[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:56

Altijd RAW :D

Ben er ook niet bang voor hoor, wat moet, dat moet. Maar mooi is anders (vooral ook omdat ik de sensor van mijn 20D ervan verdenk langzaam aan het overlijden te zijn...)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:58

Even een vraagje tussendoor :) : Er zijn 2 standen die je kunt kiezen, RAW en JPEG,
ik vraag me nu écht af welke verschillen hier nu bij zijn. Volgens mij is RAW nog voor 't bewerken op de
computer. Hopelijk kan iemand dit me even uitleggen :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:00

dat was eigenlijk ook mijn volgende vraag :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:10

RAW is rauwe data, zoals het woord het omschrijft.

Nu is het bovenstaande iets te weinig info... In een RAW wordt exact opgeslagen wat de sensor gezien heeft. Bij een JPEG wordt de informatie die anders in een RAW zou worden gezet eerst "bewerkt" door de camera en daarna weggeschreven.

Dit geeft je voor je eigen bewerking heel wat minder mogelijkheden. In veel gevallen zal een JPEG grotendeels gewoon voldoen, maar bij een concert kan je bijvoorbeeld totaal niet vertrouwen op de witbalans die je camera "inschat". In dat geval kan je beter voor rauwe data kiezen, zodat je later aan de hand van een wit t-shirt of iets dergelijks de witbalans nog kan corrigeren.
Ook "ziet" je sensor een stukje witter dan wit en een stukje zwarter dan zwart. In sommige gevallen zit er in dat stukje witter dan wit nog informatie die je zou willen gebruiken.

De oorsprong hiervan ligt in het feit dat het dynamisch bereik van het menselijk oog flink wat groter is dan dat van zelfs de beste camera's. Waar je zelf bijvoorbeeld een bruin paard nog prima kan onderscheiden van een zwart paard met de volle zon op de achtergrond, kan je camera dat vaak niet. In een RAW kan je dan in sommige gevallen dat bruin nog terughalen door het zwartpunt iets te verschuiven (zwarter dan zwart wordt dus zo zwart mogelijk, en wat eerder zwart was... hela, dat heeft ineens een kleur!). Andersom werkt dit ook: Waar de zon en de wijde omtrek daarvan waarschijnlijk wit zal worden verschijnt na het verschuiven van dat uiterste wit nu ineens een stukje blauwe lucht.

@ Nouks: Wat heb je dan toch met die sensor gedaan? :(:) :+
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 16-11-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:11

RAW is een ander bestandsformaat. Je kunt het zien als een "digitaal negatief" waarbij je na afloop van het maken van de foto nog veel meer mogelijkheden hebt dan bij een JPG. Belangrijkste voorbeeld daarvan is het kunnen bijstellen van de witbalans. Verder:

- Betere mogelijkheden om een foto te "redden" bij verkeerde belichting (over/onderbelichting); je haalt er veel meer detail uit dan bij een JPG
- Scherpte, contrast, verzadiging die je normaal vóór het maken van de foto instelt, kun je nu ook na de tijd op de computer nog instellen/toepassen/aanpassen
- Je kunt een RAW omzetten naar verschillende bestandsformaten, waaronder JPG en TIF. Je kunt daarbij ook nog de kwaliteit (JPG; TIF is er juist voor gemaakt geen kwaliteitsverlies te geven maar is dan ook veel groter in aantal MB's), grootte, aantal dpi en aantal bits per kanaal (8, 16, 32... voor ervaren gebruikers) instellen.

Hoewel ik zeg dat je de grootte kunt instellen, kun je uit een RAW van een 12 megapixel-camera natuurlijk niet zonder kwaliteitsverlies een 40 megapixel JPG maken... Van vergroten zal de kwaliteit altijd minder worden.

kakanox schreef:
@ [***]: Wat heb je dan toch met die sensor gedaan? :(:) :+

Och, die camera is al lang en breed voorbij z'n levensduur en al 4 keer (letterlijk) tot leven gewekt :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:19

Dus Raw is in feite beter dan jpg?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:21

Zack schreef:
Dus Raw is in feite beter dan jpg?

Afhankelijk van waar je het voor wil gebruiken en hoe goed jij met RAW om kan gaan.
Uit RAW valt altijd meer te halen dan uit JPEG, maar als je bij sportfotografie een moment moet missen omdat je zat te wachten tot je buffer weer leeg was was JPEG een handiger keuze geweest ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:23

Haha, heb nog nooit op RAW geschoten..
Zou ik moeten proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:24

kakanox schreef:
Afhankelijk van waar je het voor wil gebruiken en hoe goed jij met RAW om kan gaan.
Uit RAW valt altijd meer te halen dan uit JPEG, maar als je bij sportfotografie een moment moet missen omdat je zat te wachten tot je buffer weer leeg was was JPEG een handiger keuze geweest ;)

On the other hand: als je met indoorsport je witbalans verkloot en je JPEGs zijn allemaal groen uitgeslagen, dan baal je ook :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:29

Nouks schreef:
kakanox schreef:

On the other hand: als je met indoorsport je witbalans verkloot en je JPEGs zijn allemaal groen uitgeslagen, dan baal je ook :+

Dat valt ook wel weer mee. I quote:
"Uit het oogpunt van stijl heb ik besloten alle foto's dit keer in zwartwit op te leveren. Vooral de springmomenten kwamen er zoveel mooier uit dat dit de enige juiste keus leek te zijn..."

}> :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:34

Hahaha :D

Markkie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:10

Raw formaat is ideaal.

Overigens dat met sport fotografie valt ook wel mee. met een beetje goede timing zorg dat je eigenlijk maar 1 foto hoeft te maken. Dus dan is je buffer geheugen ook niet vol.:)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 01:49

Eerst gebruikte ik voornamelijk JPEG omdat mijn PC het niet goed aan kon, maar sinds juni heb ik een Imac en doe ik bijna alles in RAW.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:51

Ik doe eigenlijk zoveel mogelijk RAW tenzij het onder simpele omstandigheden "massawerk" is.
Volle buffer heb ik eigenlijk ook nooit last van.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:51

Hmm ga het toch eens proberen!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:53

Markkie8 schreef:
Overigens dat met sport fotografie valt ook wel mee. met een beetje goede timing zorg dat je eigenlijk maar 1 foto hoeft te maken. Dus dan is je buffer geheugen ook niet vol.:)

Juist. Probeer dat maar eens bij een bokswedstrijd, praten we daarna verder :(:)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:22

kakanox schreef:
Markkie8 schreef:

Juist. Probeer dat maar eens bij een bokswedstrijd, praten we daarna verder :(:)

Jij had het over sportfotografie ;) Op een paardenforum is het niet zo raar dat je dan aan paardensport denkt......... toch?

Gave foto's op je site trouwens :j Ga ze thuis ff verder bekijken (anders krijg ik ruzie met de baas ;))

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:56

manzano schreef:
Jij had het over sportfotografie ;) Op een paardenforum is het niet zo raar dat je dan aan paardensport denkt......... toch?

Ik denk plotseling aan die situatie waarin een ruiter van z'n paard afgebokt wordt. Die leg je niet vast in één foto.
En of het nou een leuke situatie is of niet... onafhankelijk van of er foto's van zijn gaat die ruiter eraf. Dan zou ik als ruiter zelf de foto's eigenlijk ook wel willen hebben :P

Om maar niet te spreken van hoe interessant dat voor een krant is als het op hoog niveau gebeurt.

Desalniettemin reageerde ik vooral wat pittig omdat degene voor mij z'n post plaatste alsof Canon en Nikon voor niks een buffer in hun camera's plaatsen en je eigenlijk net zo goed zonder kan... dat vond ik nogal onzin.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:58

hallo,
ik zit even op het acount van mijn vriendin,
maar ik heb een vraagje
ik he een canon 450 D all objectieven die ik bij die camera gebruik kan ik oook op de andere canons gebruiken, denk aan de 20 d series?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:15

alle Canons vanaf de D30/D60/300D en 10D "slikken" EF-objectieven.
Alle Canons met 1.6 crop (dus alle Canons behalve de 1D/1Ds en de 5D-serie) "slikken" daarnaast ook EF-S objectieven. Dit laatste met uitzondering van de D30, de D60, de 10D en volgens mij ook de 300D.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:39

okee dus dan moet ik geen D 30 ,60 en 10 nemen aangezien is ef-s objectieven heb
maar stel ik neem een 1d mark of een andere maar wle van de mark serie, dan passen mijn objectieven niet op die camera?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:50

er is geen mark-serie ;)
Mark betekent niet meer dan een soort van "versie".

De 1D MkIII is dus de 3e versie van de Canon EOS model 1D, de 5D MkII is de 2e versie van de 5D. Om die reden staat dat "Mk" er bij de eerste versie ook nergens bij... mijn 5D heette gewoon "EOS 5D", niet "EOS 5D Mk1" (ook al wordt ie tegenwoordig wel vaak zo genoemd, voor de duidelijkheid).

Verder klopt het wat je schrijft: EF-S objectieven zullen niet (goed) functioneren op een 1D.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:53

ow ik dacht een mark serie :o foutje! maar je snap wt ik bedoel :)

okee bedankt :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:58

kakanox schreef:
manzano schreef:

Ik denk plotseling aan die situatie waarin een ruiter van z'n paard afgebokt wordt. Die leg je niet vast in één foto.
En of het nou een leuke situatie is of niet... onafhankelijk van of er foto's van zijn gaat die ruiter eraf. Dan zou ik als ruiter zelf de foto's eigenlijk ook wel willen hebben :P

Om maar niet te spreken van hoe interessant dat voor een krant is als het op hoog niveau gebeurt.

Desalniettemin reageerde ik vooral wat pittig omdat degene voor mij z'n post plaatste alsof Canon en Nikon voor niks een buffer in hun camera's plaatsen en je eigenlijk net zo goed zonder kan... dat vond ik nogal onzin.

Ben ik met je eens :j :j
Maar gelukkig is hij redelijk groot :j

Denk dat de reactie meer meer bedoeld is omdat er ook voldoende "paardensportfotografen" zijn die ongeveer 100 foto's per proef maken in de hoop een goed moment te pakken ;)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:14

Maar als ik het goed begrijp zijn RAW bestanden veel groter en dus ook zwaarder voor je pc?
Ik heb het nog nooit geprobeerd, misschien maar eens doen. Kijken of ik ermee overweg kan.