Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MoriYT schreef:Die standaard 18-55 heb ik niet. Ik heb een losse body gekocht. En de afstand is wel een nadeel als je beperkte ruimte hebt... helaas heb ik dat zeer regelmatig, dus daarom ben ik op zoek naar een objectief die daar bij past.
Prijskaartje is wel een dingetje ja
Art_Ificious schreef:Welke objectieven zijn naast de originele Nikon nog aan te raden voor een nikon?
Lichtsterk en geschikt voor dieren. Ik zie zelf graag de 50mm maar dat is meer portretten (alleen mensen??) en macro.
maaikemuis schreef:De Tokina 100mm 2.8 macro is een heerlijke lens. Voor 50mm heeft Nikon zelf ook redelijke budget lenzen in bezit.
De goedkope tamron lenzen zijn waardeloos over het algemeen. Sigma presteert in het goedkope segment een fractie beter.
Let wel op dat de lens een eigen scherpstelmotor heeft
ikke schreef:Miracle_ schreef:Na de vraag in het andere topic welke camera ik moest aanschaffen, is het de Canon 70D geworden.
Nu hier nog een vraagje
Ik zoek nog een simpele lens ter vervanging van mijn oude 18-55mm (beschadigd)
Ik zoek een beetje een gangbare lens voor naast mijn 75-300mm.
Is de 18-55 daar prima voor, of hebben jullie nog andere suggesties?
Ik fotografeer veelal honden, paarden en kinderen, zowel actie als portret.
Niet te duur, het is maar hobbymatigDus rond de €200,- ongeveer.
De 75-300 of de 70-300??
De 75-300 is een leuk gooi- en smijtlensje; de 70-300 is best wel ok (zit ook wat prijs- en kwaliteitsverschil tussen).
De L-serie 70-200 is een goed alternatief, maar de simpelste versie zit al op minimaal twee keer jouw budget.
Wil je kwalitatief aansluiten op de 75-300, ga dan voor de 15-85. Ook niet binnen je budget te koop, maar wel een dijk van een stukkie glas:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-usm/ Enig zoekwerk moet je aan een goede occasion kunnen helpen, maar ze zijn niet op elke straathoek te vinden.
Laurahh schreef:Ik kom ook even hier een vraag stellen.
Momenteel fotografeer ik al 5 jaar met mijn Canon 1100D + 18-55 + 55-250.
Nu beginnen deze redelijk op te raken en ben ik toe aan nieuw apparatuur.
Aangezien ik veel reis met mijn vriend en dan veel safaris doe, is een lens met meer zoom best welkom. Afgelopen vakantie in Gambia was ontzettend behelpen met een 55-250 lens en vogels fotograferen. Maar ik wil ook nog steeds honden en paarden fotograferen. Nu heb ik de volgende lenzen gezien, maar ik kom er niet echt uit.
Canon EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM
Lijkt mij een hele goede lens, met ook zeker een fijn bereik voor wildlife fotografie. Maar zou deze ook nog handig zijn voor de fotografie van huisdieren en paarden? Het is echter wel een prijzige lens dus weet nog niet of dat binnen budget valt..
[b]Canon EF 70-300mm F/4-5.6, de zwarte versie
Deze lens is een stuk betaalbaarder, maar is die 300 wel genoeg voor wildlife fotografie? Is namelijk maar een klein verschil met mijn huidige 55-250. Ook zie ik 3 verschillende versies van deze lens online staan en weet ik niet goed wat de verschillen zijn.
Mijn huidige camera wordt ook veel voor mijn werk gebruik, waar ik er studiofotografie mee doe.
Bij aanschaf van een nieuwe set twijfel ik of ik mijn oude set blijf gebruiken voor het werk, of aan mijn vriend geef. En de baas dan maar een camera moet aanschaffen voor mijn werkzaamheden![]()
Ik hoop dat iemand ervaring heeft mijn wildlife fotograferen en mij een weg kan wijzen in deze lenzen.
Laurahh schreef:Suusie22 schreef:Ik zit zelf momenteel te kijken naar de 18-135mm F3.5-5.6 IS STM voor iets meer bereik dan met mijn 18-55 kitlens. Hebben jullie eventueel nog andere suggesties of aanraders waar ik naar zou kunnen kijken?
Wat is hetgeen wat je er vooral mee wil fotograferen?
Aangezien ik veel reis met mijn vriend en dan veel safaris doe, is een lens met meer zoom best welkom. Afgelopen vakantie in Gambia was ontzettend behelpen met een 55-250 lens en vogels fotograferen. Maar ik wil ook nog steeds honden en paarden fotograferen. Nu heb ik de volgende lenzen gezien, maar ik kom er niet echt uit.
Lijkt mij een hele goede lens, met ook zeker een fijn bereik voor wildlife fotografie. Maar zou deze ook nog handig zijn voor de fotografie van huisdieren en paarden? Het is echter wel een prijzige lens dus weet nog niet of dat binnen budget valt..
Canon EF 70-300mm F/4-5.6, de zwarte versie
Deze lens is een stuk betaalbaarder, maar is die 300 wel genoeg voor wildlife fotografie? Is namelijk maar een klein verschil met mijn huidige 55-250. Ook zie ik 3 verschillende versies van deze lens online staan en weet ik niet goed wat de verschillen zijn.
Mijn huidige camera wordt ook veel voor mijn werk gebruik, waar ik er studiofotografie mee doe.
Bij aanschaf van een nieuwe set twijfel ik of ik mijn oude set blijf gebruiken voor het werk, of aan mijn vriend geef. En de baas dan maar een camera moet aanschaffen voor mijn werkzaamheden![]()
Ik hoop dat iemand ervaring heeft mijn wildlife fotograferen en mij een weg kan wijzen in deze lenzen.
Art_Ificious schreef:maaikemuis schreef:De Tokina 100mm 2.8 macro is een heerlijke lens. Voor 50mm heeft Nikon zelf ook redelijke budget lenzen in bezit.
De goedkope tamron lenzen zijn waardeloos over het algemeen. Sigma presteert in het goedkope segment een fractie beter.
Let wel op dat de lens een eigen scherpstelmotor heeft
Vraag me alleen af of de 50mm bruikbaar is voor honden portretten bv ook? Bij mensen en kinderen zie ik erg mooie resultaten.
maaikemuis schreef:Ik heb de 11-16 en ben daar erg blij mee (geweest). Ik ga hem verkopen want niet passend op FF.
Verder heb ik altijd een polarisatiefilter, half graduated grijsfilter standaard mee. En om te spelen een Little stopper en een big stopper. Ik heb sinds kort het Lee systeem, maar heb ook nog gewone schroeffilters en die werken ook prima
Miracle_ schreef:Ik heb nog een leuke 50mm 2.8 gezien binnen mijn budget, maar die heeft geen beeldstabilisatie.. Hoe belangrijk is dat, kan iemand me dat vertellen?
En is dit een lens voor allround gebruik?
Lara_ schreef:Laurahh schreef:Ik kom ook even hier een vraag stellen.
Ik heb de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM. Dit is de nieuwe versie van de lens die jij noemt. De versie die jij noemt zou ik afraden vanwege het feit dat deze een push pull zoom heeft. De lens is erg zwaar en het push pull systeem maakt het gebruik er niet makkelijk op. Maar mogelijk dat je dit geen probleem vindt. Ik zou het iig in een winkel proberen zodat je kan voelen hoe de lens werkt. De kwaliteit van de lens is geweldig. Foto's zijn haar scherp. Ik gebruik de lens ook voor het fotograferen van paarden (alleen niet binnen). Toen ik mijn lens kocht liet de verkoper ook nog de Sigma 150-600 zien. Uiteindelijk heb ik deze niet genomen omdat de lens veel zwaarder is als de Canon 100-400 mm. Voor reizen is het gewicht van de 100-400 voor mij toch wel het limiet.
Laurahh schreef:Super, bedankt voor je reactie!
Dat push/pull zoom had ik nog nooit eerder van gehoord, dus goed dat je het zegt!
Ik heb de 100-400 zeer betaalbaar op marktplaats zien staan, nieuw vind ik 'm iets te prijzig. Raden jullie tweedehands kopen aan? Vind het zelf een beetje spannend..
@MarijeR, die body's die je noemt zijn nieuw wel een beetje boven budget. Ik zat te denken aan een nieuwe set voor max. €1500,-.