[contest] Bucephalus wedstrijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SilverStorm

Re: [contest] Bucephalus wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:46

*schop* ik vind het zowieso al heel leuk dat je rapporten maakt in twee talen nog wel. alleen dat maakt het al leuk om mee te doen en natuurlijk het onderwerp. het is wel leerzaam, je gaat toch even onderzoeken wat je gaat tekenen en je denkt er ook over na waarom je dat zo tekent als dat je het getekend hebt.....ghighi

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:08

Afbeelding Leuk topic ik dacht laat ik ook maar meedoen ook al ben ik buiten de tijd (kan alleen niet tekenen met paint (die ogen ai)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:08

Ja, om er een rapportje bij te krijgen van een paar echte experts is wel héél erg leuk!
Volgende keer trouwens wel een paar weken van te voren laten weten als je iets organiseert hoor.

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:17

Gaaf Ik ben heel benieuwd naar de rapporten en wie er uiteindelijk gewonnen heeft!

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:50

De resultaten zijn bekend. Aan een vertaling wordt nog gewerkt. Ik heb een lastminute opdracht gekregen dus die gaat heel even voor. Ik hoop binnen een paar uur even tijd te hebben om een vertaling in dit topic te plaatsen zodat iedereen ook kan volgen wat er gezegd wordt.

http://josav.deviantart.com/journal/7656601/
Felicitaties aan alle winnaars en heel veel bedankjes voor iedereen die de moeite heeft genomen deel te nemen!

Ik vond het erg leuk deze wedstrijd te organiseren. Zeker met mijn eeuwige voorliefde voor Bucephalus. De scores zijn gebaseerd op een heel aantal factoren en de visies van enkele van mijn collega's en vrienden, niet alleen de mijne.

Nogmaals, iedereen bedankt!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:41

Ontzettend leuk om te lezen!
Echt leuk om over iedere inzending een apart rapportje te maken. Leuk dat bij iedereen de positieve punten worden genoemd, en wat punten waarmee nog nét ietsje meer aan de tekening kan worden gegeven.

En: Ik *bloos* ben aangenaam verrast mag ik wel zeggen.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:47

hoei ondanks mjin framepjes-tic van die week toch nog een goede beoordeling *dans dans dans* en de anderen: gefelicteerd!

ooo *is blij verrast*

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:53

Heel erg bedankt Josav voor alle tijd die jullie er in gestoken hebben. Ik kan me zo voorstellen dat het heel veel werk is geweest! Maar wel de moeite waard, zoals Elanor al zei heel leuk om de korte motivaties overal bij te lezen. Zeer gewaardeerd

Gefeliciteerd winnaars!

Gr. Lon

Lipydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:30

Inderdaad heel leuk om te lezen de rapporten! Het was zeker de moeite waard ! Ook namens mij: gefeliciteerd!

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:04

Ik vind het commentaar op de tekeningen echt super!
Ben het er volledig mee eens.
Dat heb je knap gedaan, JoSav!

Iedereen: goed gedaan en gefeliciteerd!

*edit: Als ik klaar ben met mijn huidige opdrachten ga ik de versie van Bucephalus maken die eigenlijk van plan was te maken. Dit was een wat slordig afgewerkte versie op een verkeerd formaat.

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:10

het zijn prachtige tekeningen!!! (en digitale dingen of hoe dat ook noemt!!! )
de laatste tekst die je gebruikte oml de deelnemers inspiratie te geven hebben wij van latijn naar nederlands moeten vetalen
dat was eens over een paard in plaats van over die romeinen

gefeliciteerd aan alle winnaars en deelnemers! de (digitale) tekeningen zijn prachtig

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:46

ik kan dat latijn niet vinden
maar ik vind het héél leuk gedaan allemaal!
gefeliciteerd!
als er wéér een keer zoiets van je komt, en ik vind het een xtje
optijd dan doe ik mee! *ipv zo'n gedicht *

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:03

Dan nu de Nederlandstalige rapporten. Iedereen bedankt voor alle moeite!

Thema: Bucephalus, het legendarische strijdros van Alexander de Grote
Inzendingen
Inzending no.1: "Alexander's Warhorse" door ~fencing-woman

Rapport: Ondanks het schetsige uiterlijk ziet hij er erg af uit. Kijkend naar fencing-woman’s andere werk, is dit wederom een van haar mooie dierentekeningen. Het heeft de indruk van een achtergrond, die niets wegneemt van het imposante beeld van de hengst. Een typische fencing-woman tekening. Helemaal niet de klassieke Bucephalus, behalve het grote hoofd. Hem er indrukwekkend uit te laten zien zonder het perspectief te veranderen of hem te laten stijgeren is bewonderenswaardig. Compositie en afwerking zijn vrij standaard, afgezien van het eerdergenoemde ‘indrukwekkende’ uiterlijk. Conformatie is een tikje uit het lood. Zijn lange rug geeft hem een beetje het uiterlijk van een Teke.
Score: 72%

Inzending no.2: "Bucephalus" door *Tigzz

Rapport: een goede inzending, echter zonder achtergrond. Tigzz tekent sowieso normaliter geen achtergronden bij haar paardentekeningen. De tekening ziet er erg af uit wat het een van haar betere tekeningen maakt. Steigerend en zwart is wat je zou verwachten van een Bucephalus. Het feit dat dit paard niet richting kijker maar van hem af steigert geeft hem iets bijzonders mee. De vorm van de manen voegt zeker toe, buiten dat is het een vrij gewone tekening. De plaatsing van de benen is ietwat onnatuurlijk, en hij heeft een klein hoofd.
Score: 68%

Inzending no.3: "Bucephalus" door *moodymand

Rapport: niet haar meest indrukwekkende tekening, maar zeker een van haar betere. De oranje achtergrond laat het paard echt van het papier knallen, en is waarschijnlijk een opzettelijke keuze. Een Iberisch paard als Bucephalus is niets nieuws, maar de klassieke pose (niet steigerend) maakt hem indrukwekkender, zeker met het gedraaide oog. De afwerking is erg netjes en gedurfd. Een paard in deze positie tekenen, niet eens driekwart of in vooraanzicht, en hem er toch sterk en indrukwekkend uit kunnen laten zien mag bewonderd worden.
Score: 75%

Inzending no.4: "Calm before the storm" door ~kyliegirl

Rapport: Hoewel kyliegirl een echte kenner is wat computertekeningen betreft is dit zeker een van haar beste tekeningen tot nu toe, zeker wat haar paardentekeningen aangaat. Het gebruik van de lichtval en het zand complimenteren de afbeelding erg. Het is een Bucephalus zoals de Romeinen gewoon waren hem af te beelden: groot en bruin/zwart. Een erg Romeins paard, vindt de jury. De pose is erg traditioneel, maar lijkt tevens classicistisch en romantisch. Erg fijn om naar te kijken.
Score: 79%

Inzending no.5: "My Bucephalus" door ~saszap

Rapport: Een interessante keuze om een karroussel/draaimolen-paard af te beelden. Niet haar meest gedetailleerde werk, evenmin haar beste maar zeker niet een slechte tekening van haar hand. Een klassieke bruine, ietwat Iberisch paard. De kracht van het paard is duidelijk, maar het ‘1-meester’ gevoel ontbreekt, wat wel jammer is aangezien dat in alle geschriften over Bucephalus benadrukt werd.
Score: 63%

Inzending no.6: "Bucephalus" door ~equusrevelrous

Rapport: Niet het beste werk van equusrevelrous maar zeker een van de meest gewaagde in haar collectie. De afwerking had misschien wat netter gemogen. De compositie is gedurfd, en de keuze van achtergrond goed uitgevoerd. Wederom een bruine, dit keer met een achtervolgende, tijdloze indruk.
Score: 77%

Inzending no.7: "Bucephalus" door ~Francium

Rapport: Erg Middeleeuws: groot, wit en met pauwenstaart! Een klassieke voorstelling door Francium, en hoewel de achtergrond vrij simplistisch is, is het complexer dan de meeste van Francium’s gewoonlijke achtergronden. Het lijkt of het dier wegspringt, en ondanks de niet-paardse conformatie moet men in het achterhoofd houden dat het hier om een mythologische depictie, gelijk de Paarden van Diomedes. Goed gedaan, en de meest mythische van de wedstrijd.
Score: 70%

Bokt inzendingen:

Inzending no.8: [link] door amber2588
Rapport: het is moeilijk te zeggen hoeveel werk Amber2588 in deze tekening heeft gestoken aangezien er geen referentiemateriaal voor handen is. Het toont Bucephalus als een krachtig, mythisch dier door hem te vergelijken met vuur.
Score: niet bepaald (60%)

Inzending no.9: [link] door Gearl
Rapport: ziet eruit als een gemanipuleerde foto, desondanks is het idee erachter erg leuk. Om Bucephalus voor te stellen als een gewoon paard, en dat zijn gevaarlijke punt te maken is zeker iets nieuws. Het is moeilijk een score te bepalen omdat er geen werk van Gearl is om mee te vergelijken. Het moderne hoofdstel leidt af van het oudheidsgevoel dat men verwacht bij Bucephalus.
Score: niet bepaald (61%)

Inzending no.10: [link] door elanor
Rapport: een meer Arabische interpretatie. Alexander wordt gezien als slechts een nevenfiguur en wordt daarom niet afgebeeld. Naar Elanor’s eigen woorden heeft ze de volgende dingen in haar hoofd gehad bij het maken van deze tekening: snel, vrij, helhaftig, woestijnen, zonsondergangen, overwinningen, JoSav (haha!). Het mythische en ongenaakbare, vrije natuur van Bucephalus is erg goed uitgebeeld in deze tekening. Zeker op het niveau van haar andere werk, zeker als een van haar meer ‘fantastische’ werken. Overtuigend werk met een goede compositie die een woestijnindruk geeft.
Score: 75%

Inzending no.11: [link] door Lipydo
Rapport: het is alsof het uit een verhalenboek komt! Een jonge Alexander en een ongetemde, angstige hengst. Laat veel beweging zien. De conformatie en anatomie laat wat fouten zien. Over het algemeen is de stemming van deze tekening erg goed, denkend aan het eerdergenoemde verhalenboek en het perspectief. Aandacht voor detail, lijnen en compositie. Moeilijk om een score te bepalen door een gebrek aan vergelijkingsmateriaal.
Score: niet bepaald (74%)

Inzending no.12: [link] door hafjesbokker
Rapport: zwart, ander gebruik van materialen dan de meeste andere inzendingen. Laat iets mysterieus zien, ondanks conformatie- en proportieafwijkingen. Iets meer lichtval op het hoofd had dat laatste wat meer nadruk gegeven. Niet haar meest gedetailleerde of betere werk.
Score: 60%

Inzending no.13: [link] door Lontje
Rapport: zacht, zachtaardig werk. Fijn schaduwenwerk. Laat Bucephalus zien als zijn meesters vriend. Erg Arabisch uiterlijk, had wellicht wat meer schaduw/lichtval en uitdrukking kunnen hebben. Over het algemeen een goed portret, echter het ontbreekt eraan meer te laten zien dan een mooi paard.
Score: 68%

Inzending no.14: [link] door _MaanMeisje_
Rapport: mooi werk, erg bepalend. Manier van afbeelden voegt zeker toe; hij ziet er onvoorspelbaar en intelligent uit. Erg goed gedaan, een van de beste tekeningen van Maanmeisje tot nu toe. Jury had graag een volledige afbeelding gezien.
Score: 72%

Inzending no.15: [link] door SilverStorm
Rapport: computergetekende omlijsting leidt af en maakt de tekening zelf minder. Een van de meer uitgebreide en gecompliceerde tekeningen van SilverStorm. Het laat Alexanders verdriet zien om de dood van zijn geliefde hengst. De compositie is erg goed gekozen, niet doorsnee, niet wat men verwacht maar erg instinctief. Erg mooi uitgevoerd, ondankt de nogal lelijke computeromlijsting. Erg origineel.
Een van de juryleden stelt voor om deze deelnemer vooral niet te laten winnen om vooral nooit meer van die computerlijsten te hoeven zien om zulke mooie handgemaakte tekeningen, ander jurylid vindt dat wellicht iets te hard. Algemene score verlaagd, maar nog steeds een van de beste inzendingen.
Score: 76%

Eerste plaats: kyliegirl
Tweede plaats: equusrevelrous
Derde plaats: SilverStorm

Eervolle vermeldingen (diegenen die net verloren hebben): Elanor, Moodymand en Lipydo.
Elanors tekening was met name een persoonlijke keuze van JoSav
Moodymands tekening was erg overtuigend gezien de compositie die simpel was maar tegelijk zeer effectief.
Lipydo’s tekening toont Alexander en Bucephalus in jongere jaren, die zeker genoemd moet worden als een van de beste inzendingen.

Een groot dankjewel gaat uit naar alle deelnemers! Zonder jullie was de wedstrijd nooit zo’n succes geweest. Ik hoop jullie allemaal terug te zien in een eventuele toekomstige wedstrijd. Nogmaals, dankjulliewel.

Veel factoren hebben een rol gespeeld bij het bepalen van de scores.
De prijzen zullen over enkele dagen uitgegeven worden nadat contact is opgenomen met de winnaars. Het kan even duren gezien mijn drukke schema. Mijn excuses hiervoor.
Alle winnaars gefeliciteerd!

De inzendingen kunnen hier bekeken worden: http://josav.deviantart.com/journal/7656601/

Liefs,

JoSav

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:28

*schater* ik moet steeds lachen om die lijst... *ghighighi* ik doe het nooit, en juist die week had k een lijstjes tic.. maar die zin 'om nooit meer van die lelijke tehoeven zie'n* .... geweldig *schater* k ben benieuwd wat het gaat worden!