[FOTO] Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:05

Ik heb vandaag voor het eerst foto's gemaakt van insecten. Best wel heel erg leuk! :D

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:08

Helaas ik heb er wel last van.
Die backbutton knop is er ook voor beveiliging van foto's tegen per ongeluk wissen. Daarom staat dat sleuteltje ernaast afgebeeld.

Heb dat echter alleen bij meerdere foto's snel na elkaar maken. Dan zijn er enkele dus beveiligd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:12

Net even overlegd met onze computer man. Hij adviseerde even de computer van mijn broer te gebruiken. Dat is een game computer van hoge kwaliteit, mocht daarop het bewerken beter gaan ga ik toch echt voor windows. Hij zei dat het prima moet kunnen met windows computers, als je maar eentje hebt die echt voor bewerking is etc.

Captain gave insecten foto!!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:23

Art_Ificious schreef:
Die backbutton knop is er ook voor beveiliging van foto's tegen per ongeluk wissen. Daarom staat dat sleuteltje ernaast afgebeeld.

Heb dat echter alleen bij meerdere foto's snel na elkaar maken. Dan zijn er enkele dus beveiligd.

Welke body heb jij dan?
Mijn backbutton zit dan ergens anders. Bij veel body's kan je ook zelf een button naar keuze aanwijzen voor je backbutton focus. Heb zelf niks gewijzigd, aangezien er bij mijn standaard button geen slot optie zit. Die zit links.

Edit:

Afbeelding

maaikemuis

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:37

@janine, ik heb het idee dat je het voor zwoele je camera als je computer in de verkeerde hoek aan het zoeken bent. Een scherpstelprobleem is zelden een probleem van de body, maar vrijwel altijd een lensprobleem. Of je lens heeft een back/frontfocus probleem (heel veel voorkomend probleem bij sigmalenzen), of je lens is te langzaam in de AF en kan je onderwerp niet goed tracken (hoe donkerder het wordt des te erger dit wordt).

Je kleuren op de computer zijn een beeldscherm probleem. Wil je kleurecht kunnen werken dan ontkom je niet aan een gekalibreerd beeldscherm.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:47

maaikemuis schreef:
@janine, ik heb het idee dat je het voor zwoele je camera als je computer in de verkeerde hoek aan het zoeken bent. Een scherpstelprobleem is zelden een probleem van de body, maar vrijwel altijd een lensprobleem. Of je lens heeft een back/frontfocus probleem (heel veel voorkomend probleem bij sigmalenzen), of je lens is te langzaam in de AF en kan je onderwerp niet goed tracken (hoe donkerder het wordt des te erger dit wordt).

Je kleuren op de computer zijn een beeldscherm probleem. Wil je kleurecht kunnen werken dan ontkom je niet aan een gekalibreerd beeldscherm.

Ja maar ik wil een goed windows scherm. Die van mijn broer is erg goed ook gekalibreerd, ga hem nu even voor de zekerheid testen. Computer beneden is veel slechter beeldscherm kan je kalibreren wat je wilt. Ga dan liever voor nieuw scherm en gewoon goed nieuwe vaste computer dat snel werkt dan die laten kalibreren.

Fout van scherpstellen lag niet aan de lens. Ik denk dat ik nog niet perfect mee beweeg met de foto.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:57

Janinevv schreef:
maaikemuis schreef:

Ja maar ik wil een goed windows scherm
. Die van mijn broer is erg goed ook gekalibreerd, ga hem nu even voor de zekerheid testen. Computer beneden is veel slechter beeldscherm kan je kalibreren wat je wilt. Ga dan liever voor nieuw scherm en gewoon goed nieuwe vaste computer dat snel werkt dan die laten kalibreren.

Fout van scherpstellen lag niet aan de lens. Ik denk dat ik nog niet perfect mee beweeg met de foto.

Die zijn er wel hoor! Ik werk op een HP scherm, speciaal aangeschaft voor de fotografie :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:58

Tigress schreef:
maaikemuis schreef:

Ja maar ik wil een goed windows scherm
. Die van mijn broer is erg goed ook gekalibreerd, ga hem nu even voor de zekerheid testen. Computer beneden is veel slechter beeldscherm kan je kalibreren wat je wilt. Ga dan liever voor nieuw scherm en gewoon goed nieuwe vaste computer dat snel werkt dan die laten kalibreren.

Die zijn er wel hoor! Ik werk op een HP scherm, speciaal aangeschaft voor de fotografie :D[/quote]

Dat zei de man die onze computers onderhoud ook :D
En hij zei, wil je een beetje snelle apple ben je meer kwijt dan een snelle windows met mooi scherm :)
Maar ga nu ff testen op mijn broers computer.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:59

Ik heb een gewoon normaal beeldscherm waarmee ik werk op mijn MacBook. Ik kan niet bewerken op een laptop. Maar dat bedoel ik te zeggen, je hoeft geen nieuwe computer te kopen voor een goed beeldscherm. Sterker nog, de meeste computers komen met beroerde beeldschermen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:08

Nee die van mij broer is echt een goed scherm voor fotografie + super snelle kast. Dat is wel wat ik graag wil.

Maar ons oudje beneden is nu gewoon niet correct.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:58

Cynn schreef:
Art_Ificious schreef:

Welke body heb jij dan?
Mijn backbutton zit dan ergens anders. Bij veel body's kan je ook zelf een button naar keuze aanwijzen voor je backbutton focus. Heb zelf niks gewijzigd, aangezien er bij mijn standaard button geen slot optie zit. Die zit links.

Edit:

[ [url=m/ZMG73Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

D3300 :) maar wil na de zomer kijken voor een betere body. Mijn lens is prima maar de camera net te traag waardoor ik veel leuke kiekjes mis.

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:29

Ben benieuwd wat jullie qua kleur vinden :D Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:38

Oh en op de beneden computer is hij volgens mij nu precies zelfde qua weergave :D

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:46

Janinevv schreef:
Moet je die scherp button in houden ja?

Heb je het filmpje van Marit wel bekeken? Die legt alles best duidelijk uit en gewoon in het nederlands haha

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:33

Gerdjee schreef:
Janinevv schreef:
Moet je die scherp button in houden ja?

Heb je het filmpje van Marit wel bekeken? Die legt alles best duidelijk uit en gewoon in het nederlands haha

Denk dat het over hoofd had gezien maar gelukt. :+ kan soms niet alles volgen.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:34

Hier denk ik ook last van backfocus met mijn lens.. Ik stel scherp op de kop van mijn hond, maar het is achteraf altijd de staart en de billen die dan scherp zijn 8)7

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:39

Haha blijft een dingentje.
Maar zagen jullie bij mijn vorige foto ook juiste kleur? En ik merk dat mijn witbalans altijd roze uit slaat. Gister ook weer, alles wat wit is word beetje roze. Dit was met automatisch en met mijn foto cursus toen waren mijn foto's ook roze toen ik ze opende. Op de body lijken ze dan gewoon oké.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:18

@Melewel94, goed gelukte foto's voor met een telefoon! Vind de bewerkingen ook fijn, alleen zou wel opletten dat ze niet te overbelicht raken waardoor ze hard worden :)
@Captain, fijne foto! Mooi al die details.

Hier één van mij. Normaal werk ik niet zoveel weg dus dit was een beetje oefenen. Moet zeggen dat ik best tevreden ben over het resultaat. Als je inzoomt zie je natuurlijk wel dat het is weggewerkt, maar zo op het eerste gezicht vind ik het niet zo opvallen. Wat vinden jullie?

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding
Geüpload met Flickr

P.S. ik zie hem op mijn scherm vrij vaag met weinig kleur, echter op mijn telefoon is hij mooi helder met genoeg kleur. Hoe zien jullie hem?

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:29

Arantes: Heel netjes gedaan dit, toen ik de bovenste foto zag dacht ik nou ben benieuwd of dat wat is. Maar de onderste foto had ik m echt niet gegeven. Mijn complimenten! :D

Misschien zou je ook nog het fietspad en het stuk boven de rug van het paard in de achtergrond kunnen wegwerken :)

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:34

Dankjewel! Leuk om te horen :) Ja, die zou ik inderdaad ook nog wel weg kunnen halen, had met bewerken niet meer door dat dat een fietspad was haha.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:41

Tigress schreef:
Wat ik hier vooral mis, en dat heeft meer te maken met de hond :)), is het actiemoment.
Beetje lastig uit te leggen, aangezien het natuurlijk in actie is :')

Even zien of het me lukt hoor _O-
Maar je hebt hier zegmaar het actiemoment wat al aflopende is. Hond heeft de bal, heeft het hoogste punt gehad en zakt nu weer. Hierdoor is de hond alweer meer ontspannen, en is de intense actie al weg.

Een beetje als idee, hier dus vlak voor de actie. Hond is meer gestrekt en de hond ziet er vaak iets charmanter uit (met nadruk op iets, want als ik zie wat voor koppen sommige honden trekken _O- Maar vaak zijn ze dan ook minder ''lomp'' op de foto)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Terwijl je bij deze ziet dat de hond de frisbee heeft, al meer ontspannen is, is over hoogste punt heen. De ''actie'' is dus al aan het verdwijnen.
[ Afbeelding ]

Wat ik heb geleerd tijdens deze workshop, is dus om het moment net iets eerder te pakken. Is de foto net na de actie dan mislukt? Nee...dat niet, echter is het vaak wat meer gewenst om de actie iets eerder te pakken :D
Ik weet dat het niet echt commentaar is op de bewerking etc, maar aangezien je aan geeft dat het je eerste keer springfoto's maken is, dacht ik dat je er misschien iets aan hebt voor toekomstige foto's :))

Mag ik vragen hoe hoog je sluitertijd is ongeveer bij zulk soort actie foto`s? Ik fotografeerde eerst altijd op diafragma voorkeuze maar de laatste tijd steeds vaker op sluitertijd voorkeuze. Ben hier dus nog wel een beetje zoekende in.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:42

Arantes schreef:
Dankjewel! Leuk om te horen :) Ja, die zou ik inderdaad ook nog wel weg kunnen halen, had met bewerken niet meer door dat dat een fietspad was haha.

Haha daar moest ik ook even goed voor kijken hoor :P Maar dat zou de foto voor mij nog net wat 'natuurlijker' maken denk ik :D

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:34

Netjes gedaan Arantes! :j Als je dan toch zo goed aan het wegwerken bent zou ik de drollen uit de wei ook nog even wegpoetsen :D :')

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:33

Dankjewel! Haha ja dat bedacht ik me later ook inderdaad dus was al aan de slag gegaan :')

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:07

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Ik baal d'r alleen ontzettend van dat mijn e-snaar wegvalt doordat de snaar te dun is en niet genoeg licht weerkaatst. -O-
Iemand tips hoe ik dat kan doen? Ik gebruik gimp.