[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:55

Stral schreef:
Hoi!

Ik overweeg de aankoop van een spiegelreflex, met hetzelfde doel als half bokt waarschijnlijk: een goede camera hebben waar je vooral mooie paardenplaatjes kan schieten...

Ik heb mij al wat ingelezen, en kwam uit op de canon 750D, zit ik daar een beetje goed mee? Lijkt mij toch net iets meer dan de meest simpele instapmodellen maar toch nog 'makkelijk' (ipv 760D dan), ben al zo ver dat ik door heb dat ik het beste 2 lenzen aanschaf, maar ben niet meteen van plan een lens van €1000 te gaan kopen, ben beetje gaan rondzoeken en vond bij mediamarkt de 750 met 18-55mm lens voor € 620, wat denk ik een goede deal is (vind niets goedkoper voor dat type in ieder geval), alleen vind ik er geen goede telelens bij op mediamarkt...
http://www.mediamarkt.be/nl/product/_ca ... 52992.html

Wel vind ik op kamera express (ken ik totaal niet) deze combi:
http://www.kamera-express.be/product/12 ... mm-is-stm/
maar heb totaal geen ervaring met die winkel... Camera lijkt mij niet het product om te laten leveren enzo? Bovendien wil ik hem toch graag eens in de hand hebben voor ik effectief veel geld ga uitgeven, mijn oorspronkelijke budget zat rond de €500 dus daar zit ik al over met bovenstaande redenering, had graag even feedback of de redenering ook een beetje juist zit :)
Of met andere woorden: waar vind ik een telelens (mediamarkt? kijk ik niet goed?) waarmee ik het mediamarkt-pakket kan aanvullen, of ga ik beter eens de camera gaan bekijken in mediamarkt, om hem dan te bestellen via kamera express omdat dit pakket wel een goede deal is?

Alvast bedankt!

Die set van Camera express is een mooie set om mee los te gaan. Je zult af en toe wel vastlopen tegen de beperkingen van deze set, maar dat is niet zo wereldschokkend dat het niet de moeite waard is. Prima set om veel mee te leren.
Camera express als winkel stond wel goed aangeschreven, maar het is alweer lang geleden dat ik daar weleens kwam.

Overigens is de 760 gewoon de opvolger van de 750, vandaar dat je nu wat leuke aanbiedingen zult vinden op de 750. Check wel de prijs t.o.v. losse delen maar meestal zijn het mooie aanbiedingen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:04

Ik las dat de 760 eerder voor de 'kenner' is en de 750 makkelijker voor beginners is, vandaar, mijn mening is ook maar volledig gebaseerd op wat ik lees natuurlijk! :)

Het inlezen is op zich al Chinees :')

Wat zouden de beperkingen dan zo zijn denk je? Professioneel fotograaf hoop ik niet te worden, 't zou leuk zijn om er wat handig in te kunnen worden en thuis en op reis mooie foto's te kunnen trekken. Al ligt dat uiteraard volledig aan de persoon die op de knop duwt, dat besef ik ;) Ik hoor wel graag meningen! :)

Camera express winkel zit niet echt in mijn buurt alleen, en voor online bestellen vind ik het wat delicaat... Vandaar dus de vraag of de kenners hier zicht hebben op andere/betere lenzen die ik in mediamarkt zou kunnen halen, vind niets terug op de site zo meteen, alleen heel erg dure dan :?

Ik heb mij trouwens nogal verdiept in Canon omdat dat het 'gekende' merk is, en ik daar dus ook mooie deals in tegen kwam, als iemand een goed Nikon alternatief kent wil ik daar uiteraard ook gerust naar kijken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:45

Stral schreef:
Ik las dat de 760 eerder voor de 'kenner' is en de 750 makkelijker voor beginners is, vandaar, mijn mening is ook maar volledig gebaseerd op wat ik lees natuurlijk! :)

Het inlezen is op zich al Chinees :')

Wat zouden de beperkingen dan zo zijn denk je? Professioneel fotograaf hoop ik niet te worden, 't zou leuk zijn om er wat handig in te kunnen worden en thuis en op reis mooie foto's te kunnen trekken. Al ligt dat uiteraard volledig aan de persoon die op de knop duwt, dat besef ik ;) Ik hoor wel graag meningen! :)

Camera express winkel zit niet echt in mijn buurt alleen, en voor online bestellen vind ik het wat delicaat... Vandaar dus de vraag of de kenners hier zicht hebben op andere/betere lenzen die ik in mediamarkt zou kunnen halen, vind niets terug op de site zo meteen, alleen heel erg dure dan :?

Ik heb mij trouwens nogal verdiept in Canon omdat dat het 'gekende' merk is, en ik daar dus ook mooie deals in tegen kwam, als iemand een goed Nikon alternatief kent wil ik daar uiteraard ook gerust naar kijken!

Canon versus Nikon is voor een belangrijk deel persoonlijke voorkeur en een klein beetje beschikbare lenzen.

750/760 zijn leuke basis camera's waar je prima mee uit de voeten kunt.
Waar je op enig moment tegenaan kan lopen is de iets beperkte werkruimte in je belichting en dat je wat eerder kwaliteit verliest (ruis) bij hogere ISO-waardes.
De andere kant daarvan is dat je ervan kunt leren om beter uit de hand te fotograferen. Als ik me goed concentreer haal 3 sec uit de hand..........

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:04

Canon en Nikon zijn kwalitatief gelijk, het is net welk apparaat voor jou de fijnste bediening heeft en welke je het lekkerste vindt vasthouden. Kwestie van naar de winkel gaan en beide apparaten vasthouden en bekijken. Qua kwaliteit en gebruik doen ze niet voor elkaar op of onder en qua lenzen is bij beiden voldoende aanbod.

De tegenhanger van Nikon die je zou kunnen bekijken zou de D5200, D5300 of D5500 kunnen zijn. Allemaal hetzelfde type, maar oplopend tot het nieuwste type.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:42

Thanx!
Ik stel mijn vraag over de bijhorende lenzen beter in het objectief-topic, besef ik nu!

Ga nog eens kijken naar die Nikons ook! Wil vooraf een beetje een idee hebben welk type ik ok vind, om dan inderdaad in de winkel eens te kunnen vasthouden en bekijken. Lijkt mij beter dan in de winkel overweldigd te worden door het aanbod (en extreem dom over te komen bij de verkoper)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:34

Of nog erger, overrompeld worden door een verkoper met een sterke voorkeur en weinig verstand van zaken. Kijk en vergelijk en ga zeker naar de winkel om te voelen (je hoeft niet gelijk te kopen natuurlijk).

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:42

Dat was wat ik eigenlijk bedoelde :P In dergelijke winkels ben je beter dat je zelf al een beetje weet wat je wil inderdaad :)

Ik ben wel nogal een ongeduldig vrouwspersoon wat afwachten om te kopen, ik kan overduidelijk héél lang twijfelen, maar eens ik in de winkel sta, doe ik het wel snel :D Mij vooraf informeren is dus ook om mijzelf tegen mezelf te beschermen noodzakelijk :')

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:25

Ik ben ook weer een beetje aan het inlezen hier. Langzaamaan wil ik toch overstappen naar Canon. Ik heb nu een Sony Alpha 350 met een 70-250 lens. Opzich ben ik heel erg tevreden met de foto's die ik maak, maar ik merk toch dat deze camera kwalitatief niet altijd even sterk is en bijvoorbeeld onder doet bij menige Canon. En aangezien ik toch wat verder wil met fotograferen...

Alleen nou zijn er honderd duizend types :') Ik weet nog dat toen ik begon met fotograferen dat de 1000D helemaal de bom was haha, maar nu zou ik het niet weten. Iemand tips?

Ik wil met name dieren (paarden, honden en katten) in portret en actie, natuur- en landschap foto's en mensen portret foto's maken, hiervoor ga ik natuurlijk verschillende lenzen aanschaffen. Maar laat ik eerst beginnen met een body :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 06:55

xMaxxiee schreef:
Ik ben ook weer een beetje aan het inlezen hier. Langzaamaan wil ik toch overstappen naar Canon. Ik heb nu een Sony Alpha 350 met een 70-250 lens. Opzich ben ik heel erg tevreden met de foto's die ik maak, maar ik merk toch dat deze camera kwalitatief niet altijd even sterk is en bijvoorbeeld onder doet bij menige Canon. En aangezien ik toch wat verder wil met fotograferen...

Alleen nou zijn er honderd duizend types :') Ik weet nog dat toen ik begon met fotograferen dat de 1000D helemaal de bom was haha, maar nu zou ik het niet weten. Iemand tips?

Ik wil met name dieren (paarden, honden en katten) in portret en actie, natuur- en landschap foto's en mensen portret foto's maken, hiervoor ga ik natuurlijk verschillende lenzen aanschaffen. Maar laat ik eerst beginnen met een body :')

Misschien eens kijken naar een Canon 750D, 760D of 80D? En als deze buiten budget vallen misschien naar de ouder 700D of 70D kijken?

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:56

Ik ben van plan voorlopig nog te sparen, dus mijn budget is aan te passen aan de camera. Ik wil gewoon echt een goede camera nu waar ik meer uit kan halen dan de camera die ik nu heb. Ik ga eens kijken naar deze modellen! Dankjewel!

Mijn vader kijkt altijd tweedehands, en hij had een 1200D met twee lenzen gezien. Maar ik las hierboven al dat het niet verstandig is om instap modellen tweedehands te kopen. Denk je dat de modellen die jij noemt wel tweedehands te kopen zijn? Of adviseer je om door te sparen voor een nieuwe? Het scheelt wel een hoop geld vaak namelijk haha

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:31

Bovenstaande modellen (behalve de 70D/80D) zijn inderdaad instapmodellen. En wat hierboven inderdaad staat over tweedehands geldt in dit geval ook :)

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:38

Voor iedereen die op zoek is naar bijvoorbeeld de 1200d van canon: houd de outlet van Cameratools in de gaten, dat zijn in principe nieuwe camera's voor een tweedehands prijsje! :)

Photoyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:24

Hoihoi,

Ik fotografeer al heel lang en heb altijd meer geinvesteerd in lenzen dan in een body. Nu wil ik na een jaar of 5 toch een nieuwe body kopen omdat ik hogerop wil komen. Dus niet alleen maar voor hobby, maar ook nog actiever worden in fotoshoots en dergelijke.

Ik zit momenteel te denken aan de Canon 70D. De 80D blijkt nog beter te zijn maar die ligt net buiten mijn budget. De 70D zou ik wel kunnen betalen.

Zou ik hier spijt van krijgen omdat het al een oudere variant is? Of is het echt een goede body waar ik geen spijt van zal krijgen?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:38

Hoi,

Ik heb heel wat jaartjes geleden de Canon eos 450D gekocht, dat was toen ie net uit was.. Ik gok een jaar of 7 geleden? Ik merk nu dat de kwaliteit van de foto's toch wel achterui gaat. Ik wil echter wel doorgaan met hobby fotografie. Ik heb zitten kijken naar de 70D, maar ik vrees dat het voor mij het investeren niet waard is omdat het wegens tijdgebrek toch zal blijven bij foto's van de paardjes en op reis.

Nu is mijn vraag, denken jullie dat mijn camera echt op is, en ik beter kan investeren in een nieuwe (bijvoorbeeld 750d?) of zou het wellicht zo zijn dat mijn body nog prima is maar dat ik wellicht met een betere lens (heb enkel de kitlens nog, andere zoomlens is kapot gegaan helaas), weer wat kwaliteit win?

Ik heb namelijk niet echt een idee van hoe snel die dingen verouderen en hoe erg de nieuwe modellen intussen verbeterd zijn.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:54

Minjon schreef:
Hoi,

Ik heb heel wat jaartjes geleden de Canon eos 450D gekocht, dat was toen ie net uit was.. Ik gok een jaar of 7 geleden? Ik merk nu dat de kwaliteit van de foto's toch wel achterui gaat. Ik wil echter wel doorgaan met hobby fotografie. Ik heb zitten kijken naar de 70D, maar ik vrees dat het voor mij het investeren niet waard is omdat het wegens tijdgebrek toch zal blijven bij foto's van de paardjes en op reis.

Nu is mijn vraag, denken jullie dat mijn camera echt op is, en ik beter kan investeren in een nieuwe (bijvoorbeeld 750d?) of zou het wellicht zo zijn dat mijn body nog prima is maar dat ik wellicht met een betere lens (heb enkel de kitlens nog, andere zoomlens is kapot gegaan helaas), weer wat kwaliteit win?

Ik heb namelijk niet echt een idee van hoe snel die dingen verouderen en hoe erg de nieuwe modellen intussen verbeterd zijn.

Ik denk dat je veel meer zal hebben aan een goede lens. Ik heb zelf tot vorig jaar met een 400D gefotografeerd en dat ging, zeker buiten, maar ook in een goed verlichte binnenbak redelijk af. Nu overstap gemaakt naar 7DMII, maar je geeft zelf al aan dat je niet heel veel tijd/geld erin wilt steken.

Mocht je benieuwd zijn kan ik wel wat oude foto's opzoeken ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:34

Photoyara schreef:
Hoihoi,

Ik fotografeer al heel lang en heb altijd meer geinvesteerd in lenzen dan in een body. Nu wil ik na een jaar of 5 toch een nieuwe body kopen omdat ik hogerop wil komen. Dus niet alleen maar voor hobby, maar ook nog actiever worden in fotoshoots en dergelijke.

Ik zit momenteel te denken aan de Canon 70D. De 80D blijkt nog beter te zijn maar die ligt net buiten mijn budget. De 70D zou ik wel kunnen betalen.

Zou ik hier spijt van krijgen omdat het al een oudere variant is? Of is het echt een goede body waar ik geen spijt van zal krijgen?

Welke body heb je nu?
Ik moet zeggen dat ik geen moment spijt heb gehad van de aankoop van mijn 70D, al was dat mijn eerste spiegelreflex en is hij nu iets meer dan een jaar oud. Er blijven altijd weer nieuwe modellen komen, maar ik vind het nog steeds een top ding, lekker zwaar, kwalitatief en ik vind dat hij prettig handelt. Heb je hem al eens in handen gehad?

Photoyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:46

@Mariett: ik heb momenteel nog steeds de Canon1000D, dus het wordt sowieso een grote sprong vooruit haha. Ik heb hem nog niet in handen gehad, ik ga komende dagen naar de mediamarkt om eens te kijken of ze hem daar hebben. Ik twijfel wel of ik hem tweedehands ga kopen of nieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:05

Ik ben zelf met body's vooral nieuw kopen of via de winkel een bijna zo goed als nieuwe occasion.

Je gaat zeker een stuk vooruit als je de 70D zou aanschaffen. Hier zul je dan ook geen spijt van krijgen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:38

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:02

Hallo, gezien ik eindelijk de tijd + budget heb voor een spiegelreflexcamera ga ik toch een poging wagen hier :D Ik heb al wat research gedaan op internet en in de mediamarkt maar kom er toch niet helemaal uit. Mijn grootste vraag is eigenlijk hoe praktisch wifi is op je camera. Mij leek het handig omdat ik enigszins actief ben op social media dus het is handig als ik de foto's direct naar mijn IG of naar mijn telefoon kan uploaden. Ik kan echter niet zo goed vinden online hoe makkelijk dat nou gaat en of er ook nadelen aan zitten. Kan iemand me daarbij helpen en misschien een beginnerscamera aanraden? Voorkeur voor Nikon of Canon heb ik niet per se, heb bij beide merken een aantal modellen opgeschreven die ik fijn in de hand vond liggen maar als ik wifi wil heb ik bij Nikon volgens mij niet zoveel keuze?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:04

Ik heb interesse in de 7d Mark ii op aanraden van Canon. Ik heb een groot budget en vraag me af welke lens ik er bij zal kopen? Of dat jullie misschien een andere camera aanraden?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:11

060606 schreef:
Ik heb interesse in de 7d Mark ii op aanraden van Canon. Ik heb een groot budget en vraag me af welke lens ik er bij zal kopen? Of dat jullie misschien een andere camera aanraden?

Als je het geld hebt zeker voor de 7DII gaan, heb hem zelf ook, zeer fijne camera. Lens: Canon 70-200mm, als het even kan voor 2.8 gaan :)

Ben wel benieuwd in hoeverre je al ervaring hebt? Aangezien het niet de meest simpele camera is denk ik dat als het je eerst dslr is je nogal kan verdwalen in de settings en dergelijke, als het niet zo is kun je dit negeren hoor :+

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:19

karlli schreef:
060606 schreef:

Als je het geld hebt zeker voor de 7DII gaan, heb hem zelf ook, zeer fijne camera. Lens: Canon 70-200mm, als het even kan voor 2.8 gaan :)

Ben wel benieuwd in hoeverre je al ervaring hebt? Aangezien het niet de meest simpele camera is denk ik dat als het je eerst dslr is je nogal kan verdwalen in de settings en dergelijke, als het niet zo is kun je dit negeren hoor :+

Hun raden de canon ef 70-300mm f/4-5.6 do is usm aan. Is dit ongeveer hetzelfde? Of raad je dan alsnog aan die jij zegt?

Ik heb niet heel veel ervaring kwa spiegelreflex camera's maar het is de bedoeling dat ik steun krijg van een oom die professioneel fotograaf is en dat ik een aantal cursussen ga volgen. Ik leer gelukkig snel haha?!

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:38

060606 schreef:
karlli schreef:

Hun raden de canon ef 70-300mm f/4-5.6 do is usm aan. Is dit ongeveer hetzelfde? Of raad je dan alsnog aan die jij zegt?

Ik heb niet heel veel ervaring kwa spiegelreflex camera's maar het is de bedoeling dat ik steun krijg van een oom die professioneel fotograaf is en dat ik een aantal cursussen ga volgen. Ik leer gelukkig snel haha?!

Zeker als je een cursus gaat volgen zul je snel de 'standaard handmatige' instellingen wel snel onder de knie krijgen :)

De 70-300 is kwa zoombereik ongeveer hetzelfde, maar de kwaliteit is een stuk minder ( al valt dat bij de IS versie wel mee ) daarbij vind ik het persoonlijk niet fijn dat deze lenzen uitschuiven :P Het zou toch zonde zijn om zo veel te investeren in een body terwijl vooral het glas belangrijk is voor de kwaliteit van de foto. Daarbij is de diafragma waarde hoger dan de 70-200. De 70-200 F/4 gaat vanaf zo'n 650 euro zonder IS, met IS zo'n 1200 en dat is kwa prijs gelijkwaardig aan de F/2.8 zonder IS.

Wat zul je voornamelijk gaan fotograferen? Paardensport? Ook binnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:53

060606 schreef:

Ik zou je ook de canon 70-200 aanraden. De 2.8 of de 4 als je budget minder groot is.

De 24-70 2.8 is ook een gave lens (eventueel van tamron, bijna even goed als de canon merken zelf, maar goedkoper)