[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:16

Loolotte schreef:
Hallo, gezien ik eindelijk de tijd + budget heb voor een spiegelreflexcamera ga ik toch een poging wagen hier :D Ik heb al wat research gedaan op internet en in de mediamarkt maar kom er toch niet helemaal uit. Mijn grootste vraag is eigenlijk hoe praktisch wifi is op je camera. Mij leek het handig omdat ik enigszins actief ben op social media dus het is handig als ik de foto's direct naar mijn IG of naar mijn telefoon kan uploaden. Ik kan echter niet zo goed vinden online hoe makkelijk dat nou gaat en of er ook nadelen aan zitten. Kan iemand me daarbij helpen en misschien een beginnerscamera aanraden? Voorkeur voor Nikon of Canon heb ik niet per se, heb bij beide merken een aantal modellen opgeschreven die ik fijn in de hand vond liggen maar als ik wifi wil heb ik bij Nikon volgens mij niet zoveel keuze?

Van Nikon hebben de D5300 en hoger en de D7100 en hoger en een aantal fullframe camera's WiFi. De D 5300 is een instapcamera. De meest budget instapserie, de 3000 serie heeft geen WiFi, maar dit is makkelijk te omzeilen met een klein extern kastje dat als Dongen fungeert.

Of het handig is, geen idee. Ik loopt rond met een ouder model (D300s). Mijn vriend heeft een Canon waar het wel op zit en het is leuk om even snel wat te delen. Maar omdat we beide in RAW schieten staan we nog wel even de bewerken in de Photoshop app. Praktisch is het niet en voor echt mooie foto's moeten we toch echt de camera's aansluiten op de computer, maar voor de leuk is het wel een leuke gadget.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:01

Ik vind de wifi echt handig. Zeker als ik met anderen aan het werk ben. We werken dan samen een concept uit. Het is dan super handig om de foto's snel op een tablet scherm groter te kunnen bekijken.

Of het in alle systemen echt zo makkelijk is weet ik niet, maar met mijn Olympus systeem camera is het erg fijn. Ik gebruik het dus best veel. Maar uiteindelijk bewerk ik inderdaad ook nog altijd na op de computer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:18

Nu mijn canon 40d uit 2008 wat gebreken begint te vertonen, ga ik ook maar weer eens oriënteren naar een opvolger. Soms wil hij even niet meer aan, of is de sluiter even opgeklapt waardoor het vizier zwart geeft en je niks kunt, en soms zegt ie opeens 'volle cf card' terwijl ik net 5 foto's heb geschoten en weer moet formatteren. Ik hecht me altijd aan spullen, maar ik besef me ook wel dat de nieuwe cameras verbeterd zijn. Zoals de fikse ruis die de 40d geeft als je de iso soms noodzakelijkgewijs moet opschroeven.

Ik denk dat Nikon een sterker merk is, maar ik heb nu eenmaal al 4 canon lenzen en filtertjes en natuurlijk erg gewend aan de functiewielen. Dus kijk ik n
naar canon. Ik fotografeer manueel en in raw.

Welnu.. ga ik gewoon voor de jonge broer zoals een 70d of zal ik meer neerleggen en voor een fullframe gaan? Wat natuurlijk super is om zonder die cropfactor te zitten. Gaaf voor mijn groothoek.

Wat denken jullie? Is de meerprijs van een fullframe het absoluut waard? Ik zal even kijken of mijn lenzen wel allemaal op fullframe kunnen.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:46

Thanks maaikemuis en Shiloh :) Dan ga ik denk ik toch maar zoeken naar één met wifi, ben bang dat ik er toch spijt van ga krijgen als ik me ga afvragen 'zou het toch handig zijn geweest' := en ik ben natuurlijk behoorlijk noob-beginner dus ik zal er sowieso gaandeweg achter moeten gaan komen wat de beperkingen zijn. Mijn oog is gevallen op de Canon EOS 1300D. Heb goede dingen hierover online gelezen, dat het een prima instapmodel is en valt bovendien best gunstig binnen mijn budget. Ik had 'm ook op mijn lijstje gezet van fijne modellen die ik in de mediamarkt had opgesteld. Denken jullie dat dit een goede keuze is?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:58

F_Orumster schreef:
Nu mijn canon 40d uit 2008 wat gebreken begint te vertonen, ga ik ook maar weer eens oriënteren naar een opvolger. Soms wil hij even niet meer aan, of is de sluiter even opgeklapt waardoor het vizier zwart geeft en je niks kunt, en soms zegt ie opeens 'volle cf card' terwijl ik net 5 foto's heb geschoten en weer moet formatteren. Ik hecht me altijd aan spullen, maar ik besef me ook wel dat de nieuwe cameras verbeterd zijn. Zoals de fikse ruis die de 40d geeft als je de iso soms noodzakelijkgewijs moet opschroeven.

Ik denk dat Nikon een sterker merk is, maar ik heb nu eenmaal al 4 canon lenzen en filtertjes en natuurlijk erg gewend aan de functiewielen. Dus kijk ik n
naar canon. Ik fotografeer manueel en in raw.

Welnu.. ga ik gewoon voor de jonge broer zoals een 70d of zal ik meer neerleggen en voor een fullframe gaan? Wat natuurlijk super is om zonder die cropfactor te zitten. Gaaf voor mijn groothoek.

Wat denken jullie? Is de meerprijs van een fullframe het absoluut waard? Ik zal even kijken of mijn lenzen wel allemaal op fullframe kunnen.

Canon en Nikon zijn even goed. Ze Hebben allebei voor- en nadelen. ;)

Let je er op dat op een voelvreempje alleen de EF objectieven passen en niet de EF-S en EF-M objectieven?

Wil je nu een 6D of 5D3 kopen? Wellicht gaat de 5D3 in prijs dalen als de 5D4 uit komt?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:58

Loolotte schreef:
Thanks maaikemuis en Shiloh :) Dan ga ik denk ik toch maar zoeken naar één met wifi, ben bang dat ik er toch spijt van ga krijgen als ik me ga afvragen 'zou het toch handig zijn geweest' := en ik ben natuurlijk behoorlijk noob-beginner dus ik zal er sowieso gaandeweg achter moeten gaan komen wat de beperkingen zijn. Mijn oog is gevallen op de Canon EOS 1300D. Heb goede dingen hierover online gelezen, dat het een prima instapmodel is en valt bovendien best gunstig binnen mijn budget. Ik had 'm ook op mijn lijstje gezet van fijne modellen die ik in de mediamarkt had opgesteld. Denken jullie dat dit een goede keuze is?

De Canon 1300D is een prima body! :j

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:56

karlli schreef:
Wat zul je voornamelijk gaan fotograferen? Paardensport? Ook binnen?

Ja paardensport ook binnen. Af en toe wat modellen en feestjes.

Ik ben inmiddels voorzien. Heb de lens genomen die jij zei!

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:29

wie wil mij helpen,
Op dit moment fotografeer ik nog met de Sony Alpha 330, maar ik ben bijna jarig, en dus krijg ik een nieuwe fotocamer. Maar de vraag is welke?

Momenteel ben ik bij het merk Nikon aan het kijken.

Mijn eisen zijn:

- GEEN instap model..
- Ik wil er natuur fotografie mee kunnen doen, ook paardrijden, bijvoorbeeld in de efteling, en ook mensen. (ik snap dat je voor een binnenbak een dure lens nodig heb maar het gaat me nu om de body)
- prijs moet redelijk zijn.

Wat raden jullie me aan? eventuele andere merken mogen ook...

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:39

Ik denk als eerste aan de Nikon D7100/7200. Die is een behoorlijke stap omhoog van de instapcamera's en biedt veel functies en laat fijn met zich werken.

Nikon brengt binnenkort de D500 uit, dat is een professionele cropcamera met alle luxe van een fullframe maar nog wel crop. Daarna ga je naar het fullframe segment.

Het is net waar je je budget op hebt gesteld. De D5000-serie is wel een instapper, maar wel met veel opties.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:43

Tja, geen instapmodel maar wel een redelijke prijs is een beetje een gekke eis :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:48

Courses schreef:
Tja, geen instapmodel maar wel een redelijke prijs is een beetje een gekke eis :+

Ik vind de huidige prijs van de Nikon D7200 heel redelijk :+

Ik zou het er zo voor uitgeven (ware het niet dat ik mijn zinnen op de D500 of D810 heb gezet)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:59

Courses schreef:

Is ook wel heel persoonlijk wat redelijk is, heb je een richtbedrag? Dat werkt wat beter dan 'redelijk', dat is zo persoons afhankelijk ;)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:26

karlli schreef:
Is ook wel heel persoonlijk wat redelijk is, heb je een richtbedrag? Dat werkt wat beter dan 'redelijk', dat is zo persoons afhankelijk ;)

Dit dus, sinds ik deze hobby beoefen vind ik een lens van rond de 700 euro bijvoorbeeld heel redelijk :') maar dat kan voor een ander weer heel anders liggen.

Je tweede eisenpunt kan je met iedere camera wel doen, instapmodel of fullframe. Waar loop je met je huidige body tegenaan dat je beter zou willen doen met een andere?

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:31

Hoi bokkers!!

Ik zit allang erover te denken om een camera te kopen, ik vind het heerlijk om met een camera lekker wat foto's te schieten. Nu ben ik tot het punt gekomen om toch een te kopen, mijn oog viel op de Canon Eos 600d, maar die stak helaas boven mijn prijsklasse uit. Dus ik vraag aan jullie welke camera jullie geschikt lijkt.

Wat ik zoek:
-Full HD filmen
- liefst minimaal 15 megapixel (14/13 of 10 kan nog, maar liever dus eentje boven de 15 :D )
- kost maximaal 200/250 Europa
- Spiegelreflexcamera lijkt me fijn!
- Gebruiksvriendelijk
Tweedehands mag ook maar wel een camera in goeie Staat met liefst camera band en oplader erbij.

Weten jullie iets, laat graag weten!

Groetjes Soesje

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:24

soesje321 schreef:
Hoi bokkers!!

Ik zit allang erover te denken om een camera te kopen, ik vind het heerlijk om met een camera lekker wat foto's te schieten. Nu ben ik tot het punt gekomen om toch een te kopen, mijn oog viel op de Canon Eos 600d, maar die stak helaas boven mijn prijsklasse uit. Dus ik vraag aan jullie welke camera jullie geschikt lijkt.

Wat ik zoek:
-Full HD filmen
- liefst minimaal 15 megapixel (14/13 of 10 kan nog, maar liever dus eentje boven de 15 :D )
- kost maximaal 200/250 Europa
- Spiegelreflexcamera lijkt me fijn!
- Gebruiksvriendelijk
Tweedehands mag ook maar wel een camera in goeie Staat met liefst camera band en oplader erbij.

Weten jullie iets, laat graag weten!

Groetjes Soesje

Ik zou nog even doorsparen......

https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0028
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0002
en/of
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0006
en/of
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0011

Optie:
https://www.cameratools.nl/shop/product ... il=OCC0048

Heel veel goedkoper gaat 't niet worden op dit niveau......

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 07:15

Bedankt! Tja voor een goeie camera moet je wel wat betalen helaas. Ik zal even nog rondkijken!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:29

Vanwaar eigenlijk de minimum van 15 megapixels? Wat is je beweegreden daarvoor?

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:43

Ik vind het een fijn aantal, goeie kwaliteit lijkt me fijn om te hebben :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:06

*Mompelt iets met pixels en een billboard printen* :D

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:07

Courses schreef:
*Mompelt iets met pixels en een billboard printen* :D

:') _/-\o_

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:08

:') :')

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:30

Ik moet zeggen dat ik stiekem heel blij ben met mijn megapixels :D
Af en toe besluit ik om toch plotseling een hele creatieve uitsnede van een foto te maken, en dan wil ik dat ook die uitsnede nog van een prima kwaliteit/grootte is. En dan vind ik de megapixels toch erg handig!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:41

Mariett schreef:
Ik moet zeggen dat ik stiekem heel blij ben met mijn megapixels :D
Af en toe besluit ik om toch plotseling een hele creatieve uitsnede van een foto te maken, en dan wil ik dat ook die uitsnede nog van een prima kwaliteit/grootte is. En dan vind ik de megapixels toch erg handig!

Precies om die reden heb ik nog steeds een oogje op de 5Ds en kijk ik ook naar middenformaat.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:32

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven O:)

Ik ben op zoek naar een leuke camera waar ik goede foto's mee kan maken. Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor dagjes weg en op vakantie. Op dit moment gebruik ik nog mijn mobiel, maar ik wil toch graag overstappen naar een spiegelreflex en als ik meer tijd heb wil ik mij er ook meer in gaan verdiepen.

Mijn budget zit nu rond de 300 euro. Ik heb gezien dat de canon 1200D en nikon D3200 beide met lens worden aangeboden voor die prijs. Met verder kijken naar specificaties en aanbevelingen kom ik vaak uit bij de nikon D5200. Als ik deze met de 1200D vergelijk is het verschil in prijs ongeveer 130 euro.

Nu is mijn vraag of hij het geld echt waard is of dat ik in mijn situatie prima met een 1200D of D3300 uit de voeten kan.

Ik zou het leuk vinden om ook uitsnedes te kunnen maken van foto's en een beetje redelijk te kunnen zoomen. Op den duur wil ik wel een extra lens kopen, maar voorlopig zal het bij het basis pakket blijven.

Ben heel benieuwd naar jullie meningen over mijn situatie.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:49

Vanuit degene die met Nikon werkt. De 3200/3300/3400 zijn de instapcamera's van Nikon. Prima camera's om mee te starten, om het mee te leren en om te zeggen over een paar jaar 'weetje, ik vind dit zo leuk, ik wil een upgrade'. De 5000 serie is een beetje het instapplus model. De behuizing is wat mooier, het heeft een kantelbaar scherm, WiFi en de sensor is beter. Kortom, heb je het geld er voor over, dan heb je net iets meer aan dit model. Maar in alle eerlijkheid, als je dit model koopt zul je over een paar jaar waarschijnlijk zeggen 'weet je, ik vind dit zo leuk, ik ga voor een upgrade'.

De 5000 serie is beter dan de 3000 serie, het is net waar je belang aan hecht.

Wel is het zo dat jouw eis van 'flink uitsnijden' bij beide camera's maar tot op zekere hoogte zal werken. Verwacht niet de wereld, want wil je dat perfect kunne doen dan moet je naar de fullframe modellen kijken (700 en 800 serie). De 5000 serie zal dit iets beter kunnen dan de 3000 serie.