[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:37

Courses schreef:
Je eisen vertellen mij dat je niet helemaal een realistisch beeld hebt van hoe camera's werken. Zoom heeft met DSLR's namelijk niks te maken met de camera maar met het objectief. Daarnaast hebben scherpe foto's en genoeg ligt met je instellingen te maken (ISO, sluiter en diafragma) en zal je camera dat lang niet altijd zelf goed instellen.

Een uitgebreide compact camera of een systeemcamera wellicht, maar je eisen lopen nogal uiteen. Veel van je bovenstaande punten hebben met je eigen kennis te maken namelijk :)

Ik begon mn verhaal toch niet voor niets met dat ik er helemaal geen verstand van heb?
Geen idee wat je met dslr bedoelt en objectief weet ik ook niet wat dat is.
Ik heb zelf geen kennis over iso, sluiter en diafragma en heb er ook totaal geen interesse in eigenlijk.
Compactcamera of systeemcamera (wat dat dan ook moge zijn) vind ik ook prima maar welke is dan goed?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:41

Courses schreef:
Dorine92 schreef:
Hoi ik kom hier even binnenvallen... heb helemaal geen verstand van camera's maar wil nou toch een eigen aanschaffen.
Ik weet eigenlijk niet wat verstandig is, een spiegelreflex of een digitale. Misschien hebben jullie suggesties? Mijn verlanglijstje:

- makkelijk in bediening, liefst dat ie uit zichzelf de juiste instellingen kiest
- altijd scherp zolang jij je hand stilhoudt, ook bij bewegende beelden
- bewegende beelden mogen dus geen probleem zijn (dressuur) en dan het liefst met een goede burst functie erop zodat ie een hele reeks achter elkaar klikt
- binnenbak geen probleem qua licht/donkerheid
- genoeg zoom voor een bak van 20x60
- moet ook knap kunnen filmen

Wil er misschien ook een statief bij voor het filmen. Zo eentje die je neer kan zetten en dan op t paard kan gaan zitten, maar die je ook kunt gebruiken om een proef te filmen en daarbij het paard wel te laten volgen door de filmer.

Gewoon beetje knap spul, hoeft zeker niet over de 500 euro maar ik snap ook wel dat dit niet voor 100 euro kan

Wat raden jullie me aan?

Je eisen vertellen mij dat je niet helemaal een realistisch beeld hebt van hoe camera's werken. Zoom heeft met DSLR's namelijk niks te maken met de camera maar met het objectief. Daarnaast hebben scherpe foto's en genoeg ligt met je instellingen te maken (ISO, sluiter en diafragma) en zal je camera dat lang niet altijd zelf goed instellen.

Een uitgebreide compact camera of een systeemcamera wellicht, maar je eisen lopen nogal uiteen. Veel van je bovenstaande punten hebben met je eigen kennis te maken namelijk :)

Daarnaast is zelfs met kennis jouw budget niet toerijkende om goede actie/rijfoto's te maken in binnenbakken. Daar is vaak flink wat geweld voor nodig om de afdoende kwa kwaliteit te krijgen ;)
En al helemaal niet en goede burst, en goed voor binnen en goede telezoomlens en goed kunnen filmen. Dan zit je al snel aan een paar duizend in plaats van honderd.

Voor camera zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een 1200D met 18-55 en 55-250 lenzen. Leuke set maar binnen kom je er niet mee weg.

Oh en natuurlijk geld dan ook nog het punt wat courses aanhaalt ;)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:44

Even een tip, je komt niet zo ver als je niet weet wat diafragma is, of een sluitertijd. Als je hier niets van afweet krijg je sowieso geen enkel paard of ding "bevroren" op de foto.

Je kan je eens verdiepen in boeken en wat meer te weten komen over deze dingen. Anders kun je wel een dure spiegelreflex kopen (dsrl) maar dan nog zul je totaal geen leuke foto's schieten. Een objectief is een lens.

Ik fotografeer nu bijvoorbeeld met een Canon 7d mark II en voornamelijk met een 70-200 f2.8 lens, voor de honden gebruik ik verschillende standen, sluitertijd 1/1000e is meestal genoeg voor de labradors, iso hangt van het weer af en diafragma het liefste op 2.8. Als dat je niets zegt lees je in :D dat heb ik ook gedaan lezen lezen lezen en dan oefenen :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:48

Dorine92 schreef:
Courses schreef:

Ik begon mn verhaal toch niet voor niets met dat ik er helemaal geen verstand van heb?
Ik heb zelf geen kennis over iso, sluiter en diafragma en heb er ook totaal geen interesse in eigenlijk.
Compactcamera of systeemcamera (wat dat dan ook moge zijn) vind ik ook prima maar welke is dan goed?

Iedereen heeft Google op z'n computer, je kan op z'n minst even een half uurtje research doen om de bovenstaande termen op te zoeken want op deze manier kom je met geen enkele camera uit de voeten met wat je wilt. Het is niet zo dat je een camera aan zet en deze magisch ineens de perfecte foto's voor jou schiet ;) Zou nu eerst investeren in een paar uur internet en wat dingen opzoeken. DSLR staat voor Digital Single Lens Reflex, ofwel spiegelreflex camera. Een objectief is zo'n ding wat je erop draait, ook wel een lens genoemd.

Als je geen interesse hebt om je instellingen te kennen wordt het een lastig verhaal. Wellicht heb je een iPhone waar je het mee red dan? :j
Laatst bijgewerkt door Courses op 05-04-16 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:49

Hmm vreemd...met de camera van mn ex konden we best wel binnen fotograferen. Dat was een digitale maar geen idee welke. Zeker geen idioot dure.
Op zich vind ik het geen enorme ramp als binnen wat te donker is om te fotograferen, als filmen maar wel lukt.
Zoals ik al zei heb ik geen zin om me in te lezen. Wil gewoon een makkelijke camera want ik zit immers op het paard. Dus mn vriend of weet ik veel wie moet er zo mee overweg kunnen.
Veel van jullie zijn heel serieus bezig met fotograferen maar ik heb altijd mooie foto's gehad zonder al die kennis. Weet dus alleen niet meer welke camera dat was

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:50

Dorine92 schreef:
Hmm vreemd...met de camera van mn ex konden we best wel binnen fotograferen. Dat was een digitale maar geen idee welke. Zeker geen idioot dure.
Op zich vind ik het geen enorme ramp als binnen wat te donker is om te fotograferen, als filmen maar wel lukt.
Zoals ik al zei heb ik geen zin om me in te lezen. Wil gewoon een makkelijke camera want ik zit immers op het paard. Dus mn vriend of weet ik veel wie moet er zo mee overweg kunnen.
Veel van jullie zijn heel serieus bezig met fotograferen maar ik heb altijd mooie foto's gehad zonder al die kennis. Weet dus alleen niet meer welke camera dat was

Als je een makkelijke camera wil dan zul je waarschijnlijk voor een grotendeel moeten ingeven op je eisen. Zoals ik hierboven al aangaf; het is niet zo dat een camera op magische wijze ineens perfecte foto's gaat maken ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:55

Courses schreef:
Dorine92 schreef:

Iedereen heeft Google op z'n computer, je kan op z'n minst even een half uurtje research doen om de bovenstaande termen op te zoeken want op deze manier kom je met geen enkele camera uit de voeten met wat je wilt. Het is niet zo dat je een camera aan zet en deze magisch ineens de perfecte foto's voor jou schiet ;) Zou nu eerst investeren in een paar uur internet en wat dingen opzoeken. DSLR staat voor Digital Single Lens Reflex, ofwel spiegelreflex camera. Een objectief is zo'n ding wat je erop draait, ook wel een lens genoemd.

Als je geen interesse hebt om je instellingen te kennen wordt het een lastig verhaal. Wellicht heb je een iPhone waar je het mee red dan? :j

Iphone is niet goed genoeg voor bewegende beelden.
Jullie gaan mij toch niet vertellen dat de hele wereld moet weten welke iso je wanneer moet gebruiken? Niet iedereen is prof he... en ik ga niet iedereen die zo aardig is om foto's te maken van mijn proef een hele gebruiksaanwijzing meegeven vooraf.
Maar beter dus geen spiegelreflex begrijp ik. Suggesties voor bepaalde compactcamera's dan? Wil heus wel eenmalig de iso hoog zetten oid, dat is het probleem niet. Maar geen 5 minuten geklooi met instellingen omdat ie steeds niet scherp wil stellen. Dan is de proef alweer voorbij namelijk. Vandaar makkelijk in gebruik.

Courses

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:57

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:58

Courses schreef:
Dorine92 schreef:

Als je een makkelijke camera wil dan zul je waarschijnlijk voor een grotendeel moeten ingeven op je eisen. Zoals ik hierboven al aangaf; het is niet zo dat een camera op magische wijze ineens perfecte foto's gaat maken ;)

Toch kunnen op magische wijze heel veel mensen zich prima redden zonder al die kennis. Hoeft geen profkwaliteit te zijn die je op een canvas doek van 4 bij 6 kan zetten he... maar wel gewoon beetje knap. Geen uitgevaagde benen enzo

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:01

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:07

Ik zou het gewoon lekker houden bij een goede compact camera Dorine. Alles dat meer kan is gewoon zonde van je geld omdat je het niet wil leren. Ik denk dat op dat gebied je hier geen advies kan vinden. Mensen in dit topic hebben geen verstand van compact camera's denk ik. Die willen meer kunnen met hun camera en houden zich niet bezig met het simpelere segment. Daar gaat dit topic ook helemaal niet over.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:10

Dorine92 schreef:
Courses schreef:

Ja dat zeker maar ik weet niet welke goed is voor wat ik ermee wil. Meestal staat er niet bij dat je er goed dressuurpaarden mee kan fotograferen helaas :(

En als je je nou ingelezen had had je geweten dat de persoon diegene is die de camera instelt en dus bepaalt of je er dressuur foto's mee kunt maken, niet de camera ;)

Simpel als je je niet wilt inlezen kunnen wij ook moeilijk helpen met een keuze maken aangezien alles nogal wat van elkaar verschilt.

Daarnaast zijn opzich voor het budget alle bridge camera's wel geschikt om zulke foto's mee te maken, maar wat jij in eerste instantie aan eisen aanhaalt zijn alleen camera's die echt pro's zich kunnen veroorloven of mensen die bereid zijn er een flinke smak voor neer te tellen.

Keuze: Bridge of compactcamera leuk voor kiekjes en hoef je niks voor te leren aangezien je zelfs niet wilt inlezen in hoeverre deze camera's van elkaar verschillen ;)

Oh nog even specifiek over uitgevaagde benen, dit is nu juist waarom je je moet inlezen, de sluitertijd bepaald in hoeverre er spraken is van bevriezen van de beweging, de camera zelf kan niet ruiken dat jij dat wilt!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:22

Dressuurpaarden goed fotograferen heeft met je sluitertijd te maken. Zoom heeft een paar handige video's ervoor en je hoeft niet eens te lezen, scheelt weer :) Succes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:04

Nja heb heus al wel gezocht. Maar ik kon altijd prima met de camera van mn ex foto's maken dus dat wil ik nu weer.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:08

Ik ben ook niet professioneel hoor, maar als je bewegende paarden op de foto wil zetten is snappen dat je met een sluitertijd van 1/30e niet zo ver komt en met een sluitertijd van 1/1000e wel goede plaatjes schiet geen overbodige luxe. Vaak ontbreekt het in een binnenbak aan goed licht dus zet je je iso hoger (800 enz). Dat zijn de enige twee dingen die je moet onthouden, meer is het niet. Nou dat is toch niet ingewikkeld? Anders een systeemcamera aanschaffen en op de sportstand zetten, iets anders weet ik ook niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:45

ingeb0rg schreef:
Ik ben ook niet professioneel hoor, maar als je bewegende paarden op de foto wil zetten is snappen dat je met een sluitertijd van 1/30e niet zo ver komt en met een sluitertijd van 1/1000e wel goede plaatjes schiet geen overbodige luxe. Vaak ontbreekt het in een binnenbak aan goed licht dus zet je je iso hoger (800 enz). Dat zijn de enige twee dingen die je moet onthouden, meer is het niet. Nou dat is toch niet ingewikkeld? Anders een systeemcamera aanschaffen en op de sportstand zetten, iets anders weet ik ook niet.

Dat zou geen ramp zijn. Even die twee dingen aanpassen. Maar soms zie je mensen eerst 10 min klooien met de instellingen. Dat wil ik niet.
Wat is het verschil tussen compact en systeem?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:49

Dorine92 schreef:
Nja heb heus al wel gezocht. Maar ik kon altijd prima met de camera van mn ex foto's maken dus dat wil ik nu weer.

Dan bel je toch je ex even op en vraag je welke camera hij heeft? Dit topic gaat over DSLR camera's, in een ander topic kun je terecht voor systeem/bridge en compact modellen :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:57

Courses schreef:
Dorine92 schreef:

Dan bel je toch je ex even op en vraag je welke camera hij heeft? Dit topic gaat over DSLR camera's, in een ander topic kun je terecht voor systeem/bridge en compact modellen :)

Haha lijkt me niet zo'n goed idee ;)
Het andere topic ligt stil dus dat heeft geen nut. Plus dat toen er nog wel gereageerd werd, waren er alleen maar vragenstellers en geen antwoordgevers

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:11

Weet je ook niet meer of het een spiegelreflexcamera was.

Binnen bewegende paarden fotograferen is vaak namelijk alleen mogelijk met de juiste instellingen en ene goede lens. Systeemcamera's moeten het ook wel kunnen, maar met de juiste instellingen. Misschien zijn er ook wel compactcamera's die dat kunnen, maar daar heb ik eigenlijk weinig verstand van.

Maar wellicht is het voor jou een idee, omdat je niet geïnteresseerd bent in het toestel en hoe het werkt, om een goeie compactcamera te kopen die vooral ook goed kan filmen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:25

Systeem camera raad ik je niet aan. Ze zijn duurder dan spiegelreflex en net zo ingewikkeld. Het zijn eigenlijk gewoon spiegelreflex camera's zonder de spiegel. Verder doen ze precies hetzelfde.

Bridge camera is dan nog wel een optie. Maar nogmaals. De meeste hier zijn helemaal niet thuis in dat soort camera's en kunnen je daarin dus ook niet echt verder helpen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:50

Ik ben ook niet professioneel hoor. := Ik ben een profi prutser. :+

Wat je ook kunt doen is bij jouw oude foto's die je ex heeft gemaakt in de EXIF informatie kijken welke camera/lens is gebruikt. In Windows moet je dan even een rechtsklikje doen op het fotootje vanuit Windows Verkenner en dan kiezen voor properties en dan voor het tabblad details.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:51

mbkaatje schreef:
Weet je ook niet meer of het een spiegelreflexcamera was.

Binnen bewegende paarden fotograferen is vaak namelijk alleen mogelijk met de juiste instellingen en ene goede lens. Systeemcamera's moeten het ook wel kunnen, maar met de juiste instellingen. Misschien zijn er ook wel compactcamera's die dat kunnen, maar daar heb ik eigenlijk weinig verstand van.

Maar wellicht is het voor jou een idee, omdat je niet geïnteresseerd bent in het toestel en hoe het werkt, om een goeie compactcamera te kopen die vooral ook goed kan filmen.

Nee was geen spiegelreflex

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:52

Waarom wil je dan een spiegelreflex?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:54

Bagheera_206 schreef:
Ik ben ook niet professioneel hoor. := Ik ben een profi prutser. :+

Wat je ook kunt doen is bij jouw oude foto's die je ex heeft gemaakt in de EXIF informatie kijken welke camera/lens is gebruikt. In Windows moet je dan even een rechtsklikje doen op het fotootje vanuit Windows Verkenner en dan kiezen voor properties en dan voor het tabblad details.

Nou kijk dan ben ik toch al geholpen. Altijd gewoon proberen en je krijgt nuttige info.
En ben inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat volgens jullie spiegelreflex te ingewikkeld is voor mijn doeleinden. Als ik er zelf mee zou fotograferen kan ik best van alles gaan uitzoeken maar het zijn vaak juist anderen die mij gaan fotograferen of filmen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:54

Shiloh schreef:
Waarom wil je dan een spiegelreflex?

Dat heb ik nooit gezegd