[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SanderD

Re: [Centraal] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:18

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:23

Ja Sander, die heb ik al 3 keer gedaan Haha! Met camera in m'n hand hele pagina's doorgenomen Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:27

Ik zet hier ook even een hele grote STIP Haha!
heel handig topic zeg!

Ik heb nu een kodak CX 7430 (dus als mensen daar vragen over hebben?)
en ik wil binnenkort (waarschijnlijk vrijdag al) een Sony cybershot DSC - H2 gaan kopen.
Daar schijnen ook heel veel verschillende dingen op te zitten dus ik denk dat ik hier nog wel eens het een en ander kom vragen.
Maar dat vinden jullie vast niet erg he?
Ik denk dat je ook moet 'leren' om met al die standen om te gaan toch?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:31

Ja je moet het allemaal leren.
En die camera; zeer goede keus! Heb zelf de H1, en nouja ik vind het een heerlijk ding Lachen
Foto's maken is echt geen regeltjes in je kop stampen van zo moet het en zo niet; nee je moet gewoon met je camera veel tijd doorbrengen, en alles zélf instellen, dan kom je het verst Lachen

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:32

Heerlijk topic.
Mijn motto: Tijd geeft kwaliteit.
Maar zonder tips en uitleg kom je nergens (:

Butterfly14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:32

had net een reactie op verscheidene vragen gemaakt, doe ik het fout Boos! maar, met al de enthousiaste mensen hier kom je er toch amper aan toe om je bericht te plaatsen. Er wordt steeds weer een reactie tussen gezet. Knipoog (het is dus een aardig bericht geworden... Clown)

Juultj schreef:
Ja dat weet ik. Daar zorg ik altijd wel voor. Knipoog
Deze heb ik vanmiddag gemaakt, klaarlichte dag.
Ik vind dit dus echt té donker.
http://img238.imageshack.us/img238/2932 ... eelbv0.jpg

Dit was zeker een wit/licht veertje bij een vrolijk zonnetje?
Ik denk namelijk dat het met de lichtmeting te maken heeft. Waarschijnlijk haalt hij zijn lichtinstelling uit het midden van de foto, waar nu veel licht vandaan komt. Daarom gooit hij zijn sluitertijd naar beneden.
Dan nog vind ik hem vrij donker, maar ik denk dat het hiermee te maken heeft. Nagelbijten / Gniffelen Lachen

Heb je hem niet per ongeluk nog op onderbelichten staan?

Silviabol schreef:
Nevony schreef:
Als ik het diafragma van mijn camera in stel (om zo'n leuke wazige achtergrond te krijgen) duurt het of heel lang voordat ie af drukt en is die bewogen, of (dan zet ik de sluitertijd eerst evenlager) dan zie je alleen maar een soert geel oranjige gloed Verward

als je diafragma kleiner is heeft hij meer licht nodig en blijft hij langer openstaan (langere sluitertijd) doordat hij langer open blijft staan heb je meer tijd om te bewegen en is hij dus sneller bewogen.

Als ze een wazige achtergrond wil, moet ze juist een grote opening (= klein getal). Lachen Ik weet verder geen antwoord op het probleem.

@vossebier: ik weet dat er een topic over een zwarte achtergrond geweest is, maar ik kan hem niet meer vinden. Denk dat ik er niets geplaatst heb, maar misschien dat ik nu in iemand anders' geheugen gebracht heeft dat die er wel een stipje heeft Knipoog

@N_atasjaa: Hier de link van een oud topic, ik geloof dat daar ook wel goede tips instonden.
viewtopic.php?f=68&t=635782&hilit=&view=unread#unread

@IvysToeter: Je moet dat zeker leren! In het begin doe je niets handmatig, en op een gegeven moment wil je niet anders meer Knipoog Bij mij werkt het het beste om gewoon heel veel te oefenen. Maak constant foto's van hetzelfde, maar dan steeds met verschillende instellingen. Daar leer je meer van dan hier wat lezen over een instelling zus en een instelling zo. Lachen

@Paula: verst bestaat niet, is spreektaal, maar geeft niet hoor Knipoog Tong uitsteken

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:43

Om maar gelijk een soort van 'algemene' vraag te stellen:
Hoe komt het als foto's overbelicht zijn?
en
Overbelichting is toch dat de omgeving weinig licht heeft en de foto juist door de flits 'te' licht word?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:50

Paula schreef:
Ja Sander, die heb ik al 3 keer gedaan Haha! Met camera in m'n hand hele pagina's doorgenomen Lachen

Zo enthousiast was ik nog net niet. Clown

@Ivystoeter: Overbelichting hoeft niet persé te komen door de flits. Knipoog Kan ook gewoon teveel licht in het algemeen zijn, of een bepaalde plaats, die wordt dan vaak uitgebeten.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:05

Sander_ schreef:
HCC online-fotografie cursussen:

http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fus ... ssen&id=15

Bestaat uit 3 delen, ik vind het zelf een zeer leerzame pagina. Lachen

superhandig, zit hem nu te checken! heel goed!
trouwens, niemand die meer weet over zwarte achtergrond met paard? (scroll naar beneden...)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:28

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:29

vossebier schreef:
Sander_ schreef:
HCC online-fotografie cursussen:

http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fus ... ssen&id=15

Bestaat uit 3 delen, ik vind het zelf een zeer leerzame pagina. Lachen

superhandig, zit hem nu te checken! heel goed!
trouwens, niemand die meer weet over zwarte achtergrond met paard? (scroll naar beneden...)

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar een zwarte achtergrond krijg je door je paard bijv. uit een donkere stal te laten kijken. Dan Valt het licht op het hoofd van het paard en is de achtergrond donker.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:32

En dan kan je natuurlijk nog iets bewerken met diverse programma's. Ik heb het eens onbewust gedaan. Was een lelijke bewogen foto. Zn lip was er wel afgeknipt.
Maar het is eigenlijk vrij makkelijk om zo'n resultaat te krijgen. Ja

http://img181.imageshack.us/img181/5454/kay2bdd5.jpg

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:25

sorry ik moet dit even kwijt
Ik heb mijn nieuwe digi Haha! en ik ben er verliefd op...
of is dat stom om te zeggen?
nou ik weet nu al dat ik er geen moment spijt van ga krijgen haha.
Het is wel een rib uit mijn lijf, maar de mevrouw van de winkel zei al dat het een hele goede camera is.
Er zitten zoveel instellingen op dat ik maar eens het boekje goed ga doorlezen (al kan ik stiekem niet wachten om er foto's mee te maken, wat ik dus al gedaan heb haha)
Ik heb er nu een tasje bij, een 1GB geheugenkaartje en de camera dan.
En er was een aanbieding dat als je nu een Sony camera koopt je dan 50% korting krijgt op een sony fotoprinter.
en ze hadden toevallig nog een fotoprinter van 100...
die heb ik nu dus ook betaald voor 100euro, maar als ik alle papiertjes enzo opstuur dan krijg ik dus 50euro terug gestort en heb ik een fotoprinter erbij voor 50euro.
haha snappen jullie het nog?
Ik voel me nu wel een stuk 'lichter' als jullie snappen wat ik bedoel.
dus nu maar even heeeeeeeelllllll erg hard werken en heeeeeellllll rustig aan doen met die centjes....
De fotoprinter krijg ik BTW nog geld voor van mijn oma (nou ja, als ik jarig ben dan en met de kerst)
Ik ga nu me eigen omkleden en nog heel eventjes het boekje lezen.
misschien dat jullie van het weekend de eerste foto's kunnen verwachten Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:47

Dezelfde tekst in twee verschillende topics plaatsen heeft weinig toegevoegde waarde lijkt me, IvysToeter..

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:14

Als je een donkere achtergrond wilt, moet je (bijvoorbeeld) je paard, ergens inzetten waar het heel wat donkerder is en dan met zijn hoofd zijn hoofd in de zon.

Voorbeeldje: http://img174.imageshack.us/img174/6125/profiel1rd3.png

Deze is nog wel bijgewerkt op de computer, had een paar stukjes die niet donker waren. Knipoog

Handig topic dit.
Heeft iemand een tip hoe je kunt zorgen dat je geen bewegingsonscherpte krijgt, in een binnenbak?
Ik heb een Pentax Optio M10.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:20

staat een blz terug ik had dezelfde vraag Knipoog
moet je maar even kijken, er zijn meerderen antwoorden gegeven Lachen

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:23

Nevony schreef:
staat een blz terug ik had dezelfde vraag Knipoog
moet je maar even kijken, er zijn meerderen antwoorden gegeven Lachen

Ja, dat heb ik gelezen, maar hoe stel je dan dat allemaal in?

Witbalans: AWB, is dat de 'standaard'?
Wat kun je precies met de gevoeligheid doen?

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:11

Ik heb overlaatst een Sony W30 gekocht (deze: http://www.sony.be/view/ShowProduct.act ... ll+Cameras), maar ik heb al zoveel uitgeprobeert en blijf steeds echt geen mooie kwaliteitsfoto's krijgen. Bewegingsfoto's blijven ook een wazige vlaag hebben. Iemand die me hier mee kan helpen?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:44

*STIP Knipoog

ik heb een Lumix Panasonic DMC-FX01 (als je foto's ervan wilt zien, kan je naar mijn fotosite gaan, zijn bijna allemaal met die camera gemaakt)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 15:53

Elke86 schreef:
Ik heb overlaatst een Sony W30 gekocht (deze: http://www.sony.be/view/ShowProduct.act ... ll+Cameras), maar ik heb al zoveel uitgeprobeert en blijf steeds echt geen mooie kwaliteitsfoto's krijgen. Bewegingsfoto's blijven ook een wazige vlaag hebben. Iemand die me hier mee kan helpen?

Beweeg je met induwen van de ontspanknop per ongeluk de camera? Weet je zeker dat je alle instellingen voor beweging goed hebt gezet?

Niet alle camera´s zijn even geschikt voor beweging trouwens en bewegende beelden is één van de moeilijkste dingen ook. Foto´s van stil staande objecten, gaan die wel goed?

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:09

Bienotje schreef:
Beweeg je met induwen van de ontspanknop per ongeluk de camera? Weet je zeker dat je alle instellingen voor beweging goed hebt gezet?

Niet alle camera´s zijn even geschikt voor beweging trouwens en bewegende beelden is één van de moeilijkste dingen ook. Foto´s van stil staande objecten, gaan die wel goed?

Ik beweeg de camera niet, want daar heb ik speciaal op gekeken. Het probleem is dat in de handleiding gewoon echt niet goed uitgelegt staat hoe je de instellingen moeten zetten voor bewegende beelden..

In de winkel vertelde ze me dat de Sony W30 best goed is voor bewegingsbeelden, dus vertrouw ik er op dat het moet gaan hiermee. Ik zal eens even wat foto's gaan nemen van een stilstaant object als je wilt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:12

Het lijkt mij een goed begin, om te achterhalen waar het probleem ligt. Knipoog

Zoom je in, gebruik je een statief?

Als foto´s van een stilstaand project wel goed gaan, ligt het aan een bewegings specifieke instelling denk ik.

Zorg je voor een kortere sluitertijd?

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:17

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:40

Elke, ik ken jouw toestel niet, maar zover ik bij de specificaties kan nagaan, is die niet echt geschikt voor beweging. Handmatig instellen gaat niet, en ik zie nergens een sport-programaatje.
High Sensitivity is goed in die zin dat je door een grotere gevoeligheid, een kortere sluitertijd zal krijgen, maar tegelijk krijg je dan ook meer ruis, en dat doet je foto ook geen goed.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:47

Denk dat Jokari een puntje heeft. Sowieso als je inzoomt heeft een kleine beweging van de camera meer invloed op de foto dan niet-ingezoomd. Misschien kun je dan achteraf beter pas inzoomen..