje maar weet niet of die er in kan..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:26

Het is weer een tijdje geleden sinds ik weer iets van me heb laten horen. Ik heb toch weer een vraagje.
Ik ben in het bezit van een 55-200 lens. Nu wilde ik graag toch net ff wat meer zegmaar, en ben aan het kijken voor de 70-300 lens. Nu is mijn vraag, hoe bevalt deze lens?
Ook ben ik op zoek naar een goede tas. Heb nu zo'n tas waar alleen mijn spiegelreflex in past, en ben altijd aan het zeulen met mn andere lens. Iemand een goede ervaring met een tas? Ik wil er eigenlijk niet meer dan 100 euro aan uitgeven (maar dat lijkt me wel genoeg toch? Knipoog )

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:27

@darkdreamer, geen geheugenkaart bijgeleverd en er passen alleen compactflash kaartjes in.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:28

@ muppetmayo: Ik heb een rugzak van Lowepro, die bevalt wel goed.
Crumpler heeft ook mooie tassen.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:32

JW18 schreef:
@darkdreamer, geen geheugenkaart bijgeleverd en er passen alleen compactflash kaartjes in.

Ships dat zijn hele andere kaartjes.
Dan ga ik maar even kijken of ik die ergens goedkoop kan krijgen. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:39

muppetmayo schreef:
Het is weer een tijdje geleden sinds ik weer iets van me heb laten horen. Ik heb toch weer een vraagje.
Ik ben in het bezit van een 55-200 lens. Nu wilde ik graag toch net ff wat meer zegmaar, en ben aan het kijken voor de 70-300 lens. Nu is mijn vraag, hoe bevalt deze lens?

Van de 70-300 en 75-300 zijn heel wat verschillende uitvoeringen. Iets concreter alsjeblieft? Over welke 70-300 heb je het dan? En over wel merk heb je het überhaupt?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:45

@darkdreamer, zie vorige pagina. Daar staat wel wat adresjes aangegeven met goedkope geheugenkaartjes. Die dingen kosten tegenwoordig haast niets meer. Voor 27 Euro heb je bij fotokonijnenberg een 2 gb ultra II kaartje.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:01

Iemand ervaring met de olympus E400?
Die is nu bij de media markt in de aanbieding, met kitlens 14-42 voor 488,-.
En het is de compactste spiegelreflex?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:13

Voor mij word het de finepix a900, als iemand daar voorbeeldfoto's van heeft... Lachen

Artemide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:05

Eerst en vooral; ik hoop dat mijn vraag hier goed staat & dat jullie niet denken 'wat een domme gans', want ik ken absoluut niks, nada van digitaal fotograferen.

Ik ga deze zomer op vakantie & daarvoor zou ik graag een nieuw digitaal fototoestel kopen. Omdat ik maar een 'arme' studente ben heb ik besloten hier zeker niet meer dan 200 euro voor uit te geven.

Omdat ik niks van camera's ken, maar toch nog iets degelijk wil voor die prijs had ik graag wat info gevraagd. Ik weet [en heb al een poging gedaan] dat ik via google info kan zoeken, maar gezien ik werkelijk niks ken en begrijp van alle termen, vraag ik het hier maar eens [onder het motto wie niet waagt niet wint].

Belangrijkste vragen: Hoeveel pixels zijn een minimumvereiste voor heldere en scherpe foto's? Dit hoeft niet ultrascherp, het is tenslotte maar voor huis-, tuin- en keukengebruik Clown .
Klopt het als ik zeg dat het belangrijker is te kijken naar de optische zoom dan naar de digitale omdat bij de digitale zoom sowieso kwaliteit verloren gaat?
Ik heb ontdekt waar ISO voor dient, maar wat is een gemiddelde, of misschien beter gezegd een minimumwaarde?
En tenslotte; kan iemand mij eens zeggen hoeveel foto's je met hoeveel MB kunt opslaan? Ok, ik bedoel, stel ik heb 7 MB op m'n camera staan, hoeveel foto's kan ik daar dan mee maken voordat het vol is?

Verder heb ik al een kleine voorselectie gemaakt [tips moegen natuurlijk ook nog altijd hoor], van camera's die wle voldoen aan het budget:
Nikon Coolpix L5
Nikon Coolpix L10
Nikon Coolpix L11
Samsung Digimax S500 Silver.
Als iemand ervaring heeft met een van deze camera's; indrukken altijd welkom! Of als iemand zou denken te weten welk van deze de beste is [enfin, voor mijn doel, om echt topfoto's te maken heb je geavanceerder materiaal nodig natuurlijk...]

Alvast bedankt...

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:08

Samantha_ schreef:
Iemand ervaring met de olympus E400?
Die is nu bij de media markt in de aanbieding, met kitlens 14-42 voor 488,-.
En het is de compactste spiegelreflex?

De Olympus E400 is inderdaad een hele compacte dslr. Olympus maakt erg goede dslr's en gebruikt het fourthirds systeem. Dat is aan de ene kant een voordeel, het idee achter dit systeem is op zich goed. Maar er kleeft ook een nadeel aan. Ten eerste ben je zeer beperkt in de keuze van je objectieven, want naast Olympus zelf zijn er op dit moment nog maar 2 a 3 van Sigma. Dat houdt in dat je duur uit bent met je objectieven. Mocht je besluiten een topobjectief te willen aanschaffen, ben je aangewezen op de Olympus 35-100 F/2.0, die je kunt vergelijken met de 70-200 F/2.8 van Canon. De Canon kost 1695,00 en de Olympus 2099,00.
Olympus is er vanuit gegaan dat meer camera fabrikanten dit systeem ook zouden gaan maken. Echter van degenen die hebben toegezegd dat te gaan doen is er nog geen enkele ddie dat gedaan heeft. Olympus gaf en geeft als reklame aan dat een objectief voor hun camera's eenvoudiger en compacter gemaakt kunnen worden en dat is ook wel zo maar de prijs is dus niet compacter, integendeel.
Bovendien heeft de Olympus een kleinere sensor dan Canon en Nikon. Hierdoor komen er meer pixels per mm om dezelfde Mp te hebben en dat heeft tot gevolg dat de ruis eerder te zien is. Daardoor heb je veel lichtsterkere objectieven nodig om toch bij wat minder licht te kunnen fotograferen. Ook zit Olympus door die kleinere sensor sneller aan het mogelijke aan. De pixeldichtheid maakt het noodzakelijk dat hun objectieven 2x zo goed moeten zijn om dezelfde scherpte te geven als een full-frame Canon.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:05

Aan de mensen met een Canon 400D: hebben jullie die 80 euro al terug? Ik heb de spullen (formulier, kopie bon, streepjescode) eind mei opgestuurd, maar niets meer gehoord.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:33

xjudithx schreef:
Aan de mensen met een Canon 400D: hebben jullie die 80 euro al terug? Ik heb de spullen (formulier, kopie bon, streepjescode) eind mei opgestuurd, maar niets meer gehoord.

Dat lijkt me vrij lang. Kun je het beste even mat Canon bellen.