[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:19

Dan ga je het met een budget van 100-200,- nooit redden om in een dansschool goede foto's te schieten. Beste is om daar niet op te hopen, daar moet ik met een stapel kennis en dure apparatuur al moeite voor doen ;) Sorry, had dat over het hoofd gezien.

Sheran

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:06

met welk budget zou dat dan wel kunnen?

Zoals ik zei, het hoeft niet professioneel te zijn, maar wel zo goed mogelijk :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:10

Het gaat niet eens zozeer om het budget, er zijn gewoon vrijwel geen compacts die in dat soort omgevingen scherpe mooie foto's schieten.

Een Canon PowerShot G11 of G12 komt een behoorlijk eind, maar kost ook tegen de 500,- en kan dat alleen in de handen van een geoefend fotograaf. Voor het fotograferen van beweging binnen ben je er niet met het kopen van een camera. Ook niet als je een setje van 3000,- aanschaft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:13

Jammer jammer jammer. Hetzelfde zeker met paardrijden in de beginnende schemering? Of met rijden in een binnenbak?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:16

Rij-foto's in een binnenbak is een uitdaging voor mensen hier die met een spiegelreflex fotograferen ;) Ik kom er wel mee weg, maar buiten is zonder twijfel mooier. Ook in de beginnende schemer kan ik erg leuke platen schieten, maar moet wel zeggen dat doordat het ook mijn werk is ik wat hulp heb van vrij goede apparatuur. Het maakt (of breekt) de foto niet, maar legt de grenzen wel een stuk verder weg dan met een basis-spiegelreflex met basis-objectief.

De vraag is natuurlijk wel: Wat vind jij acceptabel? Ik heb een bijna niet te stillen honger voor beeldkwaliteit en ben blij met een shoot als ik één foto geschoten heb die ik af zou willen drukken en aan de muur zou willen hangen. Misschien ligt die grens bij jou wel veel lager, dat maakt het zo moeilijk om te zeggen of iets net wel of net niet kan. Wat ik net beschreef zijn omstandigheden waarbij je duidelijk beweging gaat zien, en die heb je zowel bij dans binnen als bij een bewegend paard in een rijbak onder kunstlicht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:21

Ik zal wel even wat voorbeeldfoto's opzoeken van wat ik acceptabel vind en wat niet. Dat maakt het vast makkelijker :)

Bedankt voor het meedenken trouwens!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:32

Acceptabel binnen (scherper is beter uiteraard)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet acceptabel binnen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En deze in de beginnende schemering hadden wel wat beter gemogen van mij!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:35

...met wat voor camera is dat geschoten? Moet je juist niet die hebben? ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:38

Die camera is net kapot :P

Ze zijn allemaal geschoten met een Kodak C813.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 15:43

Die laatste bij 'Niet acceptabel binnen' vind ik voor een simpele camera anders redelijk gelukt? :))

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:43

Hij is zo rood :P

misschien wil ik te veel hoor, zou kunnen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:48

Courses schreef:
Die laatste bij 'Niet acceptabel binnen' vind ik voor een simpele camera anders redelijk gelukt? :))

Dat vind ik ook!
Dat rode kan je wellicht verhelpen door wat met je witbalans te spelen. Normaal gezien kan je die in een compactcamera ook instellen, moet je eens opzoeken in je handleiding.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:49

Dat ie zo rood is heeft meer met kennis te maken dan met een gebrek aan vermogen in de camera ;)
Edit: Courses zei 't al wat uitgebreider ;)
Edit2: Oh wacht, dat was Yasmine.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 26-12-10 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:51

Yasmine schreef:
Courses schreef:

Dat vind ik ook!
Dat rode kan je wellicht verhelpen door wat met je witbalans te spelen. Normaal gezien kan je die in een compactcamera ook instellen, moet je eens opzoeken in je handleiding.

Maar de camera is kapot dus dat maakt voor nu wat deze camera betreft niet meer uit :=

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:58

Liesje89 schreef:
Maar de camera is kapot dus dat maakt voor nu wat deze camera betreft niet meer uit :=
Je kan er wel wat van leren natuurlijk ;) Overigens ben je er bij die foto niet helemaal met witbalans. Ik denk dat er simpelweg teveel rood was, maar goed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:02

Zou kunnen hoor. Maar heeft deze camera dus ook dingen waar ik bij mijn volgende ook op moet letten? Grote lens? Sluitertijd?

Zelf vond ik dit ook een mooie, maar dat komt misschien door mijn voorliefde voor oude modelletjes :P
http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/F ... 30157.html

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 16:04

Gok ik ook, zo naar de foto te kijken.
Maar alsnog, voor een 'simpele compact-camera' om het zo maar even te zeggen en dat vind je dan 'niet acceptabel' krijg ik een beetje m'n twijfels of je 'eisen' wel reëel zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:05

Dat kan hoor, dan hoor ik het ook graag :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:06

HLPhoto schreef:
Een Canon PowerShot G11 of G12 komt een behoorlijk eind, maar kost ook tegen de 500,- en kan dat alleen in de handen van een geoefend fotograaf. Voor het fotograferen van beweging binnen ben je er niet met het kopen van een camera. Ook niet als je een setje van 3000,- aanschaft.

Wij hebben hier een G10 en die doet het ook wel aardig in het donker. Op de andere computer staan foto's die mijn vader een keer heeft gemaakt op een concert om te kijken hoe hij het daar deed en die waren nog redelijk. Maar dan moet je natuurlijk wel wat afweten van sluitertijden, diafragma's en ISO's.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:11

Wat vinden jullie van de camera die ik postte?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:16

Yasmine schreef:
HLPhoto schreef:

Wij hebben hier een G10 en die doet het ook wel aardig in het donker. Op de andere computer staan foto's die mijn vader een keer heeft gemaakt op een concert om te kijken hoe hij het daar deed en die waren nog redelijk. Maar dan moet je natuurlijk wel wat afweten van sluitertijden, diafragma's en ISO's.

De G11 en G12 hebben 9,nogwat mp ipv 14,7 en zijn nog véél beter in het donker. Heb weleens een overzichtje geschoten met de G12 van een vriendin, toen ik allang geen foto's meer mocht schieten v/e concert (alleen de eerste 3 nummers is toegestaan). ISO 3200 en is wel een print geworden ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:22

Daar ka ik de prijzen niet van vinden...
Finepix S1600 is dus niks?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:24

G12 is de nieuwe versie, is tegen de 500,-. De G11 is op mp wel voor ~250 te vinden. Dat zijn dus wel cameraatjes die een SLR qua "vermogen" benaderen, weet niet of de automatische functies daarvan even sterk staan als die van compacts die wat meer gericht zijn op de point&shoot-markt.

De G12 heeft trouwens nog een "broertje" met meer zoom die iets anders van vorm is, maar weet niet precies hoe dat zit. Ben niet zo bekend in de wereld der compacts.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:18

Op MP zie ik veel bodies staan. Dat is toch zonder lens? En een lens is nogal duur toch?

Ik ben een beetje huiverig voor het kopen van camera's via MP. Ze staan niet voor niks op MP en bij fotocamera's is iets minder snel te repareren of vervangen dan bij een computer.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:27

tsja, waarom staan fotocamera's op MP... na het uitkomen van de nieuwe Canon EOS 7D (en nu weer na het uitkomen van de nieuwe Canon EOS 60D) werd marktplaats ineens overspoeld met 50D's. Mensen hebben een goeie camera, maar vinden het plotseling nodig om te upgraden naar de nieuwste variant, net zoals er kortgeleden ook bergen jonge Audi A4's te koop stonden omdat de nieuwe A4 er was. Er is niks mis met dat oude model, maar een spiegelreflex is een gadget, iets om de buurman of de schoonfamilie jaloers mee te maken. Zag afgelopen week ook weer iemand op een bruiloft rondhobbelen met een Canon EOS 5D MkII + 24-105L IS USM + Canon 580EXII flitser.. prachtige set, dus ik keek er eens bovenop en zag 'm op AUTO staan. Doodzonde :D

Desalniettemin moet je wél oppassen met het kopen van camera's via marktplaats, een kenner haalt de rommel er met een beetje opletten wel tussenuit (al ben ik ook weleens ergens ingetrapt :P ), als leek lukt dat je niet.

Zou dus altijd kijken of je bij een winkel met garantie kan kopen. Kost iets meer, maar dan gooi je je zuurverdiende centen niet weg.

Een body is meestal inderdaad het gedeelte van een spiegelreflex waar de sensor inzit.