[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:31

Welke objectieven zijn naast de originele Nikon nog aan te raden voor een nikon?
Lichtsterk en geschikt voor dieren. Ik zie zelf graag de 50mm maar dat is meer portretten (alleen mensen??) en macro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:41

MoriYT schreef:
Die standaard 18-55 heb ik niet. Ik heb een losse body gekocht. En de afstand is wel een nadeel als je beperkte ruimte hebt... helaas heb ik dat zeer regelmatig, dus daarom ben ik op zoek naar een objectief die daar bij past. :O

Prijskaartje is wel een dingetje ja :j

Je zou die standaard 18-55 kunnen overwegen als tussenstap; qua prijs/kwaliteit is het een prima dingie maar na verloop van tijd ga je wel meer eisen stellen (o.a. zoombereik). Dat geeft je echter wel wat ruimte om te sparen voor een serieuze opvolger.
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-stm/

De lens van Liselot:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -ii-canon/

Art_Ificious schreef:
Welke objectieven zijn naast de originele Nikon nog aan te raden voor een nikon?
Lichtsterk en geschikt voor dieren. Ik zie zelf graag de 50mm maar dat is meer portretten (alleen mensen??) en macro.

Tokina doet het voor een Canon in ieder geval prima al moet je je afvragen of daar financieel nou zoveel te halen is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:52

De Tokina 100mm 2.8 macro is een heerlijke lens. Voor 50mm heeft Nikon zelf ook redelijke budget lenzen in bezit.

De goedkope tamron lenzen zijn waardeloos over het algemeen. Sigma presteert in het goedkope segment een fractie beter.

Let wel op dat de lens een eigen scherpstelmotor heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:08

Dankjewel Ikke!! :D

De :O in mijn vorige berichtje moest :o zijn, stomme telefoon haha :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:10

maaikemuis schreef:
De Tokina 100mm 2.8 macro is een heerlijke lens. Voor 50mm heeft Nikon zelf ook redelijke budget lenzen in bezit.

De goedkope tamron lenzen zijn waardeloos over het algemeen. Sigma presteert in het goedkope segment een fractie beter.

Vraag me alleen af of de 50mm bruikbaar is voor honden portretten bv ook? Bij mensen en kinderen zie ik erg mooie resultaten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:14

ikke schreef:
Miracle_ schreef:
Na de vraag in het andere topic welke camera ik moest aanschaffen, is het de Canon 70D geworden.
Nu hier nog een vraagje :D

Ik zoek nog een simpele lens ter vervanging van mijn oude 18-55mm (beschadigd)
Ik zoek een beetje een gangbare lens voor naast mijn 75-300mm.
Is de 18-55 daar prima voor, of hebben jullie nog andere suggesties?
Ik fotografeer veelal honden, paarden en kinderen, zowel actie als portret.

Niet te duur, het is maar hobbymatig :) Dus rond de €200,- ongeveer.

De 75-300 of de 70-300??
De 75-300 is een leuk gooi- en smijtlensje; de 70-300 is best wel ok (zit ook wat prijs- en kwaliteitsverschil tussen).
De L-serie 70-200 is een goed alternatief, maar de simpelste versie zit al op minimaal twee keer jouw budget.

Wil je kwalitatief aansluiten op de 75-300, ga dan voor de 15-85. Ook niet binnen je budget te koop, maar wel een dijk van een stukkie glas:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-usm/ Enig zoekwerk moet je aan een goede occasion kunnen helpen, maar ze zijn niet op elke straathoek te vinden.

Ik heb de 75-300. Om precies te zijn de EF 75-300 4-5.6 ;)

Wat bedoel je met gooi- en smijtlensje? :P

Hmm, ja dat vind ik toch echt even te veel geld nadat ik net mijn body en zoomlens heb aangeschaft.
Nog andere suggesties voor een leuke allround lens? O:)
Er is zoveel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb nog een leuke 50mm 2.8 gezien binnen mijn budget, maar die heeft geen beeldstabilisatie.. Hoe belangrijk is dat, kan iemand me dat vertellen?
En is dit een lens voor allround gebruik?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:19

Ik zit zelf momenteel te kijken naar de 18-135mm F3.5-5.6 IS STM voor iets meer bereik dan met mijn 18-55 kitlens. Hebben jullie eventueel nog andere suggesties of aanraders waar ik naar zou kunnen kijken?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:19

Ik kom ook even hier een vraag stellen.

Momenteel fotografeer ik al 5 jaar met mijn Canon 1100D + 18-55 + 55-250.
Nu beginnen deze redelijk op te raken en ben ik toe aan nieuw apparatuur.

Aangezien ik veel reis met mijn vriend en dan veel safaris doe, is een lens met meer zoom best welkom. Afgelopen vakantie in Gambia was ontzettend behelpen met een 55-250 lens en vogels fotograferen. Maar ik wil ook nog steeds honden en paarden fotograferen. Nu heb ik de volgende lenzen gezien, maar ik kom er niet echt uit.

Canon EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM
Lijkt mij een hele goede lens, met ook zeker een fijn bereik voor wildlife fotografie. Maar zou deze ook nog handig zijn voor de fotografie van huisdieren en paarden? Het is echter wel een prijzige lens dus weet nog niet of dat binnen budget valt..

Canon EF 70-300mm F/4-5.6, de zwarte versie
Deze lens is een stuk betaalbaarder, maar is die 300 wel genoeg voor wildlife fotografie? Is namelijk maar een klein verschil met mijn huidige 55-250. Ook zie ik 3 verschillende versies van deze lens online staan en weet ik niet goed wat de verschillen zijn.

Mijn huidige camera wordt ook veel voor mijn werk gebruik, waar ik er studiofotografie mee doe.
Bij aanschaf van een nieuwe set twijfel ik of ik mijn oude set blijf gebruiken voor het werk, of aan mijn vriend geef. En de baas dan maar een camera moet aanschaffen voor mijn werkzaamheden :+

Ik hoop dat iemand ervaring heeft mijn wildlife fotograferen en mij een weg kan wijzen in deze lenzen. :D
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 05-02-17 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:21

Suusie22 schreef:
Ik zit zelf momenteel te kijken naar de 18-135mm F3.5-5.6 IS STM voor iets meer bereik dan met mijn 18-55 kitlens. Hebben jullie eventueel nog andere suggesties of aanraders waar ik naar zou kunnen kijken?

Wat is hetgeen wat je er vooral mee wil fotograferen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:12

Laurahh schreef:

Aangezien ik veel reis met mijn vriend en dan veel safaris doe, is een lens met meer zoom best welkom. Afgelopen vakantie in Gambia was ontzettend behelpen met een 55-250 lens en vogels fotograferen. Maar ik wil ook nog steeds honden en paarden fotograferen. Nu heb ik de volgende lenzen gezien, maar ik kom er niet echt uit.

Lijkt mij een hele goede lens, met ook zeker een fijn bereik voor wildlife fotografie. Maar zou deze ook nog handig zijn voor de fotografie van huisdieren en paarden? Het is echter wel een prijzige lens dus weet nog niet of dat binnen budget valt..

[b]Canon EF 70-300mm F/4-5.6, de zwarte versie
Deze lens is een stuk betaalbaarder, maar is die 300 wel genoeg voor wildlife fotografie? Is namelijk maar een klein verschil met mijn huidige 55-250. Ook zie ik 3 verschillende versies van deze lens online staan en weet ik niet goed wat de verschillen zijn.

Mijn huidige camera wordt ook veel voor mijn werk gebruik, waar ik er studiofotografie mee doe.
Bij aanschaf van een nieuwe set twijfel ik of ik mijn oude set blijf gebruiken voor het werk, of aan mijn vriend geef. En de baas dan maar een camera moet aanschaffen voor mijn werkzaamheden :+

Ik hoop dat iemand ervaring heeft mijn wildlife fotograferen en mij een weg kan wijzen in deze lenzen. :D

De oude 100-400mm is zeker een goede lens voor safari. Mijn vader heeft hem en gebruikt hem ook voor safari's, 2e hands vanaf zo'n 750 euro te vinden in goede conditie.
Heel veelzijdig en ook op de 400mm nog goed bruikbaar. Je moet er wel even mee leren omgaan maar dat is met alles boven de 300mm.
Zelf heb ik de 70-200mm 2.8 en de 500mm 4.0 II voor birding/safari's maar dat zijn andere bedragen.

Mocht je er een andere body bij willen, de combi 7D of 7DII met 100-400mm is echt goed voor wildlife en 2e hands te vinden. Vooral door de crop en de 7DII heeft een goede autofocus. Voor mij de reden om deze te kiezen ipv 5DIII (FF) bv.
Of de 7D/7DII voor studio goed genoeg is, weet ik niet. Ik heb geen ervaring met studio werk.
De 7DII heeft mij iig wel verrast qua prestaties, zelfs op hogere iso is het te doen. Wat je met safari's ook vaak gebruikt.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:39

Laurahh schreef:
Suusie22 schreef:

Wat is hetgeen wat je er vooral mee wil fotograferen?

Meer als 'verlengstuk' dus meer bereik voor op reis. Zodat ik geen 4 verschillende lenzen mee hoef te nemen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:58

Laurahh schreef:

Ik heb hem zelf niet, maar zie ontzettend mooie resultaten bij een vriendin langskomen die fotografeert met een sigma 150-500 op haar canon. Je zou ook deze lens eens mee kunnen nemen in je vergelijking.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:01

Laurahh schreef:

Ik heb de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Dit is de nieuwe versie van de lens die jij noemt. De versie die jij noemt zou ik afraden vanwege het feit dat deze een push pull zoom heeft. De lens is erg zwaar en het push pull systeem maakt het gebruik er niet makkelijk op. Maar mogelijk dat je dit geen probleem vindt. Ik zou het iig in een winkel proberen zodat je kan voelen hoe de lens werkt. De kwaliteit van de lens is geweldig. Foto's zijn haar scherp. Ik gebruik de lens ook voor het fotograferen van paarden (alleen niet binnen). Toen ik mijn lens kocht liet de verkoper ook nog de Sigma 150-600 zien. Uiteindelijk heb ik deze niet genomen omdat de lens veel zwaarder is als de Canon 100-400 mm. Voor reizen is het gewicht van de 100-400 voor mij toch wel het limiet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:43

Art_Ificious schreef:
maaikemuis schreef:

Vraag me alleen af of de 50mm bruikbaar is voor honden portretten bv ook? Bij mensen en kinderen zie ik erg mooie resultaten.

Ik heb er net cavia's mee geprobeerd en die doen het op 50 mm erg goed!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:26

Hoi lieve fotofanaten,

Na een hele dag reviews lezen en informatie zoeken over landschapsfotografie, ben ik om.
Ik wil de Tokina 11-16 f/2.8 of de 11-20 f/2.8 aanschaffen. Daarnaast ben ik ook op zoek naar passende filters (polarisatie? Grijsverloop? Iets anders?) En een statief om mijn reis naar Zuid-Afrika in maart perfect vast te leggen.

Nu is mijn vraag: hebben jullie ervaring met de 11-16 of 11-20 van Tokina? En zo ja, is het prijsverschil het waard of doet de 11-16 net zo hard zijn best? En welke filters en statieven raden jullie aan voor landschap-, straat-, en nachtfotografie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:32

De 11-20 is min of meer de opvolger van de 11-16.

De 11-20 gaat je niet teleur stellen, al is er geen licht, dan nog maakt het mooie plaatjes :j
Ik heb 'm gebruikt bij een project in een tunnel en dat ding geeft briljante foto's zelfs al is er maar een handjevol TL-lampjes aan, je kunt gewoon je gang gaan, zonder flits.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:31

Ik heb de 11-16 en ben daar erg blij mee (geweest). Ik ga hem verkopen want niet passend op FF.

Verder heb ik altijd een polarisatiefilter, half graduated grijsfilter standaard mee. En om te spelen een Little stopper en een big stopper. Ik heb sinds kort het Lee systeem, maar heb ook nog gewone schroeffilters en die werken ook prima

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:40

maaikemuis schreef:
Ik heb de 11-16 en ben daar erg blij mee (geweest). Ik ga hem verkopen want niet passend op FF.

Verder heb ik altijd een polarisatiefilter, half graduated grijsfilter standaard mee. En om te spelen een Little stopper en een big stopper. Ik heb sinds kort het Lee systeem, maar heb ook nog gewone schroeffilters en die werken ook prima

Klopt, puntje van aandacht, hij is inderdaad niet geschikt voor FF.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:42

Ja, helaas helaas. Ik moet nu mijn 11-16 en mijn geliefde Nikkor 12-24 verkopen. Vooral die laatste doet best een beetje pijn om afscheid van te nemen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:46

Bedankt voor jullie tips!

maaikemuis, heb jij bij de 11-16 geen last van vervelende flare? Dat geven alle reviews aan. En over de filters: ik heb daar echt 0 verstand van dus ik heb geen idee waar je het over hebt :') :D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:50

Ik heb de 11-16 voornamelijk gebruikt voor nachtfotografie. Voor het echte werk had ik de Nikkor 12-24. Die heeft nauwelijks last van flare, zelfs tegen de zon in. Ook te koop :') want ook niet passend op FF.

Maar ik zie dat je in Amsterdam zit. Als je wilt kan ik wel wat meenemen, dan kun je testen. Weet je hoe ze voelen. (Hoeft niets te kopen, gewoon puur voor een idee) Ik werk in Amsterdam.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:04

Miracle_ schreef:
Ik heb nog een leuke 50mm 2.8 gezien binnen mijn budget, maar die heeft geen beeldstabilisatie.. Hoe belangrijk is dat, kan iemand me dat vertellen?
En is dit een lens voor allround gebruik?

Beeldstabilisatie mis je niet op die lens. Ik vind het een fijn lensje, maar gebruik hem alleen voor portret. Zou het dan ook geen allround lens noemen.

Ik gebruik mijn tamron 28-75 2.8 vooral als allround lens.

Ik heb nu een 1.4 extender gekocht op marktplaats voor mijn 70-200. Ben benieuwd of dat een beetje bevalt, maar voor dat geld wel het proberen waard.
En dan misschien toch maar gaan sparen voor een 100-400.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 21:23

Lara_ schreef:
Laurahh schreef:

Ik heb de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Dit is de nieuwe versie van de lens die jij noemt. De versie die jij noemt zou ik afraden vanwege het feit dat deze een push pull zoom heeft. De lens is erg zwaar en het push pull systeem maakt het gebruik er niet makkelijk op. Maar mogelijk dat je dit geen probleem vindt. Ik zou het iig in een winkel proberen zodat je kan voelen hoe de lens werkt. De kwaliteit van de lens is geweldig. Foto's zijn haar scherp. Ik gebruik de lens ook voor het fotograferen van paarden (alleen niet binnen). Toen ik mijn lens kocht liet de verkoper ook nog de Sigma 150-600 zien. Uiteindelijk heb ik deze niet genomen omdat de lens veel zwaarder is als de Canon 100-400 mm. Voor reizen is het gewicht van de 100-400 voor mij toch wel het limiet.

Super, bedankt voor je reactie!
Dat push/pull zoom had ik nog nooit eerder van gehoord, dus goed dat je het zegt!
Ik heb de 100-400 zeer betaalbaar op marktplaats zien staan, nieuw vind ik 'm iets te prijzig. Raden jullie tweedehands kopen aan? Vind het zelf een beetje spannend..

@MarijeR, die body's die je noemt zijn nieuw wel een beetje boven budget. Ik zat te denken aan een nieuwe set voor max. €1500,-.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:33

Laurahh schreef:
Super, bedankt voor je reactie!
Dat push/pull zoom had ik nog nooit eerder van gehoord, dus goed dat je het zegt!
Ik heb de 100-400 zeer betaalbaar op marktplaats zien staan, nieuw vind ik 'm iets te prijzig. Raden jullie tweedehands kopen aan? Vind het zelf een beetje spannend..

@MarijeR, die body's die je noemt zijn nieuw wel een beetje boven budget. Ik zat te denken aan een nieuwe set voor max. €1500,-.

At your service:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... -5-5-6l-i/

Dit is echter wel een mark I als ik de tekst goed interpreteer, maar kijken kan altijd en echt duur is ie niet.
Enne, MET garantie......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:39