Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XiiaaooNaa

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:57

@DeniiSee, Photoshop Elements 10 :)
Soms, als het weer vervelend is wel, anders niet ...
(zo leer ik mezelf omgaan met het weer en instellingen hahah)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:59

Ik denk dat mensen niet moeten vergeten dat je een goede foto als basis moet hebben...
persoonlijk vind ik trouwens femke's foto het minst nabewerkt ogen dan de rest vaak := nu is het meer de discussie of het erg is of niet dat er nabewerkt word, ik denk het opzich niet, maar ik denk dat het meer het punt is dat mensen dachten dat de foto's bijna zó uit de camera kwamen, waar ik ook best jaloers op ben/was... maar dat er toch ook wel soms veel nabewerken aan te pas komt, wat ook weer bijdraagt aan eigen stijl etc. het is voor mij meer een eye opener dat niet alle foto's perfect uit de camera komen en dat het helemaal niet zo erg is om na te bewerken...

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:22

Door bewerking krijg je ook variatie aan je foto's die handmatig bijna niet te realiseren zijn. We zijn weg van zachte droom plaatjes, mysterieus of juist een scherpe blik maar vaak maakt fotoshoppen dit mogelijk. Wel ben ik van mening dat ogen van dieren vaak té geschopt worden waardoor het glinstertje bijna licht geeft en het oog van glas lijkt. Als een plaat je raakt met gevoelens dan heb je het goed gedaan als fotograaf vind ik. ;)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:24

Hier nog twee before/afters, omdat het kan :D

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:33

@Frederieke:

Dat kan natuurlijk ook; ervoor kiezen om de camera als jpg op te laten slaan en de picturestyles toe te passen.
Dan zet de camera er alvast contrast, kleur en scherpte in en kun je ze gelijk vanuit de camera printen/gebruiken.

Beetje vergelijkbaar met de automatische correctie bij ontwikkelcentrales van vroeger...
Kant en klaar, maar niet optimaal.

Andere keuze is opslaan als raw, zonder enige bewerking in het beeld en dit pas later toepassen.
Op een computer met veel rekenkracht en een goed beeldscherm.
De tools zijn hetzelfde... wat contrast, kleur, scherpte...
Maar je kunt dan per individuele foto bepalen wat er mee gebeurd, en wat er niet mee gebeurd.
Minder kwaliteit verlies en betere optimalisatie.
Net als vroeger, zelf ontwikkelen of naar een vaklab ipv de geautomatiseerde centrale.

Het is dus een keuze wanneer je voor afwerking kiest en hoe moeilijk/makkelijk.
Direct automatisch door de camera? Of zelf achteraf met een programna op de computer.

Het is dus niet perse noodzakelijk om achteraf te bewerken, maar vaak wel mooier, daarom zie je dat bij profs zo kaal uit de camera komen, ipv kant en klaar. En dat is voor hobbyisten ook een optie, maar vergt wel wat meer kennis.
Heeft iemand dat niet, dan kan het voor die persoon inderdaad super handig zijn om de camera al wat te laten doen bij het opslaan. Dan krijgen ze gelijk een kleurrijke foto met mooi contrast.

Maar los daarvan speelt achtergrond, belichting, dynamisch bereik en lenskwaliteit ook een grote rol.
Een prof body met prof lens van 6.000 euro geeft in principe standaard al mooiere kleuren dan een instapsetje van 400 euro.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:48

Marjoow. Ik begrijp wat je probeert te zeggen. Ik denk dat de meeste lezen wat ze willen lezen.
Fotoshop is een deelTJE van fotografie. Maar ik zelf (als beginnende fotograaf) vind niet dat je je foto per see moet oprikken via photoshop. Als je de juiste instellingen weet te vinden lijkt mij dat dat niet nodig is. Hooguit de basis bewerkingetjes.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:58

Fry schreef:
Marjoow. Ik begrijp wat je probeert te zeggen. Ik denk dat de meeste lezen wat ze willen lezen.
Fotoshop is een deelTJE van fotografie. Maar ik zelf (als beginnende fotograaf) vind niet dat je je foto per see moet oprikken via photoshop. Als je de juiste instellingen weet te vinden lijkt mij dat dat niet nodig is. Hooguit de basis bewerkingetjes.

En als je het hele topic hebt gelezen doen de meeste fotografen dat dus ook.. Maar deze discussie was eigenlijk al voorbij.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:01

Een gekke nabewerking van mij, ik zat een beetje te expirimenteren met Photofiltre, en toen kwam er dit uit :D

Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:10

WildWings schreef:
Ik bewerk soms haast niets, soms heuuul veel haha... hangt echt van de foto en van mijn dag af :)
De volgende twee plaatjes zijn helemaal niet bewerkt, niet gecropped, niet verscherpt, gewoon op PC gezet en verkleind. Daar wilde ik niet per se veel meer aan doen (op normaliter wat verscherpen na, vanwege het verkleinen).

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Daarintegen was deze op een erg mistige en donkere ochtend, dus die heb ik wel flink opgekrikt omdat in het originele plaatje amper contrast zat en een beetje 'levenloos' was:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Doe mij die vent maar :D

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:12

Ik zit hier helemaal van waaaaaauw! _/-\o_ _/-\o_
Onvoorstelbaar wat voor ontzettend mooie platen eruit komen van foto's die (bij mij) anders de prullenbak in gegaan waren. Sommige krijgen serieus onscherpe foto's scherp? <3
Van sommige vergelijkingsfoto's viel mijn mond echt open! Prachtig!!
Hier gaat een wereld voor me open. Waar kun je een cursus lightroom of photoshop doen?
Ik wil het ook leren! Beetje schuiven met knopjes doe ik al met lightroom en photoshop maar bij mij worden die foto's er serieus echt veel lelijker van. Ik heb blijkbaar totaal geen talent voor fotobewerken want ik heb nog nooit een foto echt aanzienlijk kunnen verbeteren met een bewerkingsprogramma. :')

Hoe doen jullie dat toch? _/-\o_

Tutorial? Aaah? Aaah toeeee?

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:12

Beter te zien, deze :D

Before, niks aan gedaan, geen nabewerking of wat, gewoon recht uit de camera, verkleint en copyright erop
Afbeelding

After, nabewerkt, een filter eroverheen en expirimenteren met Photofiltre, en veel verscherpt
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:14

Unleash schreef:
Ik zit hier helemaal van waaaaaauw! _/-\o_ _/-\o_
Onvoorstelbaar wat voor ontzettend mooie platen eruit komen van foto's die (bij mij) anders de prullenbak in gegaan waren. Sommige krijgen serieus onscherpe foto's scherp? <3
Van sommige vergelijkingsfoto's viel mijn mond echt open! Prachtig!!
Hier gaat een wereld voor me open. Waar kun je een cursus lightroom of photoshop doen?
Ik wil het ook leren! Beetje schuiven met knopjes doe ik al met lightroom en photoshop maar bij mij worden die foto's er serieus echt veel lelijker van. Ik heb blijkbaar totaal geen talent voor fotobewerken want ik heb nog nooit een foto echt aanzienlijk kunnen verbeteren met een bewerkingsprogramma. :')

Hoe doen jullie dat toch? _/-\o_

Tutorial? Aaah? Aaah toeeee?

Onscherpe foto's krijg je niet scherp ;) Niet zonder heel veel kwaliteitsverlies. Dat wordt niet mooi.
Je kan natuurlijk een beetje bijverscherpen maar een onscherpe foto heb je niks aan hoor. Verder gewoon veel oefenen en anders tutorials opzoeken op internet.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:20

Ik heb nog veel te leren met Photoshop, er valt zoveel meer uit mijn foto's te halen! Hoe creeeren jullie zo'n mooie zachte sfeer?

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:24

Ik heb het hele topic nu ook doorgelezen, jongens, jullie gingen hard!

Er zijn een oaar dingen die me opvallen, er wordt nu in een klap een generatie fotografen gemaakt die denken dat photoshop absoluut naadzakelijk is om geweldige foto's te krijgen. Daarvan wil ik zeggen: dat is niet waar! En het is al helemaal niet de basis van een goede foto zoals sommigen nu lijken te denken.

Persoonlijk fotografeer ik in raw, daarbij is enige vorm van optimalisatie nodig, anders blijven je foto's grauw zoals eerder genoemd in het topic. Ik gebruik hier lightroom voor. Je kan een foto enorm doen opleven door enkel de schuifjes van lightroom te leren bedienen. Dáár valt nou echt veel winst te behalen om je foto's na het nemen te verbeteren. Nogmaals, een goede foto is absoluut de basis. Met een slechte foto die je moet 'opkrikken' kom je er simpelweg niet. Dat blijf je altijd zien. Tenminste als je voor een naturele foto gaat.

Bij echt extreme bewerkingen kom je wel met meer weg. Maar dan ga je ook voorbij aan de escentie van fotograferen in mijn mening. Niet dat ik een meer bewerkte foto niet kan waarderen. Maar ik vind het zonde dat er nu een aantal mensen zijn die denken dat een goede foto alleen maar behaald kan worden door middel van photoshop.

Dus ik zou mensen eigenlijk willen oproepen, zorg voor technisch uitstekende foto's en ga daarna eens aan de slag met het optimaliseren van kleur en contrast, daarmee kom je echt al een heel eind.

Het tweede wat ik enorm jammer vind is dat Femke zo enorm wordt aangevallen en ook zo persoonlijk en op de man af. Ze moet zich hier verdedigen tegenover meerdere mensen. Ik vind dat erg jammer hoe dat gaat. Niet iedere onbewerkte serie is van portfolio waardige kwaliteit, van geen enkele fotograaf. Niet van mij, niet van Arnd, niet van Femke of wie dan ook. Dus persoonlijk zou ik het enorm waarderen als jullie Femke daar niet zo op zouden willen aankijken maar vooral haar daarop niet meer aan te vallen.

Verder heb ik wel een workshop gevolgd (studiofotografie) en deze was enorm leerzaam. Ik ben erg blij dat ik hem heb kunnen volgen en zou hem ook absoluut aanbevelen. Femke leert je enorm handige tips en trucs maar niet alleen dat. Ze leert je de hele techniek achter studio fotografie! Petje af voor haar didactische vaardigheden hoor!

Dan zou ik nu willen afsluiten met enkele foto's waar enkel kleur en contrast is bewerkt. Voor deze foto's heb ik dus geen fotoshopskills nodig gehad!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bij deze foto heb ik de paddock lijntjes wel weg gewerkt

Afbeelding

Ik kan overigens nog veel meer foto's plaatsen maar om een idee te geven..

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:29

Marjoow schreef:
Ymor schreef:
Als beginnende fotograven gewoon even nadenken over hun eigen kunnen... Lijkt me niet al te moeilijk om je eigen kunnen in te schatten.

En Marjoow als je niet snapt dat er geen photoshop voor wordt gebruikt dan heb je gewoon een bord voor je kop. Dat snap je toch zelf ook wel.

Nouja, lees hier even een aantal posts door en zo logisch is het niet voor velen dat er photoshop aan te pas komt ;)

Fotograferen en nabewerken (dus photoshoppen) horen bij elkaar.... En voor de mensen die dit nog niet zo logisch vinden in dit topic zitten waarschijnlijk in een beginnend stadium, die gaan ook wel merken dat je meer uit bv een raw foto kan halen dan uit een jpeg foto.. maar die moeten daar zelf nog achter komen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:32

MerelBormans, je hebt je foto's dus wel bewerkt (contrast + kleur). En daar ging het over, sommige mensen verbaasden zich daar blijkbaar al over. Jouw foto's zijn ook gewoon 'gephotoshopt' (programma gaat het niet om) zouden sommigen hier zeggen. Maar zoals jij ook zegt en wat hier steeds voorbij komt is het inderdaad gewoon optimaliseren en deel van het proces. Photoshop is een hulpmiddel, niet iets waarmee je van een slechte foto ineens zomaar een spetterende foto kunt maken.

Het zijn idd vaak beginnende fotografen die weinig aan optimalisatie/nabewerking doen en dat zie je dan ook terug in de foto's.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:36

Photoshoppen vind ik niet de juiste term. En het klopt, een stukje beeldoptimalisatie heb je nodig om de kleuren te doen opleven. Anders blijven de kleuren erg grauw. Dat komt door het feit dat er is gefotografeerd in het formaat .nef (= de naam van Nikon voor raw files). Daarbij moet je wel iets met de foto's doen. Anders is het zonde.

Ik vind hier de term 'photoshoppen' niet op zijn plaats. En zoals je zegt hoort het in het process

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:38

Daarom spreek ik meestal van 'nabewerking', maar het gaat er even om dat wat jij doet voor sommige mensen ook onder 'photoshoppen' valt, en mensen verbazen zich er blijkbaar over - waar ik me vervolgens weer over verbaas :D want ik dacht dat het veel algemener bekend was dat nabewerken bij de meeste fotografen gewoon deel van het fotograferen is.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:43

Ach, photoshoppen, nabewerken, optimaliseren, tomato, tomato :P
Het klopt wel dat het manipuleren van een foto eerder onder photoshoppen wordt verstaan dus misschien heeft het een negatievere ondertoon.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:44

ik vind het ook nabewerken...
photoshoppen is voor mij de hele foto ombouwen, hier en daar een bloemetje erbij plakken al het ware.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:45

Ben dan wel benieuwd, noemen jullie dit nabewerking of photoshoppen?

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 22:47

Lipydo schreef:
Ach, photoshoppen, nabewerken, optimaliseren, tomato, tomato :P
Het klopt wel dat het manipuleren van een foto eerder onder photoshoppen wordt verstaan dus misschien heeft het een negatievere ondertoon.

Precies, ik denk dat men hier wel snapt wat er bedoelt wordt? :P Maar laten we het anders op nabewerken houden om verwarring te voorkomen :)

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:47

YentlShots: alletwee.

Photoshoppen is alleen in de volksmond negatief omdat de media deze term gebruikt als er weer eens een photoshopschandaal is.
Laatst bijgewerkt door Lipydo op 11-09-13 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:47

in mijn ogen, nabewerking...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 22:49

Photoshoppen bekt ook lekkerder dan lightroomen :))

Photoshoppen, nabewerken is 1 pot nat. Je verbetert je foto om jouw gewensteresultaat te bereiken :)