[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horsy_Lover

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:38

WildChild schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de crumpler foto-tassen? En nog een vraagje: Is een UV-filter écht nodig? En nog een vraagje (het houdt maar niet op! Knipoog): wat is nou eigenlijk een polarisatiefilter?

UV-filter word vaak gebruikt voor het beschermen van je lens. Als er bv een steentje tegen je Uv-filter aan komt is die aan stuk oid, dan kan je weer een nieuwe kopen voor ca. 30,-. Maar komt hij tegen je lens dan kan je een nieuwe lens kopen van ca. 200,-.
Dat van het polarisatiefilter weet ik niet. Het beinvloed volgenjs mij de kleuren.. ?

Edit; Was al antwoord gegeven Knipoog

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:43

DarkDreamer schreef:
WildChild schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de crumpler foto-tassen? En nog een vraagje: Is een UV-filter écht nodig? En nog een vraagje (het houdt maar niet op! Knipoog): wat is nou eigenlijk een polarisatiefilter?

Mijn moeder heeft voglens mij wel een UV filter, maar dat is voor een analoge camera dus dat zal wel heel anders zijn.

Je kan beter vragen stellen als je iets niet zeker weet, want het zou zonde zijn als je het niet nodig blijkt te hebben ofzo Knipoog

Een UV filter is voor een digitale eigenlijk niet nodig, doordat er voor de sensor al een filter zit die UV stralen niet doorlaat. Je kunt hem wel gebruiken als bescherming van de voorste lens van je objectief. Want daar worden de meeste UV filters voor gebruikt. Het is natuurlijk alleen wel de vraag of die op jouw objectief past, of het dezelfde filtermaat is. Je kunt natuurlijk een nieuwe lens in je objectief laten zetten, maar die reparatie is duurder dan een nieuw filter.

Een polatisatie filter wordt gebruikt om hinderlijke schitteringen en spiegelingen te voorkomen en om blauwe lucht een diepere kleur te geven. Normaal gaat de golfbeweging van het licht alle kanten op de golven zijn horizontaal en verticaal en alles er tussen in. Als licht wordt gereflecteerd door water of een ander spiegelend oppervlak wordt alleen een deel van het licht gereflecteerd. Dat ene deel heeft dan alleen golven onder een bepaalde hoek, bv alleen horizontaal. Nu is een polarisatie filter een soort traliewerk, waar alleen golven onder een bepaalde hoek doorheen kunnen. Als het licht een horizontale golfbeweging heeft en het Pol filter heeft zijn hekwerk ook horizontaal staan, wordt alle licht doorgelaten. Zet je het hekwerk verticaal, komt er geen licht door, geen gespiegeld licht dus. Een Polarisatiefilter kun je dus ook altijd draaien.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:47

Past zo'n UV filter ook op de lens van de Fuji S6500?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:51

@wildchild, crumplet zijn mooie en goede tassen. Overigens best wel prijzig. Kijk ook eens naar een Naneu pro, veel voor weinig. ( zie bijv. http://www.cameranu.nl daar hebben ze naneu pro).

Op goedkope lensjes zou ik geen uv filter zetten.
Met een pola zie je bijv. de weerspiegelingen (bijv op een auto) niet en wolken/luchten worden intenser zeg maar.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:02

Revanches schreef:
djoni schreef:
Ik heb die camera nu ook even bekeken, maar ik wil liever een camera met wat meer zoom. Verder iemand nog ervaring met die A570? Zie mijn berichtje:
Ik heb nu even verder gekeken bij de digi's, en de powershot A570 ziet er ook goed uit. Het grote verschil tussen de A570 en A550 is toch dat er bij de A570 een beeldstabilisator inzit, en dat je ook handmatig de scherpte e.d. kan instellen. Klopt dat? En heeft iemand ervaring met de A570?

Als je mijn reacties even had gelezen,paar pagina's terug.
Ik was eerst ook helemaal verkikkerd op de A570 ivm de beeldstabilisator.
Uiteindelijk is'm dat niet geworden. Maar ben ik voor de Panasonic lumix gegaan.
2x zo plat,en klein. Met beeldstab. en een zeer kwaliteitsvolle lens=> LEICA. Haha!
(Canon heeft een hele simpele lens er in zitten! Dat de beeldkwaliteit kan benadelen).

En nog goedkoper ook! En toch met veel meer kwaliteit!

Ik heb die camera ook even bekeken, en die ziet er zeker goed ui! 10x optische zoom Haha! Maar is het wel wat voor mij? Ik bedoel, ik ben erg beginent, kan een beginent iemand er wel mee uit de voeten? En kan ik er ook wat van leren? Ik bedoel, heeft hij meer opties als alleen mikken en klikken? Want ik wel namelijk wel een camera waarmee ik wat kan experimenteren enz. En mag ik heel brutaal vragen waar jij hem gekocht hebt, en voor hoeveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:18

Kokomo schreef:
[***] schreef:
Wat zouden jullie kopen?
Camera 1 die 399 kost (zonder iets)
Camera 2 die 399 kost en daar zit een tas + SD-kaart van 1 GB bij. Ook hoort die camera bij een actie waarbij ze tot 100 euro voor je oude camera teruggeven (afhankelijk van wat die nog waard is dus die van mij komt volgens mij echt niet aan 100 euro Clown).

Camera's zijn van dezelfde serie, alleen is camera 1 de nieuwe versie. Enige verschil (voor zover ik weet) is dat camera 1 8 megapixels en 4x optische zoom heeft en camera 2 heeft 7.1 megapixels en 3.8 optische zoom.

(ook is het zo dat in de winkel van camera 1 je levenslange uitleg krijgt moest je die nodig hebben, dus telkens je tegen een probleem aanloopt of iets niet lukt bekijken zij dat en leggen het uit hoe het wel moet. En dat heb je volgens mij ook niet in veel winkels).

Wat zouden jullie doen?

Moeilijk te zeggen als ik niet weet over welke 2 camera's het gaat. Het lijkt me zo dat camera 1 een nieuwe versie is van camera 2. Dan zal camera 1 dus beter zijn dan 2. Maar ik kan er zo verder niets over zeggen want 7.1 of 8 Mp merk je verder niets van.

Vandaar dat het mij ook lijkt dat het merk niet meteen uitmaakt, omdat 1 inderdaad de nieuwe versie van 2 is Knipoog

Maar om het volledig te maken.
Camera 1 = Canon Ixus 950 IS
Camera 2 = Canon Ixus 850 IS

Mij lijkt het ook dat het aantal megapixels niet zo heel veel verschil gaat uitmaken, en de optische zoom ook niet. En voor de rest heb ik tussen beide geen noemenswaardige verschillen ontdekt (moet het nog eens even goed uitpluizen maar heb nu even geen tijd Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:42

Toch even gekeken voor de verschillen...

850:
- 7.1 megapixels
- Maximale resolutie: 3072 x 2304 pixels
- Formaat beeldsensor: 0,27 inch
- Beeldverhouding: 4:3
- Geheugen (standaard): 16 MB
- Lens: 28 - 105 mm
- Optische zoom: 3,8 x
- Sluitertijden: 15 - 1/1600 sec.
- ISO-waarden: 80,100,200,400,800
- AE programma's: portret, macro, avondopname, vuurwerk, panorama, sneeuw, strand, kinderen en huisdieren, onderwater
- Richtgetal flitser: 4 m
- Gewicht: 150 gram
- Introductie model: 2006
- Afmetingen (H x B x D): 5,8 x 9 x 2,5 cm

950:
- 8 megapixels
- Maximale resolutie: 3264 x 2448 pixels
- Formaat beeldsensor: 0,4 inch
- Beeldverhouding: 4:3, 16:9
- Geheugen (standaard): /
- Lens: 35-140 mm
- Optische zoom: 4 x
- Sluitertijden: 1/1600 - 15 sec. (is denk ik hetzelfde?)
- ISO-waarden: auto,80,100,200,400,800,1600
- AE programma's: avondopname, kinderen en huisdieren, onderwater, portret, sneeuw, strand, vuurwerk
- Richtgetal flitser: 3.5 m
- Gewicht: 165 gram
- Introductie model: 2007
- Afmetingen (H x B x D): 5,7 x 9 x 2,6 cm

(en dus ook uitleg in de winkel zelf, die van de 850 is een andere winkel en denk niet dat je daar voor alles terecht kan aangezien het echt een winkel is en de andere is een fotograaf. Ook is die winkel een stuk verder weg Knipoog )

Voor de vergelijking: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/compare?readform&code=digitalecamera&id=73869BA0B1EC9B08C12571ED0047993F~011A4B0E6D830DE8C12572D600345522

Er zitten dus wel wat kleine verschillen in, maar in hoeverre die door kunnen wegen heb ik eigenlijk geen flauw idee van Nagelbijten / Gniffelen

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:21

Astor schreef:
Ik heb even de gegevens van mijn huidige camera op gezocht.
Ik wil zowieso een betere camera dus meer pixels en zeker een BETERE sluitertijd etc Knipoog

Hier staat alles over mijn huidige camera:
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... /show.html
Hoop dat iemand mij aan een goede camera kan helpen Lachen

DarkDreamer stelde de kodak EasyShare Z710 met 7 megapixels dacht ik en 10x optische zoom voor, en dat lijkt me een fijne camera.
Iemand anders nog opties?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:58

[***] schreef:
Er zitten dus wel wat kleine verschillen in, maar in hoeverre die door kunnen wegen heb ik eigenlijk geen flauw idee van Nagelbijten / Gniffelen

De verschillen maken niet veel uit. Voordeel van de 950 is dat die een wat grotere sensor heeft, dat geeft in de regel wat minder ruis. De Ixus is zowiezo al een van de betere camera's. Maakt dus niet veel uit welke je kiest. Persoonlijk zou ik voor de 950 gaan.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:04

Heel erg bedankt voor de uitleg (over de lenzen ed)
Ik ga even op die sites rond snuffelen Lachen

Ik denk dus dat ik de kitlens er gewoon bij koop (dus niet alleen de body) en dan naar een tijdje kijk/vraag ik naar een andere lens(zen) die aan mijn eisen voldoen Haha!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:07

Revanches schreef:
djoni schreef:
Ik heb die camera nu ook even bekeken, maar ik wil liever een camera met wat meer zoom. Verder iemand nog ervaring met die A570? Zie mijn berichtje:
Ik heb nu even verder gekeken bij de digi's, en de powershot A570 ziet er ook goed uit. Het grote verschil tussen de A570 en A550 is toch dat er bij de A570 een beeldstabilisator inzit, en dat je ook handmatig de scherpte e.d. kan instellen. Klopt dat? En heeft iemand ervaring met de A570?

Uiteindelijk is'm dat niet geworden. Maar ben ik voor de Panasonic lumix gegaan.
2x zo plat,en klein. Met beeldstab. en een zeer kwaliteitsvolle lens=> LEICA. Haha!
(Canon heeft een hele simpele lens er in zitten! Dat de beeldkwaliteit kan benadelen).

Ik heb die camera ook even bekeken, en die ziet er zeker goed ui! 10x optische zoom Haha! Maar is het wel wat voor mij? Ik bedoel, ik ben erg beginent, kan een beginent iemand er wel mee uit de voeten? En kan ik er ook wat van leren? Ik bedoel, heeft hij meer opties als alleen mikken en klikken? Want ik wel namelijk wel een camera waarmee ik wat kan experimenteren enz. En mag ik heel brutaal vragen waar jij hem gekocht hebt, en voor hoeveel?[/quote]
Ik kan niet meer editten, daarom zet ik het er maar zo bij. Ik heb info gezocht over de Panasonic lumix dmc tz1. Ik weet niet of jij die hebt, of bedoelt? Hier heb ik de info van:
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... age_1.html

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:58

Iedereen bedankt voor de uitgebreide uitleg. Voor mijn kitlensje ga ik geen UV-filter aanschaffen, aangezien dit niet echt een kostbare lens is. Maar het is in ieder geval wel fijn te weten dat het handig is voor later. Zo'n polarisatiefilter is ook wel wat voor te zeggen.
@JW: Ik zal eens kijken naar de tas die je noemde. Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:19

ik ben op zoek naar een camera:
*niet ál te duur
*waar je toch wel leuke bewegingsfoto's en detailfoto's mee kunt maken die niet bewogen onscherp ed. zijn
*niet al te ingewikkeld, fijn in het gebruik
*ik ben een amateur, en dit is een begin om goed mee te leren foto's maken zodat ik langzamer hand betere camera's kan kopen. wil wel iets redelijks hebben..

hoop dat jullie me kunnen helpen Knipoog

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:07

djoni schreef:
Revanches schreef:

Ik heb die camera ook even bekeken, en die ziet er zeker goed ui! 10x optische zoom Haha! Maar is het wel wat voor mij? Ik bedoel, ik ben erg beginent, kan een beginent iemand er wel mee uit de voeten? En kan ik er ook wat van leren? Ik bedoel, heeft hij meer opties als alleen mikken en klikken? Want ik wel namelijk wel een camera waarmee ik wat kan experimenteren enz. En mag ik heel brutaal vragen waar jij hem gekocht hebt, en voor hoeveel?
Ik kan niet meer editten, daarom zet ik het er maar zo bij. Ik heb info gezocht over de Panasonic lumix dmc tz1. Ik weet niet of jij die hebt, of bedoelt? Hier heb ik de info van:
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/ ... age_1.html

Nee die heb ik niet,die ging net boven mn budget,en was ook niet in de aanbieding.

Ik heb zelf de panasonic lumix FX12. Haha!

Wat betreft prijs etc liever via PB. Haha!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:11

Jaimyliefje schreef:
ik ben op zoek naar een camera:
*niet ál te duur
*waar je toch wel leuke bewegingsfoto's en detailfoto's mee kunt maken die niet bewogen onscherp ed. zijn
*niet al te ingewikkeld, fijn in het gebruik
*ik ben een amateur, en dit is een begin om goed mee te leren foto's maken zodat ik langzamer hand betere camera's kan kopen. wil wel iets redelijks hebben..

hoop dat jullie me kunnen helpen Knipoog

Niet al te duur; De panasonic FX12.
Bewegingsfoto's; Heel geschikt FX12,zit beeldstab. in en ook een bewegingsfunctieknopje Clown
Ingewikkeld?; Nee,heel easy!!En super fijn gebruik!
Amateur; De Panasonic is echt heel geschikt,er zit een kwaliteitsvolle lens in(Leica) Dus voor goed beeldkwaliteit heb je zowiezo een goede lens nodig,en die zit er dus in. Lachen OOk details kun je fotograferen met het macrofunctieknopje.

En wat betreft de prijs die ik betaald heb;ff via PB. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:25

Kokomo schreef:
[***] schreef:

De verschillen maken niet veel uit. Voordeel van de 950 is dat die een wat grotere sensor heeft, dat geeft in de regel wat minder ruis. De Ixus is zowiezo al een van de betere camera's. Maakt dus niet veel uit welke je kiest. Persoonlijk zou ik voor de 950 gaan.

Ok, bedankt Lachen
Waarom de 950? Alleen omwille van de sensor of gewoon omdat die nieuwer is er dus over het algemeen wat beter?

En wat zouden anderen doen?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:26

[***] schreef:
Ok, bedankt Lachen
Waarom de 950? Alleen omwille van de sensor of gewoon omdat die nieuwer is er dus over het algemeen wat beter?

In hoofdzaak doordat er een nieuwe sensor in zit. Dat heeft in dit geval 2 voordelen. Ten eerste is die groter en als de pixeldichtheid kleiner is dus het aantal pixels per mm² wordt de ruis minder. Bovendien is de sensor waarschijnlijk zowiezo verbeterd tov. de oude en zal beter presteren. Dus is de sensor 2x beter dan de oude en het is tenslotte se sensor die voor 50% het beeld bepaald. De andere 50% is het objectief.

Diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:25

Iemand ervaring met deze camera?
Sony cybershot DSC-H9

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:45

Ik heb nu een paar camera's in gedachten, maar mischien weten julie er nog wel meer Haha!
Mijn eisen:
-Niet te duur (max. 250/300 euro)
-Min. 5 megapixel
-Ik hou van zoomen, veel optise zoom zou leuk zijn.
-Ik moet er wat mee kunnen, dus niet te ingewikkeld. (Ik ben een beginner)
-Ik wil er wel niet binnen een halfjaar op uitgekeken zijn, dus wat extra functies enz. zou leuk zijn.
-Ik wil er wel wat van leren, dat ik later een nog betere kan kopen, daarom zou het leuk zijn als je zoals de meeste camera's hebben een automatische alles insteller hebt (Ik weet even geen ander woord Clown) En dat je dingen als scherpte e.d. zelf kan instellen
Als iemand nog iets weet?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:02

God, nou ben ik vandaag naar een aantal winkels geweest om eens te vergelijken in de prijzen van geheugenkaartjes. Ik vond de Ultra kaartjes van SanDisk toch wel erg prijzig. Nu was ik in de plaatselijke winkel, daar hadden ze een CompactFlash card voor 30 euro, 2 gb. Nu ben ik alleen vergeten welk te vragen welk merk het was! Ik heb het kaartje vluchtig gezien, er stond een plaatje van een mooie witte bloem (margriet?) op. Iemand ervaring met deze kaartjes? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:30

Kokomo schreef:
[***] schreef:
Ok, bedankt Lachen

In hoofdzaak doordat er een nieuwe sensor in zit. Dat heeft in dit geval 2 voordelen. Ten eerste is die groter en als de pixeldichtheid kleiner is dus het aantal pixels per mm² wordt de ruis minder. Bovendien is de sensor waarschijnlijk zowiezo verbeterd tov. de oude en zal beter presteren. Dus is de sensor 2x beter dan de oude en het is tenslotte se sensor die voor 50% het beeld bepaald. De andere 50% is het objectief.

Ok, merci Haha!
Dat zou ik dus al allemaal niet weten dus het is fijn om eens een kenner te horen Lachen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:51

Welke cameratas hebben jullie eigenlijk voor de Fujifilm Finepix S5700? Ik kan echt nergens 1 vinden!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:03

Ik heb er 1ntje bij de Nebo, hij was 35 euro en ik kreeg hem voor een 10ntje mee Haha!!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:52

Oh jongens ik word gek, ik weet niet welke beslissing ik moet nemen.

Wat zouden jullie doen?

Canon EOS 400D + kitlens
OF
Canon EOS 350D + 18-200 Sigma objectief

Zit er nou echt zoveel verbetering in de 400D? Ik weet gewoon ff niet wat ik moet doen nu. Ik wil echt graag een goede beslissing maken, so please help me guys.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:02

Sowieso geen 18-200mm objectief, zoveel zoom in 1 objectief gaat ten koste van de kwaliteit.