[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quintenvo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:39

Heeft er hier toevallig iemand ervaring met een intenso harde schijf? Gaat gebruikt worden als back-up.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:36

heeft iemand enig idee hoe het kan dat als je foto's maakt dat ze op je lcd scherm scherp zijn en mooi van kleur en dat als je ze upload dat ze dan vlak zijn en niet scherp meer?

ik heb rijfoto's gemaakt met een eos750d camera met 55-250 canon lens
ik heb de foto's met av stand en m stand gemaakt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:39

Op klein formaat lijkt vaak alles mooier. Om op je schermpje te zien of het scherp is, kan je meestal wel inzoomen.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:29

heel erg frustrerend is dat.

kan het ook aan het uploaden liggen? ze zijn op de camera namelijk echt heel erg helder en op de laptop echt helemaal niet

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:26

Is het ook scherp/helder als je op de camera helemaal inzoomt?
Het kan niet liggen aan het op de computer zetten. Ik neem aan dat je dat bedoelt met uploaden.
Welk programma gebruik je op je computer? Het is me namelijk opgevallen dat de voorvertoniningen in Bridge eigenlijk altijd onscherp lijken. Maar wanneer ik ze dan in Photoshop of Lightroom open ze wel weer haarscherp zijn.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:44

sommige foto's niet maar er zitten ook hele scherpe foto's tussen.

als ik ze op de laptop zet dan verbind ik de camera met een snoer en dan kopieer ik de foto's via bestanden en zet ze in een map, ik kan ze dan dubbelklikken en dan worden ze met een standaard programma van de laptop geopend.

ik zal eens kijken of ik het verschil kan laten zien

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:10

karin1994 schreef:
sommige foto's niet maar er zitten ook hele scherpe foto's tussen.

als ik ze op de laptop zet dan verbind ik de camera met een snoer en dan kopieer ik de foto's via bestanden en zet ze in een map, ik kan ze dan dubbelklikken en dan worden ze met een standaard programma van de laptop geopend.

ik zal eens kijken of ik het verschil kan laten zien

foto van de computer
[link]http://nl.tinypic.com/view.php?pic=2le449h&s=9#.W0OWY_ZuJy0[/link]

foto van mn camera
[link]http://nl.tinypic.com/view.php?pic=143kqqx&s=9#.W0OW5PZuJy0[/link]

ik vind dat er erg veel verschil in kleur zit, of is de kwaliteit foto gewoon te slecht?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:15

Je foto's zijn niet te zien, je moet de link met [IMG] hebben als het goed is :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:16

Iemand hier bekend met witbalans?
Ik heb bijna altijd met daglicht of automatisch dat de foto roze word.

Poos geleden een fotoshoot, zelfde instellingen als de fotograaf ik had een cursus en toen ik ze thuis openede was het witte doek en haar witte jurkje roze/paars.

Nu vraag ik mij af hoe kan dat?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:32

Witbalans hoort gewoon in de basiskennis, dus ik neem aan dat elke fotograaf wel weet waar die mee bezig is betreft witbalans.

Werk je met RAW bestanden? dan kan je dat zo weer rechttrekken. Verder kan ik niet zoveel bedenken waarom dat roze wordt, behalve de witbalans dan. Heb er zelf iig nooit last van

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:27

Ik fotografeer in Raw ja maar vind het wel lastig om weg te krijgen omdat het echt roze is terwijl rest van de kleuren goed is.

De rest van de witbalans opties lijkt me totaal niet juist voor buiten, als ik in schaduw of bewolkt fotografeer worden de kleuren veel dieper. Maarja op een zonnige dag werkt dat niet zo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:30

Waarom laat je hem niet gewoon op auto staan? Heb je tijdens de workshop ook duidelijk uitgelegd dat de camera het zelf eigenlijk altijd heel goed regelt en je dat niet steeds zelf hoeft in te stellen en te veranderen ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:32

Liselot schreef:
Waarom laat je hem niet gewoon op auto staan? Heb je tijdens de workshop ook duidelijk uitgelegd dat de camera het zelf eigenlijk altijd heel goed regelt en je dat niet steeds zelf hoeft in te stellen en te veranderen ;)

Heb ik gedaan, en doe ik steeds maar dan slaat hij alsnog heel erg roze uit en dat is beetje de struggle. Want dat kost gigantisch veel tijd in nabewerking ;(

Ik probeer vaak even wat rond het huis uit in verschil met wit balans, dus daglicht en automatisch en allebei gewoon roze.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:34

Heb je je camera als eens helemaal teruggezet op fabrieksinstellingen? Wellicht is het toch één of andere instelling waardoor hij steeds magenta uitslaat

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:35

Dat is een goeie, zal ik eens even doen. Wie weet heb ik toch ergens iets een keer aangetikt bij instellingen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:55

En anders ligt het misschien aan je beeldscherm?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:57

Boven op mijn broer zijn scherm, die is echt goed gekalibreerd is het ook nog best roze. Eerst maar eens proberen met fabrieksinstellingen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:59

Kan je anders eens een RAW bestand op wetransfer zetten en de link hier plaatsen? Dan kunnen wij eens meekijken of hij echt roze is.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:41

Ik ben een beginnende fotograaf, met een Canon EOS 2000D. Ik heb alleen nog buiten foto’s gemaakt, binnen is de foto heel donker of zelfs zwart. Nu wil ik morgen foto’s maken van de diploma uitreiking van mijn broertje, dit is binnen. Weet iemand hoe ik de belichting dan toch goed krijg?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:46

Met een instapcamera en zonder lichtsterke lens is dat bijna niet te doen helaas

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:53

Liselot schreef:

In de meeste gevallen wel, maar er zijn ook wel eens momenten dat hij dat niet goed pakt. Dan zul je er toch mee moeten werken denk ik :) tenminste dat is ook wat ze op de opleiding vertellen en wat ik zelf ervaar :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:28

Nynkster schreef:
Liselot schreef:

In de meeste gevallen wel, maar er zijn ook wel eens momenten dat hij dat niet goed pakt. Dan zul je er toch mee moeten werken denk ik :) tenminste dat is ook wat ze op de opleiding vertellen en wat ik zelf ervaar :)

Natuurlijk, maar dat zijn meestal wel uitzonderlijke situaties. Ik vertel in mijn workshops ook wel wat witbalans is en wat je er mee kan. Laat de cursisten ook opdrachten er mee uitvoeren zodat ze begrijpen hoe het werkt. Maar toch adviseer ik een beginnend fotograaf om met de AWB stand te werken

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:14

Dan snap ik het ja! Dan zou dat geen probleem moeten geven.
Janine : Als je een wit papiertje in omgeving fotografeert, is het dan ook magenta? wel goed belichten natuurlijk, lijkt het op het schermpje van je camera ook roze?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:00

Hallo! Iemand ervaring met ruis bij een lage iso? Ik heb net een aantal dagen een nieuwe lens voor mijn camera (gewoon zo'n 55-250mm Canon, om mee te oefenen) en ik merk dat er flink wat ruis in mijn foto's zit. Het zit niet op alle foto's, maar wel op een flink aantal, dus ik snap het niet helemaal. Heb het nog niet geprobeerd of ik het ook zo duidelijk heb met mijn andere lens, dus dat ga ik morgen proberen. Ruis is zichtbaar bij zowel een iso van 250 als bij 800.

Dit is een uitsnede, voor bewerken, van mijn hond. Je ziet de ruis goed op het oor en het oog. Iso was volgens mij 800 (had achteraf lager gekund, maar was bij zonsondergang en hond wilde niet stil blijven liggen). 800 moet toch makkelijk nog ruisvrij zijn? Waar zou het aan kunnen liggen? Heb gegoogeld naar deze lens, maar kon niet specifiek vinden dat het problemen heeft met ruis.

Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 22:11

Welke body heb je? Veel instapbody’s geven al ruis bij 400 iso