[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:55

Wacht even hoor. Je geeft aan wat je niet wilt, niet kunt en niet doet. Mensen geven daarop vervolgens aan de je geen spiegelreflex of systeem camera moet komen en dat het daarin lastig wordt om je te adviseren omdat datgene nu is waar we verstand van hebben. Vervolgens kom je thuis met een systeemcamera en dan ook nog 1 met een groothoeklens. Dan snap ik dat inderdaad niet en dan vind ik dat een beetje dom.

Ik snap niet dat bij een uitgave van ettelijke honderden euro's je geen onderzoek wilt doen naar wat je nu eigenlijk zoekt en wat je van plan bent te kopen.

Je geeft mensen ook weinig kans om te helpen. Je hebt dit in een tijdsbestek van een paar uur besloten, het lijkt een enorme impulsaankoop. Ik ben namelijk voor je gaan zoeken en ben daar serieus 2 uur specs voor aan het lezen geweest. En ben gekomen met een camera waarvan ik denk dat jij er blij van zou worden. Maar echt veel kans heb je me niet gegeven, wel?

Ik wens je heel veel plezier met je camera en ik hoop dat hij je gaat brengen wat je er in zocht.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:05

Shiloh schreef:
Nee. Je komt in een topic voor spiegelreflex camera's. Ingewikkelde dingen wat gewoon zonde is van je geld als je dat niet wilt leren.

Jij geeft aan niks te willen leren.

Wij geven allemaal aan dat je het dan niet moet zoeken in de spiegelreflex en systeem camera's. Maar dat je hebt bij een compact camera of goede bridge camera moet houden. Maar dat wij je daar niet bij verder kunnen helpen... want daar heeft niemand hier verstand van!

Vervolgens ga je naar de winkel, zonder blijkbaar enig idee wat de verschillen zijn en laat je een dure ingewikkelde camera aanpraten.

En ja, ik vind het inderdaad een beetje dom. Als je de verschillen tussen die camera's niet begrijpt is prima, maar zoek Google dan gewoon even op de type camera's of vraag ons wat de verschillen zijn. Je hebt natuurlijk waardeloos advies gehad in de winkel, maar als je even verder had gekeken dan je neus lang is, dan had je geweten dat een camera met wisselende lenzen dus gewoon een systeem camera is. Die nog eens duurder zijn dan spiegelreflex en net zo ingewikkeld.

En zo moeilijk is erop googlen nou ook weer niet, dan krijg je ook mogelijkheden voorgekauwd.

http://lmgtfy.com/?q=Beste+bridge+camera+2016

Bovenste link. En als Engels te moeilijk voor je is, dan kijk je gewoon alleen naar de camera namen en Google je daar in het nederlands verder op, of je laat je browser de website vertalen.

Kijk uiteindelijk moet je het zelf weten of je deze camera wilt houden of niet. Maar om hier mooie foto's mee te maken van paarden moet je er nog honderden euro's tegen aan gooien, meer dan de camera zelf kost waarschijnlijk. Lenzen zijn gewoon duur. De enige die ik heb kunnen vinden voor dit systeem waar je werkelijk wat aan hebt bij de paarden kost 1000 euro.

Niks aan toe te voegen, oh behalve veel succes met ruilen gezien de bedragen voor een telezoomlens ;)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:16

En dat is nou wat ik zo zonde vind, dan heeft ze nu een systeemcamera met 10-30mm lensje (leuk, maar totaal niet praktisch voor hetgeen ze wilt) maar nu moet daar natuurlijk wel een zoomlens bij van enkele honderden euro's (en die vind je niet zomaar tweedehands). Al met al een vrij grote kostenpost voor iemand die waarschijnlijk wat leuke plaatjes wilt schieten op de automatische stand..... Maar als zij daar het geld voor over heeft, tsja dan zij het zo :=
Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 07-04-16 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:27

Amburtjoz schreef:
En dat is nou wat ik zo zonde vind, dan heeft ze nu een systeemcamera met 10-30mm lensje (leuk, maar totaal niet praktisch voor hetgeen ze wilt) maar nu moet daar natuurlijk wel een zoomlens bij van enkele honderden euro's (en die vind je niet zomaar tweedehands). Al met al een vrij grote kostenpost voor iemand die waarschijnlijk wat leuke plaatjes wilt schieten op de automatische stand..... Maar als zij daar het geld voor over hebt, tsja dan zij het zo :=

Ik vind het nog steeds belachelijk dat verkopers niet écht luisteren naar wat de klant wil...
Jeetje... wat een geldwolven..

Daarom ga ik absoluut niet naar de prijstoppers als ik niet zelf weet wat ik het beste kan kopen..
Dan ga ik liever naar de fotozaak waar ik écht fatsoenlijk advies krijg..

maaikemuis

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:08

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je moet wel zelf enigszins een idee hebben voordat iemand je kan helpen. Je kunt niet naar een zaak gaan met het idee dat je een doosje wilt hebben dat automatisch plaatjes maakt en verder bij alles of geen idee hebt, of met je hakken in het zand gaat. Dit is net alsof je naar de garage gaat en tegen de verkoper zegt ik zoek een auto die zelf rijdt, hij moet wielen hebben en mag niet rood of grijs zijn en dit is wat het mag kosten en dan verbaasd zijn dat die Tesla een op elektriciteit rijdt.

Ik ben twee uur bezig geweest met specs bekijken, je kan moeilijk verwachten dat een verkoper in een winkel dat gaat doen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:25

Zonde van je tijd.
Bij een dusdanige aankoop ga ik zelf op zoek, lees reviews en ben er zelf ook altijd uren mee bezig. Dat had ik laatst ook met een lens. Dat is niet een aankoop die je zo even doet. Uiteindelijk ben ik naar Cameraland gegaan (dat is voor mij nu eenmaal het makkelijkste) en gekocht wat ik wilde.

Cameraland is nogal gericht op systeemcamera's, volgens mij is dat hun standaardadvies.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:31

maaikemuis schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je moet wel zelf enigszins een idee hebben voordat iemand je kan helpen. Je kunt niet naar een zaak gaan met het idee dat je een doosje wilt hebben dat automatisch plaatjes maakt en verder bij alles of geen idee hebt, of met je hakken in het zand gaat. Dit is net alsof je naar de garage gaat en tegen de verkoper zegt ik zoek een auto die zelf rijdt, hij moet wielen hebben en mag niet rood of grijs zijn en dit is wat het mag kosten en dan verbaasd zijn dat die Tesla een op elektriciteit rijdt.

Ik ben twee uur bezig geweest met specs bekijken, je kan moeilijk verwachten dat een verkoper in een winkel dat gaat doen.

Nou volgens mij zijn we het prima eens...
Want ik ben de laatste die zal zeggen dat je zonder enige voorkennis maar moet gaan fotograferen..

MAAR! als je er dan écht zo weinig verstand van hebt, laat je dan fatsoenlijk informeren..
En bij een fatsoenlijke fotozaak nemen ze daar graag de tijd voor is mijn mening.
Nu lees ik me altijd in en weet ik ongeveer wel wat ik wil.
Maar zelfs ik heb soms advies nodig..
(overigens gebruik ik daar meestal Richard voor :') O:) ) ...
En als ik het dan nog niet weet, dan laat ik mij fatsoenlijk informeren..
En helaas gaat dat niet altijd op de juiste manier bij zaken zoals; Media markt, Cameraland, Kamera Express, Etc.
Die hebben toch op nummer 1 staan; Verkoopcijfers...

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:38

Welke winkels zijn dan wel aan te raden?

Cameraland ben ik ook niet weg van. Ik heb er ook alleen dingen gekocht waarbij ik van te voren al wist wat ik wilde hebben.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:46

Ik heb eerst zelf úren gezocht naar wat ik wilde: dslr/systeem, snapsort, vergelijken, prijzen, nog eens vergelijken, naar de winkel, voelen, in de hand hebben, foto maken, en uiteindelijk de camera gehaald waar hij het goedkoopsts was (Kamera Express in mijn geval) :j Ik had dat nooit in een paar uur kunnen beslissen, zeker niet voor zoveel geld (voor mij dan)... Heb er echt wel even een paar nachtjes over geslapen :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:52

mbkaatje schreef:
Welke winkels zijn dan wel aan te raden?

Cameraland ben ik ook niet weg van. Ik heb er ook alleen dingen gekocht waarbij ik van te voren al wist wat ik wilde hebben.

En toch proberen ze je daar iets anders aan te praten... -O- Voor mij geen Cameraland meer tenzij ik door de noodzaak wordt gedwongen...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:55

Mediamarkt vind ik geen fijne zaak, maar dat komt doordat ze daar verstand van alles moeten hebben en de jongen van de tv 5 minuten later een camera staat aan te prijzen. Kijk, dat werkt niet.

Maar cameraland en cameraexpres zijn prima in mijn ogen. Als ik wat te vragen heb over een product, dan krijg ik eigenlijk altijd een correct antwoord. Bij cameraland laatst nog meegemaakt dat de verkoper het echt niet wist en mij een dag later contacteerde met het antwoord van zijn collega. Dat noem ik goed. Maar ik heb een idee in mijn hoofd van wat ik wil en vaak een shortlist en ik heb dan dus ook een vraag.

Je kan niet naar een winkel gaan met de vraagstelling 'ik wil een doosje dat licht en beweging vangt' en dan de verkoper als geldwolf neerzetten omdat hij je iets aanraad dat hij waarschijnlijk prachtig vindt. Die verkoper en die zaak zijn geen geldwolven, dan heb jij een gat in je hand.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:57

Maar als ik bijvoorbeeld bij Cameraland binnen stap met een koopsignaal voor een Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM moet ik voet bij stuk houden zodat ze mij niet op andere gedachten brengen... -O-

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:01

MediaMarkt vind ik persoonlijk dramatisch. Ze zijn enorm merkgericht (zit meer marge op denk ik) 'Nikon is echt zooooveel beter dan Canon' en ze hebben 0 idee van wat de specs nou echt betekenen. Heb voor de gein wel eens wat advies meegeluisterd voor iemand die een instap DSLR zocht, wouden ze bijna een 60D/6D aansmeren :+ Eh, sorry? Heel apart. Zo jammer dat er alleen op geld uit is in plaats van daadwerkelijk goed advies.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:02

Nee, geen last van. Maar misschien dat ik er wat vijandig uitzie wanneer ik enthousiaste verkopers om me heen krijg. Die zitten binnen 5 minuten in mijn irritatiezone en die krijgen 'DE blik'. Of het nu om camera's of spijkerbroeken gaat }:) O:)

Vooral in lingeriezaken hebben ze daar een handje van. Flikker op uit mijn pashokje! Maar dat is een ander topic.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:05

In lingeriezaken kom ik nooit. _O-

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:06

Ja, hoeven ze bij mij ook niet te proberen. Maar mensen die er geen kennis van hebben zijn helaas makkelijke prooi wat dat betreft ben ik bang. Ah well, als mensen advies nodig hebben hoor ik ze vanzelf :)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:20

Bagheera_206 schreef:
Maar als ik bijvoorbeeld bij Cameraland binnen stap met een koopsignaal voor een Canon 70-200mm f/2.8L IS II USM moet ik voet bij stuk houden zodat ze mij niet op andere gedachten brengen... -O-

Die ervaring heb ik niet. Ik heb laatst daar de Tamron 70-200 f2.8 gekocht. Ik kwam binnen, gevraagd of ze hem in voorraad hadden, dat was zo, hij heeft hem even laten zien, ik heb hem goed bevonden, afrekenen en weg.
Hangt er misschien af wie je hebt, maar er werd totaal niet geprobeerd om mij op andere gedachten te brengen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:25

Jij hebt gelukkig betere ervaring daar. Ik denk dat ze het ook prima kunnen, maar heb al een aantal van dat soort voorvallen gehad en daarom is het niet mijn favoriete winkel. :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:50

Mediamarkt moet je ook niet heen voor advies. Daar moet je heen als je weet wat je wilt en gewoon halen, niet banketstaaf.

Heb bij de mediamarkt eens meegemaakt dat ik écht die duurdere Mac voorbereidde harde schijf moest kopen en niet die van Windows, want die zou niet werken op mijn Mac.

Ja mahoela... In de computer, schijf formatteren naar Mac en klaar is Kees.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:05

Bagheera_206 schreef:
Jij hebt gelukkig betere ervaring daar. Ik denk dat ze het ook prima kunnen, maar heb al een aantal van dat soort voorvallen gehad en daarom is het niet mijn favoriete winkel. :=

Het is ook niet mijn favo winkel. Hangt er een beetje vanaf wie je helpt, maar er zijn daar een paar verkopers nogal ongeïnteresseerd naar mijn idee. Het voelt niet als een warm bad.

En dat ze je op andere gedachten willen brengen, heb ik vaker gehoord. Vriendin van me ging voor een Canon spiegelreflexcamera en ze hebben haar geprobeerd een systeemcamera aan te smeren. De camera van Canon is uiteindelijk wel gekocht, maar ergens anders.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:08

ik denk dat dat overal zo is. Fabrieken leveren bepaald aantal voorraden en als ze die binnen bepaalde tijd verkopen krijgen ze daar bonus over. Dus tuurlijk prijzen ze jouw dat aan..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:10

Als je ontevreden de deur uit gaat en de camera die ja al in gedachten hebt ergens anders gaat kopen, heb je toch iets niet goed gedaan.
Natuurlijk begrijp ik het principe van bonussen e.d. maar je moet het niet gaan overdrijven.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:30

Bagheera_206 schreef:

Ik kan niets anders dan dit beamen. Ik kreeg serieus de vraag of ik 'Anders niet liever een leuk systeemcameratje wil, dat is toch veel handzamer?', toen ik vroeg wat voor prijs hij voor me kon maken van 'n 5D3 met 70-200 en 'n 50 f/1.2. :') Heb de verkoper toch maar even gevraagd of het een grapje was. 'Nee, hoezo?' >;) M'n vader was toevallig mee en hij hield het niet meer. :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:34

Bij alles wat een grote uitgave is, zoek ik eerst zelf thuis uit wat ik hebben wil. Camera, lens, wasmachine maakt niet uit. Op internet is zat te vinden aan info en reviews. Dat kost wat tijd maar als ik iets duurs koop, hoef ik dat niet de volgende dag al te hebben.
Twijfel ik dan nog dan ga ik naar een speciaalzaak. En als dat voor een camera of lens 1,5 of 2 uur rijden is (enkele reis) dan moet dat maar.
Weet ik precies wat ik hebben wil dan bestel ik het wel online.
Zelf heb ik goede ervaringen met Konijnenberg en Cameratools. Goede service van mensen die weten waar ze het over hebben.
Maar ik zorg wel dat ik m'n huiswerk heb gedaan en ook weet waar ze het over hebben.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:30

Nou ik word van internetten niet wijzer hoor.. maargoed ik ga nu bellen