[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:29

Aylie, probeer dit eens:
Yasmine schreef:
Aan alle gebruikers die "geen zin hebben om terug te lezen": helemaal linksonder het scherm, onder "Wie is online", staat een hokje "zoek naar:". Als je daar het type camera intypt waar jij een vraag over hebt, kan je meteen zien of dat type al besproken is.

Bijvoorbeeld, je wil weten wat de meningen zijn over de Canon 500D. Dan typ je in "Canon 500D" en klikt op OK. Zoals hier:

Afbeelding

En warempel! Alle zoekresultaten met Canon 500D is komen bovendrijven: [FK] [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Dan vind je al een hele hoop info terug, want over al die camera's is al erg veel gezegd in dit topic.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:20

hee bokkers.
Omdat ik het toch wel erg leuk vind om foto's te maken en ik nu een (redelijk) simpel digitaal cameraatje heb,
ben ik op zoek naar een mooie (spiegelreflex) camera.
Maar..
Ik ben dus vrijwel helemaal 'groen', maar wil toch wel een goede camera zodat ik niet over een jaartje weer een nieuwe 'nodig' heb
Welke camera raden jullie mij aan?
Alvast bedankt.
Groetjes Linda

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:41

Ik denk dat het vooral van je budget af zal hangen LinSa met wat voor camera je aangeraden kan worden.
Kijk eens rond bij verschillende merken, en vooral belangrijk, wil je compact of spiegelreflex?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:46

nou, meer als €400,- ga ik zeker niet uitgeven. aan de body dan ;)
De lenzen komen dan later wel als ik weer een beetje gespaard heb :P

Kan je mij misschien uitleggen wat precies het verschil tussen compact en spiegelreflex is? (A)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:51

Nou dat verschil is vrij essentieel ;) Maar google anders eens even! Er staat zo ongelooflijk veel informatie op internet.

Een compact camera heeft om te beginnen al geen losse objectieven namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:51

Eigenlijk zou je eerst de laatste 3 tot 5 pagina's eens moeten doorlezen. Jouw vraag komt eigenlijk iedere pagina wel een paar keer aan bod. Lees eens een aantal pagina's terug en kijk of je daar al wat wijzer uit wordt, en stel naar aanleiding van wat je dan gelezen hebt eens wat gerichtere vragen :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:12

sorry, een compacte camera heb ik al zit ik me net te bedenken :=

Met een spiegelreflex 'moet' je dus verschillende lenzen erbij kopen. wat is zo ongeveer de basislens?

(ik zit al een beetje richting de canon eos 1000d te denken trouwens ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:18

Nogmaals, lees even een paar pagina's terug, dat zal je al heel veel meer informatie geven :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:13

aah dankje Yasmine! :)

maar ik heb al een keus gemaakt, haha snelle beslisser. :P
ik ga voor de Canon EOS 1000D, omdat ik nog maar een beginner ben en niet gelijk een heel hoog bedrag wil uitgeven, en deze is inclusief kitlens 350,- bij ons. :)
kan niet wachten tot ik hem heb! :o

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:50

Hallo,

Ik heb een deel van het topic doorgelezen, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik nou een goede camera in mijn hoofd heb voor het doel wat ik ermee voor ogen heb, vandaar dat ik graag jullie advies wil.

Ik ben wat betreft spiegelreflexcamera's best een newbee, schiet af en toe eens wat foto's met de Nikon van mijn buurman, maar verder niet echt iets.

Nu ga ik binnenkort naar Letland voor een aantal maanden en daar zou ik graag mooie foto's maken van voornamelijk het natuurgebied waar ik ga stagelopen en de dieren en planten die daar leven. Ik heb nu een compactcameraatje waar ik al leuke foto's mee kan maken, maar die heeft te weinig kwaliteit om de foto's ook fatsoenlijk af te laten drukken, vandaar dat ik voor een spiegelreflex wilde gaan.

Ik dacht zelf aan de canon 1000d, waarschijnlijk met een extra lens erbij maar ik weet niet zo goed meer of dit nou wel of geen verstandige keuze is, omdat ik in de winter/begin lente in Letland zit en het weer daar meestal niet geweldig is en ik hier een paar keer heb gelezen dat het wel redelijk weer moet zijn om een beetje foto's te kunnen maken. Denken jullie dat deze camera geschikt zou zijn of is misschien een andere camera of speciale lens een beter plan? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:01

Hmm.. Letland, da's een bijzonder land! Als je specifiek voor landschap een SLR gaat kopen zou ik neigen naar de Nikon D5000. De oude Sony-sensor die daar in zit heeft wat eigenschappen die specifiek voor landschap e.d. erg prettig zijn. Voor landschap zou ik er wel een statiefje bij willen hebben, maar ik raad je aan daarvoor eens op de markt in Riga te kijken waar je ws. toch aan komt op het vliegveld. Heb daar zelf indertijd voor als ik me niet vergis 4 euro een goedkoop statiefje gekocht dat me behoorlijk lang prima gediend heeft :) Neem geen hele zware want ws. mag die niet mee terug. Als je via het park naar de bioscoop loopt zit daarachter de markt, staat er volgens mij dagelijks... en probeer ook even de verse zalm! ;)

Qua objectieven.. ik zou naast een standaardzoom in ieder geval een AF-S 35mm 1.8 overwegen, fijn en betaalbaar objectiefje dat heel veel licht binnen laat, handig voor foto's van dichtbij en precies in het "standaardbereik".

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:05

Ik heb de Nikon D5000 met een 18-55 VR + 55-200 VR lens en ben er heel erg tevreden over!

Heb 1 klein vraagje. Zo'n UV-filter maakt dat nu veel verschil in de foto's?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:34

Met UV maak je juist mindere foto's is mijn ervaring...voor mij geen UV filter op het objectief :n

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:57

UV is idd alleen nodig als je boven de 2500m boven NAP komt. Dan is de lucht zoveel ijler dat de UV stralen voor problemen gaan zorgen in je foto's. Wat voor problemen weet ik niet precies, nog nooit op die hoogte gefotografeerd :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:31

HLPhoto schreef:
Hmm.. Letland, da's een bijzonder land! Als je specifiek voor landschap een SLR gaat kopen zou ik neigen naar de Nikon D5000. De oude Sony-sensor die daar in zit heeft wat eigenschappen die specifiek voor landschap e.d. erg prettig zijn. Voor landschap zou ik er wel een statiefje bij willen hebben, maar ik raad je aan daarvoor eens op de markt in Riga te kijken waar je ws. toch aan komt op het vliegveld. Heb daar zelf indertijd voor als ik me niet vergis 4 euro een goedkoop statiefje gekocht dat me behoorlijk lang prima gediend heeft :) Neem geen hele zware want ws. mag die niet mee terug. Als je via het park naar de bioscoop loopt zit daarachter de markt, staat er volgens mij dagelijks... en probeer ook even de verse zalm! ;)

Qua objectieven.. ik zou naast een standaardzoom in ieder geval een AF-S 35mm 1.8 overwegen, fijn en betaalbaar objectiefje dat heel veel licht binnen laat, handig voor foto's van dichtbij en precies in het "standaardbereik".

Ha, volgens mij ben jij daar vaker geweest! :) Ik kom inderdaad aan op het vliegveld in Riga, dus ik zou dan wel even kunnen kijken! Bedankt voor de tip :). Nikon D5000 ziet er leuk uit. Ik had via via ook nog iemand gehoord over de Sony dslr-a450.cee5 (geloof ik), heeft iemand daar ervaring mee? Anders ga ik denk ik voor de Nikon D5000! Bedankt voor je advies :).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:14

Hi iedereen. Ik kom weer eens binnenwippen. De vorige keer begon ik iets te raaskalken :D over de camera an m'n vader, waarvan ik de naam niet meer wist :P. nu heb ik (na een reactie van iemand op blz 192?) de camera's erbij gepakt. (het zijn wel echt oudjes)

het gaat om de minolta srt 101 en de minolta xg-m. Hoeveel zullen die nu ong. waard zijn??
daarbij vond ik ook de objectieven:
Panagor (weet niet welken)
tokina tele-aut 1:63, f400mm (letterlijk overgeschreven)
en de
minolta mc rakkor-pf, 1:17, f50mm

zijn er evt. bodies waarbij ik deze nog zou kunnen gebruiken?? zo nee, hoeveel zouden die nu waard zijn.

Heel erg bedankt alvast en fijne kerstdagen :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 00:15

Romana01 schreef:
Hi iedereen. Ik kom weer eens binnenwippen. De vorige keer begon ik iets te raaskalken :D over de camera an m'n vader, waarvan ik de naam niet meer wist :P. nu heb ik (na een reactie van iemand op blz 192?) de camera's erbij gepakt. (het zijn wel echt oudjes)

het gaat om de minolta srt 101 en de minolta xg-m. Hoeveel zullen die nu ong. waard zijn??
daarbij vond ik ook de objectieven:
Panagor (weet niet welken)
tokina tele-aut 1:63, f400mm (letterlijk overgeschreven)
en de
minolta mc rakkor-pf, 1:17, f50mm

zijn er evt. bodies waarbij ik deze nog zou kunnen gebruiken?? zo nee, hoeveel zouden die nu waard zijn.

Heel erg bedankt alvast en fijne kerstdagen :D

Minolta objectieven zijn in principe nog op Sony te gebruiken, althans, zover mijn kennis rijkt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 00:36

Nee, dat zijn ze niet. Waarschijnlijk zijn dit Minolta MD objectieven, geloof dat die er wel opklikken maar niet zo heel best zijn voor je nieuwe Sony :)

Wat betreft die D5000/A450: de D5000 is een betere body en voor Nikon is op dit moment nog meer te krijgen ;) En idd, ik ben wel fan van de Baltische staten. Ook Rusland is erg mooi, helaas toch een beetje riskant om in je eentje wat rond te trekken oid.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 02:04

Oke! Bedankt! Dan ga ik voor de nikon! Wat betreft de baltische staten heb ik ook echt geluk dat ik daar stage kan lopen! Heerlijk in een natuurgebied, prachtig! Maar het zijn inderdaad geen landen om zomaar alleen heen te gaan nee. Nogmaals bedankt voor het advies! :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:48

Baltische staten gaan geloof ik wel. Rusland was indrukwekkend maar toch wel heftig ;)

Maar genoeg geluld, schieten met die Nikon! Ben benieuwd ;) Tip: Oefen even voor je gaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:30

Zou iemand mij kunnen adviseren bij het kopen van een nieuwe camera? Ik zie door de bomen het bos niet meer! Ik ben geen professionele fotografe en verwacht dus ook geen professionele foto's.
Wat voor foto's maak ik:
- dieren
- dansen (sport)
- binnen
- landschappen
Verder laat ik foto's graag wat groter afdrukken, dus veel MP is handig. Ik wil dus een camera die ook goed binnen kan fotograferen zonder dat het een onduidelijke wazige hoop wordt.

Prijs: zo laag mogelijk :'). Ook zo min mogelijk batterijen erin, een accu zou wel ideaal zijn.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:19

Budget is ook wel enigszins belangrijk. Verder: Over MP's hoef je je geen zorgen te maken, ik heb een 30x40 aan m'n muur van een 8 megapixel spiegelreflex, en een 20x30 uit een 4,1 megapixel spiegelreflex. Hoeveel resolutie zo'n camera in een stapel megapixels weten te stoppen is belangrijker, zo kan je uit een 21-megapixel spiegelreflex van 2000,- technisch gezien véle grotere afdrukken laten maken dan uit een 18-megapixel spiegelreflex van 500,-.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:49

Ah ok, dat wist ik niet.

Mijn budget ligt tussen de 100 en 200 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:55

En die dansfoto's, dat is binnen denk ik hè? Waarschijnlijk in vrij donkere ruimtes?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:58

Ja, wel gewoon kunstlicht maar de foto's die ik nu neem worden vrij donker. het is geen disco ofzo, maar toch wel wat weinig licht.