[INFO] Hoeveel kan ik voor mijn foto(shoots) vragen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonte

Re: [INFO] Hoeveel kan ik voor mijn foto(shoots) vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:28

kay27 schreef:
Ik heb ook een 400D, maar zou ik bijv. een 1Ds mark III hebben (prof. camera) dan zou ik zeker veel meer vragen. Tenslotte heb je dan ook (nu ook, maar veel minder) je afschrijvingskosten van de camera. Nu praat je over een camera van 500-600 euro, maar dan heb je het over apparatuur van 5000-6000 euro (of meer, ik weet het niet precies). Logisch dat je dat in de prijs doorberekent.

Ook al heb je zo'n dure camera, dan hoeven je foto's nog niet super te zijn.
Ik heb zelf ook een camera van 2400 euro, maar ik zie genoeg mooiere foto's voorbij komen van goedkopere camera's.
De ene vind dit mooi en de ander dat.
Ligt eraan wat de klant wil.
Ik ga mijn prijzen niet verhogen, omdat ik vind dat ik er zo genoeg aan verdien. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 20:03

Ik schrijf voor de grotere opdrachten (+200 foto's in principe, plus de opdrachten waarvoor ik studioverlichting gebruik) standaard afschrijving.

1D mk II gaat 200.000 clicks mee ongeveer. Vervangingswaarde = ongeveer 3300 euro. Maakt afschrijfwaarde volgens berekening 1,65 per 100 foto's. Voor 't gemak reken ik per 200 foto's 3,50, voor 1000 foto's dus 17,50.

20D op dezelfde manier: vervangingswaarde (40D) = ongeveer 900 euro. Sluiter gaat 100.000 mee ongeveer. Maakt voor 't gemak 1 euro per 100 foto's. Maar in dit geval spreekt het natuurlijk voor zich dat m'n 20D backup is en dat ik dus in principe gewoon het tarief voor de 1D mk II reken.

En ja, ik ben me ervan bewust dat sluiters vervangen kunnen worden, maar in die gevallen denk ik dat ik dan eerder er een nieuwe sluiter in zou laten zetten en hem zou verkopen omdat ik zelf wel weer aan een eventuele opvolger toe ben Tong uitsteken

(en nee, ben helemaal niet zo van de "altijd nieuwste camera's", maar dat moge duidelijk zijn met een mark II en een 20D)

Edit: kleine toevoeging, in dezen reken ik voor grotere opdrachten dus wel afschrijving, maar zou ik dus nooit "meer geld vragen want dure camera".

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:00

Nee, maar zo stel ik het ook niet. Ik stel dat het logisch is dat je afschrijving rekent als je duurdere apparatuur hebt.

En ik ben al helemaaaaal de laatste die zal zeggen dat je meer kunt vragen omdat je mooiere foto's kunt maken omdat je een -ik noem maar wat- 5D hebt met alleen maar L-lenzen ervoor. Knipoog

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:22

Nouks schreef:
Annemarie/Esmee:

Esmee geeft aan de foto's van Annemarie te kennen. Mij zeggen deze 3 foto's echter niet zo veel. Want wie zegt dat Annemarie deze kwaliteit kan garanderen? Wie weet zijn dit gewoon drie gelukstreffers of zelfs de 3 enige mooie foto's die Annemarie aan een hele dag concours fotograferen heeft over gehouden.

Ik zeg niet dat dat zo is, maar mij zeggen 3 foto's van één dag niet zo veel eigenlijk...

Technisch ziet het er ok uit, maar als je het mij vraagt zit geld vragen voor shoots o.i.d. voornamelijk in het kunnen garanderen van kwaliteit.

Verder zul je met shoots veelal met andere zaken te maken krijgen dan met B-ruiters die een mooie springfoto willen hebben.

Annemarie, gaat het je in dezen om de verkoopprijs van losse afdrukken (waarbij de klant dus vrij is om geen foto's af te nemen als de klant de kwaliteit onvoldoende vindt) of gaat het je om fotoshoots? Over het laatste kun je mijns inziens weinig zinnigs zeggen naar aanleiding van deze 3 foto's.

Zoals ik al zei ken ik de foto's die Annemarie maakt doorgaans ook wel. Ik heb meer werk van haar gezien, dus aan hand daarvan zeg ik dat ze in mijn ogen wel wat voor haar foto's zou kunnen gaan vragen Knipoog.

Annemarie; Je tarieven vind ik extreem aan de lage kant. Ik zou zeggen, ga naar de fotograaf waar je je foto's af zou laten drukken en vraag naar zijn tarieven. Wat zou jij moeten betalen voor iedere afdruk? Neem dat lijstje mee naar huis, ga er eens voor zitten en ga aan hand daarvan jouw tarieven bepalen. Je mag namelijk ook best nog wel winst maken op een foto, dat lijkt me niet meer dan normaal als fotografe Knipoog.

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:34

Ik kom hier ook even binnen vallen.
Ik fotografeer nu bijna 2 jaar

Apparatuur- fuji s5600
- Canon EOS 400D
- Canon zoomlens EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6
- Tamron AF 55-200mm 1:4-5.6

mijn prijzen zijn als volgt:

fotoshoot bij mij bestellen:
fotoreportage duurt meestal 1 tot 2 uur, afhankelijk van uw wensen. Ik maak per
reportage ongeveer 50 tot 250 foto's. Een reportage kost 10 euro. Dit zijn standaard
kosten. De foto's die gemaakt zijn kunt u binnen één week bekijken op mijn site in
alleen voor u toegankelijke map. Door deze foto's staat nog een copyright. U kunt de
foto's op uw gemak doorkijken en u kunt de foto's gaan selecteren. De foto's die u mooi
vindt kunt u bij mij bestellen. Het bestellen kost per foto €2,50. Als u meer dan 10 foto's
besteld worden de foto's goedkoper. Dan kost dat €0,50 per foto.

Bijvoorbeeld: u bestelt 40 foto's bij mij.
Standaard kosten : € 10,00
10 foto's (10x2,50) : € 25,00
overige foto's (30x0,50) : € 15,00
------------ +
Totaal bedrag € 50,00

De foto's die gemaakt zijn op een evenement zijn €2,50

Al deze foto's zijn digitale bestanden, de klant krijgt ze geleverd op een cd-rom op originele grootte zonder copyrigt.
Ik doe niet aan afdrukken, dit kan de klant zelf doen!

Groet Nikki
http://www.huismanfotografie.nl

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:56

Ik vind het echt belachelijk goedkoop Nikki. Je geeft je foto's zo weg, voor €0,50?? (Bij meer dan 10.) Ook de kosten voor de shoot zelf vind ik absurd laag.

Hoeveel tijd ben je kwijt met de shoot zelf, met het nabewerken, het op internet plaatsen, de nabestellingen, het op cd-rom branden? Reken dan zoveel per uur en je hebt je prijs. En dan kom je echt veel duurder uit dan je nu rekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:00

Extreem veel te goedkoop inderdaad....

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:17

Oke,

nou voor een middelbare scholier verdien ik aardig hoor. Per shoot gemiddeld 60 euro! En bij evenementen toch ook wel 30 euro per keer. En als bedrijven me inhuren verdien ik per dag ongeveer 50 euro.

Wat zouden jullie rekenen in mijn geval dan?

voor meer werk van mij kun je even kijken op http://www.huismanfotografie.nl

edit:
is dit bijvoorbeeld reeel?

De fotoreportage duurt meestal 1 tot 2 uur, afhankelijk van uw wensen. Ik maak per
reportage ongeveer 50 tot 250 foto's. Een reportage kost 30 euro. Dit zijn standaard
kosten. Hierbij moet u denken aan mijn tijd en mijn apparatuur.De foto's die gemaakt zijn kunt u binnen één week bekijken op mijn site in
alleen voor u toegankelijke map. Door deze foto's staat nog een copyright. U kunt de
foto's op uw gemak doorkijken en u kunt de foto's gaan selecteren. De foto's die u mooi
vindt kunt u bij mij bestellen. Het bestellen kost per foto €3,50. Als u meer dan 10 foto's
besteld worden de foto's goedkoper. Dan kost dat €1,- per foto.

Bijvoorbeeld: u bestelt 40 foto's bij mij.
Standaard kosten : € 30,00
10 foto's (10x3,50) : € 35,00
overige foto's (30x1,00) : € 30,00
------------ +
Totaal bedrag € 95,00

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:50

Je portfolio werkt bij mij niet (evenementen ook niet).

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:57

Dat is vreemd, op mijn computers wel Verward

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:59

Hmm nu doen ze het af en toe wel en af en toe niet Verward Paarden heb ik iig nog niet gezien Knipoog Die doet niks.

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:03

oke, dat is vreemd, want ik heb het net even nagevraagd en er moet geen probleem zijn!
edit:
Je kunt beter naar de kite foto's (watersport) en portret foto's kijken, want daar verdiep ik me vooral in Knipoog

en paarden portret doet het bij mij ook niet zie ik nu, ik ga het oplossen, bedankt.. paardenfoto's kun je trouwens vinden bij sport
Laatst bijgewerkt door _Nikki_ op 27-06-08 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:05

Daar heb ik geen verstand van, dus kan ik ook niet beoordelen Knipoog

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:07

manzano schreef:
Daar heb ik geen verstand van, dus kan ik ook niet beoordelen Knipoog

bij sport staat ook paardensport Knipoog Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:17

Ja, dat zag ik.............heb je zelf de achtergrond zitten vervagen??

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:19

Ik zit met een probleempje zondag ga ik waarschijnlijk een hele dag een hondenshow fotograveren.
Maar wat moet ik ervoor vragen?

Zie mijn foto's in me profiel en bij JITP

Groetjes

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:21

_Nikki_ schreef:
Je kunt beter naar de kite foto's (watersport) en portret foto's kijken, want daar verdiep ik me vooral in Knipoog

Ik vind je portretfoto's best heel aardig maar niet extreem goed. Er zijn genoeg verbeterpunten waar je aan kunt werken (iedereen hoor!), bij jou liggen die op het vlak van schaduwen, belichting, compositie.

Je paardenfoto's vind ik niet zo mooi door de bewerking. Maar... het kan natuurlijk best wel zo zijn dat je klanten dat nu juist wél erg mooi vinden.

Wat je kunt vragen of wat je zou moeten vragen vind ik erg moeilijk, ik ben van mening dat het is wat de gek er voor geeft. Ik vond je echt erg goedkoop, in je 2e voorbeeld verdubbel je je prijzen bijna, maar je geeft nog steeds complete originele bestanden weg, iets waar ik heel veel moeite mee heb.

@ Iris: ben je gevraagd voor die show? Hebben jullie het toen niet over een prijs gehad? Een hele dag werk, ga je je foto's aanbieden aan de hondenclub of aan de eigenaren apart? Als het laatste het geval is dan zou ik voor de dag niets rekenen maar per foto een bedrag bepalen. Als je foto's prima van kwaliteit zijn (scherp en elke hond staat er mooi op) dan reken je 4 a 5 euro per foto. Heb je nagedacht hoe je het gaat aanpakken? Visitekaartjes? Bonnetjes?

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:59

@ Iris: ben je gevraagd voor die show? Hebben jullie het toen niet over een prijs gehad? Een hele dag werk, ga je je foto's aanbieden aan de hondenclub of aan de eigenaren apart? Als het laatste het geval is dan zou ik voor de dag niets rekenen maar per foto een bedrag bepalen. Als je foto's prima van kwaliteit zijn (scherp en elke hond staat er mooi op) dan reken je 4 a 5 euro per foto. Heb je nagedacht hoe je het gaat aanpakken? Visitekaartjes? Bonnetjes?[/quote]

Ik zit nu met het probleem, dat ik het laat weet, want ze die andere fotograaf heeft afgebeld
En als ik er dan 4 a 5 euro per foto voor vraag wat van maat moet het dan zijn?

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:39

13x18 zou ik zeggen.

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:25

Hypofocus schreef:
Extreem veel te goedkoop inderdaad....

Ben ik met je eens. Mijn standaardkosten alleen al bedragen op het moment 60,-. Daar zit de nabestelling nog niet eens bij.. Dat mag wel een stukkie omhoog Nikki Vork.