[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:06

Courses schreef:
JenniferS schreef:
Hallo allemaal !
Ik fotografeer nu 2 jaar met een canon eos 400D
Een kennis wilt deze overkopen, en dan kan ik een nieuwe camera kopen.

Wat k fotografeer:
Modellen
paardrijden
Andere sporten
Natuur
Dieren
Eigenlijk van alles wel !

Ik heb zelf niet een super stabiele hand, en fotografeer alles zowel binnen als buiten, bewegend als stilstaand.
Ik heb dus echt een camera nodig met enorm veel opties.

Nu vraag ik mij af wat voor camera jullie mij aanraden? En welke ervaringen jullie hebben met verschillende spiegelreflex cameras.
Alvast bedankt !

Maar, als je 400D goed bevalt, dan kan die kennis toch prima een andere camera kopen en jij kan lekker verder met je 400D of loop je echt tegen de beperkingen van de 400D aan? Zo ja, waar loop je precies tegenaan :)

hij bevalt prima, alleen zou ik een wat hogere ISO waarde willen hebben, en misschien andere nieuwere functies waar ik me in kan verdiepen.
En ik krijg er een mooi prijsje voor dus dan is het geen opgave om een nieuwe(re) te kopen :D
Ik zat zelf misschien te denken aan een 550D of misschien een 1000D
Of misschien een camera met stabilisator

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 21:14

JenniferS schreef:
Courses schreef:

Maar, als je 400D goed bevalt, dan kan die kennis toch prima een andere camera kopen en jij kan lekker verder met je 400D of loop je echt tegen de beperkingen van de 400D aan? Zo ja, waar loop je precies tegenaan :)

hij bevalt prima, alleen zou ik een wat hogere ISO waarde willen hebben, en misschien andere nieuwere functies waar ik me in kan verdiepen.
En ik krijg er een mooi prijsje voor dus dan is het geen opgave om een nieuwe(re) te kopen :D

Volgens mij ga je er met de 1000D niet echt heel erg op vooruit, denk eerder achteruit wat betreft de 400D.
Als je al een andere camera zou kopen, dan zou ik eerder naar de 50D gaan kijken dan naar nog een instap model eigenlijk, maar ja, dat ben ik dan weer :)
Wat voor andere, nieuwe functie's zou je dan willen hebben? ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:17

Als JenniferS een upgrade wilt, dan wilt ze dat. Ik kan het wel begrijpen, dat je na 2 jaar 400D een meer recent model wil.

Wat ik over de 550D hoor is goed, dus wellicht kan je daar eens naar kijken. Camera's met stabilisator heeft Canon voor zover ik weet niet, dat zit in de lenzen (IS = Image Stabilizer).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:52

Ik fotografeer met een Fujifilm Finepix s2000HD en de heb ik pas sinds maart 2010, alleen ik wil binnenkort al weer een nieuwe kopen. Ik heb veel van deze camera geleerd alleen is hij wel zo simpel dat je weinig handmatig in kan stellen. Bovendien valt me de kwaliteit tegen bij minder goed weer (bewolkt) want bij een hogere iso heb je gauw ruis of is het wat waziger.
Het leukste vind ik wilde dieren fotograferen, dus veel zoom is vereist.
Ik zit zelf nog erg te twijfelen tussen een goede compact waar je veel mee kan instellen of een instapmodel spiegelreflex.
Even op een rijtje:

-Ver in kunnen zoomen
-Zelf handmatig veel instellen
-Voornamelijk Dieren/wilde dieren
-in donkere situaties ook goed kunnen fotograferen want bijvoorbeeld in het bos is het algauw donkerder en dan niet gelijk een flits hoeven te gebruiken.

Yasmine

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:02

-in donkere situaties ook goed kunnen fotograferen want bijvoorbeeld in het bos is het algauw donkerder en dan niet gelijk een flits hoeven te gebruiken.
-Ver in kunnen zoomen
Dit hangt allebei af van de lens die je gebruikt. Ver inzoomen vind je terug in de 55-250mm van Canon. In donkere situaties fotograferen is moeilijk met een betaalbare lens, want dan heb je een groot diafragma nodig. Dan zou je kunnen kijken naar de Canon 50mm 1.8, maar daar kan je natuurlijk niet mee inzoomen. Toch wel een fijne lens voor de 100 euro die hij kost.

Over Nikon weet ik niks, maar voor instapmodel van Canon zou je kunnen kijken naar een 1000D :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:00

Courses schreef:
JenniferS schreef:

Volgens mij ga je er met de 1000D niet echt heel erg op vooruit, denk eerder achteruit wat betreft de 400D.
Als je al een andere camera zou kopen, dan zou ik eerder naar de 50D gaan kijken dan naar nog een instap model eigenlijk, maar ja, dat ben ik dan weer :)
Wat voor andere, nieuwe functie's zou je dan willen hebben? ;)

hogere ISO? wat bedoel je moet hogere ISO? het is niet bepaald zo dat de plaatjes bij hogere ISO even mooi blijven. Sterker nog: de 50D kán wel tot ISO 12800, maar is letterlijk niks beter bij hoge ISO dan een 400D is.

Afbeelding

Ik krijg het gevoel dat je op deze manier het gebrek aan een goed objectief en ws. ook wat kennis op de verkeerde manier probeert op te lossen.

Yasmine schreef:
Als JenniferS een upgrade wilt, dan wilt ze dat. Ik kan het wel begrijpen, dat je na 2 jaar 400D een meer recent model wil.
Wil ze dan een nieuw model omdat ze een nieuw model wil? Of wil ze er echt op vooruit gaan wat betreft fotografie?

>> In het eerste geval houd ik d'r niet tegen... in het tweede geval zie boven.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 02-01-11 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:02

wow ik wist niet dat er zo'n hoge iso bestond :oo
Ik vind 3200 al keihoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:08

Yasmine schreef:
-Ver in kunnen zoomen
Dit hangt allebei af van de lens die je gebruikt. Ver inzoomen vind je terug in de 55-250mm van Canon. In donkere situaties fotograferen is moeilijk met een betaalbare lens, want dan heb je een groot diafragma nodig. Dan zou je kunnen kijken naar de Canon 50mm 1.8, maar daar kan je natuurlijk niet mee inzoomen. Toch wel een fijne lens voor de 100 euro die hij kost.

Over Nikon weet ik niks, maar voor instapmodel van Canon zou je kunnen kijken naar een 1000D :)

Oké bedankt!
En hoe denk(en) jij(jullie) hierover voor mij? Panasonic Lumix DMC-FZ100

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:09

saskiakefie schreef:
wow ik wist niet dat er zo'n hoge iso bestond :oo
Ik vind 3200 al keihoog

Afbeelding

:) prijs van zo'n body ligt wel IETS anders dan die van een 550d.
Goede objectieven zijn ook duur maar helpen je verder ;)

Goede objectieven én een goede body.. dan wordt 't echt leuk om mee te werken :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:00

Ja de Nikon D3 serie <3 ooit wil ik die :+ *Droomt en spaart weer verder haha*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:06

@JenniferS: ik ben wel benieuwd wat voor lenzen je hebt? Dat kan voor ons erg nuttig zijn om te weten als we je moeten adviseren.
Verder heeft de 1000D dezelfde sensor als de 400D. Technisch gezien haal je daar dus dezelfde foto's uit als met de 400D en zul je daar dus niet echt op vooruit gaan. Wel is de 1000D ietsje nieuwer en heeft 'ie bijvoorbeeld de beschikking over live view, maar om alleen daarvoor nu een 1000D aan te schaffen....

@saskiakefie: ik ben een beetje gestopt met het volgen van de ontwikkelinen in de semi-slr's, maar met de genoemde Panasonic Lumix DMC-FZ serie heb ik goede ervaringen. Geen idee verder wat die FZ100 precies inhoudt, maar als het een redelijk nieuw model is verwacht ik in de lijn der ontwikkelingen een mooie camera.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:07

MelanieB schreef:
Ja de Nikon D3 serie <3 ooit wil ik die :+ *Droomt en spaart weer verder haha*

Ik adviseer het nog een keer... investeer eerst in een AF-S 17-55 en een 70-200 VR MkII ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 02:13

Ehm, dat heb je niet tegen mij gezegd? Het gaat me ook omdat ik het een mooie body vind, fps zijn hoog en het is een goede camera voor sportfotografie.

Dat maakt me niet dat ik die body niet wil als ik die lenzen heb btw :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 02:29

Kijk toch meer naar de Sigma 70-200, scheelt me rond de 700 dollar ofzo. :P Wil die lens nog wel maar heb er het geld nu niet voor helaas.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:49

Hehe, de D3s is een beest van een camera. Een Sigma kan, maar als ik 4300 euri voor een D3s uit zou geven zou ik 2000 voor een Nikon 70-200VR ook niet erg vinden.
Sterker nog: als ik alle geld van de wereld had zou ik met drie of vier systemen werken. Laten we eens fantaseren...

Een Nikon D3s lijkt me wel wat voor de dagelijkse foto's, twee graag want ik schiet veel met primes dus een beetje wisselen moet dan wel kunnen. En dan meteen met een uitgebreide kitje objectieven erbij natuurlijk. Mooi setje: 14-24 2.8, 24-70 2.8, dan de nieuwe 85 1.4, de 24 1.4 en de AF-S 50 1.4 denk ik ook maar, of misschien de Sigma want die is toch wel erg goed. De 105 en 135 2.0.. als we toch geld zat hebben doe maar allebei, en dan graag nog 200 2.0, 400 2.8 en de 200-400 f/4.0 VR met 1.4x of 1.7x TC voor als het wat verder weg moet. Als we toch geld aan 't uitgeven zijn mag die 70-200VR er eigenlijk ook wel bij.
Maarja.. 12mp in de studio? Okee er komt best wel detail uit en het is leuk speelgoed, maar het kan ongetwijfeld beter. De Leica S2 geeft mooie beelden, maar volgens mij heeft Leica ook op middenformaat concurrentie die het beter kan (voor de kenners: vergeef me als een andere aanschaf beter zou zijn, heb niet zo heel veel ervaring met middenformaat). Een Phase One P65+ digital back van 60mp lijkt me wel wat, gaarne met een 645DF ervoor. Ze hebben ook een stapel mooie objectieven daar, wil wel een middagje testen om te kijken welke brandpunten me het best bevallen. De 75-150mm zoom lijkt me in ieder geval alvast wel praktisch. In m'n winkelwagentje a.u.b.! :)
Tsja, dan video! Het begint een steeds groter gedeelte van mijn werk te worden, dus ook op dat gebied wil ik het eigenlijk goed aanpakken. Ik zet daar graag m'n huidige setje voor in, maar zie ook steeds meer mensen om me heen zich enthousiast maken over dit merk, Red. De Red One schijnt mooi te zijn, de Epic nog veel mooier. Met video kan het niet compleet genoeg dus graag een compleet setje objectieven erbij. Voor m'n Canon zie ik dan graag nog een 85L f/1.2 en een 200L f/2.0 IS USM Mk2 verschijnen, beide erg prettig om mee te filmen :)

Buiten dat het onwijs leuk is om eens helemaal uit te schrijven wat ik aan zou schaffen als ik morgen de loterij won probeer ik met bovenstaand banketstaaf een punt te maken. Ja, ik werk regelmatig met mooie spullen en ik heb weleens met een middenformaatcamera geschoten die ik van m'n levensdagen waarschijnlijk niet kan betalen (of iig niet voor ie hopeloos verouderd is). Hoe graag ik ook wil, met de kennis die ik nú heb ga ik met bovenstaande spullen nauwelijks iets mooiers schieten dan wat ik nu al doe :D

@ MelanieB: Ik had het niet direct tegen jou gezegd, maar ik predik het bijna (en ik zal het nu iets anders brengen): Fotografie is leuk en kostbaar, maak het jezelf zo leuk mogelijk voor het geld dat je hebt.

Meer dan de helft hier gaat ooit z'n 400D inruilen op een 7D (of z'n D50 op een D300, of een Alpha 200 op een Alpha 580), maar als er een 18-55 f/3.5-5.6 of een 55-250IS voor zit loop je over 3 dagen waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan - de set is dan namelijk niet in balans!
Glaswerk is in ongeveer 50% van de gevallen het grootste probleem, maar kennis en ook zelfkennis is dat nog veel vaker. Wat voor foto's wil je echt maken, en wat heb je daarvoor nodig? Is er geen andere manier om het te doen met de apparatuur die je nu hebt?

Hetzelfde geldt voor mij, ik ben misschien een stapje verder maar stel mezelf wel regelmatig de bovenstaande vragen. Kortgeleden heb ik het objectief dat ik altijd zo graag wilde hebben, de 70-200 f/2.8 L USM, weggedaan omdat ie toch niet blijkt te doen wat ik ervan verwacht. De nieuwe 70-200L IS USM Mk2 is veel beter, maar zal ik niet gauw aanschaffen, omdat zo'n telezoom niet blijkt te zijn waarmee ik het beste uit mezelf haal (dan is 1750,- toch een beste hoop geld). Ook met m'n fantasiesetup zou ik zelf niet in balans zijn, in dat geval omdat ik daarvoor nog een berg kennis mis.
Ga nou eens gewoon allemaal lekker fotograferen en ontdek wat je echt míst in je huidige set. Probeer uit je camera te halen wat erin zit, niet uit je portemonnee ;)

Als laatste: Vergeet vooral niet dat een hoop van de uitdaging zit in je eigen kennis en kunnen, zowel tijdens het fotograferen als erna (nabewerking).

En ja, het is weer een lang banketstaaf, lijk wel een priester soms, maarre, hoop dat jullie er wat aan hebben :+ En dan te bedenken dat ik nog een poging gedaan heb om 't kort te houden, haha

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:40

Amen! :D

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:44

zijn er hier mensen die de Olympus Pen gebruiken? zit er over na te denken deze aan te schaffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:51

Kun je wat meer informatie geven Nienke?
De PEN is een leuke camera, maar heeft wat beperkingen. Daarom is het handig om te weten wat je er precies mee wil gaan doen.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:28

nou ik heb altijd gewoon een compacte camera gehad. maar nu lijkt het me toch wel ontzettend leuk om eens wat mooiere foto's te maken.
ik heb dit dus ook nog nooit gedaan, en nu las ik dat de pen makkelijk is in de bediening, zonder dat je heel veel verstand moet hebben van fotografie.
wat zijn precies de beperkingen?

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 17:30

SimoneDV schreef:
ik ben nu aan het rond zoeken geweest en ik kom nu uit op de panasonic lumix DMC-TZ8, die heeft een handig formaat meenemen en wat ik hier in het topic en in testen tegen kwam lijkt ie me best goed voor in mijn prijsklasse :) Er staan al wat ervaringen in dit topic maar als iemand nog aanvullingen heeft is dat altijd welkom natuurlijk.

ik ben terug van een camera winkel en ik zag daar de samsung WB 550 in de aanbieding liggen, heb advies gevraagd over de panasonic die ik in eerste instantie wilde en dat ik nu die samsung zag, en ben uiteindelijk voor de samsung gegaan, scheelde toch wat in prijs en mijn vorige camera was een samsung dus qua menu enzo ben ik dat gewend :)

Dus hoop dat ik met deze ook blij ga zijn :P

en bedankt voor de adviezen :)

JenniferS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:06

Bedankt voor jullie reacties ! Ik wil een andere versie dan de 400D. omdat nu de kans er is en ik toch liever een nieuwe model wil ( omdat cameras in de loop der jaren altijd beschadigen).
Ik snap dat een camera met fotografie niet kan verbeteren, want hoe goed je camera ook is, als je er geen verstand van heb worden de foto's alsnog niet mooi.
En met een goede lens kun je ook veel meer bereiken.

Ik heb een zoom lens ef 80-200 en een standaard lens. Ik wil ook sowieso nog een nieuw objectief gaan kopen bij mijn nieuwe camera.

De eos 550D lijkt mij inderdaad ook wel wat. Heeft iemand ervaringen met verschillende eos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:36

De 80-200 met het rode randje of zonder? :D

HLPhoto kan je wel eea vertellen over de 550D :)

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:27

Hee,
hier is vast wel iemand die de canon eos 1000D heeft.
Ik wil hem waarschijnlijk gaan kopen. (als eerst spiegelreflex, heb nu een fujifilm finepix S1000fd)
Maar wat zijn de voor/nadelen van de camera?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:50

NooorMe schreef:
Hee,
hier is vast wel iemand die de canon eos 1000D heeft.
Ik wil hem waarschijnlijk gaan kopen. (als eerst spiegelreflex, heb nu een fujifilm finepix S1000fd)
Maar wat zijn de voor/nadelen van de camera?

Even teruglezen of gebruik de zoekfunctie, hier is al veel over geschreven.

@ JenniferS, even samengevat: De 550D heeft live view en Full HD video, in mijn optiek is dat een groot voordeel tov de 400D. Verder werkt ie met SD-kaarten en zijn de ruisprestaties boven de ISO 1600 duidelijk beter dan die van de 400D (voor zover het al kan met de 400D, want je moet er aardig voor kunstelen om meer dan ISO 1600 effectief te kunnen veroorzaken). Ik vind de 550D bruikbaar tot ISO 6400 (mits goed gebruikt), de 1000D/400D/40D durf ik tot ISO 3200 zo'n beetje te gebruiken.

Onder de ISO 1600 behoudt de 550D in RAW veel meer detail, maar zie je evenveel of meer ruis dan bij de 400D.
Verder is de scherpstelling softwarematig verbeterd tov de 400D, het scherm is véél duidelijker en de lichtmeter is heel erg goed geworden (maar ook daar: wanneer gebruikt met beleid - de 550D is standaard 1/3e stop "off").

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:33

heeeej, :D

Ik heb een sony a330 maar ik wil overstappen naar een professionelere en een ander merk namelijk de Nikon

Nu is mijn vraag;
Heeft iemand ervaring met een nikon, d7000 , nikon d500 en/of een nikon d700?
Ik vind ze allebei mooi ik weet alleen niet welke het beste is.
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 02-01-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodig cursief verwijderd.