[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:01

De lens die het meest in aanraking komt met stof en gevaar loopt op beschadigen, die heeft een uv-filter. Mijn andere lenzen niet. Mijn groothoek heeft vaak een half gray of polarisatiefilter en in combinatie met nog een uv-filter krijg ik vignettering. En de andere lenzen is de zonnekap bescherming genoeg.

Mocht je een uv-filter gebruiken, neem dan wel een goede. Ik ben altijd van de goedkope filters (ze hebben een wat zwaar leven bij mij en dure vind ik zonde), maar mijn uv-filter is er echt 1 van b&w.

Bagheera_206

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:47

Ik gebruik een zonnekap ipv uv filter. Alleen als ik weet dat ik bijvoorbeeld op het strand sta en weet dat ik blijf poetsen ivm waterdruppels etc. Dan zet ik er een fatsoenlijke UV filter voor.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 05:19

mbkaatje schreef:
Dat is toch buiten? Ik ben juist nieuwsgierig naar een binnenfoto

Je hebt gelijk. Ik probeer wel of iemand woensdag tijdens mn les wat foto's maakt

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:02

Top. Misschien de ruiter onherkenbaar (achterkant) op de foto zetten, of op de foto zonder hoofd. Ben benieuwd.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:50

Even klein update-tje, alweer van een paar pagina's terug ben ik maar wilde toch even nog wat lateb weten, want hij is er hoor! Enorm bakbeest is het, maar zooohooo gaaf. Onwijs enthousiast om hiermee aan de slag te gaan. 1st to go; Bevrijdingsfestival in Drenthe!
Poweeeer :):)
Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:50

Nice je nieuwe kitlensje! Zelfs de 1e versie is prachtig! +:)+

En natuurlijk jouw 1Ds3. :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:20

Heel mooi! Veel plezier ermee.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:19

Yeeess dank jullie wel! Gaat zeker lukken! :D

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:27

Ik zit nog steeds in n ''dilemma'', mijn verjaardag is bijna en ik weet nog steeds niet welke camera ik wil hebben en welke handig is, kan iemand mij hierbij helpen? (had al eerder een bericht geplaatst maar heb nu even alle eisen op een rijtje gezet)

-goed voor zowel portret als actiefoto's (wil daar ook graag een lens voor)
-makkelijk in gebruik, mag best een beetje ingewikkeld zijn maar ik wil er niet weken over doen voordat ik snap hoe ik iets moet doen.
-moet foto's in een binnenbak kunnen maken (ook daar wil ik best een lens voor kopen)
-Het liefst een canon of een Nikon, omdat ik daar al een beetje ervaring mee heb.
-Het moet een spiegelreflex camera zijn

heeft iemand suggesties?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:39

horsewiebe schreef:
Ik zit nog steeds in n ''dilemma'', mijn verjaardag is bijna en ik weet nog steeds niet welke camera ik wil hebben en welke handig is, kan iemand mij hierbij helpen? (had al eerder een bericht geplaatst maar heb nu even alle eisen op een rijtje gezet)

-makkelijk in gebruik, mag best een beetje ingewikkeld zijn maar ik wil er niet weken over doen voordat ik snap hoe ik iets moet doen.
-moet foto's in een binnenbak kunnen maken (ook daar wil ik best een lens voor kopen)
-Het liefst een canon of een Nikon, omdat ik daar al een beetje ervaring mee heb.

heeft iemand suggesties?

Nikon en Canon hebben beide camera's die perfect kunnen wat jij wilt, het hangt helemaal af van je budget. Het enige wat een camera niet voor je gaat doen is foto's maken in een binnenbak; of dit lukt hangt helemaal af van van wat voor lens je hebt. Voor fatsoenlijke binnenbakfoto's heb je een lens nodig die een groter diafragma aan kan bieden, f2.8 kan handig zijn daarbij. En die lenzen zijn duur, heel duur (denk aan 1000-2000 euro). Kortom, wat is je budget? Nieuw of tweedehands?

Kortom, ik kan je helemaal gek maken met allerlei Nikon camera's, maar moet wel weten of wat ik je vertel ook in je budget gaat passen.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:46

maaikemuis schreef:
horsewiebe schreef:

heeft iemand suggesties?

Nikon en Canon hebben beide camera's die perfect kunnen wat jij wilt, het hangt helemaal af van je budget. Het enige wat een camera niet voor je gaat doen is foto's maken in een binnenbak; of dit lukt hangt helemaal af van van wat voor lens je hebt. Voor fatsoenlijke binnenbakfoto's heb je een lens nodig die een groter diafragma aan kan bieden, f2.8 kan handig zijn daarbij. En die lenzen zijn duur, heel duur (denk aan 1000-2000 euro). Kortom, wat is je budget? Nieuw of tweedehands?

Kortom, ik kan je helemaal gek maken met allerlei Nikon camera's, maar moet wel weten of wat ik je vertel ook in je budget gaat passen.

die binnenbakfoto's kan ik beter op een verlanglijstje zetten voor over een jaar ofzo, mijn budget is 350, (willen mijn ouders uiterlijk betalen voor een camera) maar ik kan er uiteraard ook nog wat bijleggen dus 500 ong, het zou mooi zijn als het goedkoper is, maar wil wel echt een proffeissionele camera

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:02

Vanuit de hoek van de Nikongebruiker denk ik dat je professioneel ook even moet vergeten en moet gaan kijken naar de instapmodellen. Ga eens kijken naar de D5200, D5300 of de D3300. Dit zijn de instapmodellen van Nikon en deze worden vaak aangeboden met een standaard kitlens. De 3300 is het meest goedkoop en daarmee ook het meest uitgekleed. De 5200 en 5300 zullen je budget pushen, maar brengen net even wat meer met zich mee. Beiden zijn fijne en kwalitatief goede camera's (waar de 5000-serie net even beter is.

Wil je een beetje leuk paarden op de foto zetten, dan zou ik kijken naar een tweede lens, een Nikkor 55-200. Dit is een vrij goedkope lens, maar wel eentje die zeker waar voor zijn geld biedt. Zo heb je een set bij elkaar waar je lekker mee aan de slag kunt en waarmee je de komende jaren vooruit kan tot je geld genoeg hebt gespaard voor een hele goede, lichtsterke lens en een professionele camera.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:04

maaikemuis schreef:
Vanuit de hoek van de Nikongebruiker denk ik dat je professioneel ook even moet vergeten en moet gaan kijken naar de instapmodellen. Ga eens kijken naar de D5200, D5300 of de D3300. Dit zijn de instapmodellen van Nikon en deze worden vaak aangeboden met een standaard kitlens. De 3300 is het meest goedkoop en daarmee ook het meest uitgekleed. De 5200 en 5300 zullen je budget pushen, maar brengen net even wat meer met zich mee. Beiden zijn fijne en kwalitatief goede camera's (waar de 5000-serie net even beter is.

Wil je een beetje leuk paarden op de foto zetten, dan zou ik kijken naar een tweede lens, een Nikkor 55-200. Dit is een vrij goedkope lens, maar wel eentje die zeker waar voor zijn geld biedt. Zo heb je een set bij elkaar waar je lekker mee aan de slag kunt en waarmee je de komende jaren vooruit kan tot je geld genoeg hebt gespaard voor een hele goede, lichtsterke lens en een professionele camera.

super! daar ga ik eens naar kijken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:14

maaikemuis schreef:

De Canon tegenhangers daarvan zijn de 1200D, 1300D (nieuwer model, net uit) en 750D, 760D.

Of je voor Nikon of Canon gaat voor voor een niet onbelangrijk deel je eigen gevoel. Welke camera voelt lekker aan en geeft je het gevoel dat ie prettig te bedienen is.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:37

Op marktplaats is een goede camera (canon) te koop met een 75-300 lens erbij, is dat beter? of is dat weer te veel?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:22

Misschien een minder belangrijk aspect, maar zeker de moeite waard om rekening mee te houden met je keuze. Hoeveel schat je in dat je hobby uit de hand kan lopen? Canon en Nikon hebben iets ander assortiment in objectieven en er zijn ook kleine verschillen in prijzen van de objectieven. :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:24

horsewiebe schreef:
Op marktplaats is een goede camera (canon) te koop met een 75-300 lens erbij, is dat beter? of is dat weer te veel?

De 75 - 300 is een aardig lensje maar ook niet meer dan dat.
En wat is een goede camera en dan ook: tegen welke prijs?

Als je even kijkt bij diverse winkels op hun occasion-pagina, dan is daar keuze te over.

Zomaar de eerste hits op Google op "occasion camera"

http://www.cameraenoccasion.nl/winkel/
https://www.cameratools.nl/occasions/
http://www.cameranu.nl/nl/c212/occasions-en-demo
http://www.fotokonijnenberg.nl/occasion ... /occasions

Dit is letterlijk nog maar een beginnetje......

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:37

ikke schreef:
horsewiebe schreef:

De 75 - 300 is een aardig lensje maar ook niet meer dan dat.
En wat is een goede camera en dan ook: tegen welke prijs?

Als je even kijkt bij diverse winkels op hun occasion-pagina, dan is daar keuze te over.

Zomaar de eerste hits op Google op "occasion camera"

http://www.cameraenoccasion.nl/winkel/
https://www.cameratools.nl/occasions/
http://www.cameranu.nl/nl/c212/occasions-en-demo
http://www.fotokonijnenberg.nl/occasion ... /occasions

Dit is letterlijk nog maar een beginnetje......

Ik wil mijn camera graag 2e hands kopen, omdat daar de prijzen vaak meer in mijn budget liggen en ze daar vaak in een set te koop staan.

ik had een Canon 1200D gezien met een 18-55 en een 75-300 en uiteraard de accu ed, hij was zo goed als nieuw met de doos er nog bij (zegt niet altijd iets, maar dan kan ie iig geleverd worden met de doos)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:56

Tweedehands camera's in dat segment kopen raad ik persoonlijk af gezien de leeftijd/duratie van de sluiter. Als je er zelf de kennis niet van hebt vind ik het vrij tricky gezien je niet weet waar je op moet letten :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:01

Courses schreef:
Tweedehands camera's in dat segment kopen raad ik persoonlijk af gezien de leeftijd/duratie van de sluiter. Als je er zelf de kennis niet van hebt vind ik het vrij tricky gezien je niet weet waar je op moet letten :)

Dat, plus dat de meeste aanbieders er echt de hoofdprijs voor durven te vragen. Een ouder model, gebruikt waarbij er maar 1/5de of 1/6de van de prijs af gaat. zo zie ik regelmatig D5200's met kitlens voor 400-500 euro te koop staan. Dan zou ik gewoon een nieuwe kopen. Dan weet je zeker dat je niet de ellende van een ander koopt.

Bij het duurdere segment weten mensen meer wat dingen nog waard zijn en kun ie nog wel eens wat leuks tegenkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:05

maaikemuis schreef:
Courses schreef:

Dat, plus dat de meeste aanbieders er echt de hoofdprijs voor durven te vragen. Een ouder model, gebruikt waarbij er maar 1/5de of 1/6de van de prijs af gaat. zo zie ik regelmatig D5200's met kitlens voor 400-500 euro te koop staan. Dan zou ik gewoon een nieuwe kopen. Dan weet je zeker dat je niet de ellende van een ander koopt.

Bij het duurdere segment weten mensen meer wat dingen nog waard zijn en kun ie nog wel eens wat leuks tegenkomen.

De goede winkels hebben regelmatig leuke camera's op hun occasionsites staan voor fatsoenlijke prijzen, zie mijn eerdere links. Kwestie van kijken en toeslaan als ie langs komt (dan wel gelijk reageren!)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:14

Dan nog kom ik prijzen tegen die te hoog zijn voor de instapcamera's. Er zitten marges tussen van 75 euro tussen de goedkoopste aanbieder en een occasion. Nee, dat vind ik het niet waard. Dan kun je beter een nieuwe kopen.

Bij de semi-professionele modellen en de echte grote jongens vind ik het echter wel interessant.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:56

maaikemuis schreef:
Courses schreef:

Eens. Als je al 2de hands wil kopen (buiten het kleine prijsverschil om) zou ik naar een erkende fotowinkel gaan die occasions verkopen. Zaken als Fotokonijnenberg, Cameranu, Kamera Express enzovoort. Particulier een 2de hands instapmodel kopen, nop.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:06

Okee, bedankt voor de tips, ik ga nu zeker kijken op nieuwe camera's

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:33

Hoi!

Ik overweeg de aankoop van een spiegelreflex, met hetzelfde doel als half bokt waarschijnlijk: een goede camera hebben waar je vooral mooie paardenplaatjes kan schieten...

Ik heb mij al wat ingelezen, en kwam uit op de canon 750D, zit ik daar een beetje goed mee? Lijkt mij toch net iets meer dan de meest simpele instapmodellen maar toch nog 'makkelijk' (ipv 760D dan), ben al zo ver dat ik door heb dat ik het beste 2 lenzen aanschaf, maar ben niet meteen van plan een lens van €1000 te gaan kopen, ben beetje gaan rondzoeken en vond bij mediamarkt de 750 met 18-55mm lens voor € 620, wat denk ik een goede deal is (vind niets goedkoper voor dat type in ieder geval), alleen vind ik er geen goede telelens bij op mediamarkt...
http://www.mediamarkt.be/nl/product/_ca ... 52992.html

Wel vind ik op kamera express (ken ik totaal niet) deze combi:
http://www.kamera-express.be/product/12 ... mm-is-stm/
maar heb totaal geen ervaring met die winkel... Camera lijkt mij niet het product om te laten leveren enzo? Bovendien wil ik hem toch graag eens in de hand hebben voor ik effectief veel geld ga uitgeven, mijn oorspronkelijke budget zat rond de €500 dus daar zit ik al over met bovenstaande redenering, had graag even feedback of de redenering ook een beetje juist zit :)
Of met andere woorden: waar vind ik een telelens (mediamarkt? kijk ik niet goed?) waarmee ik het mediamarkt-pakket kan aanvullen, of ga ik beter eens de camera gaan bekijken in mediamarkt, om hem dan te bestellen via kamera express omdat dit pakket wel een goede deal is?

Alvast bedankt!