[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:59

Nogmaals erg bedankt voor het meedenken! :D

Ik ben een leek, dus ik haal de rommel er niet tussenuit. Ik voel zelf ook meer voor iets nieuws, ook om die reden. Ik fotografeer hobbymatig en vind het superleuk, maar ik denk niet dat mijn werk een spiegelreflex waard is. Ik zou het wel enorm graag willen, maar ik haal er denk ik niet uit wat erin zit. En je hoeft natuurlijk niet altijd het beste van het beste te hebben... met een compactcamera kun je na wat oefenen vast ook wel mooie foto's maken.

Over sommige ben ik soms ook best tevreden, hoewel ik ze niet scherp krijg:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6HDCONEW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BLVHKHTE.jpg

en over deze serie ben ik ook best tevreden:
[UK] [FOTO]debuutje - ook al van het winterwonderland

Maar ja, ik ben een kunstliefhebster :+ en ik wil het liefst hele mooie dingen maken :+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:09

En een fotografielesje nemen? Als je een goede leraar hebt, leer je daar ontzettend veel van bij. Ik heb mijn SLR in juli gekocht en toen kon ik er niet zo ontzettend goed mee overweg. Ik heb dan van september tem vorige week digitale fotografie module 1 gevolgd (volwassenenonderwijs) en daarvan leer je zó veel. Over een paar weken begin ik alweer met module 2.

Edit: ohja, nog wat. Nouks of HLPhoto, is iemand bekend met deze flitser? Lumopro 160: http://www.lumopro.com/product.php?id=25
Hij zou gelijk staan aan Speedlite 580, alleen kost 'ie maar 100-150 euro. Mijn neef de fotograaf raadde 'm aan, maar hij heeft er zelf geen ervaring mee en heeft alleen "gehoord" dat het een geweldige flitser zou zijn... En hij weet niet zeker of hij wel op Canon past :+
Had ook nog dit teruggevonden: http://members.casema.nl/mmuetstege/LP160TEST.html Maar ik ken momenteel echt 0,0 van flitsers :=
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 26-12-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:31

Dat lijkt me ook enorm leuk Yasmine :). Hier bij de USVA kun je ook best goedkope fotografiecursussen volgen. Maar ja, de tijd is wel een probleem :+

Goede macrofoto's maken met zo'n mooi scherp ding op de voorgrond en een wazige achtergrond, kan dat alleen maar met een spiegelreflex?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:46

Fujifilm FinePix S1600

of

Samsung PL150

Iemand ervaring met deze cameras? Wilde die graag kopen.
Ik wil gewoon leuke, scherpe fotos van mn paarden kunnen maken :D
Laatst bijgewerkt door Iris92 op 26-12-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:49

IrisvdHeuvel schreef:
Fujifilm FinePix S1600

Iemand ervaring met deze camera? Wilde die graag kopen.

+1

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:12

_Arwen_ schreef:
Goede macrofoto's maken met zo'n mooi scherp ding op de voorgrond en een wazige achtergrond, kan dat alleen maar met een spiegelreflex?
Is afhankelijk van drie dingen:

- sensorformaat: hoe groter de sensor, hoe korter de scherptediepte bij hetzelfde beeld/afstand;
- diafragma: hoe groter het diafragma, hoe korter de scherptediepte bij hetzelfde beeld/afstand (dus de deler van de breuk F/ zo klein mogelijk, F/1.4 is een groter diafragma dan F/2.8);
- afstand naar je onderwerp: hoe korter de afstand naar je onderwerp bij gelijkblijvende instellingen, hoe onscherper de achtergrond.

Wat betreft cursussen: Die kunnen tegenwoordig ook online.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:16

_Arwen_ schreef:
IrisvdHeuvel schreef:
Fujifilm FinePix S1600

Iemand ervaring met deze camera? Wilde die graag kopen.

+1

Misschien kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Wat je goed vindt aan de camera? Je reactie voegt inhoudelijk niks toe :)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:20

Yasmine schreef:
Misschien kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Wat je goed vindt aan de camera? Je reactie voegt inhoudelijk niks toe :)

Ik begreep het ook niet, toen stuurde ik haar een pb en toen zei ze dat ze dat ook wilde weten ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:40

Bedankt HL, daar heb ik echt wat aan :)

En sorry voor de onduidelijkheid over die andere reactie. +1 betekent: 'dat geldt ook voor mij'. Zie post 2 pagina's terug waarin ik een link over die camera plaatste.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:31

Mja, volgens mij ben ik alleen vergeten te vermelden hoe je erachter komt hoe groot die sensor dan precies is. Bij een spiegelreflex is dat vrij eenvoudig, bij een compact... tsja, niet echt informatie die regelmatig gevraagd wordt dus staat er ook niet voor op ofzo. De Sony NEX-compacts hebben een vrij grote sensor, maar die zijn zowel qua werking als qua prijs bijna spiegelreflex.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:22

Ik heb hier ook een reactie geplaatst over de Fujifilm FinePix S1600. Ik heb hem inmiddels gekocht, en ik ben er heel erg blij mee! Het is echt een hele fijne camera, en hij maakt mooie foto's! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:30

Een compactcamera heeft vwb macrofoto's enkele voordelen tov spiegelreflexcamera's. Waar je bij SLR's flink moet diafragmeren om een beetje scherpte in je foto's te krijgen, is dat bij compactcamera's niet nodig. Ook kun je met een compactcamera vaak dichterbij scherpstellen en heb je met een spiegelreflexcamera direct een speciaal objectief nodig. Lees ook dit artikel eens door:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:39

vraagje voor mn zus.. zij heeft mijn oude D50 camera gehad en is hier leuk mee aan het fotograferen.. Maar ze loopt tegen heel veel dingen aan; zo heeft ze moeite met focussen en zit je regelmatig te vechten met alle instellingen.. Zij wilt overstappen naar de D90 omdat daar de standaard instellingen beter zouden zijn volgens een paar stalgenootjes. Ik ben van mening; leer eerst hier eens mee te fotograferen en kijk dan wat je belangrijke punten bij je volgende camera vind! Wat is jullie mening?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:41

Ik ben het met je eens. Een D90 is niet makkelijker, er kan juist meer mee. De AUTO-stand doet het inderdaad beter, maar daar heb je geen spiegelreflex voor.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:22

Ik zoek nu ook ,maaar..
Eerst had ik echt ambitie ,maar je ziet gewoon dat je toptalent moet zijn wil je echt je brood ermee verdienen.
Dus..Ik wil graag een camera die niet te duur is ,maar goede kwaliteit leverd.
Max. 450 euro ong.

Wil gewoon goede foto's kunnen maken (snap dat het aan de fotograaf ligt ,maar toch ook wel aan de kwaliteit v/d camera) voor dierenfotografie etc

Dus goed ,maar niet te duur en hoeft nog voor een Prof te zijn ,maar moet wel echt mooie foto's kunnen maken :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:32

450 euro voor body en objectief? >> Zoek het merk wat je het fijnst in de hand ligt/fijnst bedient en neem de goedkoopste, zoek daarbij het beste objectief wat jij kan betalen en ga ervoor...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:27

Nee alleen body voor max. 450 euro ;) of alleen met standaard lens die erbij zit om mee te beginnen (oefenen)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:44

Oke, ik kan misschien voor een leuk prijsje een nikon d90 overnemen, maar nu wou ik even 1 ding zeker weten/ bevestigd hebben :))

Kun je op de D90 AF Manual lenzen gebruiken en dat ie automatisch scherpstelt? (Want d90 heeft toch scherpstel motortje in de camera? en dat heeft bijv d5000 niet dus moet je voor automatische scherpstelling minimaal een AF-S lens hebben?
Of zit ik nu echt verkeerd? :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:49

Ja, dan zit je verkeerd. op de D90 kan je AF-objectieven zonder ingebouwde scherpstelmotor gebruiken. De motor in de body drijft dan het autofocusmechanisme (want het is puur mechanisch bij Nikon) aan.
Manual focus objectieven zal je nooit automatisch aan het scherpstellen krijgen, hooguit krijg je een AF-confirm voor elkaar (met een chip en contact).

De AF-S objectieven stellen veel sneller (en vaak ook stiller) scherp dan objectieven zonder die focusmotor, dat is het voornaamste verschil.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:56

Aha ok! Want die lenzen schelen echt zoveel geld (AF of AF-S).... hmm denk dat ik het toch maar bij de AF-S lenzen hou

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:12

AF en AF-D werkt dus prima op een D90.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:05

Wete n jullie nog een camera voor mij ? :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:20

Wat voor objectieven heb je dan?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:27

Elin_ schreef:
Wete n jullie nog een camera voor mij ? :o

Bij foto klein hebben ze nu de 500D incl. 18-55 IS objectief in de aanbieding voor €519,- dacht ik.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:36

Hoi,
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de volgende 2 camera's:
- Sony A450
- Sony A580

Ik heb mijn A350 net verkocht en ga nu een nieuwe kopen, maar ben er niet over uit welke van de twee. De A450 is in de aanbieding voor 400,- en daar krijg je ook een 18-55mm lens bij, de A580 is te koop voor 800,- (alleen de body).
Nu vroeg ik me dus af of de A580, puur kwalitatief, die extra 400,- waard is. Merk je zoveel verschil tussen 14,2 en 16,2 megapixel, zijn ze vergelijkbaar op het gebied van snelheid (beide 7 fps)? Of is de A580 alleen zoveel duurder door de video-functie en het kantelbare LCD-scherm, enz.?

Ik hoop dat iemand me kan helpen :o.