[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:20

Trouwens, wou even melden, Buitenshuis is je camera NIET verzekert, tenzij je op vakantie bent en dat kan aantonen, wij hebben dus een aanvullende kostbaarheden verzekering afgesloten, die dekt ook buitenshuis. Dit was 1.04 per maand, dan verzeker je tot €1000,-.

Hier kwamen we achter omdat een mobiel was gestolen :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:06

Ik heb ook een aparte kostbaarhedenverzekering.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:36

Ik heb inderdaad mijn materiaal ook verzekerd met een kostbaarheden verzekering. Toen ik mijn eerste eigen lens kocht wist ik dat nog niet en die heb ik voor veel geld apart verzekerd, maar nu is alles voor een paar tientjes per jaar goed verzekerd, wel zo'n fijn idee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:45

Houd er ook rekennig mee dat ze niet uitkeren als t gebeur tijdens of op weg naar n shoot die ze ook maar enigszins als zakelijk/opdracht zien. Daar hebben ze namelijk veel hogere premies voor. En verzekeringen doen er alles aan om maar niet uit te hoeven keren.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 01:12

Bedankt JolandaS en Femke.

Bij mij was het vooral iritant dat er steeds bewolking was, dus iso moest steeds hoger en lager gezet worden haha.
Soms vergat ik het en dan kreeg je idd een overbelichte of juist een te donkere foto...
Ach ja leer het nog wel, veel oefenen, ben al blij dat ik meer begin te snappen van de waardes, het zelf doen is veel leuker dan de automatische stand :D

@Sypol_Rawr vind het idd een fijne lens :D

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:20

Binnenshuis zijn cameraspullen verzekerd via je inboedelverzekering, maar daar zit een maximum aan. Hoeveel dat is, hangt van de verzekeringsmaatschappij af.
Als je een doorlopende reisverzekering hebt, zit daar ook een bedrag in voor foto- en filmapparatuur. Maar ook daar moet je kijken tot welk bedrag je dan verzekerd bent.
Een losse kostbaarhedenverzekering is handig om ervoor te zorgen dat je spullen goed verzekerd zijn.

Gebruik je je apparatuur zakelijk, dan kom je bij de bedrijfsverzekeringen terecht. Het is dan ook gebruikelijk om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. (WA voor bedrijven). Omdat je met levende dieren werkt, loop je ook wat risico's tijdens fotoshoots.
Die premies liggen hoger dan voor particuliere verzekeringen, want de risico's zijn vele malen groter. Bovendien is de waarde van je apparatuur hoger dan van de beginnende hobbyfotograaf. Maar je kunt die kosten natuurlijk doorberekenen in je tarieven.

Het is zeker de moeite waard om eens uit te zoeken onder welke verzekering je spullen vallen. Denk daarbij ook aan een PC/laptop, printer, externe schijven etc. En als je alles bij elkaar optelt, dan kom je er achter dat je vaak meer hebt dan je denkt... :)

Verzekeringen zijn particulier of zakelijk. Dus vooral voor diegenen die op papier hobbyfotograaf zijn maar wel betaalde opdrachten doen en flink wat apparatuur hebben, kan het lastig zijn een verzekering te vinden met de juiste dekking.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:29

marielle231 schreef:
Bij mij was het vooral iritant dat er steeds bewolking was, dus iso moest steeds hoger en lager gezet worden haha.
Soms vergat ik het en dan kreeg je idd een overbelichte of juist een te donkere foto...
Ach ja leer het nog wel, veel oefenen, ben al blij dat ik meer begin te snappen van de waardes, het zelf doen is veel leuker dan de automatische stand :D

Als je op de halfautomaat werkt (Tv of Av) dan is juist het voordeel dat je niet bij iedere kleine verandering je instellingen hoeft aan te passen. Behalve als je aan de grens van je diafragma of sluitertijd gaat zitten.
Over- en onderbelichting kan ook te maken hebben met de positie van je onderwerp i.c.m. de lichtrichting. Onderwerp in de schaduw, zonnige plek erachter en schuin tegen de zon in gefotografeerd is bijv. een moeilijke situatie voor je camera om correct te belichten.
Bij het leren fotograferen, hoort ook het leren herkennen van de lichtomstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:42

Femke schreef:
Maar als je steeds in (vrijwel) dezelfde lichtsituatie blijft, hoef je dat maar 1x bij je test foto te controleren en daarna kun je gewoon lekker aan de slag gaan :)

In dat geval zou ik echter zéker kiezen voor de M-stand, want dan heb je ook geen last meer van evt belichtingsmeter-probleempjes door donkere en lichte achtergronden, zonnige- en schaduwkant van je onderwerp etc, terwijl Tv en Av dan wél beïnvloed zouden raken door deze zaken en je dus alsnog een inconsequente belichting hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:15

Probleem met M stand buiten is alleen dat je in bijna alle gevallen niet de héle shoot met exact hetzelfde licht/achtergrond/etc. werkt. Dus wel wat kleine gradaties hebt, die iets kunnen afwijken van een vaste belichting.
Zet je 'm op M... Dan moet je dus juist wel continu controleren of alles nog goed gaat en regelmatig bij stellen.

Terwijl je bij bijv. de Av stand alleen hoeft te zorgen voor een relatief ruime marge in je ISO.
Zeker bij dagen met voldoende licht, gaat 't op iso 100 of iso 200 qua sluitertijden dan vanzelf gewoon prima zonder dat je überhaupt daar op hoeft te letten.
Alleen moet je dan inderdaad (zoals altijd) even controleren of de belichting suggestie van je camera wel klopt. Maar dat moet je in de M stand net zo goed.
Werkt de lichtmeter van je camera gewoon naar behoren, dan zou je eigenlijk vrijwel nooit belichtingscorrecties hoeven toe te passen en kun je in de Av stand de hele shoot lekker blijven schieten op ISO 100 of 200 zonder dat je je maar 1 moment zorgen hoeft te maken over wat dan ook :)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:17

Ik fotografeer met een Canon EOS 1100D ,, En weet niet echt hoe ik mooie/goede blackfoto's moet maken.

Iemand ideeën?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:26

paard in de deur opening zetten, zodat het hoofd meer belicht word, dan binnen :)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:27

weet iemand hoeveel clicks de nikon d5000 kan maken?
en hoe je kan zien hoeveel hij er al gemaakt heeft?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:30

als je bij opanda Iexif je laatste foto kijkt (programma ff downloaden) kan je het zien hoeveel :) en op google kan je vast wel vinden het gemiddelde

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:31

Gianti schreef:
paard in de deur opening zetten, zodat het hoofd meer belicht word, dan binnen :)

Oke, Thanks :) Ook nog iets anders met de instellingen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:32

En als je een Canon hebt surf je naar:
http://www.eoscount.com/

Afbeelding

Kan trouwens maar niet wachten op de nieuwe firmware van mijn 7D. :+ Hopelijk komt die volgende maand uit. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:40

EmmyJoycee schreef:
Gianti schreef:

Oke, Thanks :) Ook nog iets anders met de instellingen?

zelf instellen, zodat de hoofd op de goeie manier belicht is, en de deurgat onderbelicht, automatisch zal die een midden weg willen vinden :)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:44

Okee, bedankt :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:02

De eerste is een setje effect filters. De 2e lijkt me een lichtmeter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:25

Jep lijkt me ook een lichtmeter :j Heel veel analoge camera's hadden er geen, dus dan had je een losse :) Tegenwoordig heb je ze ook nog (modernere varianten), vooral veel gebruikt in de studio voor het meten van flitslicht.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:28

ooh oke :D ook idee hoe die werkt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:39

Misschien valt er wel ergens een handleiding te vinden.... Gossen Polysix Electronic 2 leverde in Google al heel wat op ;) Eventueel "Korg" uitsluiten want er is blijkbaar ook een keyboard dat Polysix Electronic heet.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 01:59

Gianti schreef:
paar vraagjes, ik kwam dit http://imageshack.us/photo/my-images/546/dsc0134oy.jpg/ en dit http://imageshack.us/photo/my-images/338/dsc0137uj.jpg/ tegen in een doos met spullen van mijn vader, waar dient dit voor?

voor de lichtmeter heb je kans dat als je een mailtje stuurt via het contact formulier op http://www.edvanderaa.nl/ dat die wel een gebruiksaanwijzing heeft, die stonden online zag ik maar die zijn offline gehaalt omdat er te weinig donaties waren om het hosten van die spullen leuk te houden. Het is een Gossen Polysix Electronic 2 Exposure meter.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:08

Ik wordt er niet goed van dat al mijn foto's nét niet scherp zijn. Ligt dit aan een niet stabiele hand of moet ik naar een specifieke instelling kijken? Ik snap dat het gecompliceerd kan liggen, maar wellicht is er iets dat staat voor onscherpte en is het wél zo op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:12

@Georgette, nogal een algemene vraag stel je daar. Het kan met verschillende dingen te maken hebben:

- Je fotografeert in RAW en de verscherping in je RAW-editor staat uit (foto is beetje soft)
- Je fotografeert in JPG en in de camera heb je de verscherpingsinstelling op minimaal staan (foto is beetje soft)
- Je gebruikt een objectief dat simpelweg geen betere optische kwaliteit levert (foto is beetje soft)
- Je objectief of je camera heeft focusproblemen: de scherpte ligt te ver naar voren of achteren
- Je gebruikt een te groot diafragma: scherpte is soft en/of te weinig scherptediepte
- Je gebruikt te lange sluitertijden om uit de hand te fotograferen: camera shake

Nogal lastig om zonder foto's te zeggen waar jij last van hebt maar misschien kun je zo zelf een inschatting maken ;)