[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:38

De A580 heeft een heel wat betere sensor dan de A450.
Als je geen objectieven meer hebt zou ik de keus overigens nog eens heroverwegen.
De Nikon D3100 (14,2) en Nikon d7000 (16,2) hebben dezelfde sensor, maar dan met een heel stuk betere processor en software erachter.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:01

Ik heb een dure f2.8 telelens liggen dus dat is helaas geen optie, als ik zou overstappen op Nikon kost dat klauwen vol met geld en ik ben wel tevreden over Sony (mag alleen iets sneller dan 2,5 fps :) ).

Maar jij zou dus voor die A580 gaan als je tussen deze camera's moest kiezen?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:33

Ik schiet redelijk veel in het donker en hecht dus wel veel waarde aan ruis en detail bij hoge ISO. Om die reden zou ik al snel naar een a580 grijpen als ik met Sony schoot.

Begin overigens te twijfelen in hoeverre Sony exact dezelfde sensor gebruikt. v.w.b. de D7000: Sony produceert 'm, maar Nikon heeft 'm ontworpen volgens mijn info.

Desalniettemin blijft dit gewoon heel erg netjes @ ISO 6400 :) Vrij veel detail en heel weinig ruis.

Wat betreft de keuze: ik ga er hierbij vanuit dat je idd een voor jouw werk cq hobby complete set goede objectieven hebt. Glas is vrijwel altijd belangrijker dan de body nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:37

@Kevin: je linkje linkt door naar de hoofdpagina helaas ;(

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:45

Ah, deeplinken mag dus niet. De etters ;)

zo dan

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:56

Haha ik zat al te zoeken ;). Wat een enorm verschil met die A350! Daar kun je misschien tot ISO 800 gaan voordat je foto één en al ruis is.

Bedankt voor je advies! Ik denk dat ik maar voor de A580 ga ;).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:23

De A350 heeft toch ook de 10.2 mp sensor van de Nikon D80/D200, of niet? dat waren ook al van die ruisbakken... tot de D90/D300/D700/D3 was Nikon echt NIET het merk voor schieten met weinig licht. Heb een D2h gehad, de D90 was véél beter in het donker.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:35

Nee, de A350 heeft 14.2 mp CCD sensor.
Zal wel gaaf worden met zo'n nieuwe body, kan ik die ISO een keer omhoog gooien! Ik kwam gelukkig al een heel end met die f2.8 maar die ruis is zo storend.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:37

Ik vind detailverlies vaak erger dan ruis. Krijg zelf ook flink grove korrel @ ISO 12800 maar je kan nog steeds wimpertjes tellen.. en dan staat zo'n foto toch :D

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:41

Ja dat is ook wel zo. :o
Bijvoorbeeld als je in een programma probeert wat ruis weg te nemen, wordt de foto toch vaak minder interessant: te glad.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:46

Inderdaad. Daarom vind ik de "schandalige" ruis van de Canon EOS 1D Mk4 niet zo heel heftig, die is op ISO 12800 net zo bruikbaar als een 5D Mk2 bij 6400. Het wordt korrelig, maar weinig kleurruis en nog steeds veel detail.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:57

Ja, dat stoort inderdaad niet zo. Ik moet ook zeggen dat het (voor die A350) bij concertfotografie een stuk beter eruit ziet op ISO 800 dan in een binnenbak: hele andere belichting.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:09

Vandaag de nieuwe Nikon D7000 besteld.... spannend!! *\o/*
Iemand hier die hem ook al heeft?!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:45

Renske_NW schreef:
Ja, dat stoort inderdaad niet zo. Ik moet ook zeggen dat het (voor die A350) bij concertfotografie een stuk beter eruit ziet op ISO 800 dan in een binnenbak: hele andere belichting.
Is bij de meeste camera's zo. Sterk afhankelijk van de belichting + een binnenbak met paarden erin is meestal wat minder contrast- en kleurrijk dan een heftig belicht concert. Daarnaast is het nog zo dat een sensor gevoeliger of minder gevoelig is voor ruis bij bepaalde kleuren en het is zo dat je ogen niet op alle kleuren even heftig reageren v.w.b. het herkennen van detail (en dus ook ruis).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:20

HLPhoto schreef:
Wat voor objectieven heb je dan?

Bedoelde je mij? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:29

@Melanie:
Lijkt me dat HLP het tegen Elin_ had ;-)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:34

Nouks schreef:
@Melanie:
Lijkt me dat HLP het tegen Elin_ had ;-)

Dacht het idd ook maar was niet zeker :P

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:27

zo jullie hebben er echt verstand van zeg. Ik kom even binnenvallen, heb al een beetje in het topic door gelezen maar het gaat vooral over spiegel reflex camera's maar hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.

Ik heb al een paar jaar een compact cameraatje, Samsung digimax s600. Deze is het nu een beetje aan het begeven, valt steeds uit en dergelijke. Ik gebruik m ook wel héél veel, en zeul m overal mee naar toe. Ik kan dus echt niet zonder :P Maar hij voldeed eigenlijk niet meer echt heel goed aan mijn eisen.

Nu wil ik dus een nieuwe camera, wil er foto's mee maken bij de paarden dus beweging, maar hij moet ook goede macro's kunnen maken dat gebruik ik ook veel. Hij moet ook gewoon mee op vakantie en dergelijke en ik gebruik ook wel handmatige instellingen dus dat moet wel mogelijk zijn. Het liefste wil ik een spiegelreflex, heb de Sony a550 van m'n vader wel eens vast mogen houden en dat is natuurlijk super. Alleen mijn budget laat dat niet toe, ik kan er max rond de 200 aan uitgeven. Nadeel vind ik ook dat spiegelreflexen zo groot zijn, ik heb dus t liefste een cameraatje die je gewoon om je nek kan hangen ofzo zonder dat je een mega tas nodig hebt :P Oh en t liefste heb ik dat er batterijen in kunnen maar is geen must. Ik heb dus alleen geen fláuw idee welk merk ik uberhaupt aan moet denken enzo.

keeliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:01

Ik kom ook even een beetje het topic binnenvallen.
Maar ik heb op dit moment een Sony Alpha 200 met een Sigma 70-300 mm F4.0-5.6 lens erbij. Nu was ik net even aan't rondkijken, en vond ik de Sony A33 en de Sony A55. Het verschil tussen deze 2 is dat de A33 14,2 en de A55 16,2 megapixels heeft. Andere verschillen kon ik niet echt vinden. Ik wil de camera gebruiken voor paarden- en huisdierenfotografie, maar vooral het paardengedeelte is belangrijk. Ik heb zelf niet heel veel verstand van camerafuncties en dergelijke, maar weet iemand of dit een geschikte camera voor mij zou zijn? Of is er iemand met ervaring / meer informatie over 1 van deze camera's? =D

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:49

@keeliie

Er zijn nog meer verschillen tussen die A33 en A55 behalve de sensor, die laatste schiet 10 fps ipv de 7 fps die de A33 schiet.

Nu even over die camera's in het algemeen: het zijn Translucent Mirror-camera's (SLT ipv SLR). Dit betekent dat de spiegel niet opklapt, maar transparant (licht doorlatend) is (afbeelding: http://www.photofacts.nl/fotografie/fot ... oncept.jpg ). Voordeel is dus dat je tijdens het filmen een betere autofocus hebt. Nadelen zijn dat je 1/3 stop lichtverlies hebt, omdat er een deel van het licht naar de autofocussensor gaat. Ook is er sprake van meer ruis, dit komt doordat de sensor continu actief blijft om het live beeld weer te geven (de sensor wordt warmer). Derde nadeel is dat de accu niet lang meegaat, minder dan de helft van de duur bij een spiegelreflex.

Dat is wat ik er van weet (en daarom voor een DSLR ga :o), misschien nog anderen die meer informatie of evt. ervaringen ermee hebben?

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:55

@ SimoneDV

Klinkt alsof je de Olympus PEN/Sony NEX wel wat zou vinden, maar die zijn wel buiten jouw budget. Wel goede kwaliteit voor "een zak formaat camera", wat jij zoekt eigenlijk. :)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:04

Renske_NW schreef:
@ SimoneDV

Klinkt alsof je de Olympus PEN/Sony NEX wel wat zou vinden, maar die zijn wel buiten jouw budget. Wel goede kwaliteit voor "een zak formaat camera", wat jij zoekt eigenlijk. :)

bedankt voor je reactie :D ze zijn idd wel buiten mijn budget. Punt is namelijk dat mn laptop het ook aan het begeven is, komt lekker tegelijk :+ Zijn olympus en sony sowieso merken die je zou aanbevelen voor een camera?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 19:14

Renske_NW schreef:
@keeliie

Er zijn nog meer verschillen tussen die A33 en A55 behalve de sensor, die laatste schiet 10 fps ipv de 7 fps die de A33 schiet.

Nu even over die camera's in het algemeen: het zijn Translucent Mirror-camera's (SLT ipv SLR). Dit betekent dat de spiegel niet opklapt, maar transparant (licht doorlatend) is (afbeelding: http://www.photofacts.nl/fotografie/fot ... oncept.jpg ). Voordeel is dus dat je tijdens het filmen een betere autofocus hebt. Nadelen zijn dat je 1/3 stop lichtverlies hebt, omdat er een deel van het licht naar de autofocussensor gaat. Ook is er sprake van meer ruis, dit komt doordat de sensor continu actief blijft om het live beeld weer te geven (de sensor wordt warmer). Derde nadeel is dat de accu niet lang meegaat, minder dan de helft van de duur bij een spiegelreflex.

Dat is wat ik er van weet (en daarom voor een DSLR ga :o), misschien nog anderen die meer informatie of evt. ervaringen ermee hebben?

Nog één nadeel is dat een optische zoeker een stuk prettiger cq sneller werkt dan een elektronische, tenminste, als je een SLR gewend bent.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:15

Heeft iemand ervaring met de Casio EX-FH20 ? Hij ziet er goed uit maar ik heb er zo weinig verstand van.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:44

SimoneDV schreef:
bedankt voor je reactie :D ze zijn idd wel buiten mijn budget. Punt is namelijk dat mn laptop het ook aan het begeven is, komt lekker tegelijk :+ Zijn olympus en sony sowieso merken die je zou aanbevelen voor een camera?

Je moet je even oriënteren en dan een aantal modellen uitkiezen en met elkaar vergelijken (denk aan bv. http://www.kieskeurig.nl), daarna evt. naar ervaringen en extra info vragen over die specifieke modellen. Een merk kan namelijk goede en slechte modellen hebben (ene model is geschikter dan het andere voor een bepaalde tak van de fotografie).
Ik werk met Sony (DSLR) en ben erg tevreden over de prijs-kwaliteit verhouding en de gebruiksvriendelijkheid, dus ik ben wel te spreken over dit merk!
Je zou ook eens naar Canon kunnen kijken, daar zijn zowel goede DSLR's als compact camera's van.

Even tussendoor: ik heb net mijn A580 gekocht en ga proberen morgen wat modellen voor de camera te krijgen, zo op het eerste gezicht ben ik super enthousiast! (natuurlijk een vette upgrade met vorige camera :o)