Lauwttje schreef:Vandaag naar een fotozaak geweest, maar die zegt dat de 70-200mm f/4 L usm te zwaar is voor een 1100D? De fotozaak raadde hem juist af.
en dat zelfs de 70-300mm IS USM ook "te professioneel" is voor een 1100D
Ze raadde mij de 55-250 aan. Maar ik weet gewoon dat de 70-200 beter is.
Mij lijkt het nu het beste om 70-200mm f/4 L usm te kopen, (2ehands) met statief. maar ben toch erg aan het twijfelen gebracht, met name ook omdat ik de 55-200mm van Canon zonder IS heb uitgeprobeerd en dat echt slecht was, hopelijk kwam dat dan door de avond. En daarna de 55-250mm mét IS en die was wel mooi.
Dus vraag me af of ik dan bij de 70-200mm f/4 geen IS mis..?
edit; lens is echt bedoeld als lens voor de buiten paardensport
wat een gelul weer van zo'n fotozaak. waarschijnlijk hadden ze de 70-200 of 70-300 even niet op voorraad of maken ze er minder marge op.
als de 70-200L te zwaar is voor een 1100D, dan vraag ik me af waar je een 600 f/4 op moet monteren om ermee te mogen fotograferen:

Maar goed, laten we het eens beredeneren!
1. Goed vasthouden!
De truc met lange teles is om de camera op het objectief te zetten ipv het objectief op de camera. Als je alleen de camera ondersteunt met een zwaar objectief trek je je vatting krom en worden je foto's onscherp (meestal tijdelijk). Houd je één hand onder het objectief, dan kan een camera echt heel veel hebben - kijk hier maar!
2. Als ik m'n camera/objectief niet goed vasthoud, wat dan?
Als je wil weten hoe ver je met een non-pro camera echt kan gaan: ik heb ooit bij wijze van experiment éénmalig foto's gemaakt met een 400 f/4.0 DO op een non-pro body (xxxD-serie) zonder het objectief te ondersteunen. Camera in kwestie werkt nog steeds prima.

Dit objectief is ongeveer 25cm lang (zonder zonnekap) en 2 kg zwaar.
Wat betreft stevigheid van de constructie: maak je geen zorgen over een zwaar objectief.
3. Zou de fotozaak op de balans doelen?
Ga ik gewichten vergelijken, dan krijg ik:
EOS 1100D = 495 gram
EOS 5D Mk2 (een camera die door Canon aangemerkt wordt als professioneel) = 810 gram
70-200 f/4 L USM = 705 gram
70-200 f/2.8 L IS USM Mk2 = 1490 gram
495 / 705 = 0,70
810 / 1490 = 0,54
Een Canon EOS 5D Mk2 met een 70-200 f/2.8 L IS USM Mk2 (de grote broer van de 70-200 f/4 L USM) is een combinatie die ik vaak gebruik, en ook heel vaak zonder batterygrip.
Ik ben niet de enige die dat vaak doet: die set is een populaire set onder profs en serieuze amateurs (tot kort daarvoor met een goed gevulde portemonnee).
Die set is afgaand op het gewicht dus minder in balans dan de combinatie EOS 1100D met 70-200 f/4 L USM.
Who are they foolin'...?
4. Conclusie
De verkoper in kwestie heeft een dikke blauwe duim.
PS: Richard, de balans in jouw set is echt crappy als ik dit hierboven eens bekijk