Ik heb gisteren alles met iso 320 gefotografeerd, op een zandverstuiving notabene met heul veel licht. Maar als ik dan ineens in de schaduw kom hoef ik maar aan 1 wieltje te draaien en hoef ik niet ook nog mijn iso weer anders in te stellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Liselot schreef:Iso 400 maakt geen zak uit met fel licht hoor. Je sluitertijd kan snel zat en bij 400 krijg je echt nog geen ruis.
Ik heb gisteren alles met iso 320 gefotografeerd, op een zandverstuiving notabene met heul veel licht. Maar als ik dan ineens in de schaduw kom hoef ik maar aan 1 wieltje te draaien en hoef ik niet ook nog mijn iso weer anders in te stellen
maaikemuis schreef:Ik kan bij mijn camera instellen wat mijn minimale sluitertijd mag zijn voordat hij de iso omhoog gooit. Ik werk het liefste op iso 100/200 en kan dus instellen wat mijn minimale sluitertijd mag zijn. Standaard kom ik weg met 1/30ste van een seconde, maar bij bewegende beelden (zoals paarden) zet ik hem op 1/250ste. Ideaal!
Janinevv schreef:Dan zou je denken dat hij gedeetelijk scherp heeft gesteld op die vrouw. Terwijl ik echt richte op de pony zn hoofd. Maar hoe kan ik zo iets voorkomen?![]()
Is verder qua bewerking wel fijne sfeer?
R_emkee schreef:@maaikemuis.
Waar zit dat goed verstopte knopje ik heb een nikon D3200
odenxia schreef:Janinevv schreef:Dan zou je denken dat hij gedeetelijk scherp heeft gesteld op die vrouw. Terwijl ik echt richte op de pony zn hoofd. Maar hoe kan ik zo iets voorkomen?![]()
Is verder qua bewerking wel fijne sfeer?
Kan het zijn dat je aan je scherp stel punten hebt gezeten? Hiermee kan je namelijk een punt kiezen om scherp te stellen. Als jij een scherp stel punt kiest welke niet in het midden is en jij richt wel in het midden en verwacht dat hij daar scherp stelt gaat het fout.
maaikemuis schreef:De Nikon D750, want die is ISO invariant. Daar ben ik zo blij mee, ik kan wanneer het nodig is behoorlijk onderbelichten om zo ruis tegen te gaan. In de nabewerking komt die ruis nauwelijks te voorschijn wanneer je deze opschroeft. Zo fijn wanneer je zonder statief moet werken. Helaas heeft canon dit nog niet, Sony trouwens wel want daar heeft Nikon het professioneel van gejat.
MyWishMax schreef:Ik had hiervoor een 550d en heb daar ook gewoon iso 800 meegebruikt en nog wel hoger zonder storende ruis. Welke objectieven heb je er nu bij? Want misschien is het handiger om die eerst te upgraden?