[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:34

traan_beauty schreef:
Ik hoor eigenlijk alleen maar goeie verhalen over de Canon 400D.
Maar wat zijn de nadelen?
Ik ga waarschijnlijk de Canon 400D kopen in januari (misschien wel eerder ). Vandaar.

Citaat:
Ik vind persoonlijk een behoorlijk nadeel dat er niet zoals op alle andere DSLR's van Canon twee (of zelfs nog meer) aparte schermpjes zijn: één voor de instellingen en één voor het bekijken van je menu, de foto's etc. Ik vind het zelf echt irritant om die instellingen allemaal op je LCD-schermpje te hebben staan. Maar goed, komt wellicht ook omdat ik natuurlijk heel erg gewend ben aan die aparte schermpjes, zo lang je daar nog geen ervaring mee hebt zul je die natuurlijk ook niet missen.

volgens mij heeft de 350d die ook niet of wel? (aparte schermpjes)[/quote]

De 350 heeft dat wel Lachen. Boven het lcd-schermpje om foto's op te kijken zit een balk voor de instellingen. Maar omdat deze schermen gedeeld zijn, is het grotere lcd scherm relatief erg klein. Omdat je bij spiegelreflexcamera's door een zoeker fotografeert is dit opzich niet zo'n ramp, maar het is altijd fijn als je je foto's ff kunt checken en eventueel verwijderen zodat ze geen ruimte in beslag nemen op je geheugenkaartje.

Voor de rest: Dankjewel voor de informatie! Ik heb de camera nog niet, maar zodra hij in mijn bezit is, ga ik lekker oefenen. Zit nu alleen wel te twijfelen tussen 1GB of 2GB geheugenkaartje. Ik vind ze zo duur, en mijn budget is eigenlijk heel krap. Ik kan altijd nog een geheugenkaartje erbij kopen, maar aan de andere kant kan ik nu ook een keer een dure investering doen en er lang plezier van hebben, zonder het ongemak van kaarten wisselen enzo.. Voorlopig ben ik nog niet van plan om shoots te doen van duizenden foto's, maar als ik in RAW wil schieten, kan ik volgens mij net 80 foto's op een 1GB krijgen. En dat vind ik erg weinig..

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:52

Kun je mij misschien een aantal site geven waar ik mijn foto's kan aanpassen/ bewerken.

Heb namelijk net een digitale camera gekocht Panasonic FZ8 en ik moet dus alles nog een beetje ontdekken.

Nou ik hoor het wel.

Dank je

Gr Daphne

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:26

pearl_tje schreef:
Kun je mij misschien een aantal site geven waar ik mijn foto's kan aanpassen/ bewerken.

Heb namelijk net een digitale camera gekocht Panasonic FZ8 en ik moet dus alles nog een beetje ontdekken.

Nou ik hoor het wel.

Dank je

Gr Daphne

Picasa is een makkelijk en handig programma voor de beginnende en ook gevorderde fotograaf. Je kan het hier downloaden, gratis! Lachen

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:28

ik heb een nieuw voorbeeld topic gemaakt nu heb ik getemt maar nu hoef ik verder niks te doen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:46

WildChild schreef:
Citaat:
volgens mij heeft de 350d die ook niet of wel? (aparte schermpjes)

De 350 heeft dat wel Lachen. Boven het lcd-schermpje om foto's op te kijken zit een balk voor de instellingen. Maar omdat deze schermen gedeeld zijn, is het grotere lcd scherm relatief erg klein. Omdat je bij spiegelreflexcamera's door een zoeker fotografeert is dit opzich niet zo'n ramp, maar het is altijd fijn als je je foto's ff kunt checken en eventueel verwijderen zodat ze geen ruimte in beslag nemen op je geheugenkaartje.

True, door die extra balk heb je inderdaad een wat kleiner LCD-schermpje. Staat tegenover dat je niet constant dat licht van je LCD-schermpje in je ogen hebt wanneer je even je instellingen wilt checken terwijl je in het donker staat te fotograferen bijvoorbeeld (en reken maar dat ik júist veel in het donker fotografeer).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:49

Je instellingen "ff" bekijken in je lcd scherm lijkt me sowieso niet echt een optie.... dan moet je steeds alle menu's door.
De hoeveelheid licht van dat scherm kan je zelf instellen, dus dat is nog niet eens echt een ramp vind ik.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:49

Ik wil ook een voorbeeld topic maken, ik weet alleen niet hoe je copy rights op foto's moet zetten, 1 iemand enig idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:21

manzano schreef:
Je instellingen "ff" bekijken in je lcd scherm lijkt me sowieso niet echt een optie.... dan moet je steeds alle menu's door.
De hoeveelheid licht van dat scherm kan je zelf instellen, dus dat is nog niet eens echt een ramp vind ik.

Dan doel ik dus op ISO, kwaliteit, over- of onderbelichten, sluitertijd, diafragma, AF-mode, witbalans enzo he. Die dingen die op de 350D nog hier stonden: http://img2.fengniao.com/article/7/85/lichJURkP9pI.jpg

Die staan dus op de 400D megagroot en oplichtend op het LCD-schermpje: http://users.telenet.be/belgiumdigital/Canon_400D.jpg

Geef mij maar zo'n extra klein schermpje, of beter nog, twee Ja

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:22

Voor een copyright ga je gewoon naar Paint (of een ander programma) en zet je jou tekst met het copyright tekentje erop. Copyright teken krijg je door Alt gr in te houden en dan C in te duwen Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:35

Mischien dat iemand me hier kan helpen met kiezen etc.

Ik wil een digitale spiegelreflex gaan kopen. Ik zelf heb al een paar keer 'gewerkt' met een nikon D50, ik vind dit een erg prettige camera. Maar ik heb via internet gezocht naar iets beters. Hierbij kwam ik op de Nikon D70S uit. Maar nu heb ik weer gehoord dat deze juist minder zou zijn.

Overigens heb ik ook intresse in een Canon EOS. Het moet ook nog is betaalbaar blijven. (Denk 450 tot iets van 800 euro, hoger kan ook maar het moet echt niet belagelijk worden. Moet dan soieso nog even door sparen en wil hem het liefst voor dat ik op vakantie ga hebben. Knipoog)

Ik wil graag paardenfotografie gaan doen, dus wil wel een camera die je daar echt voor kan gebruiken. Ja

Eerst was ik er voor 99 procent zeker van dat ik een Nikon D70S zou kopen. Maar de Canon is ook erg goed. Ik weet eigenlijk nog niet welk type van de Canon ik dan zou nemen. Mischien kan iemand mij helpen?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:44

hmm
toen ik vorige week bij m'n tante was is dat dubbele scherm me niet opgevallen eigenlijk

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:47

oooooh nu ik je foto zie van dat schermpje herrinner ik hem me weer..
maar als je de iso waarde ging instellen (350d dus) deed je dat ook gewoon in t 'grote' scherm hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:48

Ja dat klopt, ISO doe je op de 350D gewoon op het grote (op betere DSLR's van Canon niet), maar die verander je doorgaans tijdens het fotograferen niet constant.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:51

nee dat is waar.
ik denk dat ik dat kleinere schermpje inderdaad ook handiger vind..

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:40

MyStar schreef:
djoni schreef:
Ik zit ook naar een camera te kijken, en ik zat te denken aan een canon powershot A550. Zijn dat wel redelijke fotocamera's?

Wij zijn bij een proffessionele fotograaf geweest voor onze camera, en we hadden zelf al een voorkeur voor een camera uit de powershot serie (geloof A710). We hadden aan hem advies gevraagt en volgns hem zijn dat heele goede digitale compactcameras! Dus niet te vergelijken met een spiegelreflex oid maar wel ong. de beste serie digitale compact! Ja Wij hebben uiteindelijk de Fuji A6500 gekocht omdat we met een compactcamera niet genoeg konden zoomen, dus kan je geen ervaringen vertellen over de A-serie helaas.

Oke, ik denk dat het dan wel een goede keus is. Het hoeft echt geen heel goed ding te zijn, ik zal er het meest mee fotograferen en ik ben nog maar heel beginent. (Lees: Heeft ong. 0,0 ervaring met digitale camera's) Ik zoek gewoon een camera om een beetje mee te experimenteren en een paar leuke plaatjes te schieten.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:56

Ik heb nu even verder gekeken bij de digi's, en de powershot A570 ziet er ook goed uit. Het grote verschil tussen de A570 en A550 is toch dat er bij de A570 een beeldstabilisator inzit, en dat je ook handmatig de scherpte e.d. kan instellen. Klopt dat? En heeft iemand ervaring met de A570?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:07

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:11

djoni schreef:
Ik heb nu even verder gekeken bij de digi's, en de powershot A570 ziet er ook goed uit. Het grote verschil tussen de A570 en A550 is toch dat er bij de A570 een beeldstabilisator inzit, en dat je ook handmatig de scherpte e.d. kan instellen. Klopt dat? En heeft iemand ervaring met de A570?

Ik heb geen ervaring met deze camera's, maar ik kan je wel vertellen dat beeldstabilisator wel heel handig is, zeker als je niet zo'n vaste hand hebt.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:12

Ik vroeg me trouwens ook af of de mensen die een spiegelreflex of semi-spiegelreflex hebben, ook een speciale tas hebben gekocht voor hun camera. En zo ja, wat voor één dan? Ik ben namelijk een sloddervos, en ik denk dat zo'n tas me wel helpt met alles een beetje netjes te houden.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:27

djoni schreef:
MyStar schreef:

Wij zijn bij een proffessionele fotograaf geweest voor onze camera, en we hadden zelf al een voorkeur voor een camera uit de powershot serie (geloof A710). We hadden aan hem advies gevraagt en volgns hem zijn dat heele goede digitale compactcameras! Dus niet te vergelijken met een spiegelreflex oid maar wel ong. de beste serie digitale compact! Ja Wij hebben uiteindelijk de Fuji A6500 gekocht omdat we met een compactcamera niet genoeg konden zoomen, dus kan je geen ervaringen vertellen over de A-serie helaas.

Een Fuji A6500 valt ook oner de compactcamera's. Welliswaar de hoogste catagorie, ook wel prosumers genoemd, maar het blijft een compact. Compacxt wil nl. zeggen dat alles in 1 zit. camerahuis, flitser, objectief vormen 1 geheel.

O oke, bedankt voor de info Lachen . Maar de 6500 kun je zeg maar als een tussenvorm beschouwen toch? Het is niet zo'n kleine digitale, maar ook geen spiegelreflex. Met compact bedoelde ik in ieder geval de kleine ditale camera's

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:10

DarkDreamer schreef:
Mischien dat iemand me hier kan helpen met kiezen etc.

Ik wil een digitale spiegelreflex gaan kopen. Ik zelf heb al een paar keer 'gewerkt' met een nikon D50, ik vind dit een erg prettige camera. Maar ik heb via internet gezocht naar iets beters. Hierbij kwam ik op de Nikon D70S uit. Maar nu heb ik weer gehoord dat deze juist minder zou zijn.

Overigens heb ik ook intresse in een Canon EOS. Het moet ook nog is betaalbaar blijven. (Denk 450 tot iets van 800 euro, hoger kan ook maar het moet echt niet belagelijk worden. Moet dan soieso nog even door sparen en wil hem het liefst voor dat ik op vakantie ga hebben. Knipoog)

Ik wil graag paardenfotografie gaan doen, dus wil wel een camera die je daar echt voor kan gebruiken. Ja

Eerst was ik er voor 99 procent zeker van dat ik een Nikon D70S zou kopen. Maar de Canon is ook erg goed. Ik weet eigenlijk nog niet welk type van de Canon ik dan zou nemen. Mischien kan iemand mij helpen?

Ik heb het al een aantal keren in dit topic geschreven, maar ok nog maar eens. Ten eerste is de Nikon D70s een overjarig model. Als die nog ergens nieuw te koop is, is dat een oude voorrad, want deze is inmiddels vervangen door de D80. De D40x en de D50 zijn iets verbeterde D70s , maar om de camera goedkoop te maken hebben ze er een aantal opties uitgehaald. Wil je dus van Nikon een volwaardige camera met alle opties dan zou je de D80 moeten nemen , maar die is gelijk weer een stuk duurder.
Van Canon zijn op dit moment de 350D camera te koop, een oud model, maar die wordt nog wel gemaakt, en de 400D. Dat is dus de opvolger van de 350D. Die 400D is de direkte concurrent van de Nikon D80. Beide camera's, zowel de Canon 400D als de Nikon D80 zijn uitstekende camera's. Het grote verschil is echter dat de Canon 400D € 666,00 kost en bij dezelfde winkel de Nikon D80 € 818,00. Daarbij krijg je ook nog een keer € 80,00 van Canon terug als je de camera voor 30 juni koopt. Denk trouwens dat die aktie wel verlengt wordt maar kan dat niet garanderen natuurlijk. Dan kost de Canon 400D dus nog slechts € 586,00 en dan wordt het verschil € 232,00. Er zijn soms wel aanbiedingen die nog goedkoper zijn, maar dit is even een voorbeeld van 1 winkel. De Canon 400D, maar ook de 350D zijn camera's die gewoon alle opties hebben.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:27

me zus op zoek naar een camera die snel is voor de rest maakt het haar niet zoveel uit vereiste is dus alleen dat hij snel is... en rond de 100euro. weet iemand een leuk cameraatje?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:31

@ Kokomo: Ah bedankt! Lachen Dan ga ik kijken naar de Nikon D80 en de Canon EOS 400D.
De actie waar jij het over hebt, waar is dat? Die klinkt namelijk wel oké Vork

Had nog een vraagje over de lensen.
Bij de Nikon kan je er ook lensen van andere merken op doen, kan dit bij de Canon ook? Canon lensen zijn namelijk vaak aardig prijzig Nagelbijten / Gniffelen Het lijkt me aan een kant van wel, maar bij de camera van mijn moeder (canon) kan dit niet.

Horsy_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:35

WildChild schreef:
Ik vroeg me trouwens ook af of de mensen die een spiegelreflex of semi-spiegelreflex hebben, ook een speciale tas hebben gekocht voor hun camera. En zo ja, wat voor één dan? Ik ben namelijk een sloddervos, en ik denk dat zo'n tas me wel helpt met alles een beetje netjes te houden.

Ik heb er een van Lowepro. Ik vind hem erg handig mijn 2 lezen passen erin (en de body natuurlijk) en de snoertjes ect ook. Ook is er genoeg ruimte voor geheugen kaartje en zelf mijn handleiding paste erin Knipoog Hij heeft een regenjas (ja voor de tas zelf) en een handige schouderband. (Ik vind een rugzak niet zo handig én mooi. Vork ) Een nadeel hij was wel 90,- euro.. Maarja het is een goede bescherming

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:27

Citaat:
Oke, ik denk dat het dan wel een goede keus is. Het hoeft echt geen heel goed ding te zijn, ik zal er het meest mee fotograferen en ik ben nog maar heel beginent. (Lees: Heeft ong. 0,0 ervaring met digitale camera's) Ik zoek gewoon een camera om een beetje mee te experimenteren en een paar leuke plaatjes te schieten.

Ik heb sinds eergisteren de Canon Ixus 60 gekocht. Ook ik ben 'beginner' en wou gewoon een simpele camera , maar met toch wat dat extra *LOL* Ik vind het een erg fijna camera! Dit zijn trouwens enkele foto's die ik ermee genomen heb : viewtopic.php?f=149&t=789369&hilit= en viewtopic.php?f=149&t=789082&hilit= .Over het algemeen denk ik dat de Powershot reeks van Canon hele goeie cameratjes zijn Knipoog
Ben allesinds heel erg tevreden met mijn Canon