[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dreamheart

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:55

Ik heb een 1200D en daar ben ik tevreden over! Hij is best simpel hoor, echt een instapmodel. Ik wil binnenkort wel een zoomlens erbij gaan kopen want met de kitlens mis je dat net gewoon een beetje

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:00

maaikemuis schreef:
Vanuit degene die met Nikon werkt. De 3200/3300/3400 zijn de instapcamera's van Nikon. Prima camera's om mee te starten, om het mee te leren en om te zeggen over een paar jaar 'weetje, ik vind dit zo leuk, ik wil een upgrade'. De 5000 serie is een beetje het instapplus model. De behuizing is wat mooier, het heeft een kantelbaar scherm, WiFi en de sensor is beter. Kortom, heb je het geld er voor over, dan heb je net iets meer aan dit model. Maar in alle eerlijkheid, als je dit model koopt zul je over een paar jaar waarschijnlijk zeggen 'weet je, ik vind dit zo leuk, ik ga voor een upgrade'.

De 5000 serie is beter dan de 3000 serie, het is net waar je belang aan hecht.

Wel is het zo dat jouw eis van 'flink uitsnijden' bij beide camera's maar tot op zekere hoogte zal werken. Verwacht niet de wereld, want wil je dat perfect kunne doen dan moet je naar de fullframe modellen kijken (700 en 800 serie). De 5000 serie zal dit iets beter kunnen dan de 3000 serie.

Flink uitsnijden hoeft niet, maar in sommige gevallen is het fijn om wel wat bij te kunnen snijden zonder dat de kwaliteit direct heel erg achteruit gaat.

Maar ik kan wel wat met dit advies. Ik zal echt goed moeten kijken of ik het geld kan missen en of ik het belangrijk genoeg vind (in dit geval goede afweging van hoe vaak ga ik hem gebruiken?). Blijf het nog steeds wel lastig vinden om goed het verschil in te schatten van de kwaliteit.. Hoe zichtbaar is het verschil van kwaliteit in foto's bijvoorbeeld. Aan de specificaties vind ik dat zeer lastig om te zien.

dreamheart schreef:
Ik heb een 1200D en daar ben ik tevreden over! Hij is best simpel hoor, echt een instapmodel. Ik wil binnenkort wel een zoomlens erbij gaan kopen want met de kitlens mis je dat net gewoon een beetje

Heb jij misschien een voorbeeld foto die je gemaakt hebt met die camera? Ik zou graag de kwaliteit een keer zien O:) Hij is een stuk goedkoper dan de nikon en overweeg hem dus zeker.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:02

Ik heb een klasgenoot (op de Fotovakschool) die fotografeert met de 1200D.
Het is niet mijn keuze, omdat ik gewoon meer wilde, maar zij maakt regelmatig prachtige foto's...
Het type camera zegt niet direct iets over de kwaliteit foto's... Dus een voorbeeld foto gaat je niet direct verder helpen..

Ik kan je namelijk ook een vreselijke voorbeeldfoto van mij 6D geven.. :')
Het is dan toch de fotograaf die de foto maakt..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:04

Vanuit Canon gezien is de 1200D het instapmodel, al is die intussen wel opgevolgd door de 1300D.
da maakt dat de 1200D voor leuke prijzen wordt aangeboden: https://www.cameratools.nl/digitale-cam ... -iii-grey/

De stap hoger bij Canon is de 750D en diens opvolger, de 760D.

Voor de rest geldt voor Canon hetzelfde als wat Maaike over Nikon beschrijft.
Uitsnedes zijn in beperkte mate mogelijk maar voor het serieuze werk moet je dan echt een paar stappen omhoog, naar de 6D of de 7D (II).

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:18

ikke schreef:
Mariett schreef:
Ik moet zeggen dat ik stiekem heel blij ben met mijn megapixels :D
Af en toe besluit ik om toch plotseling een hele creatieve uitsnede van een foto te maken, en dan wil ik dat ook die uitsnede nog van een prima kwaliteit/grootte is. En dan vind ik de megapixels toch erg handig!

Precies om die reden heb ik nog steeds een oogje op de 5Ds en kijk ik ook naar middenformaat.

Dat is zeker zo, maar soms staren mensen zich blind op dit getal om de verkeerde redenen :+ jullie zo te zien niet ;) hahahaha.

Was een interessevraag :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:25

Zijn er hier mensen met de canon 7DII en wat is de ervaring in gebruik met hogere iso?
Zeg maar iso 800 t/m 6400 bv. Is dat nog bruikbaar?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:53

maliejane schreef:
maaikemuis schreef:
Vanuit degene die met Nikon werkt. De 3200/3300/3400 zijn de instapcamera's van Nikon. Prima camera's om mee te starten, om het mee te leren en om te zeggen over een paar jaar 'weetje, ik vind dit zo leuk, ik wil een upgrade'. De 5000 serie is een beetje het instapplus model. De behuizing is wat mooier, het heeft een kantelbaar scherm, WiFi en de sensor is beter. Kortom, heb je het geld er voor over, dan heb je net iets meer aan dit model. Maar in alle eerlijkheid, als je dit model koopt zul je over een paar jaar waarschijnlijk zeggen 'weet je, ik vind dit zo leuk, ik ga voor een upgrade'.

De 5000 serie is beter dan de 3000 serie, het is net waar je belang aan hecht.

Wel is het zo dat jouw eis van 'flink uitsnijden' bij beide camera's maar tot op zekere hoogte zal werken. Verwacht niet de wereld, want wil je dat perfect kunne doen dan moet je naar de fullframe modellen kijken (700 en 800 serie). De 5000 serie zal dit iets beter kunnen dan de 3000 serie.

Flink uitsnijden hoeft niet, maar in sommige gevallen is het fijn om wel wat bij te kunnen snijden zonder dat de kwaliteit direct heel erg achteruit gaat.

Maar ik kan wel wat met dit advies. Ik zal echt goed moeten kijken of ik het geld kan missen en of ik het belangrijk genoeg vind (in dit geval goede afweging van hoe vaak ga ik hem gebruiken?). Blijf het nog steeds wel lastig vinden om goed het verschil in te schatten van de kwaliteit.. Hoe zichtbaar is het verschil van kwaliteit in foto's bijvoorbeeld. Aan de specificaties vind ik dat zeer lastig om te zien.

dreamheart schreef:

Heb jij misschien een voorbeeld foto die je gemaakt hebt met die camera? Ik zou graag de kwaliteit een keer zien O:) Hij is een stuk goedkoper dan de nikon en overweeg hem dus zeker.

Uit jou beschrijving vraag ik me eigenlijk af of jij niet beter af bent met een bridge camera. Een spiegelreflex is groot en zwaar, het is flink sjouwen. Wil je ook handmatig leren instellen? Of ga je vooral op de auto stand fotograferen? Om echt leuke foto's te kunnen maken, moet je uiteindelijk toch gaan investeren in betere objectieven en dat is gewoon duur. Daar kom je er niet mee met 300 euro. Dan kun je naar mijn idee beter voor die drie honderd euro een goede bridgecamera kopen met een flinke zoom.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:29

Shiloh schreef:
Uit jou beschrijving vraag ik me eigenlijk af of jij niet beter af bent met een bridge camera. Een spiegelreflex is groot en zwaar, het is flink sjouwen. Wil je ook handmatig leren instellen? Of ga je vooral op de auto stand fotograferen? Om echt leuke foto's te kunnen maken, moet je uiteindelijk toch gaan investeren in betere objectieven en dat is gewoon duur. Daar kom je er niet mee met 300 euro. Dan kun je naar mijn idee beter voor die drie honderd euro een goede bridgecamera kopen met een flinke zoom.

Om eerlijk te zijn is de term bridge camera voor mij nieuw. Wat is het verschil met en spiegelreflex?

Ik wil uiteindelijk een cursus volgen (eind zomer) om ook te leren hoe je handmatig de camera kan instellen. De mogelijkheid om betere objectieven te kopen als ik meer tijd ervoor krijg en wanneer ik het vaker doe vind ik zelf ook erg fijn aan de hiervoor genoemde modellen. Is die mogelijkheid er ook met een bridge camera?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:32

MarijeR schreef:
Zijn er hier mensen met de canon 7DII en wat is de ervaring in gebruik met hogere iso?
Zeg maar iso 800 t/m 6400 bv. Is dat nog bruikbaar?

Hier een 7D2, ik kan je evt wat voorbeelden sturen, is bruikbaar maar natuurlijk niet ideaal ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:52

Ben erg benieuwd want ik hoor daar veel verschillende meningen over.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:15

Ik wil ook de 7D2... Moet helaas beetje op de centjes letten dus als ik 1 van mijn bodies ga upgraden volgend jaar ga ik dan 7D inruilen voor 7D2 of mijn EOS M inruilen voor EOS M3. :=

Als dit jaar de 5D4 op de markt komt ga ik hem toch niet al volgend jaar kopen. Die moet ik dan maar in 2018 gaan upgraden. :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:16

Ik weet nog niet of ik hem wil :o
De een zegt dat ik heel erg blij ga zijn met de 1.6 cropfactor en de ander zegt dat ik ga huilen bij het gebruiken van hogere iso dan 400 :=
Ben zelf nog steeds erg blij met mijn 1D4 en enige voordeel zou de cropfactor zijn die 1.3 hoger is en dus bijna de 1.4 extender vervangt. En een wat hogere resolutie zou nog een verbetering zijn ivm croppen en afdrukken en meer focuspoints.
Maar de prestaties bij hogere iso houd mij nog steeds tegen.
Ik gebruik toch redelijk veel nog t/m 3200 of zelfs 6400 iso bij vogels/wildlife.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:16

Heeft iemand op dit forum al een Nikon D500? :+ ben aan t rondkijken voor een nieuwe camera.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 05:59

Ik heb zijn voorganger en de 500 staat op mijn wishlist (of de 810). Het is de meest voorziene cropcamera en zijn voorganger is super!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:36

maaikemuis schreef:
Ik heb zijn voorganger en de 500 staat op mijn wishlist (of de 810). Het is de meest voorziene cropcamera en zijn voorganger is super!

Ik heb een d610 als hoofd camera en een d300 als backup op het moment.

Maar twijfel of ik m'n full frame wil inleveren of dat ik nu in 1x de overstap maak naar een D4s omdat die prijstechnisch nu haalbaar is als ik m'n d610 inruil. Alleen is de D500 zo verschrikkelijk snel dat ik raw bestanden wil zien om de kwaliteit te kunnen bepalen. Scheelt ook een sloot geld als ik de d500 met grip zou kiezen. Ga ze zaterdag allebij uitproberen.

Okee RAW bestand gevonden ISO 12800 met een D500

1/400sec, F 3.2, ISO 12800 (met een 700-200mm F2.8)
Afbeelding

Ben onder de indruk van de ruis prestaties

1/1250sec, F 3.2, ISO 51200(met een 700-200mm F2.8)
Afbeelding

Zelfs de laatste is gewoon nog een bruikbare foto. Heel indrukwekkend.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:26

Ik had de specs al gezien en ben enthousiast. Nu komt de keuze op:

D500, maar geen FF
D750, maar rotte bediening (ik vind dat dubbele wieltje vreselijk)
D810, zwaar en duur

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:34

maaikemuis schreef:
Ik had de specs al gezien en ben enthousiast. Nu komt de keuze op:

D500, maar geen FF
D750, maar rotte bediening (ik vind dat dubbele wieltje vreselijk)
D810, zwaar en duur

Geen ff is ook precies de reden waarom ik twijfel. Ik wil m'n fullframe eigenlijk niet kwijt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:44

Ik heb nu zijn voorganger en ben daar nog altijd blij mee. Voordeel wat ik bij crop heb is dat ik op reis meer heb aan mijn 70-200 lens. En een FF is zwaarder.

Aan de andere kant weet ik niet hoe dat opweegt tegenover het vermogen tot later meer in detail croppen en de beeldkwaliteit.

Die 810 is qua bediening gelijk aan de 300/500 en dat vind ik fijn. De 750 vind ik minder fijn opgezet. Dan heb ik een betere sensor, maar is de bediening zo ala d90 (de reden waarom die er uit ging bij mij).

De 600 serie heb ik minder mee want die doet onder voor mijn 300s in gebruiksgemak en snelheid. Die zou als enig voorde hebben dat hij FF is.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:02

maaikemuis schreef:
Ik heb nu zijn voorganger en ben daar nog altijd blij mee. Voordeel wat ik bij crop heb is dat ik op reis meer heb aan mijn 70-200 lens. En een FF is zwaarder.

Aan de andere kant weet ik niet hoe dat opweegt tegenover het vermogen tot later meer in detail croppen en de beeldkwaliteit.

Die 810 is qua bediening gelijk aan de 300/500 en dat vind ik fijn. De 750 vind ik minder fijn opgezet. Dan heb ik een betere sensor, maar is de bediening zo ala d90 (de reden waarom die er uit ging bij mij).

De 600 serie heb ik minder mee want die doet onder voor mijn 300s in gebruiksgemak en snelheid. Die zou als enig voorde hebben dat hij FF is.

Ik heb nu een d610 maar wil idd meer snelheid. Echt meer snelheid is dan gelijk de d4s want van 6 naar 7 fps schiet niet echt op helaas.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:18

Kogel is door de kerk... vanaf morgen ben ik de trotse bezitter van een D4s.. jeej

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:40

Nice!!!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 07:05

Ik heb advies nodig. Na 5 jaar trouwe dienst wil ik van set overstappen naar een iets proffesionelere dan ik nu heb. Ik heb een canon 550d + 55-250 lens,maar ga de 70-200 f2.8 kopen en eigenlijk dan ook direvt maar een nieuwe body.
Ik heb verschillende body's gezien maar eigenlijk zeggen de specificaties me niet heel veel.
Ik wil het graag tweedehands kopen.. wat zijn aanraders
Het is voornamelijk voor paarden/honden dus snelheid is vereist.
Als het heel even kan zou een hoge ISO aankunnen ook erg gunstig zijn :j
Ik vind het niet heel erg om ouder model (60d bijv) te nemen.
De 70-200 kost al behoorlijk wat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:50

Elin_ schreef:
Ik heb advies nodig. Na 5 jaar trouwe dienst wil ik van set overstappen naar een iets proffesionelere dan ik nu heb. Ik heb een canon 550d + 55-250 lens,maar ga de 70-200 f2.8 kopen en eigenlijk dan ook direvt maar een nieuwe body.
Ik heb verschillende body's gezien maar eigenlijk zeggen de specificaties me niet heel veel.
Ik wil het graag tweedehands kopen.. wat zijn aanraders
Het is voornamelijk voor paarden/honden dus snelheid is vereist.
Als het heel even kan zou een hoge ISO aankunnen ook erg gunstig zijn :j
Ik vind het niet heel erg om ouder model (60d bijv) te nemen.
De 70-200 kost al behoorlijk wat

Waarom tegelijk? Je kunt ook gaan voor een andere body en later je lenzen upgraden. Het enige aandachtspuntje is dat de 55-250 niet op een FF past. Een 5D of 6D is in deze setting dus een wat onhandige keuze, de rest is geen punt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:53

Omdat mij altijd vertelt is dat glas werk nog belangrijker is dan de body. Ik mis gewoon dingen in de huidige lens .Body doet het nog wel gewoon :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 08:55

Elin_ schreef:
Omdat mij altijd vertelt is dat glas werk nog belangrijker is dan de body. Ik mis gewoon dingen in de huidige lens .Body doet het nog wel gewoon :j

Die 70-200 doet het ook op een 550D..........

Enne, even serieus Google erop loslaten, wil je nog weleens aan leuke dingen helpen.