[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:07

Oké, dan is mij dat verkeerd verteld! Je zal vast wel gelijk hebben Knipoog

Ik was ook niet bijgelovig, tot ik tot 2x toe ziek werd op vrijdag de 13e Schijnheilig Mja, dat is offtopic

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:06

nog even over de fuji he Knipoog
als je nou bijvoorbeeld een bloemetje wild fotograferen.. fotografeer je dan op Auto en dan op Macro of stel je gewoon zelf helemaal de camera in. Ik heb hem nu op handmatige functie staan, maar misschien gaat het beter als ik het zelf helemaal instel?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:52

Op Macro zetten, de camera zoekt dan zelf welke instellingen het beste passen bij de situatie.
Vervolgens niet té dichtbij gaan staan/zitten, pas vanaf een bepaalde afstand kan de camera scherpstellen, dat vind je in je gebruiksaanwijzing.
Het beste is om je cam op een statief te zetten voor macro, je hebt anders heel snel bewegingsonscherpte.
Evt. inzoomen, ontspanknop half in drukken om te focussen en doordrukken.
Als het goed is heb je dan een macro foto Knipoog

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:03

Knipoog
bedankt Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:03

x_baumgold_x schreef:
heb jij de nederlandse versie?

Ja, maar hij verwijst altijd door naar 'Zie tip 5' maar ik zie geen tip 5's Clown

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:34

Wie weet hoe je bij de Canon A530 de flister der af zet?? ik krijg het namelijk niet voor me kaar

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:47

Kan iemand mij meer uitleg geven over een polarisatiefilter?
Wat ik voordat ik hem kocht hoorde, wat mij in de winkel uitgelegd is, en wat ik op internet lees, is dat je foto verandert als je je filter draait.
Ik zie echter totaal geen verschil!

Ik heb eerst scherpgesteld, en daarna de filter pas gebruikt, dus het kan niet dat hij verdraaid is met scherpstellen. Ik heb geen metalen voorwerpen gefotografeerd, omdat daarvan gezegd wordt dat ze geen gepolariseerd licht weerkaatsen.

Ik zie wel verschil tussen mijn UV-filter en de polarisatiefilter; het beeld wordt veel contrastrijker en de kleuren worden veel dieper. Wat dat betreft wordt de foto dus wel degelijk mooier.
Maar ik zou graag ook willen werken met het wegdraaien van reflecties ed...

Dus, als iemand mij hierbij kan helpen..! Haha!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:52

Ik heb even een simpel vraagje... Ik vind het zeer moeilijk een mooie en interessante foto van een bloem te maken. En ik als pietlut wil graag de bloem in het midden en geen 'afgehakte' bloemen, onmogelijk dus. Maar stoort het als op de achtergrond bloemen zijn 'afgehakt'? Alvast bedankt! Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:02

Esperanca : het hangt af van smaak natuurlijk, iig als je je foto intressant wil maken, moet je zelf het onderwerp ook intressant vinden! Zo heb ik een paar bloemen foto's, best goed, maar onintressant. Want het gaat me zelf ook weinig aan Huilen van het lachen

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 00:17

Ben nu een beetje aan t fotograveren geweest met mijn nieuwe spiegelreflex, en de hoofdfotos van paarden worden al aardig mooi, met scherpte diepte als ik het goed noem. hoe krijg ik dit nou ook voor elkaar bij rij/bewegende dieren fotos?

http://album.zoom.nl/user/20741/images/ ... vNu1lO.jpg
http://album.zoom.nl/user/20741/images/ ... xHv6QP.jpg
http://album.zoom.nl/user/20741/images/ ... 9ZvLZo.jpg
http://album.zoom.nl/user/20741/images/ ... F2WyPY.jpg
http://album.zoom.nl/user/20741/images/ ... ml2DBj.jpg
http://album.zoom.nl/user/20741/images/ ... nhPaq6.jpg

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:00

Dat wilde ik nou ook net weten. Morgen gaan bij ons de paarden voor het eerst op de wei. (opbouwen) Dus dat kunnen prachtige plaatjes worden. Maar op welke stand moet ik mijn Eos 350D zetten? Ik heb alleen de standaard lens erop. (18-55) Ik wil dus alles scherp hebben, dus ook de benen. Kan dat met mijn lens? En moet ik de camera stilhouden of meegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:03

Shalimar: kan best. Overdag is het licht genoeg om met je 18-55 op een sluitertijd van 1/250 of korter te komen. Dan zijn in principe de benen etc allemaal wel scherp. Wil je op safe spelen, zorg dan dat 'ie niet langer wordt dan 1/320.

Mochten de fotos te donker worden ISO omhoog. Diafragma altijd zo ver mogelijk open.

Meebewegen of niet... Maakt niet zo veel uit met zo'n korte sluitertijd.

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:23

Ik zou niet gelijk alles handmatig doen, zoals jij voorstelt.

Als je hem op Tv zet, kan je zelf de sluitertijd kizen en geeft hij daar zelf een goed diafragma bij. Dan speelt de camera zelf in op verschillende lichtomstandigheden (en dan bedoel ik niet alleen wel/geen zon, maar ook schaduw, kleur paard, reflectie achtergrond, enz). Als het zo zonnig blijft kan je je ISO op 100 laten. Maar voel je vrij om hem op 200 te zetten, je zal niet veel verschil merken qua kwaliteit foto.

Ik zou inderdaad de sluitertijd niet veel langer dan 1/320 laten worden (langer is dus als de breuk kleiner wordt, dus het getal (onder de streep) ook. Volgens mij geeft hij bij het fotograferen namelijk alleen 320 of 250 aan.)

Meebewegen zou ik wel doen, omdat je dan vaak je onderwerp beter op de foto krijgt. Althans, dat is mijn ervaring. Lachen

Succes! Ja En laat je wat resultaten zien? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:26

Met Tv krijg je wel dat als de iso op 200 staat en de sluitertijd op 1/250 bijvoorbeeld, en dat blijkt te weinig voor een nog groter diafragma, dat de foto onderbelicht wordt. Ik zou eerder Av nemen en diafragma zo groot mogelijk zetten (getal zo klein mogelijk) en dan in de gaten houden of de sluitertijd niet te ver naar beneden gaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:23

Wat een tips allemaal zeg! En ik probeer alles te begrijpen maar ik heb ook nog geen nederlandse handleiding dus moet ik veel zelf uitvogelen. Ik heb hem nu op TV staan en met dat wieltje (voor het foto-maak-knopje) kan ik hem idd op 320 zetten. Waar moet ik het diafragma dan groter zetten? Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:54

dat doet je camera op Tv zelf. Op Av stel je met dat wieltje juist het diafragma in en zoekt hij zelf een sluitertijd uit. Op M kun je beide zelf instellen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:21

Nouks schreef:
dat doet je camera op Tv zelf. Op Av stel je met dat wieltje juist het diafragma in en zoekt hij zelf een sluitertijd uit. Op M kun je beide zelf instellen.

Ok, bedankt. Wat geeft betere resultaten denk jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:42

Nah, ik vind zelf Av fijner. Maar als je er zeker van wilt zijn dat de sluitertijd goed blijft staan zou ik Tv doen. Wel af en toe kijken of de ISO niet omhoog moet dan.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:19

Ik ging vandaag met men paars naar t park om fotos te maken. Nu had ik eigenlijk op alle plekken te veel licht door de felle zon en tussen de bomen door zie je alemaal schaduw en zon plekken op de fotos.. hoe kan ik dit beter krijgen? iemand tips? Ik heb op de av stand gefotograveerd

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:21

Nouks schreef:
Nah, ik vind zelf Av fijner. Maar als je er zeker van wilt zijn dat de sluitertijd goed blijft staan zou ik Tv doen. Wel af en toe kijken of de ISO niet omhoog moet dan.

Ok, bedankt!

En ik zal wel wat plaatsen als ik toestemming heb van de eigenaars. Tong uitsteken

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 00:32

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:36

hallo allemaal!!!

ik heb sinds gisteren een canon EOS 400D, maar wilde graag weten, warvoor gebruik je eigenlijk ISO precies... weet het wel een klein beetje, maar kan iemand met het precies uitleggen? ook wanneer je welke stand ervan moet gebruiken?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:57

ISO bepaalt de lichtgevoeligheid van je camera. Hoe minder lichtgevoelig je camera, hoe meer licht je dus nodig hebt voor hetzelfde resultaat. Knipoog

Variabele ISO-waardes zijn vooral handig bij weinig licht: stel dan een hogere lichtgevoeligheid in, en dan heb je dus toch redelijk lichte foto's. Een groot nadeel van hogere ISO's is de ruis. Probeer daarom altijd op zo'n klein mogelijke ISO te fotograferen (100, 200, als het echt donker is richting 400). Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:59

luwaniej1 schreef:
Ik ging vandaag met men paars naar t park om fotos te maken. Nu had ik eigenlijk op alle plekken te veel licht door de felle zon en tussen de bomen door zie je alemaal schaduw en zon plekken op de fotos.. hoe kan ik dit beter krijgen? iemand tips? Ik heb op de av stand gefotograveerd

Schaduw en zonplekken kun je beter verdelen door een reflectiescherm te gebruiken. Die kaatst het licht terug, zodat ook de schaduwkanten zon krijgen.
Maar in je topic, dat je de zon door de blaadjes ziet schijnen op je paard kun je alleen voorkomen door je paard op een betere plek te krijgen Lachen

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 17:46