Soms, als het weer vervelend is wel, anders niet ...
(zo leer ik mezelf omgaan met het weer en instellingen hahah)
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fry schreef:Marjoow. Ik begrijp wat je probeert te zeggen. Ik denk dat de meeste lezen wat ze willen lezen.
Fotoshop is een deelTJE van fotografie. Maar ik zelf (als beginnende fotograaf) vind niet dat je je foto per see moet oprikken via photoshop. Als je de juiste instellingen weet te vinden lijkt mij dat dat niet nodig is. Hooguit de basis bewerkingetjes.
WildWings schreef:Ik bewerk soms haast niets, soms heuuul veel haha... hangt echt van de foto en van mijn dag af![]()
De volgende twee plaatjes zijn helemaal niet bewerkt, niet gecropped, niet verscherpt, gewoon op PC gezet en verkleind. Daar wilde ik niet per se veel meer aan doen (op normaliter wat verscherpen na, vanwege het verkleinen).
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Daarintegen was deze op een erg mistige en donkere ochtend, dus die heb ik wel flink opgekrikt omdat in het originele plaatje amper contrast zat en een beetje 'levenloos' was:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Unleash schreef:Ik zit hier helemaal van waaaaaauw!![]()
![]()
Onvoorstelbaar wat voor ontzettend mooie platen eruit komen van foto's die (bij mij) anders de prullenbak in gegaan waren. Sommige krijgen serieus onscherpe foto's scherp?![]()
Van sommige vergelijkingsfoto's viel mijn mond echt open! Prachtig!!
Hier gaat een wereld voor me open. Waar kun je een cursus lightroom of photoshop doen?
Ik wil het ook leren! Beetje schuiven met knopjes doe ik al met lightroom en photoshop maar bij mij worden die foto's er serieus echt veel lelijker van. Ik heb blijkbaar totaal geen talent voor fotobewerken want ik heb nog nooit een foto echt aanzienlijk kunnen verbeteren met een bewerkingsprogramma.![]()
Hoe doen jullie dat toch?
Tutorial? Aaah? Aaah toeeee?
Marjoow schreef:Ymor schreef:Als beginnende fotograven gewoon even nadenken over hun eigen kunnen... Lijkt me niet al te moeilijk om je eigen kunnen in te schatten.
En Marjoow als je niet snapt dat er geen photoshop voor wordt gebruikt dan heb je gewoon een bord voor je kop. Dat snap je toch zelf ook wel.
Nouja, lees hier even een aantal posts door en zo logisch is het niet voor velen dat er photoshop aan te pas komt
Lipydo schreef:Ach, photoshoppen, nabewerken, optimaliseren, tomato, tomato
Het klopt wel dat het manipuleren van een foto eerder onder photoshoppen wordt verstaan dus misschien heeft het een negatievere ondertoon.